Oud 16-12-2005, 21:43
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Met mijn zusje zijn er een aantal dingen gebeurd waardoor ze op het laatst uit huis werd geplaatst bij haar oma. Ingewikkelde situatie, maar na 2 jaar woont ze nu weer thuis. Ik had, toen zij weg was, gesolliciteerd en een bijbaantje gekregen, ik werk er nu een halfjaar. Mijn werk is voor mij niet alleen iets onbelangrijks alleen om geld te verdienen, het is daar gewoon heel gezellig, ik heb er vrienden en vriendinnen gemaakt en het is echt mijn plekje daar, gewoon even weg van iedereen thuis en school.

Maar nu wil mijn zusje ook op mijn werk komen werken, en ik zie dat helemaal niet zitten. Mijn moeder zegt dat mijn zusje iets vertrouwds zoekt en dat begrijp ik ook wel, maar ik kan het gevoel niet uitschakelen dat ik liever écht niet wil dat ze daar komt werken. Ik heb het een paar subtiel proberen duidelijk te maken, maar toen kwam ze gister ineens met een sollicitatieformulier enzo. Ik heb het dus maar ronduit tegen mijn moeder gezegd, maar die reageert een beetje vaag, die denkt dat ik jaloers ben ofzo. Ik kan niet echt uitleggen waarom mijn werk zo belangrijk is, maar ik moet gewoon even iets hebben alleen voor mij. En dat begrijpen ze geloof ik niet.

Ik weet nu dus niet wat ik moet doen. Mijn zusje wil graag werken, maar het maakt voor haar in principe niets uit waar ze werkt, zij werkt puur voor het geld. Aan de ene kant denk ik dat ik niet zo moeilijk moet doen, en aan de andere kant zit het me echt dwars. Vooral omdat ik ook nog een jongen leuk vind op het werk. Weet iemand misschien iets? Want ik kom er zelf niet uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2005, 22:01
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik denk, wat je al noemt, dat je zus gewoon een plek zoekt (ook buiten huis, is kennelijk een gevoelige plek) waar ze zich op haar gemakt voelt. Je zou het ergens als compliment kunnen zien, dat ze dat juist bij jou heeft .

Ik snap jouw beredering wel, maar zou jouw positie m.b.t. je collega's/vrienden veranderen, als je zus erbij zou komen?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 22:07
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
haar vertellen waarom je noiet wilt dat ze daar gaat werken,
maar als ze dat toch doet heb je er niks tegenin te brengen
het is namelijk helemaal haar keuze waar ze gaat werken

maar leg het haar eens uit
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 22:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik weet niet of je redelijk om kan gaan met je baas, maar anders zou je hem/haar kunnen vertellen dat je samenwerken met je zusje absoluut niet ziet zitten (en als je denkt dat ze je graag willen houden kan je zelfs zeggen dat je zelfs zou vertrekken al komt zij er werken) en dat je heel graag zou willen zien dat zij niet aangenomen wordt.
Een baas heeft niet graag ruzie onder z'n werknemers, dus ik denk dat hij/zij naar zoiets echt wel zal luisteren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 16-12-2005 @ 22:53 :
(en als je denkt dat ze je graag willen houden kan je zelfs zeggen dat je zelfs zou vertrekken al komt zij er werken) en dat je heel graag zou willen zien dat zij niet aangenomen wordt.
Een baas heeft niet graag ruzie onder z'n werknemers, dus ik denk dat hij/zij naar zoiets echt wel zal luisteren.
Ik vind dat wel een beetje chanteren eigenlijk...

Ik zou in eerste instantie proberen om eerlijk te zijn tegen mijn zusje, maar zeker ook tegen mijn ouders (en het dus echt uitleggen, desnoods in een brief als ze niet willen luisteren), zodat ze begrijpen dat het geen jaloezie is, maar dat er heel wat anders achter zit.

En het eventueel idd met mijn baas bespreken...maar zeggen 'als zij aangenomen wordt, ga ik weg' zou ik niet snel doen...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 11:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-12-2005 @ 10:47 :
Ik vind dat wel een beetje chanteren eigenlijk...
Is het in feite ook ja.
Het ligt er ook wel aan in hoeverre je het meent.

Maar mijn broer heeft het wel eens gedaan. Zijn baas wilde mij vragen om er ook te komen werken en mijn broer was er zó op tegen dat ie inderdaad gezegd heeft dat als ik er kwam werken, dat hij er dan uit ging. Maar dat meende hij ook echt. Dat wilde die baas niet en dus werd ik niet gevraagd.
Alleen had hij zich die moeite wel kunnen besparen door gewoon tegen mij het verhaal te vertellen. Ik had echt niet zo moeilijk gedaan als dat zusje van de TS.

(uiteindelijk werd zijn laatste werkdag mijn eerste werkdag . Maar hij stopte toen vrijwillig en niet om mij)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 18-12-2005 @ 11:43 :
Ik had echt niet zo moeilijk gedaan als dat zusje van de TS.
Maar doet dat zusje wel werkelijk zo moeilijk? TS heeft het haar 'subtiel proberen duidelijk te maken'. Subtiele dingen komen lang niet altijd over zoals mensen denken dat ze over komen (zoals de bedoeling is dus), sterker nog: soms komt het helemaal niet over. Het heeft vaak meer effect om gewoon te zeggen wat je bedoeld en waarom, dan weet je zeker dat het duidelijk is en dat het overkomt.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 19:20
Verwijderd
Ik zou het gewoon zeggen. Misschien nog niet eens omdat ik problemen zou hebben met mijn zusje (die ik gelukkig niet heb) maar omdat het me lastig lijkt om te werken met mijn zusje. Toch twee dingen die dan door elkaar heen gaan lopen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 19:27
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik heb het nu ook duidelijk uitgelegd aan mijn moeder. Ze zei dat ze het wel begreep, maar dat ik het tegen mijn zusje moest zeggen. Dat heb ik nog niet echt duidelijk gedaan.

Ik zie het niet zitten, maar ik zou het eventueel wel kunnen accepteren als ze er heel serieus over zou zijn. Maar ze wil niet eens op zaterdag werken..

Het is ook idd dat er dan meerdere dingen door elkaar heen gaan lopen wat ik liever niet wil. Ik zal er niet weggaan als zij er ook komt werken, maar het zou denk ik wel gelijk wat minder leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 21:09
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Als je er echt iets tegen wilt doen, dan doe je dat. (Praat met je zusje en je baas)

Als je er niet echt iets aan wilt doen dan doe je dat niet, en hoop je dat ze zich snel verveelt en ontslag neemt.

Eén ding is zeker: mokken werkt niet, en bovendien voel je jezelf dan alleen maar klote. Dus hup aan de slag of leg het naast je neer.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 12:03
Verwijderd
haar zeggen dat ze zelf maar een werkleven moet beginnen ipv het jouwe binnen te sneaken.. en als ze dat niet wil naar je baas gaan en vertellen dat en waarom hij haar niet moet aannemen.. niet erbij vergeten te zeggen dat en waarom het voor je baas zelf ook nadelig is haar aan te nemen..

klinkt misschien wel aso, maar als je zusje doorzet terwijl ze weet dat jij het niet wil en er geneog alternatieven zijn is dat pas aso..
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 15:47
Mariekje*
Mariekje* is offline
Wees gewoon duidelijk tegen je zusje, en leg vooral uit wáárom het jou beter lijkt wanneer ze een "eigen" iets zoekt. Iets duidelijk maken, werkt veelal niet op een subtiele wijze. Wees concreet en straight to the point, en nee ik zeg niet dat een dergelijk iets gemakkelijk is, maar effectief is het vaak wel.

Ik heb natuurlijk geen idee wat de redenen zijn geweest voor de uit huis plaatsing van je zusje, maar ik ga er maar vanuit dat deze keus niet geheel redenloos zal zijn geweest. Rekening houdend met een eventuele oorsprong die mogelijk een psychische 'schade' heeft veroorzaakt (Zoals een depressie, een minderwaardigheidscomplex, eetziekten etc) wat nu leidt tot problemen, vraag ik me af of je zusje niet alleen doorzet omdat ze dan 'hou vast' heeft. Als zij bijvoorbeeld een heel onzekere persoonlijkheid heeft, of een psychische achtergrond zie ik eigenlijk niet waarom jij haar, als zus dat kleine opstapje niet zou gunnen. Wie weet voelt ze zich daarna wel een stuk 'zekerder' en kan ze alsnog opzoek gaan naar een ander leuk baantje.

Ik ken jou zusje natuurlijk niet, ik weet niet watvoor een meisje het is en hoe haar gedragingen zijn ten opzichte van jou en je ouders. Het bovenstaande was slechts een gok naar een mogelijke situatie, het is een kwestie van voor jezelf nagaan in hoeverre het misschien zou kunnen kloppen. Ik vind het namelijk erg makkelijk dat mensen hier gillen dat je maar contact moet opnemen met je baas om de sollicitatie van je zusje op die wijze negatief te beïnvloeden, zonder dat ze weten wáárom zij heel graag hetzelfde baantje als jou zou willen doen.

Ik denk dat het belangrijk is om eerst eens te achterhalen wáárom ze graag hetzelfde als jou wil gaan doen, en wat al haar motieven hier achter zijn, alvorens je een verhaal begint wáárom het JOU niets lijkt als ze bij jou komt werken. Dit om een eventuele negatieve klapper te voorkomen... Zodra iedereen op de hoogte is van de algehele situatie kan je natuurlijk af gaan wegen wat je belangrijker vind, of wat de beste keuze zal zijn.

Ik zou me niet al te druk maken als ik jou was. Succes!
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ongerustheid over tiener na constatatie kanker bij zusje
jeroen V.
1 14-09-2016 09:05
Psychologie Zelfkennis, hoe vorm je het of hoe werk je er mee?
herby
18 27-11-2006 15:22
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Liefde & Relatie moeilijke situatie
shy girl
9 18-03-2005 22:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Balen! -> heeft hier iem. chantage (int frans!)
Lonnepon
3 21-05-2002 20:27
Psychologie Dringend: uit huis gezet !
Captain
36 27-12-2001 23:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.