Oud 04-09-2005, 17:54
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ik heb een vraag, misschien een beetje een vreemde.

Ik ben iemand die goed kan luisteren naar de problemen van andere mensen, daarom komen er ook heel vaak mensen naar mij toe met problemen. Dat vind ik geen enkel probleem, ik vind het zelfs fijn dat ze mij zo vertrouwen dat ze het aan mij willen vertellen. Toch zit ik er mee dat ik vaak in moeilijke situaties totaal niet weet hoe ik moet reageren, dan weet ik echt niet wat ik moet zeggen.
Voorbeelden:

* iemand komt naar je toe omdat hij/zij een dierbare heeft verloren

* iemand komt naar je toe om te zeggen dat hij/zij of iemand anders die deze persoon goed kent, ernstig ziek is.

* famillie problemen

* problemen waarbij de persoon in kwestie niet wil dat je die verder verteld, en waar je dus alleen mee komt te zitten.

Zo kan ik er nog wel meer noemen. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die het met zulke dingen moeilijk heeft. Mijn vraag is dan ook: Kennen jullie sites,boeken,tijdschriften of wat dan ook, waarin staat uitgelegd hoe je het beste met zulke situaties om kan gaan? ik zou er best eens wat over willen lezen, zodat ik het geveoel heb dat ik iemand meer kan geven dan een luisterend oor.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2005, 18:03
Verwijderd
Er zijn wel boeken te vinden waarin dergelijke dingen uitgelegd staan, maar veel staat ook tussen de regels door in boeken met ervaringsverhalen ed. Je kunt wel wat uit boeken halen, maar ik denk dat het belangrijkste is: hoe wil JIJ reageren? En wat vindt degene in kwestie prettig? Dat zijn iig de vragen die ik mezelf stel als er zo iets zich voordoet. Je kunt niet altijd 100% goed reageren, er is ook geen manier die altijd 100% goed is...je kunt het beste zoeken naar een manier die bij jou en bij die persoon past. De manier van reageren is dus bij iedere situatie uniek en die unieke manier is de beste manier. Denk ik.

Misschien kun je eens een boek over gespreksvaardigheden lezen? Bv. Elementaire sociale vaardigheden van Kees van Meer e.a. (Bohn Stafleu Van Loghum). In dat boek staan goede tips om een gesprek met iemand te voeren en dat is in vrijwel iedere situatie wel bruikbaar.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 18:03
soultodeny
soultodeny is offline
Ik vind het vaak ook moeilijk om te reageren op problemen van anderen. Luisteren is geen probleem, maar ze echt 'raad' geven of iets dergelijks is dan weer iets heel anders. Mijn vader is bijvoorbeeld overleden, maar toen ik van een klasgenote hoorde dat haar moeder was overleden wist ik zelf niet eens hoe ik erop moest reageren.

Ik weet niet of er iets over te lezen valt, zal vast wel, maar ik denk dat je je wel af kan vragen of mensen wel echt 'raad' willen en niet gewoon iemand die naar ze luistert? Als ik zelf ergens mee zit hoef ik namelijk niet direct een antwoord, maar alleen al het idee dat er naar je geluisterd wordt is goed genoeg.
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 18:06
Verwijderd
@soultodeny: Ik ben het met je eens mbt het je afvragen of iemand wel raad wil. Raad is vaak goed bedoeld, maar heel veel mensen hebben daar helemaal geen behoefte aan.

(Als iemand iets mee maakt wat ik ook meegemaakt heb, dan zeg ik meestal dat ik iets soortgelijks meegemaakt heb (niet meteen, maar bv. een paar dagen later oid of als het zo ter sprake komt) en dat als iemand er over wil praten of wil weten hoe ik er mee om gegaan ben hij of zij kan komen. En dan vraag ik daarna zo nu en dan eens hoe het gaat ed.)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 18:27
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ik ben het er wel mee eens dat sommige mensen niet echt raad nodig hebben. Maar als ik naar mezelf kijk....
Ik hoef ook niet persee raad van mensen maar ik merk dat ik in slechte situaties soms zelf geneigd ben om moeilijke vragen te gaan stellen aan mensen. Dat ik ga vragen: waarom leef iknog?
Dat heeft denk ik wel met mijn stoornis te maken, maar ik vraag me af hoe je moeilijke vragen van andere mensen op zon moment kunt beantwoorden.
Het is ook wel zo dat je de manier vanreageren niet uit een boekje kunt leren. Dan vergeet je het geveoel dat jij hebt bij de problemen van die ander en dat kan ook heel belangrijk zijn. Je intuïtie is ook belangrijk. Toch zou ik me wat sterker voelen en het geveoel hebben dat ik meer houvast had als ik er eens wat over las.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 14:49
Verwijderd
Misschien eens in de bieb gaan kijken bij boeken met ervaringsverhalen en bij bv. boeken over het probleem waar je informatie over wilt (dat is, denk ik, wel iets wat erg van het probleem afhankelijk is nl).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Moeilijke situatie tussen mij en mijn ex.
appleimac
7 10-10-2015 21:26
Liefde & Relatie Moeilijke situatie
VT
17 31-03-2009 11:55
Psychologie Moeilijke situatie met zusje..
Lyne
11 21-12-2005 14:47
Liefde & Relatie beetje moeilijke situatie...
evanescence
17 04-10-2005 21:20
Liefde & Relatie Moeilijke situatie
Snoezeke
23 25-02-2005 16:13
Psychologie wat moet ik met deze situatie?
grandmommy
13 11-07-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.