Oud 01-10-2004, 19:13
Verwijderd
Ik ben bezig met het opstellen van een excel sheet waarin enkele kostenberekeningen worden gemaakt. Nu heb ik het wel werkend, maar ik wil het nog een beetje optimaliseren wat niet helemaal lukt.

Met behulp van een sheet bereken ik hoeveel iemand moet betalen danwel tegoed heeft. Het betreft 5 personen (1 t/m 5) Als voorbeeld onderstaande formule.

=SOM($K4:$O4)/SOM($E4:$I4)*E4

SOM($K4:$O4) gemaakte kosten, hierbij staat K t/m O staat voor elk van de personen.
SOM($E4:$I4) aantal personen dat er van profiteert, hierbij staat E t/m I voor de personen
E4 aantal malen dat de persoon er van profiteert

Ik hoop dat het voor zover duidelijk is.



Nu wil ik deze berekening dus meerdere malen uitvoeren, maar met verschillende eigenschappen (dus op de regels onder regel 4 staan deze formules ook).

Mij lijkt het mogelijk is dat je al deze min of meer dezelfde formules kan samenvatten in 1, iets complexere formule.
MAAR WEET IEMAND HOE?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2004, 20:37
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ooit al aan gedacht om die dollartekens weg te laten in je berekeningen en gewoon die formules 'door te trekken' zoals je getallen in Excel kunt doortrekken? Werkt wel enkel als de positie van de cellen ten opzichte van de doelcel niet wijzigt (dus als je een bewerking op rij 4 hebt en dat gaat naar een cel op rij 4 etc.)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Mij lijkt het mogelijk is dat je al deze min of meer dezelfde formules kan samenvatten in 1, iets complexere formule.
MAAR WEET IEMAND HOE?
dat snap ik ook wel. Dat wil ik juist niet. Ik wil volstaan met 1 formule waarin alles is verwerkt.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 21:37
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Hoe ga je dan 1 formule verwerken? 1 cel kan maar één waarde bevatten, ik zie niet wat je van dat rekenblad verwacht dan; wil je dat er in één cel verschillende waarden kunnen staan, gewoon verschillende kolommen gebruiken dan
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 21:58
Verwijderd
Het gaat er natuurlijk om dat je het totaal kan zien van wat iemand moet betalen dan wel tegoed heeft. Al die waarden moeten dus bij elkaar opgeteld worden --> 1 bedrag.
Ik verwacht dat het wel mogelijk is zoiets in 1 functie te stoppen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 22:08
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Het makkelijkste is onderaan de kolom dan gewoon een vakje te maken en dat de som te maken van de andere vakjes, anders moet je de formules gewoon nesten, maar echt overzichtelijk is dat niet EN je hebt dan meer werk als er aanpassingen zijn...
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Nu wil ik deze berekening dus meerdere malen uitvoeren, maar met verschillende eigenschappen (dus op de regels onder regel 4 staan deze formules ook).
Mij lijkt het mogelijk is dat je al deze min of meer dezelfde formules kan samenvatten in 1, iets complexere formule.
MAAR WEET IEMAND HOE? [/B]
Dat is dus hetgene wat ik vraag: hoe kan je dat doen?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 11:40
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Dat moet je toch zelf kunnen, lijkt mij ...
Wat niet zal gaan is een formule die zichzelf aanpast als je een rij bijvoegt, maar gewoon al die cellen hebben hun formule a, dus zet je bij de formule van de laatste cel =(formule 1)+(formule 2) ...
Maak je rekenbladen niet moeilijker dan ze al zijn, bespaart je veel moeite als je dingen wilt wijzigen (ik zou zeggen: gewoon formules in de cellen, en de cellen optellen met een kleine formule, lijt mij veel overzichtelijker EN als je aanpassingen doet, dan moet je dat maar op één plaats doen) (echt optimalisatie is: alle gegevens weergeven die je echt nodig hebt, zodat je kleinere formules krijgt, en/of genoeg structuur aanbrengen).
Vergelijk het met wiskunde: als ze je zeggen (-b - wortel(b² - 4ac )) / (2a) dan is dat moeilijker dan dat je zegt (-b - wortel(D))/2a) of zelfs gewoon als je zegt: je neemt (-b) en daar trek je (b²-4ac) vanaf en dat deel je dan weer door 2a. Als je dingen opsplitst, is dat makkelijker te onderhouden, lijkt me. Je rekenblad gaat echt niet sneller worden, want alle waarden moeten toch uitgerekend worden. (Het is wel een verschil als je de tussenuitkomsten ALLEMAAL in een celletje zou zetten, maar veel maakt dat niet uit, lijkt mij...
Anders moet je gewoon de help eens doorbladeren.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Dat moet je toch zelf kunnen, lijkt mij ...
Wat niet zal gaan is een formule die zichzelf aanpast als je een rij bijvoegt, maar gewoon al die cellen hebben hun formule a, dus zet je bij de formule van de laatste cel =(formule 1)+(formule 2) ...
Als je naar de titel van deze topic kijkt, dan kan je je indenken dat je in de richting van matrixes moet denken. Wat ik dus NIET wil is een formule die zich zelf niet aanpast. Het gaat namelijk om een variërend aantal formules die ik op moet tellen. Daar middel van het toepassen van matrixes kan je een aantal rijen selecteren waarin de formule staan; als je dan een regel invoegt, dan past de formule zich vanzelf aan.
Citaat:
Maak je rekenbladen niet moeilijker dan ze al zijn, bespaart je veel moeite als je dingen wilt wijzigen (ik zou zeggen: gewoon formules in de cellen, en de cellen optellen met een kleine formule, lijt mij veel overzichtelijker EN als je aanpassingen doet, dan moet je dat maar op één plaats doen) (echt optimalisatie is: alle gegevens weergeven die je echt nodig hebt, zodat je kleinere formules krijgt, en/of genoeg structuur aanbrengen).
(...) Je rekenblad gaat echt niet sneller worden, want alle waarden moeten toch uitgerekend worden. (Het is wel een verschil als je de tussenuitkomsten ALLEMAAL in een celletje zou zetten, maar veel maakt dat niet uit, lijkt mij...
Anders moet je gewoon de help eens doorbladeren.
Optimaliseren is in mijn geval juist alles in 1 formule zetten. Het gaat niet om de overzichtelijkheid van de formules, maar om de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het kostenoverzicht.
Als ik de tussenuitkosten appart laat berekenen en deze vervolgens weer optel, dan zit ik met het feit dan als ik het aantal regels (tussenuitkomsten) verander, dat het fout kan gaan met de verwijzingen. Indien ik alles in 1 formule zet, dan wordt de formules automatisch aangepast zoals ik wil en is het tevens overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Snelheid is niet van toepassing

Help heb ik al geraadpleegd, anders zal ik niet hier om hulp vragen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 15:02
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Probeer dan eens hier: http://www.experts-exchange.com/
Daar hebben ze vast wel wat experts over Excel en anders proberen op GoT, ik heb totaal geen idee meer wat je ervan verlangt, dus ja (meeste anderen ook niet, denk ik, aan het aantal replies te zien)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 16:55
Verwijderd
dankje.
Ik zat al in de richting van een site die er meer geschikt voor is te denken.
scholieren.com... ik ben al ruim 4 jaar geen scholieren meer. bestaat studenten.com niet?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 19:05
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
www.studiant.be ook goed ipv scholieren.com ? (is wel down blijkbaar)
Maar eerder op tech fora gaan zoeken, zou ik zeggen...
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 19:09
Verwijderd
béh
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.