1. Hoe ben je op het idee gekomen deze opleiding te gaan volgen?
Ik wilde zolang ik me kan herinneren al 'juf' worden. Ik heb eerste een half jaar de lerarenopleiding Duits gedaan, maar ben daarna toch overgestapt naar de pabo.
2. Wat zijn de leuke kanten van de opleiding?
Het werken met kinderen en het brede van de opleiding. Je doet niet één ding, je doet (bijna) alles. Sommige dingen zijn minder leuk, maar er zit dus vrijwel altijd wel iets tussen wat wel leuk is. Bij sommige vakken had ik zelfs niet het idee dat ik huiswerk zat te maken (bv. tekenen en handvaardigheid), ik zag het dan meer als bezig zijn met m'n hobby's dan met school.
3. Wat zijn de minder leuke kanten van de opleiding?
Het is heel erg veel...veel huiswerk, veel projecten, veel stage, enz. enz. enz. Eigenlijk wel eens een beetje teveel. Zeker als je niet op schema loopt ed, dan red je het gewoon niet. (Gelukkig besefte ik dat maar al te goed.
) De combinatie van en theoretische vakken en een project en stage is soms echt veel te veel.
4. Is de opleiding zoals je verwachtte?
Ja.
5. Hoeveel uur per week besteed je aan je studie?
Veel.
Ik vind (vond dus
) het erg leuk, ik besteed er gewoon ontzettend veel tijd aan, soms zelfs teveel. Ik doe dingen ook gerust een paar keer over, als ik vind of denk dat het nog niet goed is (of als ik het zelf nog niet goed vind).
6. Wat zou er volgens jou nog verbeterd kunnen worden aan deze opleiding?
Een blok met of theoretische vakken (en dus tentamens) of een project. Stage erbij is altijd leuk natuurlijk. Maar en en en is (veel) te veel. Ik weet alleen wel dat dit ook per school wel verschilt. Verder betere begeleiding, het mentoraat ed is echt bagger. Maar ook dat zal per school en per mentor verschillen.
Verder het liefst docenten uit de praktijk, die dus ook weten hoe het er op de bsaisschool aan toe gaat en die de theorie uit hun lessen goed kunnen koppelen aan de praktijk.
Zo iets?