Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2002, 18:36
~Frederique~
Avatar van ~Frederique~
~Frederique~ is offline
Voor school moet ik een verslag over vrijheid schrijven. ( 1 a4-tje)
Ik heb het verslag al wel af, maar wilde graag weten wat jullie mening is over de volgende punten:

- wat betekent vrijheid voor jou?
- wat betekent vrijheid in relatie tot de medemens?
- is vrijheid mede bepaald door de omstandigheden?
- zijn vrijheid en omstandigheden volledig bepaald door de mens of zijn ze als een soort lot gegeven?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2002, 13:08
fsb_b3
fsb_b3 is offline
Vrijheid betekend voor mij: doen en laten wat ik wil, maar daarbij moet je anderen niet vergeten. je moet niet over iemand heen gaan lopen.

Vrijheid in relatie tot de medemens: je moet iedereen zijn mening respecteren en ook waarderen, als je dat kunt ga je er ook rekening mee houden en dat is juist wel de bedoeling.

Omstandigheden: nou ja je zit met bepaalde godsdiensten maar die hebben op mij geen invloed, sorry dus daar heb ik verder weinig op te zeggen.

Je bepaald je leven zelf tot op een bepaalde hoogte. iemand die rijk is heeft namelijk meer attributen om zijn leven zo prettig mogelijk te maken en die heeft ook een andere vrijheid dan iemand die zeer arm is en op jonge leeftijd al moet helpen om voor het eten te zorgen van een familie.

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen
__________________
geniet nooit met mate
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 14:25
~Frederique~
Avatar van ~Frederique~
~Frederique~ is offline
Ja, je hebt me zeker geholpen, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 14:38
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
~Frederique~ schreef:
- wat betekent vrijheid voor jou?
Ligt er een beetje aan hoe ver je vrijheid bedoeld, maar ik denk dat vrijheid alles is voor mij. De mogelijkheid te doen en laten wat ík wil en te gaan waar ik wil, om te gaan met wie ik wil, te denken wat ik wil enz. ik zou niet weten wat ik zonder die vrijheden zou moeten, echt niet.

Citaat:

- wat betekent vrijheid in relatie tot de medemens?
Ik vind dat je mensen de vrijheid moet geven een bepaalde mening te hebben, maar daar zit wel een maar aan, sommige meningen staan mij gewoon zo erg niet aan, dat iemand die dat wil denken, prima, maar dan moet hij/zij niet (altijd) verwachten dat ik hem/haar daarna ook nog mag.

Ik vind dat je je medemensen vrij moet laten om hun eigen keuzes te maken, en te doen (of laten doen) wat ze willen, al zitten hier natuurlijk ook grenzen aan (denk aan moordenaars enzo)

Citaat:
- is vrijheid mede bepaald door de omstandigheden?
tuurlijk, omstandigheden bepalen (bijna?)altijd je vrijheid. In tijden van oorlog heb je meestal minder vrijheid, of je strenge ouders hebt of juist niet bepaald de vrijheid die je hebt om dinge te doen enzovoorts.

Citaat:
- zijn vrijheid en omstandigheden volledig bepaald door de mens of zijn ze als een soort lot gegeven?
Beide, de mens kan een heleboel bepalen aan omstandigheden en vrijheden, maar lang niet alles, de natuur heeft bijvoorbeeld ook vaak een grote rol. (Denk aan bijv natuurrampen die je vrijdheden kunnen beperken en het voorbeeld van ouders dat ik hiervoor noemde)
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Arabische vrijheid? [Arab Development Report, VN]
Gatara
183 11-04-2005 19:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vrijheid VS gelijkheid [aan jeuk]
Verwijderd
84 12-01-2005 23:36
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid
xxesther
20 07-06-2004 19:58
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Droom van de vrijheid
Ieke
0 09-04-2004 14:44
Algemene schoolzaken Dag van de Vrijheid
alpha
0 10-11-2002 15:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Oorlog , vrijheid..
Not for Sale
26 20-08-2002 12:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.