Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2004, 14:23
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Op het forum L&G heb ik een topic neergezet over het chronisch ziek zijn; vragen met betrekking tot wat het inhoudt voor mensen die chronisch ziek zijn.

Ik heb het topic geopend, omdat ik over een tweetal weken zal beginnen met mijn jaarstage ambulant(op school/bij jongeren thuis etc) werk met chronisch zieke jongeren(12 t/m 19 jaar; middelbare school) en ik er meer over wou weten ter oriëntatie.

Ik zal niet alleen lichamelijk chronische zieke jongeren begeleiden, maar ook jongeren die een "chronische vorm" van een psychische en/of psychiatrische probleem/stoornis hebben. Ik versta hier onder chronische; (psychiatrische) stoornissen, maar ook psychische problemen die zich al lang afspelen(stoornis is al vaak "chronisch")en veel beperkingen geven...(onder andere bijvoorbeeld het hierdoor niet altijd(of helemaal niet) naar school kunnen gaan, of daar best wel wat problemen in ondervinden etc.)

Degene waarvan dit op toepassing is; zou je de vragen hier onder willen beantwoorden?


1). Welke "chronische" psychische en/of psychiatrische stoornis/problemen heb je?

2). Wat voor een gevolgen heeft dat voor jou?, dit met betrekking tot verschillende gebieden;
~lichamelijk
~psychisch
~school
~sociale contacten
~thuissituatie
~vrijetijdsbesteding
etc.

3). Krijg je hulp/steun/(specifieke)begeleiding/hulpverlening?, zoja, wat voor een hulp en door wie?.(arts, psycholoog, psychiater, onderwijsondersteuning, steun van ouders/vrienden
etc). Vind je deze hulp voldoende of zou je op een bepaald gebied eigenlijk(meer) ondersteuning/hulp willen?(of heb je geen hulp nodig/ red je jezelf/wil je geen hulp?)

4). Waar loop je tegen aan?, waarvan je zou willen dat mensen daar meer rekening mee hielden?.
Of vind je dat de mensen om je heen(ook) goed omgaan met de problemen die jij ondervindt? (zoja, wat vind je goed ?).

Bedankt he!

Groetjes,
Mariamne
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2004, 14:34
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
1). Welke "chronische" psychisch en/of psychiatrische stoornis/problemen heb je?

Ik heb een informatieverwerkingsstoornis. Ik weet niet of het ooit over zal gaan. Het komt er op neer dat ik slecht tegen spanningen kan, en niet teveel indrukken tegelijk moet hebben. Verder hallucineer ik, en zie ik flitsen enzo. En mijn stemmingen kloppen niet echt. Ach, een echte diagnose heb ik nog niet, ze zijn me nog aan het onderzoeken.

2). Wat voor een gevolgen heeft dat voor jou?, dit met betrekking tot verschillende gebieden;
~lichamelijk: vaag hoofdpijn e.d.
~psychisch: mn hoofd is vaak in de war
~school: het gaat allemaal een stuk trager. ik zit nu op de dagbehandeling maar als ik daar vanaf ga moet ik waarschijnlijk in een kleine klas zitten (ongeveer 10 leerlingen)
~sociale contacten: heb ik wat minder.
~thuissituatie: er word veel rekening met me gehouden en ik heb weinig taken en ik krijg ontziening als ik ziek ben (wat ik vaak ben)
~vrijetijdsbesteding : in mn vrije tijd moet ik veel rust nemen, dan gaat het wel goed maar als ik dat niet doe word ik weer zieker
etc.

3). Krijg je hulp/steun/(specifieke)begeleiding/hulpverlening?, zoja, wat voor een hulp en door wie?.(arts, psycholoog, psychiater, onderwijsondersteuning, steun van ouders/vrienden
etc). Vind je deze hulp voldoende of zou je op een bepaald gebied eigenlijk(meer) ondersteuning/hulp willen?(of heb je geen hulp nodig/ red je jezelf/wil je geen hulp?)


Ik zit op dit moment op de dagbehandeling. Dus ja, ik krijg wel vrij intensieve hulp. Verder wel gewoon steun van mensen in mn omgeving enzo.
Ik heb de hulp eigenlijk niet nodig, ik zit dr al een kleine 4 maanden en heb dr nog niks geleerd. Het liefste zou ik gewoon af en toe met een psycholoog praten en verder gewoon naar school gaan enzo.

4). Waar loop je tegen aan?, waarvan je zou willen dat mensen daar meer rekening mee hielden?.
Of vind je dat de mensen om je heen(ook) goed omgaan met de problemen die jij ondervindt? (zoja, wat vind je goed ?).

Ik vind het wel goed zo eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 14:49
Verwijderd
1). Welke "chronische" psychische en/of psychiatrische stoornis/problemen heb je?

borderline persoonlijkheids stoornis en een disthyme stoornis (of hoe je het ook schrijft)

2). Wat voor een gevolgen heeft dat voor jou?, dit met betrekking tot verschillende gebieden;
~lichamelijk : hyperventilatie aanvallen, am
~psychisch : neerslachtig, wisselende stemmingen, concentratieproblemen enz.
~school : ik kan hele dagen school niet aan, huiswerk maken gaat (bijna) niet, ben 2x blijven zitten en naar een andere school gegaan, proefwerken leveren veel stress op.
~sociale contacten : niet zon problemen mee
~thuissituatie : er moet altijd rekening mee gehouden worden dat er iemand bereikbaar is, er mag niet te veel stress zijn, dingen moeten goed besproken worden, soms moet ik een tijdje naar de crisis en ben ik dus neit thuis.
~vrijetijdsbesteding : ik kan niet werken dus ik heb vaak te weinig geld, ik mag niet te veel doen, moet af en toe rust nemen en in de slechte periodes doe ik vaak helemaal niks in mijn vrije tijd
etc.

3). Krijg je hulp/steun/(specifieke)begeleiding/hulpverlening?, zoja, wat voor een hulp en door wie?.(arts, psycholoog, psychiater, onderwijsondersteuning, steun van ouders/vrienden
etc). Vind je deze hulp voldoende of zou je op een bepaald gebied eigenlijk(meer) ondersteuning/hulp willen?(of heb je geen hulp nodig/ red je jezelf/wil je geen hulp?)

op het moment loop ik bij een therapeute 2x per week op het riagg en heb af en toe gesprekken met een psychiater, ik ga binnenkort in een meidengroep. ik heb dagbehandeling gehad en ben een aantal keer op de crisis geweest en ik moet gaan bedenken of ik een jaar-opname ga doen. mijn ouders lopen bij een ouderbegeleider

4). Waar loop je tegen aan?, waarvan je zou willen dat mensen daar meer rekening mee hielden?.
Of vind je dat de mensen om je heen(ook) goed omgaan met de problemen die jij ondervindt? (zoja, wat vind je goed ?).

mijn ouders hebben heel goed geleerd hoe ze met mij om moeten gaan, soms zou ik wat meer begrip van vrienden willen als ik zeg dat ik ergens niet mee naartoe ga omdat ik uit moet rusten. op school houden ze ontzettend veel rekening met me, gaat het niet dan gaat het niet, dat maakt allemaal niet uit, als ik me er maar goed bij voel.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 09:00
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
1). Welke "chronische" psychische en/of psychiatrische stoornis/problemen heb je?

Het is nog niet voor 100% vastgesteld maar de kans is vrij groot dat ik het heb, Borderline Persoonlijkheidsstoornis.


2). Wat voor een gevolgen heeft dat voor jou?, dit met betrekking tot verschillende gebieden;
~lichamelijk
Lichamelijk heb ik weinig last,alleen soms als ik me niet op mn gemak voel kan ik t erg warm krijgen en dan moet ik koste wat t kost de ruimte verlaten en even alleen zijn

~psychisch
Ikben erg moeilijk in de omgang,ben het ene moment erg vrolijk maar er hoeft maar 1 woord/opmerking gezegt te worden en mn stemming slaat volledig om enz.

~school
Ik ga wel 4 dagen per week na school,maar vind dat erg zwaar, ik probeer ook zoveel mogelijk thuis te blijven en als ik wel ga mioet ik zodra ik kan eerst een uurtjes slapen om tot rust te komen

~sociale contacten
Ik heb weinig sociale contacten, ik heb nml weinig vertrouwen in mensen, ik heb n aantal vrienden die ik wel es spreek maar meestal ben ik alleen of met mn vriend.

~thuissituatie
Mijn thuissituatie is niet zo goed, ik kan niet goed overweg met t hele gezin, ik ben duidelijk niet welkom en voel me ook niet prettig thuis, bovendien weet niemand thuis wat ik waarschijnlijk heb en ik weiger het om het hun te vertellen omdat ik ze niet vertrouw

~vrijetijdsbesteding
Mijn vrije tijd breng ik alleen door of met mn vriend, af en toe ga ik es met iemand shoppen ofzo meestal 1 keer in de 2 of 3 weken.

3). Krijg je hulp/steun/(specifieke)begeleiding/hulpverlening?, zoja, wat voor een hulp en door wie?.(arts, psycholoog, psychiater, onderwijsondersteuning, steun van ouders/vrienden
etc). Vind je deze hulp voldoende of zou je op een bepaald gebied eigenlijk(meer) ondersteuning/hulp willen?(of heb je geen hulp nodig/ red je jezelf/wil je geen hulp?)

Ik krijg van niemand hulp op het moment maat ben wel van plan om binnenkort te gaan praten met een psycholoog ofzo, ik durf alleen nog niet zo goed

4). Waar loop je tegen aan?, waarvan je zou willen dat mensen daar meer rekening mee hielden?.

Ik zou het fijn vinden als mijn omgeving zich wat minder met mij zou bemoeien en dat ik zelf wat meer dingen mag beslissen, ook zou ik willen dat mensen es wat meer zouden vragen wat IK nou zou willen. Voornamelijk thuis wordt ik behandeld alsof ik 12 bent terwijl ik bijna 20 ben. Gelukkig ga ik binnenkort waarschijnlijk het huis uit en dan hoop ik dat dat minder wordt

Of vind je dat de mensen om je heen(ook) goed omgaan met de problemen die jij ondervindt? (zoja, wat vind je goed ?).

Nouja, omdat niemand t weet gaan ze er natuurlijk ook niet zo goed meeom alleen mn vriend weet het en die houdt daar hartstikke goed rekening mee

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en veel succes met je stage!

Liefs miss x
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 09:32
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
miss x schreef op 27-01-2004 @ 10:00:


Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en veel succes met je stage!

Liefs miss x

Dankje! en ik heb er Zeker wat aan, duidelijk verhaal!
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:01
floortje bloem
Avatar van floortje bloem
floortje bloem is offline
[1). Welke "chronische" psychische en/of psychiatrische stoornis/problemen heb je?
borderline, dystimie, post-traumatische stressstoornis

2). Wat voor een gevolgen heeft dat voor jou?, dit met betrekking tot verschillende gebieden;
~lichamelijk,
vaak eczeem gewoon door spanning, hyperventilatie,
opvliegers

~psychisch
vaak verward, erg zwart/wit denken, erg moeilijk in de omgang, zelfmoordgedachtes, automutilatie, enz.

~school
kan me heel moeilijk concentreren, eigenlijk niet,

~sociale contacten
heb niet veel vrienden, ben er eentje met een gebruiksaanwijzing en houd mensen bij voorbaat op afstand omdat ik niemand echt dichtbij laat komen.

~thuissituatie
veel ruzie met mijn moeder en broertje, zij begrijpen me niet echt.

~vrijetijdsbesteding
doe soms iets met mijn vriend, maar niet echt veel met anderen. ben niet echt heel sociaal.


3). Krijg je hulp/steun/(specifieke)begeleiding/hulpverlening?, zoja, wat voor een hulp en door wie?.(arts, psycholoog, psychiater, onderwijsondersteuning, steun van ouders/vrienden
etc). Vind je deze hulp voldoende of zou je op een bepaald gebied eigenlijk(meer) ondersteuning/hulp willen?(of heb je geen hulp nodig/ red je jezelf/wil je geen hulp?)
ja krijg hulp van een psychiater, vind het opzich genoeg maar dat komt ook omdat ik erg gewend ben aan een vast patroon, ik houd absoluut niet van veranderingen en vraag niet snel om hulp enz. geef ook niet snel toe dat het niet meer gaat. dus eigenlijk zou ik meer hulp moeten, maar dat wil ik niet.

4). Waar loop je tegen aan?, waarvan je zou willen dat mensen daar meer rekening mee hielden?.
Of vind je dat de mensen om je heen(ook) goed omgaan met de problemen die jij ondervindt? (zoja, wat vind je goed ?).
nee, ik vind niet dat mensen daar goed mee omgaan, maar dat ligt ook voor een deel aan mezelf, omdat ik niets tot heel weinig over mezelf vertel, is het voor mensen vaak erg moeilijk om te zien in wat voor bui ik ben, verder heb ik hele snelle stemmingswisselingen, waar ik zelf opzich weinig aan kan doen, maar daardoor raken mensen in de war. wel vind ik dat sommige
mensen teveel aan zichzelf denken en daardoor de mensen om zich heen vergeten, dit doet pijn af en toe. dus, zou opzich ook wel willen dat mensen af en toe een ietsje meer rekening met mij hielden..
__________________
*dream of butterflies instead*
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 18:18
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
1). Welke "chronische" psychische en/of psychiatrische stoornis/problemen heb je?
Borderline, een eetstoornis, en zeerwaarschijnlijk een angststoornis


2). Wat voor een gevolgen heeft dat voor jou?, dit met betrekking tot verschillende gebieden;
~lichamelijk: hyperventilatieaanvallen, trillende handen hoofdpijn, darmen die erg moeilijk doen, vaak keelpijn
~psychisch: vaak verward, erg zwart/wit denken, automutilatie, impulsiviteit, onzeker, hoop spanning in mn hoofd, stemmen, vertekend beeld van mezelf, bijna constant angstig
~school: Kan me vooral erg moeilijk concentreren, en voor mn klasgenoten is het soms/vaak erg moeilijk om mee om te gaan
~sociale contacten: Veel mensen haken af als ze merken wat er achter dat dan weer wel dan weer niet verlegen gezichtje schuil gaat
~thuissituatie: Voor mijn ouders en mijn broertjes (vooral die laatste) erg lastig om mee om te gaan wat vervelende situaties kan veroorzaken. Ook wil ik mezelf wel eens niet in de hand hebben en tja, allemaal niet bevorderlijk voor de goede thuissituatie dus.
~vrijetijdsbesteding: Ik trek me erg veel terug van dingen als er iets is.. Kruip dan het liefste "weg in m'n schelp".


3). Krijg je hulp/steun/(specifieke)begeleiding/hulpverlening?, zoja, wat voor een hulp en door wie?.(arts, psycholoog, psychiater, onderwijsondersteuning, steun van ouders/vrienden
etc). Vind je deze hulp voldoende of zou je op een bepaald gebied eigenlijk(meer) ondersteuning/hulp willen?(of heb je geen hulp nodig/ red je jezelf/wil je geen hulp?)

Ja, van een psychiater en een psychotherapeut. En als het nodig is kan ik terecht op de crisisopvang.
Ik zou graag meer gesprekken willen met mijn psychiater. Maar het is redelijk toereikend.

4). Waar loop je tegen aan?, waarvan je zou willen dat mensen daar meer rekening mee hielden?.
Of vind je dat de mensen om je heen(ook) goed omgaan met de problemen die jij ondervindt? (zoja, wat vind je goed ?).

Ik weet niet of mensen er goed mee omgaan. Ik denk deels wel deels niet. De mensen die me niet goed kennen weten niet van mn problemen en weten dus ook niet hoe ze er mee om zouden kunnen gaan.. dus dat kun je ze niet kwalijk nemen denk ik. Maar er zijn ook genoeg mensen die er wel van weten en toch heel raar op me reageren. Best moeilijk voor me.. Ik heb dan al snel de neiging om mezelf de schuld ervan te geven enzo.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers

Laatst gewijzigd op 29-01-2004 om 17:29.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:46
Coral
Avatar van Coral
Coral is offline
Ik heb 2 jaar geleden een depressie gehad, maar een stoornis vind ik een te groot woord. Wel ben ik er een jaar voor opgenomen geweest en heb ik veel medicijnen geslikt.

~lichamelijk: k had constant hoofdpijn en buikpijn, was altijd moe en futloos.
~psychisch: ik voelde me klote, maandenlang aan een stuk door. k Voelde me leeg en eenzaam, was vaak in de war, voelde vaak gespleten.. wist niet wat ik met mezelf aan moest en met de gedachten die ik had
~school: Ging niet.. t lukte niet.. Paar maanden voor mn opname mee gestopt.. Nu alweer een jaar begonnen
~sociale contacten: Had wel vrij veel sociale contacten, maar had geen zin meer om daar tijd aan te besteden; k was toch nutteloos. Toch heb ik vrij veel van de vrienden in die tijd overgehouden Ze hebben me erg gesteund
~thuissituatie: Zwaar en zwaar kut, mn problemen was o.a een gevolg van een trauma wat met thuis te maken had. Erg moeilijk..
~vrijetijdsbesteding: Was vaak thuis op mn kamer, anders bij vrienden.. k tenniste en speelde toen saxofoon
__________________
Therapy has taught me nothing's my fault

Laatst gewijzigd op 28-01-2004 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 08:38
Carlie
Carlie is offline
1 Ik heb een eetstoornis(boulimia)

2 lichamelijk stoornis:
Menstruatieproblemen, flauwvallen,duizeligheid, desorientatie, hypoglycemie, bloedarmoede.
psychische gevolgen:
Depressief
School: Heb ook faalangst, dus ik leer altijd heel erg lang voor de proefwerken. Sta voor elk vak wel hoog, maar daar heb ik dan ook heel lang aangezeten!
Sociale contacten: Al mijn vrienden heb ik verloren. Ik het wel een paar nieuwe maar neit echt vreinden, gewoon mensen waar ik bij sta in de pauze. Ik vind dit heel erg, en voel me vaak eenzaam.
thuissituatie: Mijn ouders vertrouwen me niet, bij alles wat ik doe kijken ze me met zo'n wantrouwende blik aan. Het heeft het contact met mijn oduers ook verslechterd. Ik haat ze zo ontzettend omdat ze voor een deel de oorzaak zijn!
vrijetijd: In mijn slechte periodes doe ik helemaal niets. Zit alleen maar thuis en in mijn goede periode's doe ik nog wel wat. Ga ik statten, uit eigenlijk alels wat een normaal meisje van 16 doet

3 ja ik heb een jaar bij een psycholoog gezeten en nu ga ik in zo'n praatgroep. Ik hoop dat dat gaat werken. Ik slik ook prozac

4 mensen verwijzen gelijk alles wat ik doe met mijn probleem. ALs ik een keer geen honger heb kijken ze me gelijk beschuldigend aan en ze letten op alles wat ik eet. Verder denken ze dat ik veel dingen niet aankan, oh daar is carlie laten we dat maar neit doen enz..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.