Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2007, 21:15
Mriekk
Mriekk is offline
Zijn er hier mensen die geneeskunde studeren of hebben gestudeerd in België? Ik overweeg het voor komend jaar (voor als ik in Nederland word uitgeloot) in Antwerpen te proberen. Ik ben benieuwd hoe jullie 't ervaren (hebben). En ook: hoe ernstig moet ik vrezen voor het toelatingsexamen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2007, 08:23
Anika
Op deze site zie je voorbeeldvragen van het toelatingsexamen:
http://www.ond.vlaanderen.be/toelati...n/modelvragen/
Met citaat reageren
Oud 14-04-2007, 19:40
danny23
danny23 is offline
Het is echt giga moeilijk als ik zo even vlug naar de opgaven kijk
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 12:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een jaar biomedische wetenschappen gedaan in Belgie (Leuven). Het eerste jaar van biomedische wetenschappen is bijna hetzelfde als van geneeskunde, alleen hoef je voor biomedische wetenschappen geen toelatingsexamen te doen.

Ik vond het echt heel pittig en heel zwaar. Alles is heel theoretisch en er wordt echt van je verwacht dat je heel goed kan stampen. Het tempo ligt heel hoog en de hoeveelheid stof is gigantisch. Ze verwachten echt van je dat je veel details kent, veel meer dan hier in Nederland. Hier ligt het accent veel meer op kunnen en toepassen, daar veel meer op kennen en kunnen reproduceren. Ik kwam ook echt in de knoei omdat ik heel veel voorkennis miste (vooral wiskunde) en wat ik niet meer kon inhalen. Daarom ben ik er na een jaar mee gestopt en nu studeer ik in Nederland en dat gaat prima.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik wil wel een reeel beeld scheppen. Ik merk dat veel mensen er te makkelijk over denken. Een vriendin van me is ook biomedische wetenschappen in Leuven gaan studeren en heeft het ook niet gehaald en wil er nu ook mee stoppen. Het percentage Nederlandse studenten wat in Leuven hun eerste jaar in een keer haalt is echt heel laag (maar ik ken ook mensen die het wel gehaald hebben). Als je het wil moet je echt gemotiveerd zijn en vanaf het begin alles heel goed bijhouden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 14:19
danny23
danny23 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-04-2007 @ 13:29 :
Ik heb een jaar biomedische wetenschappen gedaan in Belgie (Leuven). Het eerste jaar van biomedische wetenschappen is bijna hetzelfde als van geneeskunde, alleen hoef je voor biomedische wetenschappen geen toelatingsexamen te doen.

Ik vond het echt heel pittig en heel zwaar. Alles is heel theoretisch en er wordt echt van je verwacht dat je heel goed kan stampen. Het tempo ligt heel hoog en de hoeveelheid stof is gigantisch. Ze verwachten echt van je dat je veel details kent, veel meer dan hier in Nederland. Hier ligt het accent veel meer op kunnen en toepassen, daar veel meer op kennen en kunnen reproduceren. Ik kwam ook echt in de knoei omdat ik heel veel voorkennis miste (vooral wiskunde) en wat ik niet meer kon inhalen. Daarom ben ik er na een jaar mee gestopt en nu studeer ik in Nederland en dat gaat prima.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik wil wel een reeel beeld scheppen. Ik merk dat veel mensen er te makkelijk over denken. Een vriendin van me is ook biomedische wetenschappen in Leuven gaan studeren en heeft het ook niet gehaald en wil er nu ook mee stoppen. Het percentage Nederlandse studenten wat in Leuven hun eerste jaar in een keer haalt is echt heel laag (maar ik ken ook mensen die het wel gehaald hebben). Als je het wil moet je echt gemotiveerd zijn en vanaf het begin alles heel goed bijhouden.
dat reproduceren ligt dat gewoon aan de universiteit van leuven of zijn alle universiteiten zo in belgie? En wat kan je zeggen over de universiteiten in engeland of america? Hoe kom je erachter op wat voor manier er les wordt gegeven op bepaalde universiteiten. Want mijn grootste vrees is wel het reproduceren van stof. Ik ben ongelofelijk lui als het gaat om leren. Klinkt misschien tegenstrijdig als ik geneeskunde wil doen maar het is eenmaal zo

Met de studie die ik nu doe is ben ik redelijk tevreden over. Gewoon het huiswerk regelmatig bijhouden en oude tentamens leren voor het echte tentamen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 15:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
danny23 schreef op 15-04-2007 @ 15:19 :
dat reproduceren ligt dat gewoon aan de universiteit van leuven of zijn alle universiteiten zo in belgie? En wat kan je zeggen over de universiteiten in engeland of america? Hoe kom je erachter op wat voor manier er les wordt gegeven op bepaalde universiteiten. Want mijn grootste vrees is wel het reproduceren van stof. Ik ben ongelofelijk lui als het gaat om leren. Klinkt misschien tegenstrijdig als ik geneeskunde wil doen maar het is eenmaal zo

Met de studie die ik nu doe is ben ik redelijk tevreden over. Gewoon het huiswerk regelmatig bijhouden en oude tentamens leren voor het echte tentamen.
Ik weet dat het in heel Belgie wel zo ongeveer gaat zoals ik hierboven al geschreven heb. Over Engeland en Amerika weet ik niets (iig niet uit ervaring ofzo). Ik denk alleen wel dat er weinig landen zijn waar het onderwijs net zo is in Nederland en dat in veel landen de nadruk nog ligt op het stampen en minder op het snappen. Daar is Nederland geloof ik wel redelijk uniek in. Zelf heb ik veel gehad aan www.wilweg.nl is een fijne site over studeren in het buitenland. Ik weet alleen niet zeker of je daar kan vinden wat je mij nu vraagt. De beste verhalen krijg je toch echt van mensen die er echt gezeten hebben.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 05:17
Joyceb
Joyceb is offline
Ik studeer nu aan University of California, Berkeley en volg een aantal vakken in de biomedische richting (Immunology and Human Reproductive Biology).
Het is moeilijk om de zwaartegraad te vergelijken met Nederland, omdat ik het niveau en de werkdruk van University College Utrecht gewend ben dat hoger ligt dan de gemiddelde studie. Aan de andere kant denk ik dat de werkdruk voor beta studies (mede door practica en dat het cumulatief is) over het algemeen wat hoger is.
Voor mij zelf is het hier minder zwaar tot vergelijkbaar. Het verschil is echter wel dat Berkeley (en dat geld volgens mij evenveel voor het amerikaanse systeem) veel meer reproductie is en kleine (in mijn ogen lutte) feitjes uit je hoofd leren.
Ook moet je je bedenken dat het in de VS gebruikelijk is een algemene (bio) undergrad (4-jarige bachelor) te volgen en daarna pas naar een 4-jarige Medical School te gaan. Ook moet je je afvragen of je uberhaupt op de Amerikaanse manier opgeleid wil worden, dus een sterke nadruk op medicatie, erg competatief etc.

Het Engelse systeem is wat anders, daar heb je zowel 4-jarige Medical Schools na een Bachelor ergens gehaald te hebben als 6/7 jarige varianten.

Als je geen zin hebt om alle stof te lezen voor/na een les, en een aantal keer te herhalen zodat je zeker weet dat je alles weet dan moet je a) sowieso geen geneeskunde doen (die kennis heb je later immers nodig om een diagnose te stellen! Een verkeerde diagnose omdat je geen zin had om je boek open te slaan kan grote gevolgen hebben!) en b) het niet in de VS gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 09:39
danny23
danny23 is offline
Is er een online tentamen bundel voor jou universiteit? Zodat ik een kijkje kan nemen naar wat er eigenlijk precies gevraagt wordt en hoe hoog het niveau ligt.

heb je ook tentamen bundels van andere universiteiten? maakt niet uit welke
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 10:49
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ik ben van België en als je hier op unief zit, is het de eerste jaren idd stampen en reproduceren. Slechts vanaf de Masters, éénmaal iedereen de theorie goed kent, wordt er meer nadruk gelegd op het kunnen toepassen.

Ik denk dat onze hogescholen meer overeenkomen met jullie universiteiten. Daar heb je veel minder theorie en is alles meer praktisch gericht.

Maar het probleem is dat sommige studies enkel op universitair niveau te doen zijn...

Ohja, ik kan je wel zeggen dat niet alle universiteiten even moeilijk zijn. De VUB (Vrije Universiteit Brussel) is bvb. 2 keer zo gemakkelijk als de universiteit van Gent. Over Leuven kan ik niet meepraten want ik ben er nooit geweest, maar volgens mij ligt de moeilijkheidsgraad tussen die van Gent en Brussel.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 11:15
Verwijderd
Nou zo praktijk gericht zijn Nederlandse universiteiten ook niet hoor, ik denk niet dat het overeen komt met Belgische hogescholen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 13:00
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 16-04-2007 @ 11:49 :

Ohja, ik kan je wel zeggen dat niet alle universiteiten even moeilijk zijn. De VUB (Vrije Universiteit Brussel) is bvb. 2 keer zo gemakkelijk als de universiteit van Gent. Over Leuven kan ik niet meepraten want ik ben er nooit geweest, maar volgens mij ligt de moeilijkheidsgraad tussen die van Gent en Brussel.
Zo'n uitspraken als dat de VUB 2 keer zo gemakkelijk zou zijn als Gent, zijn wel erg ongenuanceerd è. En dan stellen dat Leuven daar tussenin ligt, terwijl je er zelf nooit hebt gestudeerd, is helemaal van de pot gerukt.

Enfin, ik studeer aan de KUL, maar niet geneeskunde, dus ik ga er mij niet over uitspreken, want elke richting is anders.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 14:27
Mriekk
Mriekk is offline
Stampen, stampen, stampen dus. Daar was ik al bang voor..

Maar hoe zit 't dan met stages en co-schappen enzo? In Nederland begin je vrij vroeg met je co-schappen en eigenlijk al meteen vanaf het begin krijg je te maken met patiënten. Het lijkt me dat je daar enorm veel van leert en dat het ook veel motiverender werkt dan alleen maar dikke boeken lezen (en je weet 't ook meteen als je er niet tegen kan dat zieke mensen stinken, bijv., kan je meteen stoppen..).

Is dat niet een nadeel van de Uni's in België? Mis je 't?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 19:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
danny23 schreef op 16-04-2007 @ 10:39 :
Is er een online tentamen bundel voor jou universiteit? Zodat ik een kijkje kan nemen naar wat er eigenlijk precies gevraagt wordt en hoe hoog het niveau ligt.

heb je ook tentamen bundels van andere universiteiten? maakt niet uit welke
In Leuven zijn de vragen een beetje zoals 'beschrijf de nier' en dan wordt echt van je verwacht dat je alle in's en out's geeft en hele bladen volschrijft. De tentamens zijn daar veelal mondeling waarbij je eerst wel de tijd krijgt om je schriftelijk voor te bereiden maar waarna je wel mondeling je verhaaltje moet doen.

@ Mriek: over coschappen in Belgie kan ik weinig vertellen. Ik weet wel dat je in het eerste jaar een of twee weken op stage moet in een ziekenhuis, hoe het verder zit weet ik niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 08:25
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 16-04-2007 @ 11:49 :
Ohja, ik kan je wel zeggen dat niet alle universiteiten even moeilijk zijn. De VUB (Vrije Universiteit Brussel) is bvb. 2 keer zo gemakkelijk als de universiteit van Gent. Over Leuven kan ik niet meepraten want ik ben er nooit geweest, maar volgens mij ligt de moeilijkheidsgraad tussen die van Gent en Brussel.
ik ben het ermee eens dat de VUB makkelijker is dan KUL en UG, maar dat KUL ergens 'tussen UG en VUB' ligt qua niveau ben ik het écht niet mee eens.

1) VUB = easy -> meisje dat ik ken zit aan de VUB, heeft het IQ van een parkiet en heeft zelfs nog nooit tweede zit gehad

2) KUL ligt minstens op hetzelfde niveau als UG. Ik zal niet beweren dat KUL moeilijker is, maar toch zéker niet makkelijker hoor... KUL heeft in elk geval niét voor niks zoveel aanzien in België en het buitenland...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 16:48
Help Valentijn
Avatar van Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 19-04-2007 @ 09:25 :
ik ben het ermee eens dat de VUB makkelijker is dan KUL en UG, maar dat KUL ergens 'tussen UG en VUB' ligt qua niveau ben ik het écht niet mee eens.

1) VUB = easy -> meisje dat ik ken zit aan de VUB, heeft het IQ van een parkiet en heeft zelfs nog nooit tweede zit gehad

2) KUL ligt minstens op hetzelfde niveau als UG. Ik zal niet beweren dat KUL moeilijker is, maar toch zéker niet makkelijker hoor... KUL heeft in elk geval niét voor niks zoveel aanzien in België en het buitenland...
Wat een onzin allemaal... Nuance? Subtiliteit?

Sowieso zijn er geen grote niveauverschillen tussen de Vlaamse universiteiten. Mocht dat wel zo zijn, dan zou de opleiding simpelweg niet geaccrediteerd wordt (kijk even naar het debacle Journalistiek op de Cios hogeschool).

Enig niveauverschil verhoudt zich ook eerder van richting tot richting, niet zozeer van universiteit tot universiteit. En dat niveauverschil heeft waarschijnlijk meer vandoen met andere accenten die gelegd worden. Geeft een humane opleiding meer aandacht aan wiskunde, dan zal deze als moeilijker ervaren worden. Dat maakt ze nog niet slechter.

1) Je generaliseert 12.000 studenten (of toch zo ongeveer) op basis van één iemand die je kent. Sterke argumentatie.
2) De reputatie van de KUL is gebaseerd op het feit dat de universiteit een van de oudste van Vlaanderen is. Verder heeft het niets te maken met de moeilijkheidsgraad (waar je wel impliciet aan hint)

Ik vind dergelijke discussies maar kleintjes en getuigen van een wat vreemd superioriteitsgevoel. Maar goed: eigen kind, schoon kind (of toch een variant daarop).

Laatst gewijzigd op 19-04-2007 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 17:52
Verwijderd
In Nederland ben je in het eerste jaar net zo goed het grootste deel van de tijd bezig met dikke boeken lezen hoor. En als je niet kunt stampen, dan mag je ook hier wel heel gemotiveerd zijn om er nog wat van te kunnen maken. Dus als je daar geen zin in hebt en alleen maar heel veel met patiënten wil gaan doen, kun je beter verpleegkunde gaan studeren (dan lees je ook boeken trouwens, maar het is wel minder gestamp).

Laatst gewijzigd op 19-04-2007 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 21:17
sjtuijp
Avatar van sjtuijp
sjtuijp is offline
Hoi!

Voor de geïnteresseerden in geneeskunde in België die de topic nog niet hadden gezien:

Onder deze link de gang van zaken bij geneeskunde in Antwerpen

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1571385


Groeten,

Steven
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 17:12
Mriekk
Mriekk is offline
Citaat:
sjtuijp schreef op 19-04-2007 @ 22:17 :
Hoi!

Voor de geïnteresseerden in geneeskunde in België die de topic nog niet hadden gezien:

Onder deze link de gang van zaken bij geneeskunde in Antwerpen

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1571385


Groeten,

Steven

Super! Zo iemand heb ik nodig..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2007, 20:41
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Sarah schreef op 19-04-2007 @ 18:52 :
In Nederland ben je in het eerste jaar net zo goed het grootste deel van de tijd bezig met dikke boeken lezen hoor. En als je niet kunt stampen, dan mag je ook hier wel heel gemotiveerd zijn om er nog wat van te kunnen maken. Dus als je daar geen zin in hebt en alleen maar heel veel met patiënten wil gaan doen, kun je beter verpleegkunde gaan studeren (dan lees je ook boeken trouwens, maar het is wel minder gestamp).
Ik had de indruk dat dat bij geneeskunde wel zo is, maar bij biomedische wetenschappen valt het wel mee. Veel tentamens zijn open boek tentamens en de nadruk ligt op het toepassen van de kennis. Let op, onderschat dit niet, want het gaat wel om toepassen van veel kennis. Dus je leest wel veel boeken, maar stampen is niet echt nodig bij BMW. Maar goed, geneeskunde, waar het om ging, dus wel. Iig in Leiden en Rotterdam.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 22:57
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
seCond ChoiCe schreef op 16-04-2007 @ 14:00 :
Zo'n uitspraken als dat de VUB 2 keer zo gemakkelijk zou zijn als Gent, zijn wel erg ongenuanceerd è. En dan stellen dat Leuven daar tussenin ligt, terwijl je er zelf nooit hebt gestudeerd, is helemaal van de pot gerukt.
Wel, ik ken iemand die in Gent dezelfde studie doet als ik en ik kan je zeggen dat ze alleszins in het eerste jaar veel meer leerstof hebben dan in Brussel. Ook de examens zijn duidelijk veel moeilijker. Trouwens, ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Over de moeilijkheidsgraad van Leuven weet ik idd niets, maar ik neem aan dat het niet nog gemakkelijker kan dan aan de VUB...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 22:58
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
per piacere schreef op 16-04-2007 @ 12:15 :
Nou zo praktijk gericht zijn Nederlandse universiteiten ook niet hoor, ik denk niet dat het overeen komt met Belgische hogescholen.
Tja, ik weet niet hoe het er precies aan toe gaat in Nederland, maar ik probeer het enkel maar af te leiden uit de reacties hierboven...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 23:06
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 19-04-2007 @ 17:48 :


Ik vind dergelijke discussies maar kleintjes en getuigen van een wat vreemd superioriteitsgevoel. Maar goed: eigen kind, schoon kind (of toch een variant daarop).
En moest dit ook voor mij gelden omdat ik zeg dat de UG veel moeilijker is dan de VUB, dan klopt het niet omdat ik zelf aan de VUB zit. Dit heb ik zelf gekozen omdat ik weet dat het gemakkelijker is en zodat ik minder moeite zou moeten doen om mijn diploma te halen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 09:21
danny23
danny23 is offline
Volgens mij ligt de moeilijkheid meer aan maar net welk vak je krijgt. En welke docent en tentamen.

Is net zoals wiskunde. Dan denk je dat je alles snapt en dan krijg je op het tentamen net 3 integralen waar je geen reet van snapt. Terwijl ze net zo goed 3 integralen hadden kunnen vragen die je wel zo kon oplossen. Dat is het verschil tussen een 10 of 6

Of misschien moet je minder stof leren voor het zelfde vak genetica op de UvA dan op de VU. Maar voor hetzelfde geldt is immunologie weer giga veel op de uva. Ik noem maar wat. Je zult je echt verbazen dat het aantal studiepunten dat voor een vak gegeven wordt niet altijd representatief is voor de hoeveelheid stof en tijd die je erin steekt.

En sommige docenten willen wel eens bonuspunten voor ingeleverde huiswerkopgaven. Dat kan ook weer wat schelen. Zou best zo kunnen zijn dat je een 6.0 haalt en zegt ik heb het ook maar net gehaald. Terwijl als je een punt bonus kreegt zou je het ruim gehaald hebben. Het was een eitje
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:08
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Om een goed beeld te krijgen van de opleidingen (moeilijkheidsgraad, slaagpercentages, knelpunten) kan je best eens de verslagen van de visitatiecommissie raadplegen.

Daar wordt een opleiding universiteit per universiteit vergeleken en worden telkens de aandachtspunten blootgelegd.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:48
pvt. stengo
Avatar van pvt. stengo
pvt. stengo is offline
Wel ik zag hier daarjuist iets staan over biomedische wetenschappen ik volg er de wat meer praktijkgerichte richting van biomedische laboratoriumtechnologie op de KHK Geel waar toch ook wel een hoop nederlanders zijn. Alleen blijkbaar niet in onze richting. Volgens mij hebben ze het lessenroorster eerst bezien. Dit wil echt niet zeggen dat je absoluut nog amper theorie hebt, hier ligt alleen meer de nadruk op labo's en oefeningen. Wat dus lange dagen betekent.
Maar van een vriend van mij weet ik ook dat universiteit ook tonnen werk is. Hij zit op de universiteit van A'pen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Toelatings(arts)examen België
Starbucks-
3 29-12-2012 19:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.