Oud 22-01-2004, 13:22
Verwijderd
Ik had laatst vernomen dat je in je leven het beste kan lenen wanneer je student bent (en dan lenen bij de IB-groep). Nou zou ik graag willen weten of hier iets van waar is en wat de voor- en nadelen zijn van lenen bij de IB-groep. En ja, kan op de website kijken maar ik wil graag ook ervaringen van mensen weten.

Dus is er iemand die mij meer kan vertellen?

Laatst gewijzigd op 22-01-2004 om 14:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2004, 14:15
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Geld lenen bij de ib-groep is in vergelijking met een normale bank een stuk goedkoper. Dat wil zeggen, je betaald veel minder rente dan bij een normale bank. Ook zijn de terugbetalingsvoorwaarden relatief mild. Dit zijn ook de redenen dat men roept dat je het beste bij de ibg kan lenen. Dit kan natuurlijk alleen maar als je studeerd.
Voor de rentepercentages en de voorwaarden moet je op de site van de ib-groep zijn, daar staan ze vast wel ergens op.

Het beste is natuurlijk om weinig of geen geld te lenen. Over geleend geld betaal je altijd rente, de kosten voor het feit dat je het geld mag lenen. Dus ga geen extra geld lenen bij de ibg 'omdat het toch zo lekker goedkoop is'.


maria, die topictitel is allesbehalve duidelijk. 'Geld bij de IB-groep lenen' is al een stuk duidelijker dan 'lenen'.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:46
Verwijderd
Het is in elk geval niet de bedoeling dat je nu even bij de IBG-groep een paar ton gaat lenen om je toekomstige stulpje mee te financieren.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:48
Wawl
Wawl is offline
Ik leen ook het een en ander om mijn studie mee te financieren. Geen problemen mee.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 18:31
Wouter Bos
Avatar van Wouter Bos
Wouter Bos is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-01-2004 @ 17:46:
Het is in elk geval niet de bedoeling dat je nu even bij de IBG-groep een paar ton gaat lenen om je toekomstige stulpje mee te financieren.
Ja...en nee. Ik ben het natuurlijk volledig met je eens dat het niet wenselijk is dat mensen overheidsgeld gebruiken als ze het niet nodig hebben, zeker in zulke moeilijke tijden. Toch is ze natuurlijk volledig vrij het geld te besteden waaraan ze het wil besteden.
__________________
Ja en nee.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 08:19
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
400*12*4 = 19200 euro. Leuke schuld hoor op je 23 ste.

1 tip, leen niet of alleen wat je nodig hebt.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 09:34
Verwijderd
dat zoiezo

ik zit nog twijfelen...aan de ene kant heb ik het nodig, maar (nog) niet hard....maar aan de andere kant wil ik niet een paar jaar nog dingen af moeten lossen...

ik denk dat ik ff aankijk of ik het ga redden met het bedrag wat ik verdien en dan zie ik later wel verder...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Wouter Bos schreef op 22-01-2004 @ 18:31:
Ja...en nee. Ik ben het natuurlijk volledig met je eens dat het niet wenselijk is dat mensen overheidsgeld gebruiken als ze het niet nodig hebben, zeker in zulke moeilijke tijden. Toch is ze natuurlijk volledig vrij het geld te besteden waaraan ze het wil besteden.
Inderdaad. Daarom lijkt het me dat het maximaal te lenen bedrag begrensd is, zodat het in elk geval niet gebruikt kan worden als goedkope bank van lening. De strekking van IBG-leningen is dat ze aangewend worden voor studie en huisvesting tijdens je studietijd. Maar dat staat ongetwijfeld allemaal in de voorwaarden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 16:21
matrix21
matrix21 is offline
Voorwaarden? ik weet van geen voorwaarden
Ik leen het maximale bedrag bij de ib-groep. Dit leen ik voornamelijk om leuke dingen te kunnen doen in het weekend en bijvoorbeeld een leuke auto te kunnen rijden. Zonder dit geld zou een de helft van mijn bijbaantje opgaan aan school en zou ik veel minder lol kunnen maken.
Mijn ervaring hiermee is dat het bedrag heel snel oploopt en sneller dan je verwacht.
Ik zit nu dus ook al met 3500 euro schuld en ik moet hierna nog een jaar school. Daarentegen beleg ik dit geld en zou ik het nu 3 dubbel terug kunnen betalen.
Nu alleen maar hopen dat het goed blijft gaan met mijn beleggingen.

Toch denk ik dat mensen iets minder bang moeten zijn om iets te lenen. Waarom zou je als student minder leuk moeten leven als je leeftijdsgenoten die nu aan het werk zijn? Studie is een investering in je toekomst en aangezien je later waarschijnlijk meer gaat verdienen dan die leeftijdsgenoten is die 3500 euro schuld ook niet zo super veel meer.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:33
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 24-01-2004 @ 16:21:
Voorwaarden? ik weet van geen voorwaarden
Ik leen het maximale bedrag bij de ib-groep. Dit leen ik voornamelijk om leuke dingen te kunnen doen in het weekend en bijvoorbeeld een leuke auto te kunnen rijden. Zonder dit geld zou een de helft van mijn bijbaantje opgaan aan school en zou ik veel minder lol kunnen maken.
Mijn ervaring hiermee is dat het bedrag heel snel oploopt en sneller dan je verwacht.
Ik zit nu dus ook al met 3500 euro schuld en ik moet hierna nog een jaar school. Daarentegen beleg ik dit geld en zou ik het nu 3 dubbel terug kunnen betalen.
Nu alleen maar hopen dat het goed blijft gaan met mijn beleggingen.

Toch denk ik dat mensen iets minder bang moeten zijn om iets te lenen. Waarom zou je als student minder leuk moeten leven als je leeftijdsgenoten die nu aan het werk zijn? Studie is een investering in je toekomst en aangezien je later waarschijnlijk meer gaat verdienen dan die leeftijdsgenoten is die 3500 euro schuld ook niet zo super veel meer.
Beleggen met geleend geld is niet aan te bevelen. Ik werk nu en woon samen en geloof me, dan is 3500 euro nog meer geld dan in je studententijd.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 17:00
matrix21
matrix21 is offline
Ik weet dat beleggen met geleend geld niet slim is. Ik speel ook hoog spel ermee. Maarja, ik neem risico omdat ik ruim wil leven als student. Nu moet ik zeggen dat ik nog niet super veel ermee heb verdiend, maar die kansen zijn er wel. Verder is het handig voor mij om te doen aangezien ik er een hoop van leer voor mijn studie.
Ook is het gewoon een hobby van mij, maar ik zal niet zo ver gaan dat ik geen geld meer over hou of echt ernstig in de schulden kom.

Verder vind ik 3500 euro niet veel, zeker niet omdat je het van de ibgroep over 10 jaar mag uitsmeren met terug betalen. Verder valt in het beroep waar ik in terecht kom genoeg te verdienen, dus maak je over mij maar geen zorgen

Maar je hebt gelijk dat je ermee moet oppassen want je kan in heel vervelende situaties terecht komen. Sommige mensen houden nou eenmaal meer van risico's nemen dan andere.
Maar als je van 3500 euro wakker ligt zou ik het niet aanraden om te doen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 24-01-2004 @ 17:33:
Beleggen met geleend geld is niet aan te bevelen. Ik werk nu en woon samen en geloof me, dan is 3500 euro nog meer geld dan in je studententijd.
Ach. Op zich is beleggen met geleend geld minder onverstandig dan op vakantie gaan met geleend geld, en dat doen echt heel veel mensen (en meestal niet degenen die zelf echt lekker bovenmodaal verdienen).

Als je van een lening van € 3000 op vakantie gaat is het meteen weg. Als je € 3000 in effecten belegt heb je nog de kans dat het vermeerdert. Het kan ook verminderen, maar op zijn ergst ben je alles kwijt, maar dan nog is de kans dat je er profijt van hebt groter dan wanneer je ervan op vakantie gaat.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 23:27
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 24-01-2004 @ 16:21:
Voorwaarden? ik weet van geen voorwaarden
Ik leen het maximale bedrag bij de ib-groep. Dit leen ik voornamelijk om leuke dingen te kunnen doen in het weekend en bijvoorbeeld een leuke auto te kunnen rijden. Zonder dit geld zou een de helft van mijn bijbaantje opgaan aan school en zou ik veel minder lol kunnen maken.
Mijn ervaring hiermee is dat het bedrag heel snel oploopt en sneller dan je verwacht.
Ik zit nu dus ook al met 3500 euro schuld en ik moet hierna nog een jaar school. Daarentegen beleg ik dit geld en zou ik het nu 3 dubbel terug kunnen betalen.
Nu alleen maar hopen dat het goed blijft gaan met mijn beleggingen.

Toch denk ik dat mensen iets minder bang moeten zijn om iets te lenen. Waarom zou je als student minder leuk moeten leven als je leeftijdsgenoten die nu aan het werk zijn? Studie is een investering in je toekomst en aangezien je later waarschijnlijk meer gaat verdienen dan die leeftijdsgenoten is die 3500 euro schuld ook niet zo super veel meer.
- 3500 euro schuld is niet veel
- voorwaarden ? je noemt er zelf al eentje : er is een maximum, dat o.a. afhankelijk is van de hoeveelheid stufi die je krijgt en het inkomen van je ouders
- je moet student zijn
- stel, je koopt een huis van je lening. daar krijg je vanzelf problemen mee; als je geld leent van de IBG dan ben je akkoord gegaan dat 'het geleende bedrag/de te lenen bedragen besteed zijn danwel zullen worden aan (onkosten die te maken hebben met) de studie. Hieronder vallen o.a. studieboeken, leskosten, vervoerskosten en huisvesting gedurende de studie'. Daarnaast moet je de lening 'proportioneel' terugbetalen, dwz. dat je meer terugbetaalt (per maand) als je meer ontvangt (loon) of bezit (waaronder ook onroerend goed). dat betekent dat je, als je een huis bezit, het risico loopt dat de waarde van deze bezitting meegenomen word in het per maand te betalen aflossingsbedrag.
- precies vanwege dit soort constructies bestaan er hypotheken
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 23:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
iamcj schreef op 24-01-2004 @ 17:33:
Beleggen met geleend geld is niet aan te bevelen. Ik werk nu en woon samen en geloof me, dan is 3500 euro nog meer geld dan in je studententijd.
waar werk je dan ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Is een lening afsluiten tegenwoordig zo makkelijk?
deviltjuh17
17 18-08-2009 16:52
Werk, Geld & Recht Ov-lening ??
JeffreyH
4 15-10-2006 13:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Inkomensgrens voor leningen bepleit
T_ID
45 23-10-2005 23:32
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hypothecaire lening en lening
foreverfan
9 21-10-2004 20:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Studenten moeten meer gaan lenen
Verwijderd
73 02-11-2003 17:22
Verhalen & Gedichten Leentje
Verwijderd
4 29-08-2001 20:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.