Oud 06-01-2003, 13:13
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Ik vindt het van mijn oogpunt zeer onwaarschijnlijk dat sommige on-respectvolle regels in voornamelijk de Islam en Christendom de echtheid waarborgen van deze godsdiensten.Raar vindt ik dat zogenaamde standpunt van de SGP(ze gebruiken het Christendom als hun poltieke werkwijze,als ik het goed heb) dat inhoud dat vrouwen niet actief mogen zijn in de politiek,ik vraag me af of God dat gewild had dat vrouwen hun mond niet open mogen doen voor het volk en hun mening niet mogen doen .Naar mijn idee ,een zeer slecht verzonnen dogma van deze mensen. Het kan toch niet zo zijn dat er een Jihad(heilige oorlog) in het spel is bij de ware Islam of dat vrouwen zo behandeld worden omdat zo moet zijn bij Islamitische mannen volgens de Koran en de Islam. Was het echt de bedoeling dat er zulke mensonterende regels moesten komen. Ik denk van niet,ik vindt het een zeer rare gedachte om dit soort dingen te bedenken. Waar baseer je dit op, vraag ik me af? Ik ben zeer intensief bezig met het Boeddhisme, wat natuurlijk een totaal andere weg voorzien heeft dan de godsdiensten,.....maar ik denk toch maar: Ga uit van je ware kracht ,combineer elkaars kracht en respecteer jezelf en elkaar .Daar gaat het simpelweg globaal om. En dit gegeven wordt erg verpest en verziekt in deze tijd. Jammer maar nog geen verloren gedachte als het aan mij ligt.

Graag reacties,....ook die het er niet mee eens zijn,..respect!
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2003, 13:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Misschien is godsdienst (islam, jodendom, christendom) wel gecreeerd door mannen om een mogelijkheid te hebben de vrouw te onderdrukken.

...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 14:08
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Het is niet te hopen , anders zouden veel vrouwen echt een keer moeten gaan nadenken!!
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 15:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ZuivereZien schreef:
Het is niet te hopen , anders zouden veel vrouwen echt een keer moeten gaan nadenken!!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 09:58
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
ZuivereZien schreef:
Het is niet te hopen , anders zouden veel vrouwen echt een keer moeten gaan nadenken!!
Je moet niet te veel in 1 keer willen, he
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 10:51
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Citaat:
Drs. M schreef:
Je moet niet te veel in 1 keer willen, he

Overdrijven of Zorgen maken, jullie hebben het lekker gelijk door
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 11:03
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
ZuivereZien schreef:
Ik vindt het van mijn oogpunt zeer onwaarschijnlijk dat sommige on-respectvolle regels in voornamelijk de Islam en Christendom de echtheid waarborgen van deze godsdiensten.Raar vindt ik dat zogenaamde standpunt van de SGP(ze gebruiken het Christendom als hun poltieke werkwijze,als ik het goed heb) dat inhoud dat vrouwen niet actief mogen zijn in de politiek,ik vraag me af of God dat gewild had dat vrouwen hun mond niet open mogen doen voor het volk en hun mening niet mogen doen .Naar mijn idee ,een zeer slecht verzonnen dogma van deze mensen. Het kan toch niet zo zijn dat er een Jihad(heilige oorlog) in het spel is bij de ware Islam of dat vrouwen zo behandeld worden omdat zo moet zijn bij Islamitische mannen volgens de Koran en de Islam. Was het echt de bedoeling dat er zulke mensonterende regels moesten komen. Ik denk van niet,ik vindt het een zeer rare gedachte om dit soort dingen te bedenken. Waar baseer je dit op, vraag ik me af? Ik ben zeer intensief bezig met het Boeddhisme, wat natuurlijk een totaal andere weg voorzien heeft dan de godsdiensten,.....maar ik denk toch maar: Ga uit van je ware kracht ,combineer elkaars kracht en respecteer jezelf en elkaar .Daar gaat het simpelweg globaal om. En dit gegeven wordt erg verpest en verziekt in deze tijd. Jammer maar nog geen verloren gedachte als het aan mij ligt.

Graag reacties,....ook die het er niet mee eens zijn,..respect!
Het Christendom is een ruim begrip. Ik zou de SGP nou niet aan wijzen als een van de meest 'normale' vertegenwoordigers van Het Christendom en dus hun standpunten over de rol van vrouwen in deze samenleving ook niet beschouwen als een standpunt van Het Christendom maar meer als een standpunt van het SGP gebaseerd op de samenleving zoals die er 2000 jaar geleden uit zag.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 11:15
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Dat is zeker waar dat Het Christendom een zeer ruim begrip is, dat weet ik ook , ik verloochen het zeker niet, ik respecteer het bestaan en dat mensen dit geloven , maar ik doel hier op de dogma's die erbij verzonnen zijn door mensen die denken te weten wat hun geloof inhoudt door en er zulke dingen bij te verzinnen de plank totaal mislaan en eigenlijk .....misbruik maken!
'k hoop dat je het jammere van dit inziet....
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 11:18
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
ZuivereZien schreef:
Dat is zeker waar dat Het Christendom een zeer ruim begrip is, dat weet ik ook , ik verloochen het zeker niet, ik respecteer het bestaan en dat mensen dit geloven , maar ik doel hier op de dogma's die erbij verzonnen zijn door mensen die denken te weten wat hun geloof inhoudt door en er zulke dingen bij te verzinnen de plank totaal mislaan en eigenlijk .....misbruik maken!
'k hoop dat je het jammere van dit inziet....
Het zou bijzonder dom zijn omdat niet in te zien maar ik doelde alleen ff op de aannames die je deed in je verhaaltje...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 11:22
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Zijn we er uit? Ik wel!
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Raar vindt ik dat zogenaamde standpunt van de SGP(ze gebruiken het Christendom als hun poltieke werkwijze,als ik het goed heb) dat inhoud dat vrouwen niet actief mogen zijn in de politiek,ik vraag me af of God dat gewild had dat vrouwen hun mond niet open mogen doen voor het volk en hun mening niet mogen doen .Naar mijn idee ,een zeer slecht verzonnen dogma van deze mensen.
Helaas waar. Binnen het Joden, christendom en de islam spelen vrouwen maar een hele kleine rol in het publieke leven. *Hoewel vrouwen in de islam meer rechten hebben.* Hun plaats is in het gezin. Jij vind het een dogma dat wel verzonnen moet zijn maar bedenk dat het werken van vrouwen buitenshuis pas de laatste 20 a 30 jaar geaccepteerd wordt en als iets goeds gezien wordt. Vrouwen kregen pas in 1920 stemrecht en hadden daarna nog jarenlang de handtekening van hun man nodig om een officieel dcument te ondertekenen. Zogenaamd 'handelingsonbekwaam'.
En lees Genesis 3:16 er nog eens op na. *de bijbelexpert, dames en heren *

Hoewel jij het een achterhaalt standpunt vind heeft het wel degelijk duizenden jaren bestaan en is het alleen maar gebaseerd op deze woorden:
Citaat:
Verlangen zul je naar je man, hij zal je heerser zijn
(Groot nieuwsbijbel)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 23:05
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
dat gedoe met gehoorzamen aan je man enzo, lijkt me alleen maar een verzinsel door de man zelf om meer macht op de vrouw te krijgen

sorry hoor.

maar die boeken kunnen mij de pot op, want ondanks dat er ook veel moois, liefs en interesants in staat, zijn dergelijke zaken toch erg aanstootgevend.

Dat kan NOOIT een god zo bedoeld hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 23:54
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
dat gedoe met gehoorzamen aan je man enzo, lijkt me alleen maar een verzinsel door de man zelf om meer macht op de vrouw te krijgen

sorry hoor.

maar die boeken kunnen mij de pot op, want ondanks dat er ook veel moois, liefs en interessants in staat, zijn dergelijke zaken toch erg aanstootgevend.

Dat kan NOOIT een god zo bedoeld hebben.
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben maar waarom is Eva uit de rib van Adam gecreerd en niet uit gelijkwaardig materiaal (stof) zoals Lilith?

ter illustratie
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 00:09
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Jadie schreef:
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben maar waarom is Eva uit de rib van Adam gecreerd en niet uit gelijkwaardig materiaal (stof) zoals Lilith?

ter illustratie
omdat dat hele boek door mannen is verzonnen? (dat propageer ik al de hele tijd )
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 12:58
Mujahideen
Mujahideen is offline
Ik heb alleen kritiek op de naleving van sommige gelovigen. Van de godsdiensten kun je alleen maar beter worden.
Op de vraag waarom er "mensonterend" over vrouwen gesproken wordt in de Koran, wil ik het volgende zeggen. DAT IS NIET ZO! Kijk, in de Koran zijn er tientallen verzen gewijd aan vrouwen. Allemaal met goede bedoelingen voor vrouwen. Je hebt 1 of 2 verzen, die op het eerste gezicht heel ernstig lijken, maar bezien in de juiste context wel heel errug meevallen.

Ikzelf zie de vrouw het liefst thuis. Natuurlijk moet een vrouw kunnen studeren en kunnen werken (part-time), maar dat mag niet ten koste gaan voor haar rol als moeder en echtgenote.

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 12:59
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:
omdat dat hele boek door mannen is verzonnen? (dat propageer ik al de hele tijd )
Niet verzonnen, gewijzigd. (mijn hypothese voor dit stukje in de Bijbel).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 13:44
ZuivereZien
Avatar van ZuivereZien
ZuivereZien is offline
Citaat:
Kijk, in de Koran zijn er tientallen verzen gewijd aan vrouwen
En hoeveel aan mannen als ik vragen mag ....ik denk zelf aardig wat meer,... maar dat mag je mij vertellen


Citaat:
Ikzelf zie de vrouw het liefst thuis. Natuurlijk moet een vrouw kunnen studeren en kunnen werken (part-time), maar dat mag niet ten koste gaan voor haar rol als moeder en echtgenote
Waarom zie jij de vrouw thuis? Jouw rol als vader en echtgenoot vereist hetzelfde en in mijn ogen gelijkplichtig.


Ik raak er niet overtuigd van ook al zou ik het willen, maar stel dat dit echt zo is,... begin ik te twijfelen of godsdienst een gerechtvaardigde manier is voor een vrouw om zich zelf te ontplooien zoals zij wil. Iedereen wil zijn ziel leren openen en niet opgesloten laten worden. En dat is een recht voor iedereen een geen dogma

Ik opper alleen een idee hoe het kan zijn,... niet zo dat dit echt zo is.
__________________
Verdraagzaamheid komt vaak voor uit een sterk en zuiver inbeeldingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Ikzelf zie de vrouw het liefst thuis. Natuurlijk moet een vrouw kunnen studeren en kunnen werken (part-time), maar dat mag niet ten koste gaan voor haar rol als moeder en echtgenote.
Ja, duh.... het gaat niet alleen om carriere maken en studeren als je een relatie aangaat met een ander....

Dit geldt net zo goed voor de man. Ik zie de man ook liever thuis. Natuurlijk moet deze kunnen studeren en werken (part-time of full-time (net zoals ik)), maar dat mag inderdaad niet ten koste gaan voor zijn rol als vader en echtgenoot.

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 15:11.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2003, 15:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Niet verzonnen, gewijzigd. (mijn hypothese voor dit stukje in de Bijbel).
In de beginnen, mujahideen.

Kijk,.... geloven? Fijn. Maar het is me niet duidelijk waar dat boek vandaan komt. Wie het geschreven hebben. Waarom het geschreven is.

Want dan kan ik ook wel zeggen dat de sprookjes van Godfried Bomans waar gebeurd zijn en dat God mij dit heeft doorgegeven.

Ik geloof nooit dat God een boek op aarde brengt die zo vrouwonvriendelijk is.
(alle boeken)

Dat is godsonwaardig.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 00:04
Boywonder
Boywonder is offline
Om even van de man/vrouw discussie af te stappen, ik geloof niet in een god. Ik geloof dat godsdiensten vroeger bedacht zijn om de macht van de leiders te behouden/vergroten, het hele Jezus/Julius verhaal sluit hier ook perfect bij aan. Vroeger werden mensen bang gemaakt in kerken, wat hen weerhield van opstanden tegen de machthebbers, dit verklaart de belangrijke bestuurlijke rol van de kerk in de oudheid. Het man/vrouw gebeuren komt waarschijnlijk door de mannelijke machthebbers die daardoor ongestoord hun seksuele lusten op de vrouw los konden laten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 11:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Boywonder, ik vrees dat je gelijk hebt.

Het ontstaan van het boek (thora, bijbel, koran) staat los van de vraag of er een god is of niet. Dus daar ga ik even niet over.

Ik snap juist niet waarom er een boek nodig is om te geloven in een god. Juist omdat God je alle liefde zou geven die het bezit, zou je bij jezelf de innerlijke rust en de juiste manier van leven moeten kunnen vinden. Daar is geen Kerk noch een boek voor nodig.

Vele mensen zien het boek als een richting waarmee ze houvast hebben om te kunnen leven. Fijn. Maar die richting is tig jaren geleden opgeschreven. En de wereld veranderd. Maar het boek niet. Je kunt niet verwachten dat iedereen nog blijft leven zoals in dat boek. Noch kun je verwachten dat wanneer MacBeth van Shakespeare HET boek zou zijn, dat iedereen zo bleef leven.

De wereld veranderd. En da's niet door toedoen van ongelovigen. Want als dat wel het geval zou zijn, waarom zou de natuur (door god puur geschapen en zonder zonden , want het paradijs kende ook allerlei planten en bomen e.d.) dan toch veranderen?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 12:15
urbanprotocol
Avatar van urbanprotocol
urbanprotocol is offline
Niet zomaar wat zeggen !!!!!
Zoek eerst wat over het onderwerp
en die stelling klopt niet .
Vrouwen hebben al veel rechten hier en waar dan ook
we kunnen jullie toch niet kronen als god
en dan aanbidden .
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 14:24
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
urbanprotocol schreef:
Niet zomaar wat zeggen !!!!!
Zoek eerst wat over het onderwerp
en die stelling klopt niet .
Vrouwen hebben al veel rechten hier en waar dan ook
we kunnen jullie toch niet kronen als god
en dan aanbidden .
Erm,... right.



(wie moet hier eerst met bronnen aankomen voordat er wat gezegd gaat worden?)

Overigens is de eerste stelling niet over mijn suggestie dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat geloof door mannen verzonnen is om een excuus te hebben om vrouwen te onderdrukken. Beter lezen voordat je wat zegt imo
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 09:48
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
die regels over vrouwen zijn helemaal niet godsonwaardig. Wanneer snappen jullie het nou eindelijk eens:GOD HEEFT NIET DEZELFDE NORMEN EN WAARDEN ALS DE WESTERSE MENSEN!!!

als hij mannen en vrouwen gelijk wilde hebben, zou hij hen ook wel precies dezelfde hersenen hebben gegeven.

er is imho geen sprake van onderdrukking van de vrouw (ja in die fundamentalistische staten natuurlijk wel die allemaal dingen zeggen die eigenlijk niet de koran staan), maar het is een verdeling van rollen. Blijkbaar wilt de here dat vrouwen de moeders en de huisbewaarders zijn. de mannen zijn de werkers,
daarom zijn ze gemiddeld sterker. denk ik.

als dit alles onrechtvaardig is, is het dan ook onrechtvaardig dat god in genesis zei dat de mens boven de dieren en planten stond?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 09:51
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Gatara schreef:
In de beginnen, mujahideen.

Kijk,.... geloven? Fijn. Maar het is me niet duidelijk waar dat boek vandaan komt. Wie het geschreven hebben. Waarom het geschreven is.

nou, eh, mozes heeft de eeste vijf boeken geschreven en de rest is geloof ik geschreven door mensen die jezus olgden ofzoiets. en de koran komt van mohammed die het weer gekregen heeft van een aartsengel.

Want dan kan ik ook wel zeggen dat de sprookjes van Godfried Bomans waar gebeurd zijn en dat God mij dit heeft doorgegeven.

dat mag je zeggen denk alleen niet dat veel mensen je zullen geloven.

Ik geloof nooit dat God een boek op aarde brengt die zo vrouwonvriendelijk is.
(alle boeken)
Dat is godsonwaardig.
zie mijn vorige reply. jouw probleem is dat je teveel op zoek bent naar vrijheid en een bepaalde macht en god heeft dat niet zo bedoeld in deze wereld.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2003, 14:16
Verwijderd
O, ja , mozes ook zoiets, hij zwaaide met ze wandelstokkie en huppa t water ging aan de kant, zie je het al voor je? komop zeg dat gebeurt alleen in disney films..
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 14:19
Verwijderd
het geloof stamt uit OUDE tijden, toen we nog niets konden verklaren....nu wel dus alles is zo'n beetje achterhaald, maarja, vertel dat de gelovigen maar eens..
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 17:34
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
O, ja , mozes ook zoiets, hij zwaaide met ze wandelstokkie en huppa t water ging aan de kant, zie je het al voor je? komop zeg dat gebeurt alleen in disney films..
dat denk jij omdat jij het nog nooit gezien hebt.

Citaat:
het geloof stamt uit OUDE tijden, toen we nog niets konden verklaren....nu wel dus alles is zo'n beetje achterhaald, maarja, vertel dat de gelovigen maar eens..
die visioenen die de profeten gehad hebben komen echt niet uit
hun eigen hersens omdat ze natuurverschijnselen anders niet konden verklaren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Levensbeschouwing & Filosofie Europa tegenover de Islam
Klager
58 24-02-2002 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.