Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2008, 19:18
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Mag je terwijl je een koophuis hebt ook een huis huren en dan in het koophuis wonen? Het lijkt mij logisch dat dat mag omdat je wel gewoon betaalt. Maar iemand zei tegen mij dat dat niet mag. Dus ik dacht; ik vraag het even na.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2008, 19:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je doelt op onderverhuren. In veel huurwoningen is onderverhuren verboden, maar niet allemaal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 19:36
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Volgens mij mag je gewoon een huis huren en kopen tegelijk, als je het kunt betalen. De woonvereniging heeft niets te maken met jouw hypotheek.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 19:39
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Je doelt op onderverhuren. In veel huurwoningen is onderverhuren verboden, maar niet allemaal.
Hoezo doel ik op onderverhuren? Ik doel op 2 huizen hebben. 1 koop en 1 huur. het is toch pas onderverhuren als je iemand die er niet ingeschreven staat daar laat wonen en je er geld voor vangt?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 20:02
ganralph
ganralph is offline
idd, zou niet weten waarom niet. kan zijn dat een woningbouwvereniging een zodanig beleid heeft dat een huiseigenaar geen kans heeft om iets te huren omdat ongeveer iedereen voorrang op hem krijgt.
wettelijk is er echter niets op tegen.

onderverhuren is idd een ander punt, maar afhankelijk van de verhuurder kan dat (in overleg) soms ook (zelfs met inschrijving).
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 20:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Laat ik het effe uitleggen. Mijn tante huurt een huis en heeft onlangs een huis gekocht. Kan ze gewoon in dat huis gaan wonen en het huurhuis houden terwijl haar dochters in het huurhuis blijven wonen? Dat is geen onderverhuur toch? Dat is toch gewoon 2 huizen hebben? Mag dat?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 21:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Er zijn regels dat je ook daadwerkelijk in je huis moet wonen om het te huren. Ik geloof dat er een termijn van een paar maanden voor staat. Ben je zo lang van huis zonder goede verklaring, dan start men een uitzettingsprocedure. Er zijn genoeg mensen op de wachtlijst die dat huis nodig hebben.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 07:30
ganralph
ganralph is offline
@T_ID: tenzij het een particuliere verhuurder is die er geen ruk om geeft...

en als er (wellicht minderjarige?) gezinsleden blijven wonen, voldoet het dan niet al?
een bewoner (degene ingeschreven op het adres bij de gba) hoeft wettelijk natuurlijk niet degene te zijn die de huur betaald (en het contract getekend heeft). denk aan werknemers die in een huis wonen dat door hun werkgever gehuurd is.
(maar ook dit zal niet opgaan bij sociale huurwoningen)

kortom, in een sociale huurwoning zal het wellicht wat haken en ogen hebben, mar het principe van twee huizen (één huur, één koop) is geen probleem lijkt me.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 18:42
Ivo
Ivo is offline
Bij de woningbouw is het zo dat de (hoofd)huurder ook daadwerkelijk in het huis moet wonen.
Bij particuliere huur hangt het van de verhuurder af. Met een beetje medewerking kun je bij een particuliere verhuurder ook nog wel regelen dat de achterblijvende kinderen de officiële huurder worden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 01:28
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Bij de woningbouw is het zo dat de (hoofd)huurder ook daadwerkelijk in het huis moet wonen.
Bij particuliere huur hangt het van de verhuurder af. Met een beetje medewerking kun je bij een particuliere verhuurder ook nog wel regelen dat de achterblijvende kinderen de officiële huurder worden.
Als buren zouden klagen hierover, moeten die dochters er wel uit.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 21:25
Ivo
Ivo is offline
Niet als het om particuliere huur/verhuur gaat. Tenzij de buren klagen wegens overlast ernstige overlast, maar dat is weer een heel ander verhaal. Als de buren alleen maar klagen omdat ze het niet eerlijk vinden dat die dochters zo'n mooi huis huren is dat hun probleem, zolang huurder en verhuurder het met elkaar eens zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 22:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Niet als het om particuliere huur/verhuur gaat. Tenzij de buren klagen wegens overlast ernstige overlast, maar dat is weer een heel ander verhaal. Als de buren alleen maar klagen omdat ze het niet eerlijk vinden dat die dochters zo'n mooi huis huren is dat hun probleem, zolang huurder en verhuurder het met elkaar eens zijn.
Ik betwijfel dat daar een juridisch handvat voor is. Gemeentes hebben daar wel degelijk macht over, kijk maar naar de studentenkamer wegtreiter-regeling die de Groenlinks wethouder in Utrecht heeft opgesteld voor veel wijken.

Als het puur tussen huurder en verhuurder zijn zou konden ze er ook niets veranderen als iemand studenten wil huisvesten in plaats van andere mensen. Het tegendeel is echter waar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-08-2008, 08:48
ganralph
ganralph is offline
wellicht dat de voorwaarden voor (legale) huur anders zijn in het geval van een studentenkamer?? dus als jij bij de belasting en gemeente opgeeft (want dat hoort zo in veel gemeentes) dat je studentenkamers verhuurt, dan mag je er misschien geen gezinnen in zetten of zo? en vv dus? (ik gok ook maar wat)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2008, 21:49
Ivo
Ivo is offline
Voor afzonderlijke kamerverhuur moet inderdaad vaak een vergunning aangevraagd worden, dit omdat gemeenten in bepaalde wijken liever niet te veel kamerpanden hebben.
En als een pand als kamerpand is aangemerkt, kan het inderdaad best zijn dat er een maximum aantal bewoners gehanteerd wordt i.v.m. veiligheid en leefomstandigheden.

Maar als een woning als gehele eenheid nu verhuurd wordt aan mams + kinderen, en 1 van de kinderen wil de hele woning gaan huren, maakt dat voor de gemeente weinig verschil, lijkt mij. Als de gemeentelijke belastingen maar betaald worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verboden je huis te verkopen
T_ID
36 14-12-2009 23:43
Verhalen & Gedichten Het Huis der Geesten
AlopiA
1 20-10-2003 21:00
ARTistiek Foto's van rond het huis :)
David
29 23-06-2003 09:09
Psychologie Dringend: uit huis gezet !
Captain
36 27-12-2001 22:38
ARTistiek het Huis met de Bewoners
Woodstock
8 13-10-2001 13:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.