Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2018, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Ik zie je overal in discussie gaan, als je dat in het echte leven ook zo doet zou dat fk irritant zijn voor die mensen. Ik weet dat het een beetje de bedoeling is van een forum, maar iets positiefs zou ook best geaccepteerd worden.
Als zo'n opmerking jou zoveel pijn doet en je er zo persoonlijk kinderachtig op reageert, dan is dat jouw probleem.

Een forum is er inderdaad om te discussiëren.
Advertentie
Oud 11-11-2018, 21:14
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Ik zie je overal in discussie gaan, als je dat in het echte leven ook zo doet zou dat fk irritant zijn voor die mensen. Ik weet dat het een beetje de bedoeling is van een forum, maar iets positiefs zou ook best geaccepteerd worden.
Mee eens. Maar deadlock beweerd dat hij zich in het echte leven precies zo gedraagt als hier. Dus ja.......lastig.
Oud 11-11-2018, 21:15
Verwijderd
Verder mis ik jouw referenties over dat wel/niet dieren-eet verhaal en over de bevolkingsgroei.
Oud 11-11-2018, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Verder mis ik jouw referenties over dat wel/niet dieren-eet verhaal en over de bevolkingsgroei.
Als jullie hebben bewezen dat wat ik zei nergens op slaat, is dat waarschijnlijk ook zo. Maar het is dan nog niet nodig om te zeggen dat je het leuk vind om dieren te eten die geleden hebben, puur om mij pijn te doen.
Oud 11-11-2018, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Als jullie hebben bewezen dat wat ik zei nergens op slaat, is dat waarschijnlijk ook zo. Maar het is dan nog niet nodig om te zeggen dat je het leuk vind om dieren te eten die geleden hebben, puur om mij pijn te doen.
Je quote de verkeerde post.
Oud 11-11-2018, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Je quote de verkeerde post.
Nee, dat eerste stuk hoort wel bij die quote
Oud 11-11-2018, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Ik zie je overal in discussie gaan, als je dat in het echte leven ook zo doet zou dat fk irritant zijn voor die mensen. Ik weet dat het een beetje de bedoeling is van een forum, maar iets positiefs zou ook best geaccepteerd worden.
Dan moet je beter leren lezen.
Oud 11-11-2018, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Als jullie hebben bewezen dat wat ik zei nergens op slaat, is dat waarschijnlijk ook zo. Maar het is dan nog niet nodig om te zeggen dat je het leuk vind om dieren te eten die geleden hebben, puur om mij pijn te doen.
Hoe kom je erbij dat ik het leuk vind?
Oud 22-11-2018, 11:02
YOUNGFINESSE
YOUNGFINESSE is offline
vlees is gezond en lekker
Oud 22-11-2018, 12:00
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Ook hier drie sterren vlees en niet elke dag. Ik kook wel zelf mosselen. Mosselen vind ik erg lekker en in al mijn naieviteit denk ik dat het goed is voor het milieu om voedsel te eten dat dichtbij is gekweekt (weinig transportkosten) en waarvoor geen extra mest of voedsel moest worden toegevoerd.

Mijn empathisch vermogen bij niet-gewervelden is niet zo groot. Wormen, slakken, mosselen, kreeften, inktvis, oesters, etc. kan ik zonder veel medelijden koken en opeten.
Oud 23-11-2018, 12:08
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
vlees is gezond en lekker
Ja dus? Maar daar gaat dit topic niet over. Dit soort reactie´s voegen echt helemaal niks toe.
Oud 23-11-2018, 12:13
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Ook hier drie sterren vlees en niet elke dag. Ik kook wel zelf mosselen. Mosselen vind ik erg lekker en in al mijn naieviteit denk ik dat het goed is voor het milieu om voedsel te eten dat dichtbij is gekweekt (weinig transportkosten) en waarvoor geen extra mest of voedsel moest worden toegevoerd.

Mijn empathisch vermogen bij niet-gewervelden is niet zo groot. Wormen, slakken, mosselen, kreeften, inktvis, oesters, etc. kan ik zonder veel medelijden koken en opeten.
Dat heb ik dus ook. Mosselen en garnaaltjes kan ik eten zonder mij erg schuldig te voelen.
Maar vissen kan ik niet eten want dan begin ik mij echt schuldig te voelen. En vlees al helemaal niet. Daarmee krijg ik echt geen hap meer door mij keel.
Oud 23-11-2018, 18:05
Verwijderd
Maar waaróm hebben jullie dat niet?
Oud 23-11-2018, 23:24
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Maar waaróm hebben jullie dat niet?
Wat niet? Kan je je vraag misschien wat meer toelichten?
Oud 23-11-2018, 23:32
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wat niet? Kan je je vraag misschien wat meer toelichten?
Het

Citaat:
empathisch vermogen bij niet-gewervelden

(...)

Wormen, slakken, mosselen, kreeften, inktvis, oesters, etc. kan ik zonder veel medelijden koken en opeten.
Hoe komt het dat je dieren eten bij sommige dieren super zielig vindt, en bij andere dieren dus niet?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 23-11-2018, 23:46
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Het



Hoe komt het dat je dieren eten bij sommige dieren super zielig vindt, en bij andere dieren dus niet?
Inktvissen zijn rotbeesten dus daar heb ik geen medelijden mee. Mosselen zijn....nou laat ik het zo zeggen....volgens mij hebben die niet eens hersenen. Dus ja.....niet echt een bewustzijn vind ik.
Maar als ik dan kijk naar bijvoorbeeld varkens...die zijn dus wel heel intelligent....schijnt zelfs dat ze de intelligentie van een 4 jarig kind hebben (en ik vind varkens gewoon schattige dieren ook). En dan vind ik het hartverscheurend hoe ze in de vleesindustrie behandeld worden. Daarom wil ik dus geen vlees meer eten.
Ik maak nou eenmaal onderscheid tussen het een en ander. En dat mag ik lekker zelf weten vind ik.
Oud 24-11-2018, 07:42
Verwijderd
In particular, the Coleoidea subclass (cuttlefish, squid, and octopuses), are thought to be the most intelligent invertebrates and an important example of advanced cognitive evolution in animals, though nautilus intelligence is also a subject of growing interest among zoologists.[3] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cephalopod_intelligence

Haha.
Oud 24-11-2018, 08:30
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Waarom zijn inktvissen rotbeesten?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 24-11-2018, 10:49
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
In particular, the Coleoidea subclass (cuttlefish, squid, and octopuses), are thought to be the most intelligent invertebrates and an important example of advanced cognitive evolution in animals, though nautilus intelligence is also a subject of growing interest among zoologists.[3] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cephalopod_intelligence
Haha.
Inderdaad, ik twijfelde ook wel bij inktvissen, maar als ik ongewervelden zeg horen ze erbij. In werkelijkheid zou ik niet zo snel een grote levende inktvis in een pan kokend water gooien denk ik. Waarschijnlijk is de lijn niet zo scherp van wat ik wel en niet levend kan koken.



@straatmeid: Waarom ik minder medelijden heb met niet-gewervelden is omdat ze verder van mij af staan. Er is minder om mee te relateren in uiterlijk en gedrag. Het is dezelfde reden dat racisme en genocide diep in de mens zit ingeevolueerd. Als kuddedier beschermen we wat op ons lijkt. Naar de mede-zoogdieren kan ik best wat medelijden voelen. (vandaar beter leven dieren) Maar bij mosselen en garnalen is dat minder. Ik voel wel een beetje, het zien krom trekken van een garnaal in een pan voelt onprettig. Niet genoeg om het te laten. Bij het snijden van uien en aardappels voel ik nog niets.
Ik zeg absoluut niet dat mijn gedrag bewonderenswaardig is of dat iedereen mij na moet doen. De vraag van Daniel was geloof ik over wat we wel en niet acceptabel vinden om te eten. Mijn grenzen zijn niet nobel of idealistisch, maar heel dierlijk eigenlijk. Het lijkt niet op mij, het smaakt goed, het is voedsel!
Oud 24-11-2018, 10:54
Verwijderd
Ik heb geen enkele moeite met wat dan ook eten. Wél vind ik bij bijvoorbeeld Expeditie Robinson het levend koken van krabben niet correct. Then again, het is ook niet eenvoudig een krab snel en efficiënt te doden (voor leken) waarmee het juiste idee verkeerd uitgevoerd wellicht nog minder charmant is dan levend koken.
Oud 24-11-2018, 11:02
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Waarom zijn inktvissen rotbeesten?
Ik vind ze eng, en ze vreten alles op wat ze te pakken kunnen krijgen. Volgens mij eten ze zelfs hun eigen soort op als ze de kans krijgen.
Met zulke beesten voel ik gewoon weinig tot geen medelijden.
Oud 24-11-2018, 11:27
Verwijderd
Citaat:
In particular, the Coleoidea subclass (cuttlefish, squid, and octopuses), are thought to be the most intelligent invertebrates and an important example of advanced cognitive evolution in animals, though nautilus intelligence is also a subject of growing interest among zoologists.[3] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cephalopod_intelligence

Haha.
Hahaha ja dit inderdaad. :boks:
Oud 24-11-2018, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad, ik twijfelde ook wel bij inktvissen, maar als ik ongewervelden zeg horen ze erbij. In werkelijkheid zou ik niet zo snel een grote levende inktvis in een pan kokend water gooien denk ik. Waarschijnlijk is de lijn niet zo scherp van wat ik wel en niet levend kan koken.



@straatmeid: Waarom ik minder medelijden heb met niet-gewervelden is omdat ze verder van mij af staan. Er is minder om mee te relateren in uiterlijk en gedrag. Het is dezelfde reden dat racisme en genocide diep in de mens zit ingeevolueerd. Als kuddedier beschermen we wat op ons lijkt. Naar de mede-zoogdieren kan ik best wat medelijden voelen. (vandaar beter leven dieren) Maar bij mosselen en garnalen is dat minder. Ik voel wel een beetje, het zien krom trekken van een garnaal in een pan voelt onprettig. Niet genoeg om het te laten. Bij het snijden van uien en aardappels voel ik nog niets.
Ik zeg absoluut niet dat mijn gedrag bewonderenswaardig is of dat iedereen mij na moet doen. De vraag van Daniel was geloof ik over wat we wel en niet acceptabel vinden om te eten. Mijn grenzen zijn niet nobel of idealistisch, maar heel dierlijk eigenlijk. Het lijkt niet op mij, het smaakt goed, het is voedsel!
Heb je ooit gedoken of gesnorkeld?
Oud 24-11-2018, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Ik vind ze eng, en ze vreten alles op wat ze te pakken kunnen krijgen. Volgens mij eten ze zelfs hun eigen soort op als ze de kans krijgen.
Met zulke beesten voel ik gewoon weinig tot geen medelijden.
Ach ja..., het zijn net mensen eigenlijk!
Oud 24-11-2018, 11:54
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Ach ja..., het zijn net mensen eigenlijk!
Sinds wanneer eten mensen hun eigen soort op? Of heb ik iets gemist?
Oud 24-11-2018, 12:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Sinds wanneer eten mensen hun eigen soort op? Of heb ik iets gemist?
Het gebeurt, gelukkig niet vaak, en het heeft een naam, kannibalisme. Volgens jouw logica "Het is maar een rottig schepsel, omdat het zich zus en zo gedraagt, dus is het oké als je dit schepsel opeet" zou je ook kunnen stellen dat je mensen mag opeten wanneer ze zich zo gedragen. Mensen zullen inderdaad niet zo snel iemand van hun eigen soort opeten, maar sommige mensen gaan wel over lijken om te krijgen wat zij willen. En dat hoeft niet eens een primaire levensbehoefte te zijn (de dieren eten soortgenoten of andere dieren om te overleven), wij mensen doen een heleboel nare dingen terwijl we dat eigenlijk niet nodig hebben om te kunnen overleven.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 24-11-2018, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Het gebeurt, gelukkig niet vaak, en het heeft een naam, kannibalisme. Volgens jouw logica "Het is maar een rottig schepsel, omdat het zich zus en zo gedraagt, dus is het oké als je dit schepsel opeet" zou je ook kunnen stellen dat je mensen mag opeten wanneer ze zich zo gedragen. Mensen zullen inderdaad niet zo snel iemand van hun eigen soort opeten, maar sommige mensen gaan wel over lijken om te krijgen wat zij willen. En dat hoeft niet eens een primaire levensbehoefte te zijn (de dieren eten soortgenoten of andere dieren om te overleven), wij mensen doen een heleboel nare dingen terwijl we dat eigenlijk niet nodig hebben om te kunnen overleven.
omg Elin3 <3
Oud 24-11-2018, 13:41
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Heb je ooit gedoken of gesnorkeld?
ja
Oud 26-11-2018, 11:54
Verwijderd
Citaat:
ja
Hm, daardoor vind ik de wereld onder water magisch en geweldig. De dieren ook. Ik heb dieren gezien die veel groter zijn dan ik, koraal dat nog vol op in leven is...

Ben ook honderden keren geprikt door kwallen en zee-egels, die staan ook wel onderaan het lijstje trouwens

Voor mij is elk dier gelijk, dus vissen etc ook, octopussen (octopi ) vind ik dus ook prachtige beesten, net als zeepaardjes etc. Ze domineren te zee, ze kunnen zonder zuurstofflessen overleven, ze kunnen de verre diepte in, wij (ik) kunnen dat niet, we kennen die wereld helemaal nog niet zo goed.
Oud 26-11-2018, 21:33
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Ja, ik vind het ook heel mooi en indrukwekkend om te zien. Je ziet opeens in wat voor bizarre wereld we leven. Tegelijk heb ik er fysiek toch minder moeite mee om een inktvis klaar te maken dan een varken of kip.

https://nl.wikihow.com/Octopus-bereiden

of

https://www.de-batavier.nl/archief/1...pt-speenvarken


Die eerste serie, dat zie ik mezelf ook wel doen voor een diner. Dat tweede zou ik niet voor elkaar krijgen zonder misselijk te worden ben ik bang.
Oud 26-11-2018, 21:36
Verwijderd
Ik heb vorige week gekookte koude octopus gegeten. Was verbazingwekkend lekker.
Oud 27-11-2018, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik vind het ook heel mooi en indrukwekkend om te zien. Je ziet opeens in wat voor bizarre wereld we leven. Tegelijk heb ik er fysiek toch minder moeite mee om een inktvis klaar te maken dan een varken of kip.

https://nl.wikihow.com/Octopus-bereiden

of

https://www.de-batavier.nl/archief/1...pt-speenvarken


Die eerste serie, dat zie ik mezelf ook wel doen voor een diner. Dat tweede zou ik niet voor elkaar krijgen zonder misselijk te worden ben ik bang.
Ah ja, nu snap ik het wel.

Hmmm ik heb ineens weer zin om in Noorwegen te gaan vissen en zelfs alles te bereiden. <3
Oud 27-11-2018, 20:54
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Zijn er referenties voor handen naar studies die ondersteunen dat planten pijn voelen?
Reageren op stimuli ok, maar pijn is een complexer iets dan dat. Zo ver ik het begrijp hebben ze nog altijd geen centraal zenuwstelsel en geen bewustzijn.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 28-11-2018, 08:00
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
En planten hebben ook geen hersenen. En die heb je toch echt wel nodig lijkt mij als je pijn wilt voelen.
Oud 28-11-2018, 08:28
Verwijderd
Citaat:
Zijn er referenties voor handen naar studies die ondersteunen dat planten pijn voelen?
Reageren op stimuli ok, maar pijn is een complexer iets dan dat. Zo ver ik het begrijp hebben ze nog altijd geen centraal zenuwstelsel en geen bewustzijn.
Ik heb daar een tijdje geleden toevallig wat over gelezen, en als ik het me goed herinner: er zijn wel voorzichtige aanwijzingen dat planten qua intelligentie verder ontwikkeld zijn dan we eeuwenlang hebben aangenomen. Maar er is vooral heel veel onduidelijk. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit bijvoorbeeld een soort geheugen lijkt te ontstaan bij planten, ze leren een plant bepaald gedrag aan (bladeren juist wel of niet sluiten op bepaalde acties) en de plant laat tot een maand later zien dat hij dat gedrag nog herinnert. Maar uiteraard totaal geen centraal zenuwstelsel of zo te vinden, zou chemisch of zo werken.

Lees bijvoorbeeld dit maar eens:

https://www.atlasobscura.com/article...-vernalization
Oud 28-11-2018, 08:33
Verwijderd
Dat het geen centraal zenuwstelsel is zoals we bij gewervelden aantreffen betekent niet dat er geen centraal zenuwstelsel in een andere vorm is dat dezelfde functie heeft, zoals je terecht aangeeft op basis van chemische signalen.
Oud 28-11-2018, 12:55
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Dat het geen centraal zenuwstelsel is zoals we bij gewervelden aantreffen betekent niet dat er geen centraal zenuwstelsel in een andere vorm is dat dezelfde functie heeft, zoals je terecht aangeeft op basis van chemische signalen.
Maar planten hebben nog steeds geen hersenen. En zonder hersenen kan je nou eenmaal weinig (niks) voelen.

En kunnen we alsjeblieft weer ontopic gaan graag? Als jullie het graag over het zenuwstelsel van planten willen hebben dan kunnen jullie daar een topic over openen. Niet in mijn topic.
Oud 28-11-2018, 15:16
Verwijderd
Daniël24: Dit is wel degelijk ontopic.
Oud 30-11-2018, 08:38
Verwijderd
Citaat:
Maar planten hebben nog steeds geen hersenen. En zonder hersenen kan je nou eenmaal weinig (niks) voelen.
Kun je zonder hersenen wel een geheugen hebben?
Oud 30-11-2018, 19:45
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
"Are plants secretly soaking up memories, flicking their epigenetic switches on and off in response to every significant stimulus they receive? It seems unlikely."
Nee, dat klinkt juist bijzonder waarschijnlijk. Het is verwarrend om dat "memories" te gaan noemen als het is wat er staat: epigenetic switches. Dat is iets anders dan wat wij geheugen noemen. Ik zou het eerder vergelijken met het bruinen van de huid na blootstelling aan UV-straling.
Oud 30-11-2018, 19:48
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Kun je zonder hersenen wel een geheugen hebben?
Planten hebben helemaal geen geheugen. Hun lichaam reageert gewoon maar op bepaalde dingen en past zich aan aan de omgeving. Dat is alles.
Oud 30-11-2018, 19:49
Verwijderd
Hahahahahahahaaaa
Oud 30-11-2018, 19:50
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Ontopic graag.
Oud 30-11-2018, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Daniël24: Dit is wel degelijk ontopic.
Oud 30-11-2018, 20:19
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Werkelijk?
Oud 01-12-2018, 00:42
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Werkelijk?
Ja. En niet gaan lopen forumbazen want je bent geen forumbaas.

Citaat:
Planten hebben helemaal geen geheugen. Hun lichaam reageert gewoon maar op bepaalde dingen en past zich aan aan de omgeving. Dat is alles.
Dit is behoorlijk kort door de bocht. Misschien goed om je hier over in te lezen als je er echt inhoudelijk over mee wilt discussiëren.
Oud 01-12-2018, 10:15
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Zo is pijn ook meer dan enkel reageren op noxische stimuli.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 01-12-2018, 10:22
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:



Dit is behoorlijk kort door de bocht. Misschien goed om je hier over in te lezen als je er echt inhoudelijk over mee wilt discussiëren.
Ooh werkelijk? Dus planten hebben wel hersenen? Waar dan?
Oud 01-12-2018, 10:47
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ooh werkelijk? Dus planten hebben wel hersenen? Waar dan?
Dat schrijft ze niet. Er staat letterlijk dat je je moet inlezen als je mee wilt discussiëren. Heb je die link van Jan aangeklikt en gelezen?


Oh, en je lijkt te denken dat dit "jouw topic" is waarin jij het onderwerp bepaalt. Dat is niet zo. Topics ontwikkelen zich en zolang ze in lijn blijven met het oorspronkelijke onderwerp mag dat over het algemeen. Forumbazen beoordelen dat, niet de topic starter. In dit geval denk ik dat de FB redeneert dat het doden van planten en de ethische overwegingen daarbij belangrijk zijn voor het argument om alleen planten te eten en geen dieren. Of het doden van planten vergelijkbaar is met het doden van dieren hangt onder andere af van de vraag of planten pijn ervaren en geheugen hebben.
Oud 01-12-2018, 12:06
Verwijderd
Don't feed the troll. Hij is er zo een die er niet bij kan dat er dingen bestaan die hij niet begrijpt. Alles moet hetzelfde zijn en werkt altijd zoals het altijd al deed en er zijn geen variaties mogelijk want dan wordt het allemaal wel heel moeilijk. Gewoon negeren.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.