Oud 04-01-2003, 12:21
halve gare
halve gare is offline
voor nederlands moet ik een betoog schrijven, misschien willen jullie even kijken wat jullie er van vinden, kan ik dat nog veranderen want ben niet zo'n held in schrijven.
als vast bedankt

Literatuur zin of onzin?

Boeken lezen, nodig of niet? Hier over is de mening erg verdeeld onder de jeugd, het grooste deel vind het zonde van tijd en hikt tegen elk verplicht boek op, ander lezen met plezier heel wat boeken uit. Maar is literatuuronderwijs nog zinvol in de jaren negentig. Daar vind je geen antwoord op door gewoon het antwoord te keizen wat het grooste deel van de deel van de jeugd zou zeggen “nee”. Nee daar moet goed over nagedacht worden.

Lezen is het belangrijkste leermedium op de wereld, als je wat te weten wil komen moet je er voor kunnen lezen. Denk maar eens aan internet, bibliotheek, schoolboeken, etc... nu kun je wel zeggen wat heeft literatuur hier mee te maken, maar die heeft hier alles mee te maken, als je meer boeken leest word je woordenschat groter en je leert ook sneller en begrijpelijker lezen.

Maar kunnen de kinderen in de eind examen klassen niet al lezen? en zijn de boeken niet alleen maar een extra verhoging van studie last? Een extra verhoging van studie last zijn ze wel, maar geen hinderlijke. 10 jaar geleden moesten de eindexamen klassen nog het dubbele aantal boeken lezen en toen zijn ze ook niet afgeschaft. Ook maakt de jeugd zo kennis met schrijvers waar ze normaal nooit iets van zouden lezen en zo raken ze weer geinterreseerd in meer literatuur. Vaak worden in boeken ook onderwerpen aangesneden waar anders nooit over zou worden na gedacht en zo kan de jeugd daar een eigen mening en of gedachten over vormen.

Het enige nadeel is dat een deel van de literatuur boeken moeilijk zijn geschreven waardoor er moeilijk door heen te komen is. Er zitten dan bijvoorbeeld veel flashbacks in en je kan niet meer uit elkaar houden wat wanneer gebeurd. Ook zijn er veel onderwerpen bij wat de jeugd niet aan spreekt. Ik denk dat dit moet worden opgelost door ook nieuwe boeken op de literatuur lijst te zetten en niet verplicht te stellen dat je boeken uit verschillende tijdperken moet lezen. Iedereen heeft een andere voorkeur en ze moeten zelf kunnen kiezen welk boek hun het leukste lijkt anders is het ook moeilijk om een boek uit te krijgen. Dit geld vooral bij buitenlandse talen. Vaak krijgen ze daar een boekje voorgeschoven wat de jeugd helemaal niet aan spreekt en dan steken ze er ook niets van op. En daar door word het lezen helemaal in een negatief daglicht gezet. Maar als ze bij engels bijvoorbeeld Lord of the Rings toestaan dan zouden heel wat meer mensen plezier hebben in lezen. En vaak leer je ook meer van dat soort boeken. Want die blijven veel beter in je geheugen hangen.

Ook zullen veel mensen denken wat hebben we er aan om kinderen het boek te laten lezen wanneer ze het uitreksel toch uit de bieb of van internet halen, en het boek toch niet lezen. Als er een toets aan zit die belangrijk genoeg is dan motiveer je de jeugd genoeg om te zorgen dat ze het allemaal lezen. De uitreksels zeggen gewoon niet genoeg om dan de details uit het boek te weten. Ze helpen wel bij het zelf maken van hun eigen uitreksel maar dat is ook niet erg, hiermee leren ze weer hoe je informatie van andere moet verwerken om het zelf te gebruiken en waar die informatie verkrijgbaar is.

Hier uit blijkt dus dat boeken lezen nog steeds belangrijk blijft want lezen blijft het belangrijkste leermedium. Je kan wel aan andere mensen vragen als je wat wilt weten, maar er is gebleken dat verhalen dan erg snel veranderen en dus ook de antwoorden. En de tv en radio bieden ook niet alle informatie die je nodig hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 12:55
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Ten eerste moet je je eerste zin anders formuleren. Dat soort taalgebruik ( geen werkwoorden e.d. in een zin) wordt over het algemeen niet zo op prijs gesteld. Het zou zo IMHO mooier klinken: "Is boeken lezen nodig, of niet??" of iets dergelijks.

"Daar vind je geen antwoord op door..." t/m "van de jeugd zou zeggen "nee" " moet echt anders. Dat is geen correct Nederlands..


"10 jaren geleden moesten de eindexamenklassen nog het dubbele aantal boeken lezen en toen zijn ze ook niet afgeschaft." is drogredenatie. dit is geen goed argument dus....verzin er of iets anders voor of laat t weg!

"Vaak krijgen ze daar een boekje voorgeschoven . Voorgeschoven is ook niet echt passende taal...

"Ook zullen veel mensen denken wat hebben we er aan om kinderen het boek te laten lezen wanneer ze het uitreksel toch uit de bieb of van internet halen, en het boek toch niet lezen."
De constructie van de zin is niet helemaal correct en mooi. ikkan nie helemaal uitleggen wat nie klopt maar ik denk dat het ongeveer iets moet zijn van: Wat heel veel mensen zich ook afvragen is of kinderen aan het maken van een boekverslag wel iets hebben als ze het boek niet écht lezen maar alles uit de bibliotheek * of van Internet halen.
"bieb" mag absoluut niet in een betoog of ander opdracht van Nederlands. Afkortingen en spreektaal zijn uit den boze!!!

"Als er een toets aan zit die belangrijk genoeg is dan motiveer je de jeugd genoeg om te zorgen dat ze het allemaal lezen." ------------------> "Wanneer een belangrijke toets zal worden afgenomen zal het jeugd genoeg gemotiveerd worden en alsnog het boek gaan lezen. "

De uittreksels zeggen niks. Dit zou je dus ook anders moeten formuleren IMO.


"Ze helpen wel bij het zelf maken van hun eigen uitreksel maar dat is ook niet erg, hiermee leren ze weer hoe je informatie van andere moet verwerken om het zelf te gebruiken en waar die informatie verkrijgbaar is. " ---------IMHO--------> "De uittreksels helpen wél bij het maken van een eigen boekverslag . Met behulp van deze uittreksels leert de jeugd ook hoe informatie gebruikt moet worden en waar deze informatie verkrijgbaar is."

"Hier uit blijkt dus dat boeken lezen nog steeds belangrijk blijft want lezen blijft het belangrijkste leermedium. Je kan wel aan andere mensen vragen als je wat wilt weten, maar er is gebleken dat verhalen dan erg snel veranderen en dus ook de antwoorden. En de tv en radio bieden ook niet alle informatie die je nodig hebt."
Deze stuk vind ik een beetjuh houterig overkomen en de volgorde waar je dit in doet klopt ook niet helemaal.

IMHO : "Dit alles en het feit dat je via mondelinge communicatie, bijvoorbeeld gesprekken, TV en radio, geen duidelijke/betrouwbare informatie krijgt leidt mij tot de conclusie dat boeken lezen wel degelijk nog belangrijk is en blijft. Lezen is immers het belangrijkste leermedium."

__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 13:07
halve gare
halve gare is offline
thanx,
hier heb ik wat aan, ik weet dat ik niet veel bak van zo iets schrijven dus je bent een goede hulp geweest.
__________________
f*ck them all....
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 13:15
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
halve gare schreef:
thanx,
hier heb ik wat aan, ik weet dat ik niet veel bak van zo iets schrijven dus je bent een goede hulp geweest.
ik bak er ook nie veel van maar heb mazzel met vriendjuh die me dingen leert v

geen dank s6
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 18:00
halve gare
halve gare is offline
heey had er een 7 voor dus harstikke bedankt!!
__________________
f*ck them all....
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 07:36
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
halve gare schreef:
heey had er een 7 voor dus harstikke bedankt!!
Wow! Jij hebt er meer werk aan gehad dan ik maar bedankt!
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nakijken
schoolinfo
0 01-12-2013 14:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Titel voor mijn betoog van nederlands!
rick-hendrickx
2 24-11-2009 19:12
Verhalen & Gedichten Betoog Nederlands
Nienna*
8 09-10-2005 11:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over monarchie/republiek.
OceanEye
3 02-12-2004 20:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nederlands
alwaysgood
3 19-01-2003 17:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen BETOOG Nederlands..... help me!!
lotje!!
1 21-02-2001 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.