Oud 08-04-2007, 17:10
Verwijderd
Ik heb al vanaf jongs af aan last van trillende handen. Meestal valt het niet op en het verschilt ook per dag. Mensen zien het bijv. als ik een kopje op pak aan het oor, of als ik een speldje op moet doen. In ieder geval kleine handelingen. Ik stoor me daar soms aan. Mensen denken dan dat ik zenuwachtig ben o.i.d.
De huisarts (weinig vertrouwen in hem eigenlijk) zei dat het spanningen zijn in je hand waar je niks aan kan doen. Ik merk wel dat alcohol het voor een deel blokkeert.

Ik heb op google gezocht en ik vond alleen dit:

Vraag: Is er een oplossing voor mijn trillende handen?



Ondanks dat ik van menig ben dat ik niet bijzonder stressgevoelig

ben ingesteld, heb ik last van (hevig) trillende handen op momenten van

verhoogde druk of zenuwachtigheid. Alcohol en bloedverdunners hebben een

onmiddellijk effect en onderdrukken het trillen. Gezien de mogelijke

bijeffecten van beide middelen vraag ik me af of hier geen andere

oplossing voor is.



Antwoord:



Geachte mevrouw,



De trilling zoals u deze omschrijft doet denken aan een zogenaamde "essentiele tremor". Een dergelijke trilling vermindert meestal bij het gebruik van alcohol en medicijnen, genaamd "betablokkers". Emoties en psychische spanning geven verergering van de klachten.

Medicijnen die het best hiertegen kunnen worden gebruikt zijn zogenaamde betablokkers zoals propranolol, metoprolol of atenolol.

Uw huisarts zou u, uiteraard na de diagnose te hebben geverifieerd, op proef hiermee kunnen behandelen.

Deze medicijnen kunen soms o.a. wat moeheid of koude handen/voeten geven als bijwerking. Maar, dikwijls lukt het om met een minimum aan bijwerkingen de trilling hiermee te verminderen.



Met vriendelijke groet,



J. Mens, huisarts


http://www.life4u.nl/vraagenantwoord...e%20tremor.htm

Zou dat nou helpen?
Wie hebben daar ook last van?

Laatst gewijzigd op 08-04-2007 om 17:14.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2007, 17:59
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Wat die huisarts omschrijft is m.i. de juiste diagnose en behandeling. Als ik jou was zal ik eens beta-blokkers nemen. Kan weinig kwaad. En wat betreft de bijwerkingen valt dat ook wel mee.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 08-04-2007, 18:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je gebruikt toevallig geen medicijnen waar het van kan komen? Van luchtwegverwijders zoals ventolin kunnen je handen heel erg gaan trillen maar dat is wel vrij bekend. Ik denk ik zeg het toch maar even
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2007, 19:07
Rambo
Avatar van Rambo
Rambo is offline
Probeer wat minder alcohol te drinken
__________________
Het gaat er niet om dat je storm overleeft maar dat je in de regen kan dansen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2007, 22:36
Verwijderd
Ik gebruik geen medicijnen.

Rambo, ik heb dit al vanaf jongs af aan. Toen dronk ik geen alcohol.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 20:46
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
DDM schreef op 08-04-2007 @ 18:59 :
Wat die huisarts omschrijft is m.i. de juiste diagnose en behandeling. Als ik jou was zal ik eens beta-blokkers nemen. Kan weinig kwaad. En wat betreft de bijwerkingen valt dat ook wel mee.
Nou, dat kan ook wel tegenvallen. Ik slik zelf atenolol en ik heb wel last van bijwerkingen. Ik weet natuurlijk niet of je voor zoiets dezelfde dosis krijgt en zal ook wel afhangen van je bloeddruk.

' Vroeger' toen ik nog geen betablokkers slikte (om andere reden) deed ik zoveel mogelijk met twee handen en niet boven schouderhoogte, dan trilde het wat minder.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 06:32
Verwijderd
Bij bètablokkers uitsluitend tegen trillende handen nemen mensen ze over het algemeen alleen als het echt nodig is, bijvoorbeeld voor een presentatie. Dan krijg je er niet zo gauw bijwerkingen van.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 13:22
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 09-04-2007 @ 21:46 :
Nou, dat kan ook wel tegenvallen. Ik slik zelf atenolol en ik heb wel last van bijwerkingen. Ik weet natuurlijk niet of je voor zoiets dezelfde dosis krijgt en zal ook wel afhangen van je bloeddruk.

' Vroeger' toen ik nog geen betablokkers slikte (om andere reden) deed ik zoveel mogelijk met twee handen en niet boven schouderhoogte, dan trilde het wat minder.
Bij trillende handen krijg je meestal propranolol. Maar wat betreft de bijwerkingen: Dit wordt altijd vanuit een grote groep personen bekeken. En dan is de kans klein dat je bij deze middelen vervelende bijwerkingen krijgt. B-blokkers zijn medicijnen die heel vaak worden voorgeschreven. Ik snap natuurlijk jouw reactie, maar in het algemeen valt het mee.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 13:47
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Hier heb ik ook erg veel last van. Vooral na inspanning en bij zenuwen idd overdreven erg.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 12:09
Hoii
Avatar van Hoii
Hoii is offline
ik heb er ook vaak last van en dat met alcohol klopt precies na een paar pilsjes gaan de wat kleinere handelingen stukken beter maar ik zit er niet mee ik kan het onderdrukken
__________________
http://img179.imageshack.us/img179/431/a7630761c1ea152fa813eebeo3.gif
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 15:59
Toddish
Avatar van Toddish
Toddish is offline
Is het zo erg dat je er ook echt medicijnen voor nodig hebt? Of is het alleen omdat je het iritant vindt. Want in dat geval zou ik geen medicijnen nemen die bijwerkingen kunnen veroorzaken.
Maar ik heb er dan ook zelf geen last van dus ik weet vast niet waar ik het over heb
__________________
Pang
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wat te doen tegen trillende ledematen bij presentaties?
Diamera
12 09-01-2011 09:42
Lichaam & Gezondheid Trillende Handen
AfterMidnight
7 29-11-2007 17:27
Lichaam & Gezondheid trillende handen
Eazy E
9 29-11-2004 09:58
Lichaam & Gezondheid Trillende handen na antibiotica-kuur
wondersbestaan
0 31-08-2003 13:03
Psychologie Trillende handen door spanning???
*Little heaven
11 14-05-2002 17:48
Lichaam & Gezondheid Trillende hand!
Anne
18 15-02-2002 16:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.