Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2002, 14:39
Vervreemd
Vervreemd is offline
Het negatieve islambeeld blijkt hoofdzakelijk veroorzaakt te worden door de vijandige houding die de christelijke godgeleerden en kerkleiders ten aanzien van de islam vroeger hadden ingenomen. Deze blijkt nog steeds voetsporen te hebben achtergelaten. Een van de belangrijkste punten waarop het Middeleeuwse beeld van de islam van de huidige, onpartijdige, wetenschappelijke benadering verschilt, zijn:[1]

1-de islam als een leugen en een opzettelijke verdraaiing van de waarheid.

Dit standpunt komt voort uit de beschouwing dat de bijbel de pure onvervalste, zuivere uitdrukking van de goddelijke waarheid is. Uit dit oogpunt verkondigen sommige hedendaagse kerkleiders dat de islam evenals het communisme "een christelijke ketterij" is. H.M. Balyuzi schrijft: “Deze ontoereikendheid onder Westerse schrijvers kan teruggebracht worden tot een fundamenteel gebrek aan waardering voor volle aanspraken van de profeet. Hoe sterk ook onder de indruk van zijn successen. karakter en zelfs leerstellingen, hun oordeel over Mohammed zelf en hun evaluatie van zijn geloof kan niet anders verdacht zijn wanneer het altijd hun fundamentele overtuiging is geweest dat hij een bedrieger was."[2]



De islam ontkende (en ontkent nog steeds) de sterk in het christendom gekoesterde gedachte dat uitsluitende Jezus Christus de waarheid had gebracht. Ook het dogma van de eniggeboren zoon en bovendien dat van de triniteit, de loskoop- offer de kruisiging van Christus, de bemiddeling van de kerk of van Christus en het kloosterleven werden ( en worden) door de islam zeer sterk afgewezen en bekritiseerd. Wie zoiets beweerde, moest zich in de ogen van de christelijke dogmatici en godgeleerden natuurlijk wel vergissen. "Daarom was de islam vanaf het begin een schandelijk bedrog, een boosaardig dwaalleer", zo concludeert Udo Schaefer.[3]

Deze uitspraak was te verklaren uit het feit dat de christelijke wereld zich geplaatst zag tegenover een religie die historisch gezien in staat was nu eens de scheefgroei en de dwalingen binnen het christendom ter discussie te stellen en zelfs te bekritiseren:

“Mensen van het Boek! Gaat niet te ver in jullie godsdienst en zegt over God alleen de waarheid. De Massieh Isa, de zoon van Mariam, is Gods gezant en Zijn woord dat Hij richtte tot Mariam en een geest bij Hem vandaan. Gelooft dan in God en zijn gezanten en zegt niet:"Drie". Houdt daarmee op, het is beter voor jullie. Immers, God is een God. Geprezen zij hij! Dat Hij een kind zou hebben!" [soerat 4:171] Verder zegt de Koran: "En toen God zei:"O Isa, zoon van Mariam, heb jij tot de mensen gezegd:"Neemt mij en mijn moeder tot goden naast God! Hij zei:"U zei geprezen! Het past mij niet iets te zeggen waartoe ik geen recht heb. Als ik het gezegd zou hebben dan zou U het geweten hebben. U weet wat in mijn binnenste is, maar ik weet niet wat in Uw binnenste is. U bent de kenner der verborgenheden". [Koran 5:117]

"En Wij legden mededogen en barmhartigheid in de harten van hen (christenen) die hem(Jezus) volgden en ook monnikschap dat zij uitgevonden hebben. Wij hadden het hun niet voorgeschreven, maar het kwam voor uit hun streven naar Gods welbehagen. Echter zij leefden het niet op de juiste manier na". [Koran 57: 27] "Jullie die geloven! Veel van de schriftgeleerden en de monniken verteren de bezittingen der mensen door bedrog en versperren Gods weg." [Koran 9:34]

“En wegens hun ongeloof, hun geweldige kwaadsprekerij over Mariam, hun zeggen:" We hebben de Massieh, Isa de zoon van Mariam, Gods gezant gedood." Zij hebben hem niet gedood en zij hebben niet gekruisigd, maar het werd hun gesuggereerd. Zij die het daarover oneens zijn, verkeren erover in twijfel. Zij hebben er, behalve het afgaan op vermoedens, geen kennis van; zij hebben hem vast en zeker niet gedood. Echter, God heeft hem tot Zich omhoog gebracht. God is machtig en wijs." [Koran 4: 156-158]

Geen wonder dat de christelijke geestelijkheid zich bedreigd voelde door deze rechtzettingen en correcties. Mohammed moest wel verketterd worden, omdat acceptatie van hem als een ware profeet met een ware boodschap en openbaring zondermeer gezichtsverlies, het verlies van hun gezag en macht betekend hebben, een erkenning van het feit dat ze dwaalwegen opgegaan waren. "Maar telkens als er een gezant tot jullie (mensen van het Boek) komt met iets wat jullie niet zint, zijn jullie dan niet hoogmoedig? Dan betichten jullie sommigen van leugens en anderen doden jullie". [Koran 4:87]
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Advertentie
Oud 02-12-2002, 17:32
poecilotheria
poecilotheria is offline
heb je ook een samenvatting ??
__________________
onze vader die uit de hemel schijt, onze moeder die ons dagelijks brood snijdt. geef ons maar dagelijks friet, en vergeet vooral de mayonaise niet!
Oud 02-12-2002, 19:35
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
vervreemd... kan je ook eens je eigen mening uitschrijven, ipv er een van i-net neer te plempen om vervolgens niet meer te reageren?
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 02-12-2002, 19:44
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Waar jou samenvatting dus op neerkomt is dat de reëelere Koran gelijk heeft...

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 02-12-2002, 19:50
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Het negatieve islambeeld blijkt hoofdzakelijk veroorzaakt te worden door de vijandige houding die de christelijke godgeleerden en kerkleiders ten aanzien van de islam vroeger hadden ingenomen
Dus wij, als atheďstisch Nederland zijnde, hebben een negatief beeld van islam-aanhangers omdat de christelijke geleerden en leiders dit VROEGER vonden?
Sorry hoor, maar als er iets is waar ik me niet door laat leiden zijn het die mensen wel.
Ik baseer mijn mening wel op gebeurtenissen om mij heen.
__________________
[spAm]
Oud 03-12-2002, 07:50
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Het negatieve beeld komt doordat jullie gestoorde fundenmentalisten hebben, die zichzelf opblazen voor Allah en Djihaad en het feit dat jullie geloof achterloopt.
Heeft niks met het christendom te maken.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Oud 03-12-2002, 08:25
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Blah blah. Je hebt geen duidelijke stelling, je reageert op een mening die niet gegeven is en je gebruikt als bron en als argument een geloofsboek. Lijkt me dus niet.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.