Oud 04-05-2012, 12:22
Johangroen
Johangroen is offline
Hallo iedereen,

Ik ben Johan Groen en geef al een paar jaar Gymles zowel aan de middelbare school als in het basisonderwijs. Ik heb een vraagje ik weet dat er veel commotie is rondom het gymmen op blote voeten nou wil ik wel eens weten wat jullie hiervan vinden.

- Mag de leraar op blote voeten lesgeven?
- Moet de leraar op blote voeten lesgeven?
- Mogen de kinderen op blote voeten gymmen?
- moeten kinderen op blote voeten gymmen?
- mag de leraar een kind tijdens nablijven verplichten te gymmen op blote voeten?
- Mag de gymleraar kinderen verplichten op blote voeten te gymmen?
- mag de leraar bepaalde schoenen verplicht stellen?

Zo dat waren mijn vragen. Ik zal nog even kort toelichten wat mijn visie hierop is. Ik stimuleer het gymmen op blote voeten heel erg omdat ik weet dat het heel goed is voor je spieren en je lichaam. Dat je er schimmel of wratten van kan krijgen is onzin tenzij je in vochtige ruimtes op blote voeten loopt. Ik stel blote voeten niet verplicht in mijn klassen. Ik stel dit wel verplicht als er op de middelbare school iemand moet nablijven bij mij. Meestal laat ik hem dan op blote voeten rondjes rennen of de piepjestest doen.

Heel erg bedankt voor het antwoorden alvast. Ik weet dat dit forumtopic op een paar andere lijkt maar die waren allemaal heel oud daarom wil ik jullie nieuwe visie hierop.

Groetjes Johan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2012, 15:53
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind dat je als leraar het goede voorbeeld moet geven door gymschoenen aan te doen. Ik ben ook niet bekend met de theorie dat gymmen op blote voeten beter voor je lichaam is dan gymmen op goede gymschoenen. Ik vind dat de kinderen gymschoenen mee moeten nemen, als ze deze vergeten zijn dan gymmen ze mee op blote voeten. Ik vind dat je kinderen die wel schoenen mee hebben absoluut niet moet verplichten om op blote voeten te gymmen. Het lijkt me trouwens juist niet wenselijk, want zo krijgen leerlingen ballen op hun voeten etc. Het lijkt me juist allemaal wat gevaarlijker worden en juist niet lekker gymmen. Gymschoenen in de zaal mogen geen zwarte zolen hebben, dat is de enige verplichting die je als leraar aan gymschoenen kan stellen, vind ik.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 21:11
Verwijderd
Als mijn gymleraar mij zou verplichten om op blote voeten te gymen terwijl ik wel de juiste schoenen bij mij heb, dan zou ik weigeren om mee te doen (tenzij we natuurlijk gaan judo'en etc). Het is simpelweg gewoon niet fijn om op blote voeten te gymen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 23:26
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Sporten zonder schoenen lijkt mij niet alleen maar positieve kanten hebben. Sportschoenen geven je voeten steun en helpen je lichaamsgewicht op te vangen dat op één been terecht komt als je rent. Als je zonder schoenen rent moet je het dus ook zonder die opvang doen en wordt je gewicht anders op de voet verdeeld dan normaal. Op de lange termijn kan het dus mogelijk bijdragen aan slijtage van gewrichten.
Daarnaast hebben blote voeten minder grip op de vloer van de gymzaal, dit kan tot valpartijen leiden

Citaat:
Ik stel dit wel verplicht als er op de middelbare school iemand moet nablijven bij mij. Meestal laat ik hem dan op blote voeten rondjes rennen of de piepjestest doen.
Ik vind dit een beetje een vreemde zaak. Ten eerste vind ik dat een leerling zelf moet kunnen beslissen of hij zijn schoenen wel of niet aan heeft. Ik vind niet dat de leraar dat voor jou mag beslissen.
Daarnaast heb ik nog nooit van nablijven gehoord waarbij je rondjes moet rennen of de piepjestest moet rennen. Ik zou dat weigeren te doen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 10:30
xxaerxx
xxaerxx is offline
Ik vind dat de leraar en leerlingen verplicht schoenen aanmoeten maar als ze geen schoenen bij hun hebben een andere dag nablijven met schoenen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 11:29
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik vind dat de leraar wat blote voeten betreft hetzelfde moet doen als de leerlingen anders komt dat ook niet echt goed over.
Bij mij op school is de regel dat je goede schoenen aan moet(niet van die all-starts soort) en de zolen mogen niet strepen. Veters moeten gestrikt en mogen niet in de schoenen gestopt worden, en als je je schoenen vergeten bent op blote voeten omdat je op sokken sneller uitglijdt.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 00:06
loveemke
Avatar van loveemke
loveemke is offline
Citaat:
Ik vind dat de leraar wat blote voeten betreft hetzelfde moet doen als de leerlingen anders komt dat ook niet echt goed over.
Bij mij op school is de regel dat je goede schoenen aan moet(niet van die all-starts soort) en de zolen mogen niet strepen. Veters moeten gestrikt en mogen niet in de schoenen gestopt worden, en als je je schoenen vergeten bent op blote voeten omdat je op sokken sneller uitglijdt.
Om die reden moest ik een keer bij gym op blote voeten gymmen en geloof me, dat doet verschrikkelijk zeer bij rondjes rennen. Ik raad het dus aa iedereen af. Bij ons mag gewoon iedereen zelf weten met welke kleren die gymt, alleen moeten de schoenzolen wél wit zij, that's it! Ook als je moet nablijven als je iemand geduwt hebt ofzo, mag je gewoon schoenen aan. Maar ik vind het eerlijk gezecht ook raar dat je bij nablijven de piepjestest moet doen, bij ons moet je gewoon in een lokaal zitten en iets van huiswerk doen ofzo...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 01:19
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Denk wel dat op blote voeten lopen beter voor je is dan van die high-tech schoenen. Hierdoor worden je voeten minder lui en ontwikkel je die spieren beter. Daarnaast kan je je voet eerder verzwikken als je op schoenen rent met een dikke zool. Er zijn zelfs een heleboel hardlopers die wereldrecords neerzetten op blote voeten en hier bij zweren. Maar dit zijn dan wel mensen die dit al hun hele leven doen en een dikke eeltlaag onder hun voeten hebben. Ik zou het wel interessant vinden om op blote voeten te gymen omdat je die spieren dan ook ontwikkeld en het beter is voor je houding. Al zou ik het persoonlijk niet heel relaxt vinden vanwege de gymvloer. Vaak is dat zo'n groene vloer en ik krijg de rillingen als ik daar met blote voeten op loop. Niet omdat ik denk dat het vies is, maar vanwege het gevoel van die vloer en het geluid. Die klinkt misschien een beetje bizar, maar dit is net zoiets als het geluid van piepschuim of krassen op het schoolbord.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 16:39
Johangroen
Johangroen is offline
Citaat:
Maar ik vind het eerlijk gezecht ook raar dat je bij nablijven de piepjestest moet doen
dit doen we ook alleen bij de mensen die spijbelen bij gym. als er wat gebeurt in de gymles zelf dan lossen we dat meestal direct op of ze moeten een gymles mee gymmen met een andere klas.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 16:53
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Citaat:

- Mag de leraar op blote voeten lesgeven? misschien dat het mag maar doe maar gewoon met schoenen
- Moet de leraar op blote voeten lesgeven? nee gewoon met schoenen
- Mogen de kinderen op blote voeten gymmen?[B]t zou niet fijn zijnB]
- moeten kinderen op blote voeten gymmen?waarom stel je 3x dezelfde vraag?
- mag de leraar een kind tijdens nablijven verplichten te gymmen op blote voeten?waarom zou je?
- Mag de gymleraar kinderen verplichten op blote voeten te gymmen?4x dezelfde vraag
- mag de leraar bepaalde schoenen verplicht stellen?dat kan

.

Groetjes Johan
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 22:45
Verwijderd
Het lijkt mij niet zo fijn om op blote voeten te gymen, maar ook geen ramp. Ik kan me op zich wel voorstellen dat je zoiets als straf geeft...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Om die reden moest ik een keer bij gym op blote voeten gymmen en geloof me, dat doet verschrikkelijk zeer bij rondjes rennen.
Ik vind dat best wel raar eigenlijk . Ik heb vanaf mijn 7e tot mijn 17e geturnd, dat deed ik altijd op blote voeten en omdat ik geen zin had om sportschoenen te kopen of te lui was om ze te zoeken gymde ik ook altijd op blote voeten. (Bij ons mocht je niet op dezelfde schoenen buiten en binnen gymmen, voor buiten had ik natuurlijk wel schoenen ) Maar ik heb werkelijk nog nooit last gehad van rondjes rennen op blote voeten.

Verder, ik vind dat een leraar best mag verplichten om op blote voeten te gymmen, zoals Wout al aangaf, bij judo bijvoorbeeld. Verder zouden ze het allemaal helemaal zelf mogen weten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 14:26
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het lijkt mij niet zo fijn om op blote voeten te gymen, maar ook geen ramp. Ik kan me op zich wel voorstellen dat je zoiets als straf geeft...
Ik vind dat eigenlijk op het randje, als het pijn doet is het bijna een lijfstraf en die hebben we toch echt afgeschaft in Nederland.
Daarnaast is het gevaarlijk (uitglijden).
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat eigenlijk op het randje, als het pijn doet is het bijna een lijfstraf en die hebben we toch echt afgeschaft in Nederland.
Daarnaast is het gevaarlijk (uitglijden).
Da's waar, het licht een beetke tegen een lijfstraf aan. Maar uitglijden lijkt mij niet zo logisch, ik denk juist wel dat je iets meer grip hebt dan met gymschoenen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 21:01
elien290
Avatar van elien290
elien290 is offline
- Mag de leraar op blote voeten lesgeven? Why not?
- Moet de leraar op blote voeten lesgeven? nee
- Mogen de kinderen op blote voeten gymmen? ja
- moeten kinderen op blote voeten gymmen? nee
- mag de leraar een kind tijdens nablijven verplichten te gymmen op blote voeten? NEE
- Mag de gymleraar kinderen verplichten op blote voeten te gymmen?nee
- mag de leraar bepaalde schoenen verplicht stellen?nee

Lijkt me niet erg fijn om op blote voeten te gymen. Ik heb altijd al last van mn voeten gehad en heb dus goede schoenen nodig. Vooral met sport
__________________
Trying to forget someone you loved is like trying to remember someone you never knew♥.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 21:39
vlindertje07
Avatar van vlindertje07
vlindertje07 is offline
Op zich lijkt mij niets mis met op blote voeten gymmen, maar om het verplicht te stellen, vind ik dan weer te ver gaan. Ik kan me voorstellen dat mensen die last hebben van hun voeten/knieën whatever, liever wél schoenen dragen. Ik heb zelf een behoorlijk instabiele knie en als ik op blote voeten/sokken loop, heb ik daar een stuk meer pijn/wiebeligheid aan.
Bij sporten als judo is het een ander verhaal, maar dan vind ik het ook niet meer dan logisch dat je je schoenen uit doet.

Ik moet trouwens zeggen dat ik van 'commotie' rover dit onderwerp nog nooit iets gemerkt heb, hoor. Of heb ik iets gemist de afgelopen jaren?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 22:33
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Da's waar, het licht een beetke tegen een lijfstraf aan. Maar uitglijden lijkt mij niet zo logisch, ik denk juist wel dat je iets meer grip hebt dan met gymschoenen.
Jij denkt dat je met blote voetzolen op een gladde gymvloer meer grip hebt dan met gymschoenen, die zolen hebben die voor extra grip zorgen?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 10:46
Verwijderd
Nou ja, zo raar is die reactie niet. Ik ben nog nooit uitgegleden in een gymzaal, terwijl ik altijd op blote voeten liep. Wel met sokken, maar ja dat zijn dan ook sokken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-06-2012, 15:30
zola
zola is offline
Ik gymde op de middelbare school altijd op blote voeten: lekker en gezond! Nooit ergens last van gehad, de verhalen dat je er iets van zou krijgen zijn fabels.

Bij ons op school gymden ongeveer de helft van de meisjes op blote voeten en ook een aantal jongens. Ook op de universiteit ging ik altijd Bewegen Op Muziek zonder schoenen. Kan prima!

Is het je wel eens opgevallen dat 90% van de moderne dansers en turnsters blootsvoets sport. Als het echt problemen zou opleveren, zouden ze dat toch niet doen? En waarom zou je op het strand wel op blote voeten kunnen volleyballen en niet in de zaal? Wie gymt hier ook op blote voeten? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2012, 17:28
RubenVWO
RubenVWO is offline
Ik zou het nooit doen. Het is super slecht voor je rug, als je rent op blote voeten. Het lijkt dat het nu niet zo erg is, maar als je ouder bent krijg je hier wel last van. Je komt namelijk harder op de grond, waardoor het kraakbeen minder wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2012, 18:38
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
En waarom zou je op het strand wel op blote voeten kunnen volleyballen en niet in de zaal? Wie gymt hier ook op blote voeten? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
De ondergrond op het strand is heel wat zachter dan de ondergrond in een gymzaal. Daar zit een verschil.

Ik gym nooit op blote voeten. De enkele keren dat ik wel op blote voeten ging gymmen, merkte ik niets van die 'betere houding'. Ik kreeg alleen maar last van mijn knieen en zag er niet uit onder het rennen... Niet bepaald een voordeel, zou ik zeggen. Verder vind ik dat je alleen op blote voeten moet gymmen als je je schoenen vergeten bent en je niet bang hoeft te zijn voor de veiligheid van je voeten, dus geen hockey of voetbal op blote voeten (terwijl de rest schoenen aan hebben)
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 11:29
zola
zola is offline
Het klopt gewoon niet dat je blessures zou oplopen van sporten op blote voeten. Want na de middelbare school en de universiteit ben ik het ook blijven doen. Ik dans tegenwoordig de Vijf Ritmes en dat gebeurt door alle deelnemers standaard blootsvoets.

Er zijn de laatste jaren meerdere wetenschappelijke studies geweest die aantonen dat juist rennen op sportschoenen slecht is voor je voeten. Wie zich aanleert op blote voeten te sporten, landt veel natuurlijker: op de voorvoet en niet op de hak zoals bij schoenen. Resultaat: minder blessures. Sportschoenenfabrikanten zoals Nike erkennen dit ook en hebben schoenen ontwikkeld met een hele dunne zool die het gevoel van lopen op blote voeten nabootsen.

Tot in de jaren '80 was het heel gebruikelijk om op school op blote voeten te gymmen. En bij mijn weten zijn onze ouders en grootouders daar niet gewond van geraakt ivoor de rest van hun leven. Daarna deed de commercie zijn intrede.

Op blote voeten voel je veel meer en kun je je vrijer bewegen, alleen daarom al zouden leerlingen het gewoon moeten proberen.

Ik ben niet voor verplichtingen. Geef scholieren aan het begin van elk schooljaar als gymleraar zelf de keuzevrijheid. En dat er sporten zijn die je beter op schoenen kunt beoefenen snap ik ook wel. Maar je mag best rekening houden met het feit dat met name meisjes graag op blote voeten sporten. Bij ons kon je tijdens de gymlessen dan ook altijd meerdere sporten tegelijk doen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 15:53
Myzzzz
Myzzzz is offline
Citaat:
Ik gymde op de middelbare school altijd op blote voeten: lekker en gezond! Nooit ergens last van gehad, de verhalen dat je er iets van zou krijgen zijn fabels.

Bij ons op school gymden ongeveer de helft van de meisjes op blote voeten en ook een aantal jongens. Ook op de universiteit ging ik altijd Bewegen Op Muziek zonder schoenen. Kan prima!

Is het je wel eens opgevallen dat 90% van de moderne dansers en turnsters blootsvoets sport. Als het echt problemen zou opleveren, zouden ze dat toch niet doen? En waarom zou je op het strand wel op blote voeten kunnen volleyballen en niet in de zaal? Wie gymt hier ook op blote voeten? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Modern op blote voeten zou ik je niet aanraden, ik zou toch echt sokken aandoen, omdat je anders gigantisch brandende voeten krijgt van over de vloer glijden. Geloof me, hier heb ik ervaring mee, ik begreep gelijk waarom sokken op het lijstje van kledingeisen stonden.

Voor de rest... Ja, gymmen op blote voeten is te doen, maar ik weet niet of het zo slim is om het te verplichten. Echt high-tech schoenen hoeven wat mij betreft niet, maar ik denk dat het hygiënischer is (denk aan wratten, voetschimmel) om met schoenen aan te gymmen, en de schoenen vangen toch iets van klappen op met rennen... Ik kan me ook voorstellen dat het rennen zonder schoenen op den duur pijn gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 17:19
zola
zola is offline
Tsja, ik zie toch bij dansvoorstellingen mensen altijd op blote voeten dansen. Maar goed, het ligt er wel aan wat voor soort dansoefeningen je doet. Ik dans zonder problemen blootsvoets en mijn medecursisten ook.

Dat jij op sokken danst, zegt ook iets: je erkent dus dat je zonder schoenen beter contact met de grond maakt en je vrijer kunt bewegen. Waarom zou dit in veel andere sporten ook niet het geval zijn?

Al die verhalen over schimmels, wratten etc. zijn baarlijke nonsense. Schimmels loop je alleen op in natte ruimten zoals douches en niet op een gymvloer. Ik heb daar zelfs GGD-onderzoek over gelezen op verzoek van scholen en ouders diat aantoont dat gymmen op blote voeten niet leidt tot dit soort kwalen.

Jammer dat deze vooroordelen bestaan, want het ontneemt een hoop mensen het plezier van lekker vrij bewegen. Ik voel liever de grond dan de binnenkant van mijn schoenen. Wel zo natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 17:46
LizVis
LizVis is offline
- Mag de leraar op blote voeten lesgeven?
Als hij of zij zich daar prettig bij voelt moet diegene dat gewoon doen.
- Moet de leraar op blote voeten lesgeven?
ik vind niet dat je zoiets kunt verplichten
- Mogen de kinderen op blote voeten gymmen?
ligt eraan, als ze bijvoorbeeld gaan voetballen is het erg blessuregevoelig. het moet wel veilig zijn om te sporten
- moeten kinderen op blote voeten gymmen?
ik vind niet dat je dat kunt verplichten
- mag de leraar een kind tijdens nablijven verplichten te gymmen op blote voeten?
nee, lijfstraffen zijn niet toegestaan in Neder;amnd
- Mag de gymleraar kinderen verplichten op blote voeten te gymmen?
nee, dit moet de keuze zijn van de kinderen zelf
- mag de leraar bepaalde schoenen verplicht stellen?
je moet wel kunnen zeggen dat de leerlingen stevige schoenen aan moeten hebben. het type en model mag je niet verplicht stellen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2012, 18:14
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik ben heel benieuwd naar je wetenschappelijke bronnen, Zola.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Het klopt gewoon niet dat je blessures zou oplopen van sporten op blote voeten. Want na de middelbare school en de universiteit ben ik het ook blijven doen. Ik dans tegenwoordig de Vijf Ritmes en dat gebeurt door alle deelnemers standaard blootsvoets.

Er zijn de laatste jaren meerdere wetenschappelijke studies geweest die aantonen dat juist rennen op sportschoenen slecht is voor je voeten. Wie zich aanleert op blote voeten te sporten, landt veel natuurlijker: op de voorvoet en niet op de hak zoals bij schoenen. Resultaat: minder blessures. Sportschoenenfabrikanten zoals Nike erkennen dit ook en hebben schoenen ontwikkeld met een hele dunne zool die het gevoel van lopen op blote voeten nabootsen.

Tot in de jaren '80 was het heel gebruikelijk om op school op blote voeten te gymmen. En bij mijn weten zijn onze ouders en grootouders daar niet gewond van geraakt ivoor de rest van hun leven. Daarna deed de commercie zijn intrede.

Op blote voeten voel je veel meer en kun je je vrijer bewegen, alleen daarom al zouden leerlingen het gewoon moeten proberen.

Ik ben niet voor verplichtingen. Geef scholieren aan het begin van elk schooljaar als gymleraar zelf de keuzevrijheid. En dat er sporten zijn die je beter op schoenen kunt beoefenen snap ik ook wel. Maar je mag best rekening houden met het feit dat met name meisjes graag op blote voeten sporten. Bij ons kon je tijdens de gymlessen dan ook altijd meerdere sporten tegelijk doen.
Omdat jij nergens last van hebt, is het een fabel?

Als je voeten niet gewend zijn zonder bescherming (zwaar) belast te worden, doet het pijn. Period. En in deze maatschappij, in 2012, is men gewend aan schoenen.

Een docent mag dit, los van de pijn, niet verplicht stellen. Ook niet tijdens een strafgymles. Het strookt waarschijnlijk met de voorschriften vanuit school, maar daarnaast zul je ook veel strenger moeten zijn op hygiëne en voorzorgsmaatregelen. Gaat deze docent de gymzaal zorgvuldig vegen en controleren voordat iedereen er op blote voeten loopt? Het gedogen van niet-dragen van gymschoenen is maximaal een optie. Zelfs dat is niet heel handig. Want zes keer met schimmelvoeten op een trampoline springen maakt dat vast wel zo vochtig dat besmettingsrisico is verhoogd.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:22
zola
zola is offline
Ik ken een meisje dat op behoorlijk niveau turnt. Dat doet ze van jongsaf aan op blote voeten en daarom wilde ze op school bij gym ook nooit schoenen dragen. Ze is 24 en sport sinds haar 7e zonder enig probleem op blote voeten.

Wat ik niet snap is dat bij turnen niemand moeilijk doet over blote voeten en bij gym wel opeens. Dat is strijdig met elkaar. Uiteraard pleit ook ik voor hygienne, de zalen moeten natuurlijk goed schoongemaakt worden. Maar dat geldt voor elk openbaar gebouw.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:32
Verwijderd
Het gaat hier niet om de standaard schoonmaakmiep in een openbaar gebouw, maar om elke splinter verwijderen uit de zaal.

En die dame van jou die op niveau turnt is het inderdaad gewend Goed dat je mijn punt bevestigt.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:36
zola
zola is offline
Van de site www.hardlopen.com en van onverdachte bron:

Free 3.0, de echte Free!
Het Nike Free concept is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek waarin aangetoond is dat veelvuldig hardlopen op blote voeten een positief effect op de prestaties van een hardloper heeft. Dit komt doordat de blessuregevoeligheid verminderd doordat lopen op blote voeten de spieren en pezen in voeten en onderbenen versterkt. Daarnaast blijkt ook de loopstijl positief beïnvloed te worden door blootsvoets lopen. In onze omgeving zorgen de veelal verharde paden en wegen ervoor dat hardlopen op blote voeten slecht mogelijk is. Daar heeft Nike dus iets op gevonden, de Free!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:38
zola
zola is offline
En nog wat informatie uit een brochure van de Veiligheids- en gezondheidsregio Midden-Gelderland:

Veel mensen denken dat vloeren in gymzalen een bron van besmetting kunnen
zijn. Volgens onderzoeken echter heeft het laten gymmen op blote voeten geen
invloed op het ontstaan van wratten. Natte vloeren in zwembaden en
gemeenschappelijke douche- of wasruimten kunnen mogelijk wel een rol spelen
bij besmetting.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:44
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik denk dat je al je hele leven op blote voeten gymt. Als je vind dat scholieren op blote voeten moeten gymmen, begin dat in groep 1. Op de Middelbare is iedereen al gewend om met schoenen aan te gymmen en is op blote voeten gymmen een stuk minder prettig. Het gaat om gewenning, lijkt me.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je al je hele leven op blote voeten gymt. Als je vind dat scholieren op blote voeten moeten gymmen, begin dat in groep 1. Op de Middelbare is iedereen al gewend om met schoenen aan te gymmen en is op blote voeten gymmen een stuk minder prettig. Het gaat om gewenning, lijkt me.
Dat was ook mijn punt idd, maar zola gaat vrolijk door met irrelevante dingen aandragen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 20:24
zola
zola is offline
Ik ben het ook met jou eens, DAH. Waar het mij om gaat, is dat die keuzevrijheid er dan ook moet zijn. Dat gebeurde op mijn middelbare school wel en zorgde ervoor dat 70% van de meisjes en 20% van de jongens op blote voeten gymde.

Een andere deelnemer aan het forum vroeg mij om onderzoeksresultaten en die heb ik in mijn vorige bijdragen gegeven. Dat lijkt mij bevorderlijk voor de discussie en dus niet irrelevant.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 20:40
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik zou zeggen dat de keuze er moet zijn, zolang het veilig is, dus niet bij voetbal, hockey, e.d.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 12:24
zola
zola is offline
Natuurlijk moeten mensen die overgaan van sporten op schoenen naar blote voeten wennen. Maar het is toch vooral een kwestie van cultuur waarom sommigen schromen om dit te doen.

Bij mij op de middelbare school gymden bijna alle meisjes op blote voeten. Als er dan iemand met schoenen opdook, wekte dat de verbazing van de rest. 'Waarom doe jij eigenlijk schoenen aan? Uitslover!' Mensen die op blote voeten gymden, kregen daar nooit commentaar op en de docenten hielden er rekening mee.

Toen ik voor de eerste keer op de universiteit ging BOMmen nadat ik van school afkwam, kwam het dan ook geen moment in mij op om dat op schoenen te doen. Nu kreeg IK met verbaasde reacties te maken. 'Ben je je schoenen vergeten?' of: 'Heb je geen geld om schoenen te kopen?'

Ik legde dan altijd geduldig uit dat ik het gewend was en dat het veel vrijer en natuurlijker aanvoelt. In huis loop ik altijd op blote voeten, waarom dan niet binenn in een gymzaal? Overigens waren er van de ongeveer 100 deelnemers aan het BOMmen altijd wel een stuk of vijf anderen blootsvoets.

Mensen gaan er dus verschillend mee om. Op de Vrije School moest een ex-vriendin van mij verplicht op blote voeten gymmen. Toen ze verhuisde naar een andere school, waren schoenen verplicht. Dat is raar. Laten we elkaar toch de vrijheid gunnen om zelf te bepalen of we iets aan onze voeten willlen dragen of niet.

Een ander vooroordeel is dat sporten op blote voeten armoedig of niet-Westers zou zijn, In landen als Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland is het echter ook onder blanke en welvarende mensen heel gebruikelijk om 's zomers veel op blote voeten te lopen, blootsvoets naar school te gaan en te sporten zonder schoenen.










]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-07-2012, 12:17
Verwijderd
Ik vind het nogal raar klinken hoor dat TS leerlingen voor straf op blote voeten rondjes laat rennen... maar zal wel aan mij liggen

Op mijn school waren schoenen in principe verplicht, als je ze niet bij je had, dan mocht je op blote voeten. Zelf vind ik met schoenen fijner bij sporten als basketbal en voetbal etc, turnen en hardlopen vind ik volgens mij fijner zonder schoenen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 17:29
Myranya
Myranya is offline
Ik ben nog van de generatie waarbij gym op blote voeten gebruikelijk was, en heb zowel op de basisschool als op de middelbare altijd blootsvoets gegym'd. Binnen was het verplicht (je mocht zelfs niet met schoenen de zaal in om iets te pakken als je iets vergeten was), buiten -sportveld- mocht je zelf kiezen of je met of zonder gymschoenen wilde, en koos ik altijd voor blote voeten. Heel fijn en veel gezonder dan al die sportschoenen van nu! Ik verbaaas me hoeveel mensen tegenwoordig denken dat schoenen nodig zijn voor steun en dergelijke. Bij sommige extreme sporten misschien, maar bij veel andere sporten, onder andere gymmen in de gymzaal, verzwak je de voet juist als je teveel/onnodige steun geeft. Ik loop nu ook hard, ook blootsvoets, je loophouding is dan anders en dit is beter dan de beste 'demping' + haklanding.

Wat betreft verwondingen en wratjes, ik kan me geen enkel geval herinneren van wondjes, laat staan ernstigere verwondingen, bij mij of bij m'n klasgenoten. Wratten hadden we als kleine kinderen vooral aan de handen (dus NIET van blootsvoets gymmen :-P). En er zijn aan schoenen ook weer risico's verbonden, bijvoorbeeld een groter risico op enkel-blessures door de hogere zool, en op overbelasting omdat je door de dikke, comfortabele zool pas te laat in de gaten krijgt dat je aan het overbelasten bent, terwijl je op blote voeten of van die ouderwetse 'gympies' al veel eerder gewoon gevoeld had 'tijd om te stoppen'.

Voetschimmel krijgt juist kans als je dat in de kleedkamer oppikt en dan je voet in een dichte schoen stopt & lekker gaat zweten; het is een schimmel, die groeit goed in donkere, warme, vochtige plaatsen. Stap je in de kleedkamer op schimmel-sporen en blijf je blootsvoets, dan is de kans klein dat je daadwerkelijk geinfecteerd raakt, meestal zullen deze sporen gewoon opdrogen en afsterven op de blote huid, in het licht en de frisse lucht.

Ik raad mensen die weinig of niet meer bekend zijn met blootsvoets sporten aan de volgende sites eens te bekijken:
http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/
http://www.dailymail.co.uk/health/ar...=feeds-newsxml
en
http://www.barefooters.org/medicine/
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 14:04
aiek
aiek is offline
Ik vind niet dat je een leerling verplichten mag om op blote voeten te gymen,

Ik heb zelf last van zwakke voeten , daarmee wil ik zeggen:
Ik heb snel last van mijn voeten,
dat kom vooral omdat ik daar een litteken op heb aan de onderkant, omdat ik ooit een best diepe snee op de onderkant van mijn voet heb gehad van 4,5 cm.

Als ik gym op blote voeten, heb ik de rest van de week ontzettend veel pijn, en kan ik niet meer trainen, dus IK WEIGER om op blote voeten te gymen.

Laatst gewijzigd op 12-07-2012 om 14:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Gym
Rashanen
12 29-11-2010 11:13
Algemene schoolzaken De nieuwe tweede-fase
Verwijderd
111 19-04-2005 11:34
Vrije tijd Basketbal
Hulk
53 20-10-2004 00:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.