Oud 07-05-2005, 12:15
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Is het toegestaan om bij het samenvatten zinnen letterlijk over te nemen uit de tekst? En wat is de beste manier om zo'n samenvatting aan te pakken? Ik lees nu de tekst meestal eerst heel goed door, en dan streep ik de punten die gegeven zijn aan. En daar maak ik dan een verhaaltje van.. maar ik vraag me af of dit de handigste manier is.
Iemand nog tips?

Oja, als ik oefenexamens maak, ben ik meestal na ongeveer anderhalf uur klaar. Maar de tijd die je er met examen voor krijgt is 3 uur... Hoe zit dat bij jullie?
__________________
everything's not lost
Advertentie
Oud 07-05-2005, 12:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben ook altijd snel klaar, maar ik lees de tekst niet heel door en ik streep ook geen dingen aan. Eigenlijk rommel ik altijd maar wat aan. Maar jouw methode lijkt me wel goed, hoor

Volgens mij mag je wel zinnen letterlijk overnemen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 07-05-2005, 14:36
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Als je een goede samenvatting wilt maken, lees je van elke alinea de eerste en de laatste zin. Dan weet je waar de tekst over gaat en welke informatie waar staat. Vervolgens lees je de opdracht goed door en maak je - in je hoofd - een kladsamenvatting. Daarna zul je nog een paar alinea's moeten lezen om bepaalde informatie te zoeken, die je na het lezen van de eerste en laatste zinnen nog niet wist. Als laatste schrijf je de samenvatting zonder taal- en spelfouten.
O ja, je kunt beter geen zinnen letterlijk overnemen. Je mag wel belangrijke begrippen enzo uit de tekst overnemen maar de samenvatting moet in eigen woorden precies vertellen waar de oorspronkelijke tekst over gaat.

Heel verhaal, maar werkt prima! Ik heb het op het SE-samenvatten ook zo gedaan en ik had een 10.0
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 07-05-2005, 15:12
Verwijderd
Bij het maken van een geleide samenvatting is het toch juist zaak niet teveel eigen woorden te gebruiken?
Oud 07-05-2005, 17:47
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
zo uit mn hoofd gezegd, werd het bij ons aangemoedigd om delen van zin zinnen over te nemen. Dus niet complete zinnen, maar helft/helft met je eigen woorden. Ik heb toen ook eerst tekst globaal doorgelezen, aangestreept wat de belangrijke punten (hoofdvragen van het verhaal werden gegeven) waren, daar "in mn hoofd" een verhaaltje van gemaakt en toen ben ik gaan schrijven....

qua tijd: dat je nu maar nu helft vd tijd nodig hebt zegt niet zo heel veel. Ik had dat ook, en was op het CSE toch ruim 2 uur bezig. Als je daar zit ben je (denk ik) nog geconcentreerder en detaillistischer, waardoor het misschien iets langer duurt. dat was bij mij iig zo...
Oud 07-05-2005, 17:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-05-2005 @ 15:12 :
Bij het maken van een geleide samenvatting is het toch juist zaak niet teveel eigen woorden te gebruiken?
Dat zei een van onze Nederlandse docentes wel, ja... Maar een ander weer niet, dus het is verwarrend
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 07-05-2005, 18:30
sdekivit
sdekivit is offline
het is niet toegestaan om te citeren in de samenvatting. Je moet er altijd je eigen woorden van maken (lees: verander wat woordjes in de zin)
Oud 07-05-2005, 19:36
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 07-05-2005 @ 15:12 :
Bij het maken van een geleide samenvatting is het toch juist zaak niet teveel eigen woorden te gebruiken?
Zo heb ik het ook altijd geleerd.
Oud 08-05-2005, 14:38
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Heb al sinds december geen Nederlands meer gehad dus ben een beetje vergeten wat je nou precies erbij moet zetten enz...

Weet dat je er iets boven moet zetten, dat was toch:
Samenvatting van: Titel orginele tekst
Door : Schrijver van de orginele tekst

Of niet? En moet je dan ook nog de titel boven je samenvatting zetten of is dit genoeg?
En onderaan hoeft toch niet het desbetreffende tijdschrift waar het uit komt zoals in een gewone tekst of wel?
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 08-05-2005, 14:58
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
je zult door te oefenen een gevoel moeten ontwikkelen voor elementen die je moet overnemen. er staan in een te samenvatten tekst soms woorden waar direct punten aan verbonden zijn. die samenvatting waar Lilium een 10 had, daar had ik een 9.6 voor omdat ik een woordje niet had overgeschreven. ik had "historisch onderzoek" in plaats van "recent historisch onderzoek" in het nakijkmodel bleek te staan zo van "recent : 1 punt"
*frustratie*
maar dat soort kernwoorden herken je niet zomaar. 2 andere had ik toevallig wel. oefenen oefenen oefenen.

ow, @Liss: waar je door hebt staan in die aanhef, dat moet "van" zijn
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 08-05-2005, 16:40
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Bij een geleide samenvatting krijg je ook punten als je delen van de vraag herhaalt. Als er bijvoorbeeld staat: "Wat zijn de belangrijkste oorzaken van dat verschijnsel?" dan krijg je dus een punt als je opschrijft: "De belangrijkste oorzaken van het verschijnsel zijn..."
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Oud 08-05-2005, 17:02
*RooSs*
*RooSs* is offline
Je moet juist WEL heel veel letterlijk overnemen.
Ik heb gespreid examen gedaan (nederlands vorig jaar al gedaan dus) en ik miste heel veel punten omdat ik er meer een mooi verhaaltje van wilde maken.
Dat moet je eigenlijk niet doen. Gewoon zoveel mogelijk letterlijk de punten overnemen.Dáár scoor je punten mee.

En let goed op het aantal woorden dat je gebruikt.
Oud 08-05-2005, 18:06
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
JaJ schreef op 08-05-2005 @ 14:58 :


ow, @Liss: waar je door hebt staan in die aanhef, dat moet "van" zijn
Moet dat per se dan? In de examenbundel staat gewoon
Schrijver van de tekst
Titel van de tekst

Of andersom, dat weet ik nu even niet meer
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 09-05-2005, 11:05
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik weet dat het heel slecht is, maar ik oefen voor Nederlands (en Engels) dus eigenlijk helemaal niet.. Wel gedaan in de lessen (2 weken o.i.d.), maar nu stel ik andere vakken gewoon voorop, omdat dat meer echt 'leerwerk' is, bij Nederlands en Engels zijn het echt vaardigheden. Natuurlijk zou ik wel moeten oefenen en ben 't nog ook wel van plan, maar het zal wel neerkomen op één keer een examen maken.
Ben ik de enige?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 09-05-2005, 11:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Lilium schreef op 07-05-2005 @ 14:36 :
Als je een goede samenvatting wilt maken, lees je van elke alinea de eerste en de laatste zin. Dan weet je waar de tekst over gaat en welke informatie waar staat. Vervolgens lees je de opdracht goed door en maak je - in je hoofd - een kladsamenvatting. Daarna zul je nog een paar alinea's moeten lezen om bepaalde informatie te zoeken, die je na het lezen van de eerste en laatste zinnen nog niet wist. Als laatste schrijf je de samenvatting zonder taal- en spelfouten.
O ja, je kunt beter geen zinnen letterlijk overnemen. Je mag wel belangrijke begrippen enzo uit de tekst overnemen maar de samenvatting moet in eigen woorden precies vertellen waar de oorspronkelijke tekst over gaat.

Heel verhaal, maar werkt prima! Ik heb het op het SE-samenvatten ook zo gedaan en ik had een 10.0
Toch ben ik het hier absoluut niet mee eens.

Bij het examen moet je geen echte samenvatting maken van de tekst. Je moet de richtlijnen beantwoorden die bij de opgave staan. Zo was de opdracht vorig jaar:

Citaat:
Uit je samenvatting moet duidelijk worden:
- welk maatschappelijk probleem de aanleiding vormt tot de kritiek op de jaren zestig
- wat een onjuiste analyse en een onjuiste aanpak van dit probleem is
- wat de juiste analyse van dit probleem is en welke rol de babyboomers bij dat probleem spelen
(en nog een paar puntjes)
Vervolgens moet je die gewoon beantwoorden met:

[antwoord] vormt de aanleiding tot de kritiek op de jaren zestig. Een onjuiste analyse hierbij is [antwoord]. Een analyse die wel juist is, is [antwoord]. Ook is er sprake van een onjuiste aanpak. Zo denken mensen dat [antwoord], terwijl het [antwoord] zou moeten gaan. De babyboomers spelen een [antwoord] rol bij dit probleem, want...

Als je op die manier je verhaal aan elkaar schrijft krijg je de volledige punten, want naar aanleiding van de deelvragen die in de beginvraag worden gesteld, worden de punten toegekend.
In feite schrijf je dus helemaal geen samenvatting van de tekst maar beantwoord je puur die vragen.
Als je eventueel nog woorden over hebt kun je je tekst wel aanvullen, zodat het meer een samenvatting wordt.

Ik heb zo vorig jaar het volledige aantal punten gehaald voor m'n samenvatting en mijn leraar adviseerde ons toen ook om het zo te doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-05-2005, 13:06
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Femic schreef op 09-05-2005 @ 11:05 :
Ik weet dat het heel slecht is, maar ik oefen voor Nederlands (en Engels) dus eigenlijk helemaal niet.. Wel gedaan in de lessen (2 weken o.i.d.), maar nu stel ik andere vakken gewoon voorop, omdat dat meer echt 'leerwerk' is, bij Nederlands en Engels zijn het echt vaardigheden. Natuurlijk zou ik wel moeten oefenen en ben 't nog ook wel van plan, maar het zal wel neerkomen op één keer een examen maken.
Ben ik de enige?
Ja, dat heb ik ook hoor. Voor Nederlands sta ik een 8,2, dus daar ga ik echt niet zoveel tijd aan besteden. Voor Engels sta ik een zes, geloof ik, maar daarbij maakt het niet echt uit of ik een onvoldoende ga staan (met twee vijfen ben je ook geslaagd).

Als je je tijd toch beter kunt besteden...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 09-05-2005, 13:20
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Hmm ik vind het nog wel een beetje vaag.. de één denkt dus wel dat je letterlijk mag overnemen en de ander niet. Zijn daar geen regels over vastgelegd die je ergens terug kunt vinden?
Als je kijkt bij de uitwerkingen van samenvattingen op havovwo.nl, staat er verder niks over gezegd.

@ Lilium & JaJ, hoe is het in godsnaam mogelijk dat je (bijna) alle punten haalt bij zo'n samenvatting?? Echt knap!
__________________
everything's not lost
Oud 09-05-2005, 15:05
sdekivit
sdekivit is offline
ik had ook altijd bijna alle punten bij de samenvatting --> in de opgave is immers al gezegd wat erin moet staan. Enkel een kwestie van aanstrepen in de tekst en er dan zonder spelfouten proberen zoveel mogelijk in je eigen woorden te vertellen.
Ads door Google
Oud 09-05-2005, 15:05
*RooSs*
*RooSs* is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 09-05-2005 @ 13:20 :
Hmm ik vind het nog wel een beetje vaag.. de één denkt dus wel dat je letterlijk mag overnemen en de ander niet. Zijn daar geen regels over vastgelegd die je ergens terug kunt vinden?
Als je kijkt bij de uitwerkingen van samenvattingen op havovwo.nl, staat er verder niks over gezegd.
Nou je moet dus gewoon die punten echt letterlijk beantwoorden...Dat is dus wel letterlijk overnemen uit de tekst...Wel een BEETJE een verhaal van maken natuurlijk..
Maar op DIE punten wordt gelet..Die punten/antwoorden moet je er in hebben staan en DAAR krijg je de punten voor...
Oud 10-05-2005, 09:24
OceanEye
Avatar van OceanEye
OceanEye is offline
Ik heb precies hetzelfde. Werkt voor mij wel.
__________________
Ik ben pas dood als niemand meer aan mij denkt.
Oud 16-05-2005, 16:56
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
bij de tekst met vragen lezen jullie ook van te voren de tekst om beginnen jullie meteen met de vragen om die vervolgens in de tekst op te zoeken?
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 16-05-2005, 17:33
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Ik kijk de tekst snel door, lees dan de vragen en dan lees ik de tekst nog een keer, vraaggericht.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Oud 16-05-2005, 18:37
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
sicilion schreef op 16-05-2005 @ 16:56 :
bij de tekst met vragen lezen jullie ook van te voren de tekst om beginnen jullie meteen met de vragen om die vervolgens in de tekst op te zoeken?
meestal is de eerste vraag al wat voor tekstsoort het is dus ik heb de tekst vorig jaar eerst helemaal gelezen en beetje in iedere alinea dingen aangestreept en toen de vragen gemaakt.
Oud 16-05-2005, 20:55
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Je moet proberen echt zo veel mogelijk letterlijk uit de tekst over te nemen, dan kan er later ook geen discussie zijn over interpretatie van je antwoord.
Je moet inderdaad gewoon de vragen bij de opdracht beantwoorden in een logisch verhaal; dit beantwoorden doe je door opsommingen enz letterlijk uit tekst over te nemen.
__________________
Home is where the heart is...
Oud 17-05-2005, 11:59
Verwijderd
pfff.... ik is nu zeer depressief na het lezen van dingen hier dat ze bijna alle punten halen...ik heb net een of andere examen gemaakt.. zonder de samenvatting dat wel..maar ik had echt keiweinig puntne... daar gaat mijn zelfvertrouwen...maar wat kun je dan in gods naam leren voor nederlands? of is het gewoon een kwestie van oefenen oefenen oefenen?
Advertentie
Oud 17-05-2005, 12:02
Alkyone
Avatar van Alkyone
Alkyone is offline
Citaat:
Mentu schreef op 17-05-2005 @ 11:59 :
pfff.... ik is nu zeer depressief na het lezen van dingen hier dat ze bijna alle punten halen...ik heb net een of andere examen gemaakt.. zonder de samenvatting dat wel..maar ik had echt keiweinig puntne... daar gaat mijn zelfvertrouwen...maar wat kun je dan in gods naam leren voor nederlands? of is het gewoon een kwestie van oefenen oefenen oefenen?
nja dat was ik dus die dat zei...had ni door dat mentu nog ingelogd was
__________________
IjsVogel ... Geliefde van Keyx, dochter van Aiolos, God van de Winden, Deed zich voor als Hera, werd veranderd in Ijsvogel. Punt.
Oud 17-05-2005, 12:09
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Volgens mij zijn er niet echt dingen te leren. Je moet wel de verschillende tekstsoorten uit elkaar weten te houden, maar je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, want ze worden altijd gegeven en dan moet je kiezen.. Dus wel beetje algemene kennis, maar niet échte leer dingen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 17-05-2005, 14:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Femic schreef op 17-05-2005 @ 12:09 :
Volgens mij zijn er niet echt dingen te leren. Je moet wel de verschillende tekstsoorten uit elkaar weten te houden, maar je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, want ze worden altijd gegeven en dan moet je kiezen.. Dus wel beetje algemene kennis, maar niet échte leer dingen.
Mja, en het is handig als je weet wat de verschillende functies van alinea's zijn...

Ik begin trouwens meestal met de eerste alinea te lezen en de tekst door te kijken, dan begin ik met de vragen en dan lees je de tekt vanzelf wat beter door
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 17-05-2005, 14:20
Diana's~Acolyte
Diana's~Acolyte is offline
wat sdekivit zegt:

het is niet toegestaan om te citeren in de samenvatting. Je moet er altijd je eigen woorden van maken (lees: verander wat woordjes in de zin)het is niet toegestaan om te citeren in de samenvatting. Je moet er altijd je eigen woorden van maken (lees: verander wat woordjes in de zin)

dus NIET letterlijk zinnen overnemen want dat mag NIET.

beter luisteren in de lessen is een tip voor diegene die het jaar
over gaan doen.
Oud 17-05-2005, 14:28
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Diana's~Acolyte schreef op 17-05-2005 @ 14:20 :

beter luisteren in de lessen is een tip voor diegene die het jaar
over gaan doen.


Wij hebben maar een kwartier les gehad over samenvatten en daarin heeft mijn leraar dat niet verteld, dus je moet er niet vanuit gaan dat iedereen dat krijgt, hoor
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 17-05-2005, 20:54
sdekivit
sdekivit is offline
het staat zelfs in de opdracht ! --> het examen nederlands begint al bij het goed lezen van de vragen (overigens bij alle examens )
Oud 17-05-2005, 20:55
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Femic schreef op 17-05-2005 @ 12:09 :
Volgens mij zijn er niet echt dingen te leren. Je moet wel de verschillende tekstsoorten uit elkaar weten te houden, maar je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, want ze worden altijd gegeven en dan moet je kiezen.. Dus wel beetje algemene kennis, maar niet échte leer dingen.
je zou bijvoorbeeld de argumentatie en de drogredenen kunnen leren en de verbanden met signaalwoordjes als je zin hebt en tekstsoorten en tekstdoelen, maar er zal nauwelijks naar worden gevraagd. Je moet het kunnen toepassen.
Oud 18-05-2005, 12:17
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 08-05-2005 @ 18:06 :
Moet dat per se dan? In de examenbundel staat gewoon
Schrijver van de tekst
Titel van de tekst

Of andersom, dat weet ik nu even niet meer
je, je schrijft een samenvatting, en dan de titel en dan "van + schrijver"
als je "door" zou schrijven, denken ze dat de samenvatting door "schrijver" is gemaakt ofzo.

@ coldplayfan -> puur mazzel in mijn geval, of negatiever gezien: puur pech dat ik dat ene puntje niet heb gehaald
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 18-05-2005, 12:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
JaJ schreef op 18-05-2005 @ 12:17 :
je, je schrijft een samenvatting, en dan de titel en dan "van + schrijver"
als je "door" zou schrijven, denken ze dat de samenvatting door "schrijver" is gemaakt ofzo.
Nu snap ik het niet meer

Eerst moet de titel, zonder iets ervoor, dan de schrijver met van ervoor en dan gewoon je samenvatting?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-05-2005, 12:46
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
Diana's~Acolyte schreef op 17-05-2005 @ 14:20 :
wat sdekivit zegt:

het is niet toegestaan om te citeren in de samenvatting. Je moet er altijd je eigen woorden van maken (lees: verander wat woordjes in de zin)het is niet toegestaan om te citeren in de samenvatting. Je moet er altijd je eigen woorden van maken (lees: verander wat woordjes in de zin)

dus NIET letterlijk zinnen overnemen want dat mag NIET.

beter luisteren in de lessen is een tip voor diegene die het jaar
over gaan doen.
Dat is niet waar hoor! Ik heb het inmiddels aan verschillende leraren nagevraagd, en die zeggen allemaal dat citeren gewoon toegestaan is. Het is alleen niet altijd goed, je mag bijvoorbeeld geen beeldspraak van de schrijver letterlijk overnemen, maar zoiets zul je ook niet snel doen. Als de schrijver ergens heeft geschreven: 'de oorzaak van dit probleem is blablabla' dan mag je dat LETTERLIJK overnemen. Bovendien; als je op havovwo.nl kijkt naar de uitwerkingen van samenvattingen van vorige jaren, staan daar ook letterlijke zinnen van de schrijver in. En daar krijg je de punten voor. Het lijkt me niet dat ze het zelf in het antwoordmodel fout doen..


bedankt voor het grote vertrouwen overigens dat je in ons hebt..
__________________
everything's not lost
Oud 18-05-2005, 21:41
karld
karld is offline
hallo allemaal. ik ben nieuw hier maar wil toch maar gelijk ff een vraagje kwijt.

ik heb op vrijdag mijn eerste commissie examen (nederlands) schriftelijk.

ik had het vandaag met een kennis erover en nu ben ik helemal onzeker wat het examen eigenlijk wel / niet inhoudt.

kan iemand mij dit uitleggen?

mvg Karl
Ads door Google
Oud 19-05-2005, 16:21
waves
Avatar van waves
waves is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 07-05-2005 @ 12:15 :
Is het toegestaan om bij het samenvatten zinnen letterlijk over te nemen uit de tekst? En wat is de beste manier om zo'n samenvatting aan te pakken? Ik lees nu de tekst meestal eerst heel goed door, en dan streep ik de punten die gegeven zijn aan. En daar maak ik dan een verhaaltje van.. maar ik vraag me af of dit de handigste manier is.
Iemand nog tips?

Oja, als ik oefenexamens maak, ben ik meestal na ongeveer anderhalf uur klaar. Maar de tijd die je er met examen voor krijgt is 3 uur... Hoe zit dat bij jullie?
ben ongeveer even snel klaar.
Letterlijk zinnen overnemen uit de tekst kost je punten, maar wat wel mag is uit die punten (dit moet er in) letterlijk dingen overnemen. Onze lerares heeft ons uitgelegd dat die antwoordmodellen slechts een middel voor de docenten zijn om makkelijker na te kijken. Ze heeft meerdere malen benadrukt dat jij dat NIET mag doen.

En dat is idd een goede manier om samen te vatten .
__________________
~ Liefhebben = Loslaten ~

Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 16:23.
Oud 19-05-2005, 18:11
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-05-2005 @ 12:46 :
Nu snap ik het niet meer

Eerst moet de titel, zonder iets ervoor, dan de schrijver met van ervoor en dan gewoon je samenvatting?
ehk-zektlie
(ja dus )

edit: of beter gezegd... nee, er moet nog "samenvatting" boven

ik zal het even voordoen:




samenvatting
"het gaat hard achteruit"
van Jantje Lays

er was eens, lang lang geleden, in een universum hier ver, ver vandaan (whieee, starwars is uit)

17 woorden
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson

Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 18:14.
Oud 19-05-2005, 18:55
thecatempire
Avatar van thecatempire
thecatempire is offline
je kan beter niet letterlijk overnemen, altijd wel een beetje veranderen en wat ook veel helpt is letterlijk de opdracht over nemen, dus stel dat de opdracht is: maak een samenvatting van de tekst met daarin:
- het verschijnsel dat zich tegenwoordig voordoet onder.....
- ....
dan moet je de dus beginnen met het verschijnsel dat zich tegenwoordig voordoet onder .... is ....
daar krijg je al punten voor
ik had pas een tekst samengevat en toen had ik dat per punt dus steeds niet gedaan en toen miste ik al 4/5 punten
__________________
my life is music and music is life
Oud 19-05-2005, 19:22
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
franz schreef op 19-05-2005 @ 18:55 :
je kan beter niet letterlijk overnemen, altijd wel een beetje veranderen en wat ook veel helpt is letterlijk de opdracht over nemen, dus stel dat de opdracht is: maak een samenvatting van de tekst met daarin:
- het verschijnsel dat zich tegenwoordig voordoet onder.....
- ....
dan moet je de dus beginnen met het verschijnsel dat zich tegenwoordig voordoet onder .... is ....
daar krijg je al punten voor
ik had pas een tekst samengevat en toen had ik dat per punt dus steeds niet gedaan en toen miste ik al 4/5 punten

ja precies, wat er gevraagd wordt moet je gewoon ongeveer zo overnemen en neerzetten. Daar krijg je oa je punten voor.
Oud 19-05-2005, 20:09
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
JaJ schreef op 19-05-2005 @ 18:11 :
ehk-zektlie
(ja dus )

edit: of beter gezegd... nee, er moet nog "samenvatting" boven

ik zal het even voordoen:

samenvatting
"het gaat hard achteruit"
van Jantje Lays

er was eens, lang lang geleden, in een universum hier ver, ver vandaan (whieee, starwars is uit)

17 woorden
Oké, hartstikke bedankt! En aantal woorden moeten er dus ook al bij?

Ik heb met een lerares Nederlands gepraat, zei zegt dat je best letterlijk mag overnemen (maak je minder spel- en formuleringsfouten) en dat je heel erg op de signaalwoorden moet letten
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 19-05-2005, 20:32
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
Diana's~Acolyte schreef op 17-05-2005 @ 14:20 :
beter luisteren in de lessen is een tip voor diegene die het jaar
over gaan doen.
Anders ben je even een tikje minder bijdehand ...
Bij ons hebben we het 1 lesje ff over samenvatten gehad, dus dan is nog niet alles helemaal duidelijk. Vervolgens vraag je dat hier voor het geval je het niet goed kan vinden op de gebruikelijke sites...

Offtopic: Verder wou ik ff zeggen dat ik je een kuthoer vond, maarja das weer zo offtopic he
__________________
WOEi !
Oud 19-05-2005, 21:02
karld
karld is offline
jullie tips voor samenvattingen komen dinsdag zeker nog van pas

maar weet nog iemand iets over mijn probleempje ?

groetjes - karl.
Oud 19-05-2005, 21:04
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
vandaag voor het eerst begonnen met oefenexamens maken na mijn nachtmerrie (ik had gedroomd dat ik examen nl maakte en ik helemaal niks wist en in tijd nood kwam ) en het valt me vies tegen, de teksten vind ik te moeilijk, vooral de open vragen en het samenvatten gaat me ook niet goed af, ik vat het veel te minimaal samen...
Help! Nouja nog 4 dagen te gaan.
Oud 19-05-2005, 21:28
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
karld schreef op 18-05-2005 @ 21:41 :
ik heb op vrijdag mijn eerste commissie examen (nederlands) schriftelijk.

ik had het vandaag met een kennis erover en nu ben ik helemal onzeker wat het examen eigenlijk wel / niet inhoudt.

kan iemand mij dit uitleggen?
VWO eindexamen Nederlands is een deel tekstverklaren (over 1 of 2 teksten) en een deel samenvatten (een andere tekst). Dat is een geleide samenvatting (er wordt dus aangegeven welke punten aanwezig moeten zijn).
Maar vrijdag je examen al?? VWO NL's is dinsdag...
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-05-2005, 06:49
karld
karld is offline
Femic,

het gewoone examen is idd op dinsdag - maar de ommissie examens zijn op vrijdag...
Oud 20-05-2005, 09:56
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Wat is nu weer commissie examen?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-05-2005, 11:26
Calimero1
Calimero1 is offline
ging net een proefexamen nederlands doen, maar wat me heel erg opviel bij het samenvatten was, dat je toch nog redelijk veel details erin moet verwerken. op een gegeven moment stond er een punt dat je erin moest verwerken, en ik had het in één zin verwerkt, omdat ik dacht dat je niet voorbeelden e.d. erin moest verwerken, maar dat was dus daar wel het geval... weet echt niet goed wat je wel en niet dan erin moet verwerken.. hmm.. toch nog maar wat meer oefenen dan want tekstverklaren gaat juist wel heel goed.
Oud 20-05-2005, 12:55
karld
karld is offline
het commissie examen was idd wat ik verwacht had en niet wat een vriend voorbereid had. goed voor mij, jammer voor hem.

het commissie examen maak je als je via de IB groep examens maakt. vandaag was schrijftelijk - dus gewoon n betoog of beschouwing...
Oud 20-05-2005, 14:55
Curunir
Avatar van Curunir
Curunir is offline
Even iets anders: hoe beantwoorden jullie die vragen? Ik heb het eindexamen 2004-I gemaakt en had voor tekstverklaring maar 13 van de 23 punten. Wat fout is

2] B (is C)
4] B (is A)
7] B (is A)
9] D (is A)
11] A (is C)
13] C (is A)

Verder had ik 5] ook helemaal fout maar dat begrijp ik wel. Maar hoe je bij die andere vragen nou in godsnaam op het goede antwoord uit kan komen. Kan iemand me dat uitleggen?
__________________
x
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland!
evelienevdboer
42 01-06-2016 16:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland belastingparadijs?
Love & Peace
15 08-05-2009 12:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Nederland discrimineert met integratie-examen'
Gatara
81 18-05-2008 00:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over monarchie/republiek.
OceanEye
3 02-12-2004 21:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [betoog] Verdient Nederland wel beter???
b-z
23 22-10-2004 14:36
Vrije tijd Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal!
Martjin
44 24-04-2004 20:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.