Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2004, 16:20
kliwie
kliwie is offline
ik heb een vreemd vraagje. ik weet niet precies wat fondsen zijn en ik moet het voor een PO kunnen uitleggen, in het woordenboek staat dat een fond een voor een bepaald doel vastgelegd kapitaal is, een vereniging die dat kapitaal beheert of een effect is.

maar ik moet uitleggen wat farmaciefondsen zijn (geneesmiddelen fondsen) zijn dat dan verenigingen die een kapitaal beheren, dat voor een bepaald doel vastgelegd is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2004, 16:46
kliwie
kliwie is offline
ik heb nog een vraagje.

hoe komt het dat de dollar erg zwak is als er een groot tekort is op de Amerikaanse begroting?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 17:24
just_be_jezelf
Avatar van just_be_jezelf
just_be_jezelf is offline
Citaat:
kliwie schreef op 07-12-2004 @ 17:20 :
ik heb een vreemd vraagje. ik weet niet precies wat fondsen zijn en ik moet het voor een PO kunnen uitleggen, in het woordenboek staat dat een fond een voor een bepaald doel vastgelegd kapitaal is, een vereniging die dat kapitaal beheert of een effect is.

maar ik moet uitleggen wat farmaciefondsen zijn (geneesmiddelen fondsen) zijn dat dan verenigingen die een kapitaal beheren, dat voor een bepaald doel vastgelegd is?
Een fonds is doorgaans een stichting met een afgescheiden vermogen, welke wordt gebruikt ter financiering van bepaalde activiteiten. (bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h7fd.htm)(of gewoon googelen: "een fonds is" )

Een farmaciefonds zal dus waarschijnlijk een fonds zijn die er voor zorgt dat er geld beschikbaar komt voor nieuwe medicijnen, door beleggen.

Maar dat denk ik hoor, niet boos worde alst nie klopt
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 17:28
just_be_jezelf
Avatar van just_be_jezelf
just_be_jezelf is offline
echt je moet leren google te gebruiken(tip: reden zwakke dollar)

http://www2.rnw.nl/rnw/nl/achtergron...12_dollar.html


staat wel wat

Een citaat:

De Amerikaanse overheid en burgers leven al jaren op te grote voet en betalen daar nu de rekening voor. De vrees voor een alsmaar oplopend tekort op de Amerikaanse begroting en de lopende rekening (er wordt meer ingevoerd dan er het land uit gaat) gaat ten koste van het vertrouwen in de dollar. De vrees is groot dat Bush in zijn tweede termijn niet zuiniger aan zal doen en dat het begrotingstekort nog verder zal oplopen.

Dat het stelsel van Amerikaanse centrale banken deze week de rente met een kwart procentpunt verhoogde tot 2 procent, is een steuntje in de rug van de dollar. Een munt is doorgaans meer in trek bij beleggers als de rente omhoog gaat. Maar het gaat om een minimale stijging, dus de invloed op de dollar was ook marginaal.


Kijk niet alleen een tekort op de begroting zorgt voor verandering van waarde van een munt, ook de rentestand ed

En ik heb nu al een paar pagina's bekeken en het lijkt net of een tekort op de begroting ook voor daling zorgt kheb vorig jaar echt te weinig opgelet

Hier staat ook nog wat:

http://www.google.nl/search?q=cache:...e+dollar&hl=nl

ik ga niet alles uitzoeken natuurlijk

suc6

Laatst gewijzigd op 07-12-2004 om 17:31.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:10
kliwie
kliwie is offline
lief! dankjewel, ben denk ik niet zo goed in google...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:23
just_be_jezelf
Avatar van just_be_jezelf
just_be_jezelf is offline
graag gdaan hr

hier staat hoe google werkt(mag vast tog wel van de FB's )

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=739045

ma ja tis nogal duffe tekst duszs


owjah eennnuh dr was tog nx raars aan je vraag
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:47
kliwie
kliwie is offline
ik heb nu mijn PO afgemaakt. ik vroeg me af of jullie misschien zouden willen kijken of ik niet een stomme fout heb gemaakt of iets doms heb meergezet. als jullie tijd en zin hebben natuurlijk.


1) Doordat er een enorm tekort is op de Amerikaanse begroting, is de dollar erg zwak.

Doordat er zo een groot tekort is op de begroting hebben de consumenten in Amerika geen vertrouwen meer in de euro. De dollar is hierdoor erg zwak.

2) Doordat de dollar zwak is, is de euro erg duur.
De export vanuit Amerika is op dit moment dus goedkoop voor de andere landen. Hierdoor gaan veel landen hun producten uit Amerika halen. Dit heeft als gevolg dat Nederland minder importerende landen krijgt. Dit betekent dat de euro duurder wordt als de dollar zwak is. Nederland bijvoorbeeld ontvangt dan meer dan ze uitgeven omdat minder landen onze producten willen. Dit leidt tot een hogere koers van de euro.

3) De winsten van de Europese bedrijven komen onder druk te staan doordat de euro duur is en de dollar zwak.
Wanneer er dus minder landen onze producten importeren blijven onze uitgaven minder dan onze ontvangsten. De bedrijven verliezen hierdoor winst, ze kunnen niet meer zo veel produceren dan eerst. De winsten van de Europese bedrijven komen dus onder druk te staan.

4) Er waren koersdalingen bij de farmacie sector, dat werd veroorzaakt doordat een medicijn gevaarlijke bijwerkingen bleek te hebben en uit de handel moest worden gehaald.
Wanneer men het vertrouwen in een bepaald product verliest dan leidt dit ertoe dan mensen het product niet meer kopen. Bij de farmacie sector gebeurde dit door een medicijn die gevaarlijke bijwerkingen bleek te hebben. Mensen kochten het product niet meer en dus daalde de winst van de farmaciesector en hiermee daalde de koers.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 13:06
Verwijderd
Een fonds een stichting? Wat een onzin. Als men het in de economie heeft over fondsen, dan worden daarmee aandelen bedoeld, heel soms ook obligaties. Met andere woorden, een fonds is een effect.

Wat jij bedoelt is een beleggingsfonds, dat is een afgescheiden vermogen dat onder beheer staat van een beheerder en een bewaarder (zie de Wet toezicht beleggingsinstellingen). En het kenmerk van een beleggingsfonds in die zin is nou juist dat het geen rechtspersoonlijkheid bezit.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 17:00
just_be_jezelf
Avatar van just_be_jezelf
just_be_jezelf is offline
Hej ik heb het ook alleen maar van een site gehaald, ik heb het toch ook onderaan mn eerste post gemeldt maar toch bedankt dat je het nog even meld zal ze fijn vinden
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:01
Verwijderd
Citaat:
just_be_jezelf schreef op 08-12-2004 @ 18:00 :
Hej ik heb het ook alleen maar van een site gehaald, ik heb het toch ook onderaan mn eerste post gemeldt maar toch bedankt dat je het nog even meld zal ze fijn vinden
Ik viel jou ook niet aan omdat je het fout had hoor. Met een fonds kan inderdaad ook een 'potje' bedoeld worden, maar dan heb je het vooral over het arbeidsrecht. Daar zijn vaak werknemersfondsen (bijv. het 'stakingspotje') waaraan de bijdrage min of meer vrijwillig is.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:20
kliwie
kliwie is offline
dankjewel, had het idnerdaad bijna verkeerd ingeleverd...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 11:47
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
kliwie schreef op 08-12-2004 @ 13:47 :
ik heb nu mijn PO afgemaakt. ik vroeg me af of jullie misschien zouden willen kijken of ik niet een stomme fout heb gemaakt of iets doms heb meergezet. als jullie tijd en zin hebben natuurlijk.


1) Doordat er een enorm tekort is op de Amerikaanse begroting, is de dollar erg zwak.

Doordat er zo een groot tekort is op de begroting hebben de consumenten in Amerika geen vertrouwen meer in de euro. De dollar is hierdoor erg zwak.
Door het enorme begrotings tekort in de VS hebben de beleggers juist geen vertrouwen meer in de dollar, laag vertrouwen ---> verkoop van dollars ---> koers omlaag


2) Doordat de dollar zwak is, is de euro erg duur.
De export vanuit Amerika is op dit moment dus goedkoop voor de andere landen. Hierdoor gaan veel landen hun producten uit Amerika halen. Dit heeft als gevolg dat Nederland minder importerende landen krijgt. Dit betekent dat de euro duurder wordt als de dollar zwak is. Nederland bijvoorbeeld ontvangt dan meer dan ze uitgeven omdat minder landen onze producten willen. Dit leidt tot een hogere koers van de euro.

3) De winsten van de Europese bedrijven komen onder druk te staan (geldt alleen voor bedrijven die in de VS opereren) doordat de euro duur is en de dollar zwak.
Wanneer er dus minder landen onze producten importeren blijven onze uitgaven hoger dan onze ontvangsten (dit is theoretisch, in werkelijkhed hebben wij nogsteeds een positief saldo op de handelsbalans). De bedrijven verliezen hierdoor winst, ze kunnen niet meer zo veel produceren dan eerst. De winsten van de Europese bedrijven komen dus onder druk te staan.

4) Er waren koersdalingen bij de farmacie sector, dat werd veroorzaakt doordat een medicijn gevaarlijke bijwerkingen bleek te hebben en uit de handel moest worden gehaald.
Wanneer men het vertrouwen in een bepaald product verliest dan leidt dit ertoe dan mensen het product niet meer kopen. Bij de farmacie sector gebeurde dit door een medicijn die gevaarlijke bijwerkingen bleek te hebben. Mensen kochten het product niet meer en dus daalde de winst van de farmaciesector en hiermee daalde de koers.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 21:23
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
kliwie schreef op 08-12-2004 @ 19:20 :
dankjewel, had het idnerdaad bijna verkeerd ingeleverd...
whaha
ik hoop voor je dat je het niet zo ingeleverd hebt
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Toch proces tegen Geert Wilders
Verwijderd
500 07-03-2009 15:13
Levensbeschouwing & Filosofie Hebben wij nog manieren?
MoO
116 06-09-2004 11:08
Werk, Geld & Recht beleggen
Kupu
18 07-01-2003 21:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bush: 'vermindering rechten van verdachten'
Verwijderd
27 04-12-2002 20:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.