Oud 08-04-2008, 10:54
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
hoi allemaal,

ik ben bezig in mijn laatste week school. in juli krijg ik pas echt mijn diploma, maar kan nu wel al fulltime gaan werken. mijn dilemma is het volgende:

vanaf dat ik 10 jaar ben, wil ik al naar australië. ik heb dan ook altijd gezegd: na mijn vervolgopleiding ga ik voor 3 maanden backpacken. tot oktober '07 werkte ik bij een dierenwinkel, en ik wilde daar ook blijven werken tot september '08. dan zou ik ontslag nemen, naar australie gaan, en als ik terug kwam, een baan zoeken bijbehorende mijn opleiding: dierenartsassistente.

tot ik halverwege oktober werd gebeld door mijn stageplek, ze hadden iemand nodig en ze dachten aan mij. ik pas in de groep, deed mijn werk goed enz enz. dus heb ik mijn baan bij de dierenwinkel opgezegd, en ben daar naast school gaan werken. vanaf maandag kan ik daar fulltime gaan werken, en ik vind het ook echt heel erg leuk daar.
maar mijn australië-droom zit er nog steeds. ik heb dan ook met mijn baas over gehad, en na een hoop gesprekken mag ik 2 maanden weg. maar ik zeg al zo lang dat ik 3 maanden wil, en het is ook echt mijn droom. ik heb het idee dat ik aan 2 maanden (zelfs aan 3 maanden) lang niet genoeg heb. maar mijn baas laat mij niet gaan.

hoe kan ik dit het beste doen? op 14 april, de dag dat ik mijn nieuwe contract ga tekenen, er weer over beginnen? dan ben ik bang dat ze zegt: laat dat contract maar zitten! of niets zeggen en toch 3 maanden gaan en een week van te voren zeggen: ik ga lekker toch 3 maanden!?
moet ik een andere baan zoeken, en als ik inderdaad weggestuurd wordt als ik over 3 maanden australië begin, dat ik nog iets heb?
ik vind het echt een dilemma, want ik moet tot september nog een hoop sparen, dus heb zeker werk nodig. uitstellen wil ik ook niet.

hoop dat jullie advies hebben...
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2008, 11:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ehh je moet gewoon kiezen. Baan of 3 maanden.

Persoonlijk vind ik het enorm coulant van je aankomende baas dat hij je 2 maanden laat gaan, dus ik zou in m'n handjes knijpen als ik jou was. Daarbij denk ik dat die ene maand niet heel veel meer toevoegt, 2 of 3 maanden lijkt me sowieso te kort voor Australië.
Dus ik zou zelf lekker voor die baan gaan en werken tot je het zat bent. Dan naar Australië en dan die opleiding.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 11:37
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
heb ik het onduidelijk getypt of snap je het zelf niet?
die opleiding heb ik al af, en bij die baan werken tot ik het zat ben, dat duurt nog wel een tijd... ik ga zowiezo dit jaar naar australië. ik vind het alleen erg moeilijk omdat ik al 10 jaar zeg dat ik 3 maanden wil, en nu maar 2 maanden mag. tuurlijk moet ik blij zijn dat ik 2 maanden mag, maar toch.
en daarom mijn vraag of ik 3 maanden moet met kans dat ik geen baan meer heb, of 2 maanden? en tuurlijk zegt iedereen wel jaa, en die baan is belangrijk. maar ik ben nog jong en kan toch ook desnoods tot september bij de albert heijn werken ofzo? ik noem maar een zijweg... dan kan ik toch altijd na australië nog een andere baan zoeken...?
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 11:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh sorry, ik zal het vast verkeerd gelezen hebben wat betreft je opleiding.
Maar dan nog, persoonlijk zou ik voor die baan gaan. Een baan waar je het geweldig naar je zin hebt vind je niet zo snel. En het is niet alsof je nu een keuze moet maken tussen baan of vakantie. Het is 'baan + vakantie' OF 'vakantie + 1 maand extra'. Ik zou die 1 maand extra niet zo zwaar laten wegen dat het een perfecte baan mag kosten.
En of je iets je hele leven al roept doet er niet zo veel toe natuurlijk. Het gaat om wat je nu wil. En eigenlijk is de keuze dus: baan of 1 maand extra vakantie. Want die vakantie komt er dus sowieso
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 11:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
En of je iets je hele leven al roept doet er niet zo veel toe natuurlijk. Het gaat om wat je nu wil. En eigenlijk is de keuze dus: baan of 1 maand extra vakantie. Want die vakantie komt er dus sowieso
Ik roep ook al 10 jaar dat ik percee een bepaalde baan wil. Na 11 jaar ga i kme opeens afvragen of ik het wel echt wil.... Dus het maakt helemaal niks uit.

Ik zou kiezen voor baan + australie
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:18
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Kun je niet gewoon het contract tekenen en werken bij je baan tot en met je naar Australië gaat? Op dat moment zeg je je contract op (met in acht neming van de opzegtermijn) en heb je geen baan meer, maar kun je ook lang in Australië blijven. Bovendien heb je dan tot de zomer wel leuk werk gehad, en geen AH baantje.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:32
koos20
koos20 is offline
Naar australie, het kan nu nog.
wat heeft die baas voor verhaal dat 2maand wel kan en 3 niet?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:42
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
Citaat:
Kun je niet gewoon het contract tekenen en werken bij je baan tot en met je naar Australië gaat? Op dat moment zeg je je contract op (met in acht neming van de opzegtermijn) en heb je geen baan meer, maar kun je ook lang in Australië blijven. Bovendien heb je dan tot de zomer wel leuk werk gehad, en geen AH baantje.

hier heb ik nog niet over nagedacht...
zou inderdaad een goede manier zijn...
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:44
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
Citaat:
Naar australie, het kan nu nog.
wat heeft die baas voor verhaal dat 2maand wel kan en 3 niet?

ze zei iets van: ik geef je een vinger en je wilt een hele hand.

verder vond ze het wel goed dat ik het wilde doen, maar niet voor 3 maanden...
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 16:14
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Maar dat is van de werkgever uit ook wel terecht!
Toen ik het flikte om tijdens mijn werk een vakantie van 9 weken te nemen in de zomer (3 weken vakantie + 6 weken stage) was mijn baas daar ook niet blij mee. Als gevolg werd mijn contract niet meer verlengd
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 16:17
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
noujah, en dat maakt het ook zo moeilijk... ik wil eigenlijk gewoon 3 maanden weg, maar zat te twijfelen of ik het nu moest zeggen met de kans dat ze me helemaal niet meer wilde, of er helemaal niet meer over hebben en gewoon een week van te voren zeggen dat ik toch 3 maanden ga...

maarrr wat jij zei is inderdaad wel de beste manier...
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 18:56
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ga 2x twee maanden haha
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 19:08
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Ga gewoon drie maanden, anders krijg je er misschien later spijt van. Het is jammer van de baan, ik zou het wel uitleggen dat je er heel graag wil werken (van te voren en daarna), maar dat je echt drie maanden weg wilt. Misschien dat ze je dan helemaal niet meer willen aannemen, maar dat is dan tenminste duidelijk. Als ze je 2 maanden vrij kunnen geven, kunnen ze dat ook wel 3 maanden doen.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 21:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je kan ook nog vragen of er een periode is waarin het wel uit zou komen om 3 maanden weg te gaan. Misschien biedt dat mogelijkheden.

En als je toch besluit te gaan: laat het in ieder geval niet op de spits drijven door pas een week van te voren aan te geven dat je 3 maanden gaat. Enerzijds gewoon uit loyaliteit (kom op, je bent volwassen en dat soort geintjes is, hoop ik, beneden je niveau) maar anderzijds ook uit eigen belang, want een ontslag staat echt een stuk minder netjes in een sollicitatiegesprek dan een gezamenlijke beslissing je contract niet te verlengen. Daarbij kun je haar in dat laatste geval nog wel als referentie opgeven én heb je na de vakantie misschien nog kans terug te keren bij die werkgever.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 21:57
Ivo
Ivo is offline
Als je een dergelijke droom hebt, moet je die waarmaken! Althans, dat is mijn bescheiden mening.

Ik zou dus zowieso duidelijk maken dat je 3 maanden naar Australië gaat. Misschien kun je inderdaad de periode afstemmen.
Bedenk je wel dat het bedrijf uit zichzelf naar jou toe is gestapt. Ze willen je dus graag hebben. Dat kan 2 redenen hebben:
1) je deed je werk tijdens je stage erg goed en er is nu een vacature waarvoor ze jou graag willen hebben
2) je deed je werk tijdens je stage redelijk, er is nu een vacature bij het bedrijf maar er is voor die vacature bijna niemand te vinden dus proberen ze jou nu maar op die functie te zetten.

In beide gevallen is dat erg gunstig voor jouw onderhandelingspositie. Heb je het overigens ook al over betaald/onbetaald verlof gehad? Ik kan me voorstellen dat als het bedrijf denkt dat jij betaald verlof verwacht het wat veel van het goede is om je 3 maanden vrij te geven (dat zijn normaal gesproken de vakantiedagen van 2 jaar). Maar als jij bereid bent om onbetaald verlof te nemen, veranderd dat de zaak natuurlijk. Dan heb je wel wat minder geld te besteden, maar wil je leven om te werken, of werken om te LEVEN?

Ik heb een paar jaar terug ook een droom waargemaakt. Het heeft wel wat offers gekost, maar ik heb er geen moment spijt van gehad.

In elk geval: regel het netjes. Als je het nu netjes regelt en ze nemen je niet aan, kun je misschien toch nog bij dat bedrijf terecht als je terug komt uit Australië en ze hebben een nieuwe vacature. Of ze nemen je dan misschien als tijdelijk kracht aan.

Hoe dan ook, je zult zelf de keuze moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 09:37
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
sjonge jonge... wat een gedoe
iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor het advies.

ik werk nu parttime daar, en ze moesten mij echt hebben.. ondaks dat ik nog naar school ging en onregelmatig kon werken. ik werkte dan ook volgens een stage-overeenkomst, aangezien een gewoon contract te lastig was.
maandag is mijn eerste fulltime werkdag, en dan heb ik ook een gesprek over mijn nieuwe contract, salaris enz.
ik ben van plan om dan te vertellen dat ik echt heel graag 3 maanden wil, en of er niet toch iets te regelen is.
ook ga ik op internet neuzen wat voor banen er zijn met mijn opleiding, misschien dat dat het eventuele "ontslag" ook iets makkelijker maakt, dan weet ik wat er nog meer is.

mocht het nou zo zijn dat ik echt echt echt niet 3 maanden weg mag, nu niet nooit niet, en er zijn nog andere banen, dan besluit ik om een maand voordat ik wegga, te zeggen: ik ga 3 maanden, ga je accoord of moet ik zelf ontslag nemen? dan laat ik de keuze bij haar...
mochten er geen andere banen zijn... tsjaa... dan zien we wel weer verder

denk dat ik het zo maar moet doen
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 10:17
Dvine
Avatar van Dvine
Dvine is offline
Sorry hoor, maar in mijn ogen is dit een beetje egoïstisch. Jij hebt het geluk om meteen een baan te hebben na jouw opleiding en dan wil je nog persé 3 maanden weg. Je moet juist blij zijn dat je baas je al 2 maanden weg laat gaan! Je kunt gewoon niet alles hebben precies zoals je wilt, dus je moet niet zo miepen. 2 maanden is te kort, maar 3 maanden is nog steeds te kort. Verder kan je later alsnog een keertje gaan en door een andere gedeelte van Australië backpacken.
__________________
What good is religion when it's eachother we despise
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 10:28
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ik denk niet dat er ergens een baas is, die blij wordt van zo'n ultimatum. reken er maar op dat je dan zo lang weg kan als je wil
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-04-2008, 10:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Al staan er 100 vacatures op internet; als er op elke vacature 20 mensen reageren, kom je alsnog niet snel aan een baan. Dus een beetje internet afstruinen zegt werkelijk niks.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 10:45
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
Citaat:
Al staan er 100 vacatures op internet; als er op elke vacature 20 mensen reageren, kom je alsnog niet snel aan een baan. Dus een beetje internet afstruinen zegt werkelijk niks.

mmm... das ook weer waar...
*was een tip van mijn ouders*
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 13:22
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Dierenartsassistentes, die zijn er meer dan dat er banen zijn. Maar als je in de randstad woont, kom je sowieso makkelijker aan een nieuwe baan, dan als je heel erg in het noorden, oosten of zuiden woont. Alleen is je baan misschien dan wel verder weg, parttime ipv fulltime etc. Kortom, je weet het nooit. Gewoon kiezen wat je hart je ingeeft en wat je graag wil doen.
Verder kun je beter nu op reis gaan, dan over een paar jaar als je een vast contract (voor onbepaalde tijd) hebt (Ik neem aan dat dit een jaarcontract is?)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 14:28
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
ik kan me voorstellen dat het voor de werkgever vervelend is om je drie maanden in ze zomer weg te laten gaan, omdat andere mensen dan ook vakantie opnemen etc. Misschien kun je wel regelen dat je sept-okt-nov gaat ofzo?
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 14:28
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
jep
__________________
c a r p e d i e m
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 14:29
~*kar*~
Avatar van ~*kar*~
~*kar*~ is offline
Citaat:
Dierenartsassistentes, die zijn er meer dan dat er banen zijn. Maar als je in de randstad woont, kom je sowieso makkelijker aan een nieuwe baan, dan als je heel erg in het noorden, oosten of zuiden woont. Alleen is je baan misschien dan wel verder weg, parttime ipv fulltime etc. Kortom, je weet het nooit. Gewoon kiezen wat je hart je ingeeft en wat je graag wil doen.
Verder kun je beter nu op reis gaan, dan over een paar jaar als je een vast contract (voor onbepaalde tijd) hebt (Ik neem aan dat dit een jaarcontract is?)
jep, dus


en sept okt nov was ook de bedoeling
__________________
c a r p e d i e m

Laatst gewijzigd op 10-04-2008 om 14:07.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 13:33
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Waar ga je eigenlijk werken? Misschien staat er in de CAO wel iets over de duur waarover je onbetaald verlof mag opnemen? Of misschien kun je anders afspreken dat je nu 3 maanden weggaat, en vanaf juli daar pas onder een contract fulltime gaat werken?

En tsja, anders moet je voor jezelf de afweging maken, als je redelijk eenvoudig aan een baan komt met jouw opleiding zou ik er zeker voor kiezen om die 3 maanden weg te gaan. En anders, 2 maanden vind ik ook best veel om zomaar weg te mogen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ingewikkelde vriendschap (dilemma's)
Anoniem120200
5 12-01-2017 14:40
Muziek Gitaar kopen-dilemma's
Porcelain
22 09-04-2008 18:28
Lifestyle Dilemma's binnen je lifestyle :)
Verwijderd
66 24-10-2006 21:01
Studeren dilemma
Verwijderd
17 19-08-2006 19:19
Psychologie Prisoner's dilemma
Verwijderd
15 30-01-2006 14:28
Psychologie *Dilemma*
Eend
18 06-08-2003 18:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.