Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2008, 12:22
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Lieve Psychologieërs,

voor mijn eindwerkstuk heb ik een vragenlijst opgesteld over angst. Met de vraag aan jullie of jullie de moeite zouden willen nemen om de vragen zo eerlijk en open mogelijk te beantwoorden. Als je dat prettig vindt, mag je de antwoorden PM-en.
De vragen zijn:

Wat is angst?

Wanneer voel jij je angstig?

Hoe uit dat zich?

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?


Bij voorbaat alvast heel erg bedankt, elk antwoord helpt mij weer een stuk op weg!

liefs, Fizzle

Laatst gewijzigd op 14-09-2008 om 21:39. Reden: taalfoutje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2008, 21:32
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Wat is angst?

Ik hanteer gewoon de woordenboekdefinitie.

Wanneer voel jij je angstig?

Voor belangrijke situaties die zouden kunnen mislukken, en in panieksituaties zoals toen ik werd aangevallen door een hond.

Hoe uit dat zich?

Een fysiek angstgevoel en in panieksituaties kan ik vaak niet helder meer denken en gaat mijn hart sneller slaan.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?

Een fobie is irrationeel.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?

Ik begrijp deze vraag niet zo goed. Instinctieve angst is instictief, aangeleerde angst aangeleerd. Wat wil je er nog meer over weten?

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?

Evolutionair werkt het natuurlijk als waarschuwing. Dat merk je nu nog steeds wel: als je niet een beetje angst voelt voor tentamens leer je misschien minder hard. En de angst voor een optreden voor publiek geeft extra adreline, wat je prestatie ten goede kan komen. Bovendien is leven zonder angst onzinnig: je kunt je niet op je gemak voelen als je het tegenovergestelde gevoel niet kent. Je bent dan gewoon constant in een neutrale stemming en dat lijkt me saai.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?

De situatie goed rationeel overdenken en vaak eraan blootgesteld worden. Voor ernstige fobieen kun je natuurlijk in professionele behandeling gaan bij een arts.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2008, 21:35
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Wat is angst?

Je voelt je bang en onveilig, je wilt zo snel mogelijk weg bij hetgeen wat vrees veroorzaakt. Je voelt je beklemt en ervaart gevoelens van paniek. Je weet niet wat je moet doen en je instinct zegt vluchten.

Wanneer voel jij je angstig?

Vaak genoeg. Ik schrik vaak van onverwachte geluiden en in het donker lijkt sowieso alles enger. Ik ben 's avonds het meest bang, want overdag is er licht. Eigenlijk maak ik mezelf bang, want ik denk dan bv aan iets en dan ga ik erbij fantaseren waardoor ik het niet meer in de hand heb.

Hoe uit dat zich?

Onveilig gevoel en dus weg willen kruipen, huilen, proberen rationeel te denken en proberen weer controle op de situatie te krijgen.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?

Angst trekt weer weg, in het maximale geval blijft het een paar dagen. Een fobie is er altijd, misschien niet altijd in hevige mate, maar je bent zo weer doodsbang, al is het voor iets van jaren geleden. Ook is het een fobie als je er dingen voor gaat vermijden en het dus je leven beïnvloedt.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?

Ik denk dat je bij een aangeleerde angst het veel sneller in de hand hebt, je denkt veel sneller rationeel en probeert het te relativeren (hoe groot is de kans dat terroristen hier bombarderen, spinnen zijn eigenlijk nuttig etc.). Instinctieve angst is moeilijker te onderdrukken. Sowieso vind ik aangeleerde angst anders, minder angst opwekkend dan instinctieve angst.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?

Nou ja, je lichaam maakt zich klaar om te vluchten. Het laat je weer op scherp staan. Dus in het geval dat iets je aan zou vallen vlucht je en vluchten is vaak overleven enzo. Ik denk dat sommige angst wel nuttig is (bv als je een onverwacht geluid hoort van iets dat valt en je achteruit deinst zodat je niet geraakt wordt), maar de meeste angsten compleet onnuttig en alleen maar een hindernis.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?

Proberen rationeel te denken (het is niet echt etc.) of dingen toch te doen die ik eigenlijk niet durf en dan trots zijn dat ik het toch heb gedaan.


Nou ja, zoiets. Veel vragen vond ik best moeilijk.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 14-09-2008, 21:42
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dankjulliewel hoor! Wat leuk trouwens, tink, dat je alleen over vluchten spreekt en niet over vechten
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 13:04
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Wat is angst?
Een (ir)rationeel gevoel van onbehagen gebaseerd op onzekerheid en risico's.

Citaat:
Wanneer voel jij je angstig?
Zelden

Citaat:
Hoe uit dat zich?
Versnelde hartslag, zweet, denkprocessen.

Citaat:
Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Een fobie is een (redelijk) chronische angst voor zaken met een laag risico.

Citaat:
Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Daar ligt voor mij geen grens tussen, de angst voor terrorisme is dezelfde angst als de angst voor een tijger, de situatie is anders.

Citaat:
Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Zeker het maakt je alerter en is daarom een overlevingsinstinct wat onmisbaar is.

Citaat:
Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Rationeel nadenken over risico's, maar enige angst is dus wenselijk vind ik.

Citaat:
Bij voorbaat alvast heel erg bedankt, elk antwoord helpt mij weer een stuk op weg!

liefs, Fizzle
Graag gedaan lieverd.

Citaat:
Dankjulliewel hoor! Wat leuk trouwens, tink, dat je alleen over vluchten spreekt en niet over vechten
Het fight or flight syndrome
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 14:48
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Arpos, niet dubbel posten he!
maar dankjullliewel! (ook de mensen die hebben gePMd) ^^
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 19:42
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Arpos, niet dubbel posten he!
maar dankjullliewel! (ook de mensen die hebben gePMd) ^^
sorry , internet was vreselijk koppig aan het doen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 20:42
Verwijderd
Wat is angst?
Een gevoel dat je dwars zit, het behoed je bepaalde dingen te doen.

Wanneer voel jij je angstig?
Zonder medicatie (Risperidon) voel ik me steeds ellendiger en ook angstiger, en krijg dan paniekaanvallen (tijdje daarna word ik pas psychotisch).

Hoe uit dat zich?
Spanning op keel, oogspieren, hart sneller kloppen, soms bijna zweverig gevoel in de benen etc. en gewoon een angstig gevoel, erg rottig.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)
Gewone angst gaat weer over, ebt na een tijdje weg. En kan soms zelfs misschien wel nuttig zijn. Een angststoornis kan je erg belemmeren.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Mijn angsten leer ik niet aan, gaat automatisch.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Ik denk dat het leven een stuk prettiger is zonder angst. Het zou wel handig zijn om op je hoede te zijn maar als dit even kan zonder er gelijk een gevoel bij te krijgen dan lijkt me dat wel mooi.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Bepaalde angst medicijnen voor slikken. Andere angsten ben ik tot nu toe niet kwijtgeraakt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 14:07
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat is angst?
Bang zijn voor iets. Je onveilig voelen in bep. situaties
Wanneer voel jij je angstig?
In het donker, in bepaalde situaties bijv. achterna gezeten of gepest worden.
Hoe uit dat zich?
Vluchten, wegkruipen, huilen, trillen.
Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Een angst waar je altijd last van hebt en maar niet overgaat, noem ik een fobie.
Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Mijn moeder heeft er altijd op gehamerd dat ik uit moest kijken voor 'enge mannen'. Op een gegeven moment denk je natuurlijk wel van jah, dáág, maar ik heb het wel geloofd toen ik klein was. Als je erbij na gaat denken valt het uiteindelijk hartstikke mee.
Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Ja, ik denk het wel. Het is een manier om je uit levensbedreigende situaties te redden, denk ik.
Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Gewoon de confrontatie aangaan met je angsten. (Pak vast die spin, hij doet toch niks)
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 17:42
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Een (ir)rationeel gevoel
Ik zou voor de volledigheid graag toevoegen dat angst ook (niet) aangenaam en (niet) terecht is.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 17:43
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Een (ir)rationeel gevoel
Ik zou voor de volledigheid graag toevoegen dat angst ook (on)aangenaam en (on)terecht is.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 19:29
Verwijderd
Wat is angst?
Een gevoel van onveilighied.

Wanneer voel jij je angstig?
Vaak Angstig voor wat komen gaat, vooral. En dat kan van alles betreffen.

Hoe uit dat zich?
Hartkloppingen, trillen, zweten, blozen, buikpijn, misselijk, en vooral een onderliggend gevoel van onbehagen en 'ikwilhierweg!'.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Angst voor bv. een enorme leeuw is natuurlijk en noodzakelijk, maar in geval van een fobie/angsstoornis ben je angstig voor dingen die compleet niet bedreigend horen te zijn en wordt je hierdoor beperkt in je dagelijks leven.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)? Ik denk dat instinctieve angst meer te maken heeft met die leeuw hierboven; je gevoel zegt je bv. dat je moet vluchten. Aangeleerde angst is denk ik ook aan te pakken, instinctieve angst niet echt lijkt me.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen? Angst heeft zeker een functie, zonder angst word je te overmoedig (en ga je bv. met die leeuw vechten en dat win je niet ). Maar overdreven angst is niet prettig, natuurlijk. Als je bang bent voor lieve kleine hondjes, dan is het natuurlijk prettig als je daar vanaf zou kunnen.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Stapje voor stapje tóch de angstige situaties aangaan en inzien dat er niets is om bang voor te zijn. Dus tóch dat enge hondje aanraken, aaien etc en merken dat hij eigenlijk heel lief is. En tja, therapie wanneer het je leven enorm beinvloedt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 13:09
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Wat is angst?
Als je wilt vluchten, omdat je bang bent. Of als je je gewoon niet op je gemak voelt.

Wanneer voel jij je angstig?
Als ik alleen thuis ben en ik hoor rare geluiden.

Hoe uit dat zich?
Ik spring dan altijd heel snel in mijn bed en laat alle lampen aan.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Als je angst je in je dagelijks leven gaat belemmeren is het een fobie denk ik.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Geen idee.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Ja, om op tijd te vluchten.


Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Confrontatie.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 13:57
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik zou voor de volledigheid graag toevoegen dat angst ook (niet) aangenaam en (niet) terecht is.
Nee hoor want ik ervaar het bestaan van angst als en wenselijk en noodzakelijk.

Daarmee is het dus een min of meer terecht gevoel (wat bepaald word door de reationaliteit), aangenaam natuurlijk niet (dan heb je een beetje een alternatief brein) maar dat werd al gedekt door:"een gevoel van onbehagen"
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 17:29
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Angst is per definitie niet aangenaam zeg je?
En waarom kijken mensen dan griezelfilms, gaan ze in achtbanen, gaan ze bungeejumpen..?
Bij angst komt adrenaline vrij en dat lijkt me nou niet onaangenaam.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 18:35
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Wat is angst?

Een miscommunicatie tussen het cerebellum en de neocortex of het gevolg van een traumatische gebeurtenis (één van jezelf of een van een ander die indruk op je heeft gemaakt)

Wanneer voel jij je angstig?

Bij het zien van spinnen, enge films, het uitvoeren van risicovolle dingen of in nieuwe situaties

Hoe uit dat zich?

Onrustig worden, zo snel mogelijk weg van die situatie willen zijn...bij erge angst een explosie van emoties

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?

Wanneer je de angst totaal niet onder controle kunt houden en als het ware hysterisch wordt


Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?

Is het een enigszins rationele angst die je kunt teruglijden naar een bepaald voorval? Dan is het aangeleerd. Is het compleet irrationeel en vraag je je af waarom je er in godsnaam bang voor bent, instinctief.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?

Tuurlijk heeft angst een functie. Anders was de mensheid al lang uitgestorven. Als je geen angst zou hebben, zou je gewoon vrolijk van een hoog gebouw afspringen, in het water springen terwijl je niet kunt zwemmen, met leeuwen en giftige slangen spelen etc. Angst is een hartstikke belangrijke emotie.
We kunnen helaas pindakaas ook té bang zijn waardoor we onszelf juist in gevaarlijke situaties gooien. Denk aan als je per ongeluk de weg over steekt terwijl het stoplicht rood was en er komt een auto met volle vaart aan, dan zul je eerder geneigd zijn om te bevriezen (en dus ondergereden te worden) dan snel naar voren of naar achteren te gaan om die auto te ontwijken

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?

Herhalende confrontatie met die angst/fobie die bewijst dat dat gene je niets kan doen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 18:36
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Citaat:
Angst is per definitie niet aangenaam zeg je?
En waarom kijken mensen dan griezelfilms, gaan ze in achtbanen, gaan ze bungeejumpen..?
Bij angst komt adrenaline vrij en dat lijkt me nou niet onaangenaam.
Spreek je dan niet meer van spanning dan van angst?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Angst is per definitie niet aangenaam zeg je?
En waarom kijken mensen dan griezelfilms, gaan ze in achtbanen, gaan ze bungeejumpen..?
Bij angst komt adrenaline vrij en dat lijkt me nou niet onaangenaam.
Als ik naar een enge film kijk of een spannend boek lees, ervaar ik geen angst. Het is spannend, eng, maar 't heeft compleet geen invloed op mijn angst; ik ga me niet ongemakkelijk voelen, krijg 't niet warm, ik vind 't juist aangenaam. (En voor sommige mensen zijn griezelfilms ook helemaal niet leuk omdat ze er wél angstig van worden.)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-09-2008, 23:02
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Angst is per definitie niet aangenaam zeg je?
En waarom kijken mensen dan griezelfilms, gaan ze in achtbanen, gaan ze bungeejumpen..?
Bij angst komt adrenaline vrij en dat lijkt me nou niet onaangenaam.
Dat is geen angst dat is spanning.

Bij bungeejumpen, griezelfilms en achtbanen weet je dat de risicofactor nihil is, degene die het risico als reëel ervaren zullen bij bovengenoemde dan ook geen behaagelijk gevoel hebben.

bovendien spelen films in op het feit dat het menselijk brein dankzij de reactietijd van de synapsen moeite heeft om echt van nep te onderscheiden, daarom schrikken mensen nog steeds ondanks dat ze weten dat er na het spannende deuntje de moordenaar achter de deur vandaan komt, de automatische reactie is sneller dan de bewuste relativering, een tijdje terug heb ik hier een enorm interessant onderzoek naar doorgespit, was de moeite wel waard.

Citaat:
Spreek je dan niet meer van spanning dan van angst?
hihi je was me voor
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-09-2008, 11:29
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Citaat:

hihi je was me voor
Nu voel ik me zo slim!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2008, 16:41
Verwijderd
Citaat:

Wat is angst?



Wanneer voel jij je angstig?

wanneer ik de angst heb controle te verliezen over mezelf.

Hoe uit dat zich?

ik word paniekerig, mijn hart gaat sneller kloppen waardoor ik nog angstiger word. ik heb het gevoel mezelf niet meer te zijn en controle kwijt te raken. en alles lijkt een droom, alsof je in een waas leeft.
ik hou het dan niet uit in drukke ruimtes.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?

fobie, wanneer je leven zo erg wordt beïnvloed door je angst dat je bepaalde dingen ontloopt en probeert te vermijden.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?

dus gewoon angst die van binnen komt, en angst door factoren van buitenaf.
ik heb voornamelijk last van angst die van binnen komt.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?

zonder regen geen regenboog hè!!

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?

geen idee daar ben ik nog niet helemaal achter.
alhoewel denk ik dat je het niet zo ver moet laten komen dat je bepaalde dingen ontvlucht.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2008, 15:06
Verwijderd
Wat is angst?
Een gevoel van onrustigheid en benauwdheid, willen vluchten.

Wanneer voel jij je angstig?
In situaties waarin ik mezelf voor schut kan zetten of (negatief) beoordeeld of afgewezen kan worden. Dat in erg brede zin, want ik heb een sociale fobie.

Hoe uit dat zich?
Hartkloppingen, trillen, zweten, huilen, stoppen met praten of, in erge gevallen, 'blokkeren' (helemaal niet meer kunnen reageren).

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Als angst je leven begint te beheersen en maakt dat je situaties/mensen/dingen gaat ontwijken, wordt het voor mij een fobie. Zodra het ongezond wordt dus eigenlijk.

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Weet ik niet.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Ja, want als je de straat oversteekt en er komt ineens met een noodgang een bus aangereden, is het toch wel handig als je vlucht en niet stil blijft staan. Oftewel: angst is nuttig want bescherming.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Geen idee, ik heb wel therapie gehad maar de heeft me niet van mijn angst afgeholpen. Medicatie helpt bij mij ook niet echt. Binnenkort ga ik beginnen met cognitieve gedragstherapie, hopen dat dat wat helpt.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 15:52
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Als ik naar een enge film kijk of een spannend boek lees, ervaar ik geen angst. Het is spannend, eng, maar 't heeft compleet geen invloed op mijn angst; ik ga me niet ongemakkelijk voelen, krijg 't niet warm, ik vind 't juist aangenaam. (En voor sommige mensen zijn griezelfilms ook helemaal niet leuk omdat ze er wél angstig van worden.)
Ik heb het idee dat je op het moment zelf wél angstig bent, even, zoals bij bungeejumpen: als je daar staat, wil je eigenlijk niet springen en ben je echt bang, zie je alle gevaren enzo. Maar als je dan springt, merk je dat het wel meevalt en voel je je geweldig omdat je een angst hebt overwonnen.
Voor sommige mensen is dat bij griezelfilms misschien in mindere mate, maar als ik een griezelfilm heb gezien voel ik me heel dapper als ik in mijn eentje in het donker naar de wc durf daarna!
Snap je?

edit: en de spanning op het moment zelf is natuurlijk vooral gewoon spanning, wel voortkomstig uit het feit dat er wel degelijk risico's aan vastzitten (al dan niet bestaande risico's).
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 17:57
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik heb het idee dat je op het moment zelf wél angstig bent, even, zoals bij bungeejumpen: als je daar staat, wil je eigenlijk niet springen en ben je echt bang, zie je alle gevaren enzo. Maar als je dan springt, merk je dat het wel meevalt en voel je je geweldig omdat je een angst hebt overwonnen.
Mwa bij bungeejumpen krijg je de onderbewuste gedachte aan het feit dat vallen prima is maar dat mensen niet zo best landen, sterker nog mensen gaan bungeejumpen omdat de aangename kanten het risico bij verre overtreffen.

wie wel angstig is m.b.t. dit voorbeeld zijn mensen met hoogtevrees (wat tevens een fobie kan zijn)

Citaat:
Voor sommige mensen is dat bij griezelfilms misschien in mindere mate, maar als ik een griezelfilm heb gezien voel ik me heel dapper als ik in mijn eentje in het donker naar de wc durf daarna!
Snap je?
Nee want jouw rationele kant zegt je dat het onzin is, als je echt angstig zou zijn dan zou je wellicht overwegen niet naar de wc te gaan, wat overigens best mogelijk zou zijn en waar ze ongetwijfeld een naam voor hebben verzonnen.

Citaat:
edit: en de spanning op het moment zelf is natuurlijk vooral gewoon spanning, wel voortkomstig uit het feit dat er wel degelijk risico's aan vastzitten (al dan niet bestaande risico's).
Mja dan is angst alle overwegingen over risico, nu ben ik er van overtuigd dat ik voordat ik oversteek even stil sta bij de risico's maar angst zou ik het niet willen noemen, zelfs erg spannend is het niet meer.

waar de grens precies ligt is erg individueel.

vraagje; waarom een eindwerkstuk over angst?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 20:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Wat is angst?
Ik zie angst als een emotie. Angst komt, volgens mij, voort uit negatieve gedachte om een bepaalde situatie. Deze gedachte kan reeel of irreel zijn.

Wanneer voel jij je angstig?
Ik voel me niet meer zo vaak angstig. Vroeger voelde ik mij angstig als een toets moest maken en ik voelde mij angstig in de klas omdat ik mij niet op me gemak voelde. Nu voel ik me soms angstig als ik in het donker alleen ergens fiets.

Hoe uit dat zich?
Vroeger uitte angst zich bij mij vooral in vluchtgedrag. Er gingen jaren overheen voordat ik merkte dat dit niet handig was. Ik besloot het anders aan te pakken het om te zetten in 'vecht' gedrag. Er iets mee doen dus. Vooral als het gaat om irreele angst. Bij mij uitte het vluchtgedrag zich heel letterlijk in spijbelen van school, me laten ophalen als ik anders door het donker moest fietsen enz. De situatie vermijden dus. Nu kan ik op zich redelijk bedenken waarom ik angstig ben en mezelf op andere gedachten brengen.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Je zegt het zelf al. Een fobie is een stoornis en een angst is een emotie.
Angst kan zowel irreel als reeel zijn maar een fobie is een irreele angst die je dagelijks leven in meer of mindere mate ernstig beinvloedt. iig dat je er last van hebt. Afhankelijk van wat voor soort fobie zal je er meer of minder last van hebben (specifieke fobie zoals angst voor spinnen zal minder een probleem zijn dan agorafobie, bijv.)

Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Instinctieve angst komt volgens mij ook voort uit de evolutie. Dat we angstig zijn voor een tijger bijv. (als we die al tegenkomen ) lijkt me alleen maar handig. Aangeleerde angst zit niet in onze aard, maar ontwikkelen we doordat we het zien. We zien bijv. dat onze vader bang is voor spinnen en deze al bevend met een stofzuiger de grazen neemt. Dit neem je als kind gemakkelijk over.

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Ik denk dat angst de functie heeft van waarschuwen. Zowel bij irreeele als reele angst. bij reele angst lijkt het me duidelijk. Maar irreele angsten zijn ook ontstaan door dingen die je hebt meegemaakt, gezien, gehoord enz.
Als je geen angst zou voelen, zou je misschien roekeloos zijn... denk niet dat ik dát prettig vind, omdat je dan ook geen gevaren ziet.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
door op een rijtje te zetten: gebeurtenis - mijn gedachten over die gebeurtenis - gevoel en dan te bepalen of mijn gedachten ook andere gedachten zouden kunnen zijn. Dit helpt soms. Wanneer ik weet dat een angst niet reeel is, betekend dit niet meteen dat mijn angst weg is. ik heb dan een paar keer een positieve ervaring ermee nodig om dat weg te krijgen. Die ervaring doe je alleen mar op door te proberen en het niet uit de weg te gaan (het vechten, zoals ik eerder beschreef)


Bij voorbaat alvast heel erg bedankt, elk antwoord helpt mij weer een stuk op weg!
graag gedaan
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2008, 20:44
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Wat is angst?
Bang zijn voor een situatie die je niet in de hand heb, je weet niet wat er allemaal kan gebeuren, het onbekende.

Wanneer voel jij je angstig?
Wanneer ik ergens nieuw ben een groep.

Hoe uit dat zich?
In kortaf praten, niet mezelf zijn.

Waar ligt voor jou de grens tussen angst en fobie (angststoornis)?
Een fobie bang zijn zonder bijzondere reden. Angst ben je bang waarvan de logica te zien is.


Waar ligt voor jou de grens tussen instinctieve angst en aangeleerde angst (door ouders of omgeving, zoals angst voor terrorisme)?
Een aangeleerde angst is iets wat je door de jaren leert en meestal een angst met een niet natuurlijke bron. Zoals een instinctieve angst. Zeg ik het zo goed?

Denk je dat angst een functie heeft (zo ja; welke?) of kun je het prettigst leven als je helemaal geen angst zou voelen?
Jezelf te beschermen, maar in deze tijd is het vaak omslachtig, behalve vooreen angst dat in het echt levensbedreigend is zoals een brandend huis etc.

Wat is voor jou een manier om angst (of fobie) kwijt te raken?
Steeds datgene opnieuw doen.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 21:32
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:

Mja dan is angst alle overwegingen over risico, nu ben ik er van overtuigd dat ik voordat ik oversteek even stil sta bij de risico's maar angst zou ik het niet willen noemen, zelfs erg spannend is het niet meer.
ik zei dan ook: spanning. Dus bij een overweging van risico, is het spanning. Niet angst. Tenminste, in een gezonde situatie. Bij mij zijn overwegingen in het algemeen gelijk aan angst.
Citaat:
arPos schreef:

vraagje; waarom een eindwerkstuk over angst?
Het komt erop neer dat ik zo bang was om eraan te beginnen dat ik uiteindelijk maar besloot om die angst als inspiratie te nemen en als onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 21:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
ik zei dan ook: spanning. Dus bij een overweging van risico, is het spanning. Niet angst. Tenminste, in een gezonde situatie. Bij mij zijn overwegingen in het algemeen gelijk aan angst.

Het komt erop neer dat ik zo bang was om eraan te beginnen dat ik uiteindelijk maar besloot om die angst als inspiratie te nemen en als onderwerp.
lastig maar wel leuk, ik zat ff te denken dat het misschien wat te maken heeft met in hoeverre je denkt dat je geen controle over de situatie kan uitoefenen (direct of indirect) wat bepaald of het spanning of angst is.

maar dat is een gok.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 06:57
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
lastig maar wel leuk, ik zat ff te denken dat het misschien wat te maken heeft met in hoeverre je denkt dat je geen controle over de situatie kan uitoefenen (direct of indirect) wat bepaald of het spanning of angst is.

maar dat is een gok.
volgens mij klopt dat wel een beetje. iig dat je inschat dat je geen controle over de situatie kan uitoefenen, of dit waarschijnlijk niet kan.
want als je inschat dat je het wel aankan, ben je ook niet angstig voor die situatie denk ik.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2008, 18:13
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat vind ik wel een goeie! *noteer* dankje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek toelatingsexamen st lucas + vraagje over vrije grafiek
Verwijderd
7 28-05-2010 19:11
Verhalen & Gedichten Boeken over angst.
fizzle-fluffy
23 14-09-2008 12:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gemaakte verslag over de multiculturele samenleving
smart_girl
1 21-05-2008 21:34
Lichaam & Gezondheid Vraagje over tandarts verdoving
Eend
13 27-07-2004 23:02
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 19:08
Verhalen & Gedichten (Algemeen: post hier mooie gedichten over angst/afscheid nemen)
Proud
1 15-11-2002 18:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.