Oud 27-01-2003, 18:31
Miss-E
Miss-E is offline
Ik snap dus echt niet wat sommige mensen te zeuren hebben over de Tweede Fase... het grootste gedeelte van het jaar voer ik helemaal niks uit... af en toe maak ik wat proefwerken en dat was het wel zo ongeveer. Is het nou echt alleen bij mij op school zo dat je niks (echt gewoon bijna niks!!!) hoeft te doen????
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2003, 19:33
Sommetje
Sommetje is offline
Ik denk dat het een beetje individueel bepaald is. Sommige mensen moeten misschien wel hard voor school werken. Ook denk ik dat het van je school afhangt zoveel je moet inleveren en hoe vaak je repetities en andere toetsen hebt.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 19:52
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik denk dat het persoonlijk is
en dat sommige mensen denken
hoe makkelijker hoe beter...
heb er zelf geen problemen mee
als ik het makkelijker zou willen,
zou ik wel naar havo gaan :o
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 21:32
Yhagoro
Yhagoro is offline
Ik denk dat het minder makkelijk is voor leerlingen die veel begeleiding nodig hebben, ik vind het ook makkelijk, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die bepaalde dingen niet snel begrijpen, en als je dan een leraar hebt die dan zegt dat je het 'zelfstandig' moet doen ofzo, echt zo'n 2e fase freak (zijn er genoeg van bij ons op school), dan heb je een probleem
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 21:51
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
tis een eitje
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 21:53
the tourist
the tourist is offline
Ik heb er ook geen problemen mee. Ik denk dat het gewoon persoonlijk is, sommige mensen hebben veel moeite met plannen en hebben veel uitleg nodig, anderen niet.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 22:48
Thomas
Thomas is offline
Het is inderdaad helemaal persoonlijk, sommige mensen vinden het simpel andere niet. Zo gaat in het harde leven, maar het gaat dus voornamelijk om de zelfstandigheid van de leerlingen. En juist dat stukje volwassenheid ontbreekt bij veel HAVO, maar in minder mate ook VWO leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 23:07
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Ik ben blij dat ik de 2e fase heb meegemaakt, ben met losse handen het VWO doorgefietst Dat ligt voor een deel wel aan mijn leraren en ik zat op een school waar 'altijd wel wat te regelen viel'. Ik heb verhalen gehoord waarbij de 2e fase een ramp was, en dat kwam voornamelijk door de school.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 09:27
*Burning water*
*Burning water* is offline
Bij mij op school is de Tweede Fase ook goed te doen; dat geldt tenminste voor de meesten geloof ik. Dus ik snap ook niet waarom er zoveel wordt geklaagd en men de Tweede Fase drastisch wil verlichten. Wat mij betreft mag havo/vwo best wel een beetje niveau houden...
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 13:07
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Dat is het ehm nou juist,
dat er geen flikker te doen is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 13:13
Menahem
Avatar van Menahem
Menahem is offline
Destijds (JaJa, vroeger!!) vond ik het gewoon labiel dat je al die belachelijke reflecties moest maken, onzinnige zooi.
Verder is het best te doen.
__________________
All work and no play makes Jack a dull boy
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 13:49
Jean-Paul
Avatar van Jean-Paul
Jean-Paul is offline
Citaat:
Miss-E schreef:
Ik snap dus echt niet wat sommige mensen te zeuren hebben over de Tweede Fase... het grootste gedeelte van het jaar voer ik helemaal niks uit... af en toe maak ik wat proefwerken en dat was het wel zo ongeveer. Is het nou echt alleen bij mij op school zo dat je niks (echt gewoon bijna niks!!!) hoeft te doen????
Eindelijk
Nog iemand die er zo over denkt
Maar op zich is dat gezeur niet eens zo slecht ...kan het misschien nog makkelijker worden
__________________
The only thing I fear, is running out of beer!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 13:51
Jean-Paul
Avatar van Jean-Paul
Jean-Paul is offline
Citaat:
de ijsprinses schreef:
Ik ben blij dat ik de 2e fase heb meegemaakt, ben met losse handen het VWO doorgefietst Dat ligt voor een deel wel aan mijn leraren en ik zat op een school waar 'altijd wel wat te regelen viel'. Ik heb verhalen gehoord waarbij de 2e fase een ramp was, en dat kwam voornamelijk door de school.
Dat ken ik terug ja...
Een school waar een paar vrienden zitten, die maken 12 toetsen in een toetsweek, wij hadden er maar 7 maximaal..
Komt ook door de periodisering...
En het ligt meer aan de school dan ja
__________________
The only thing I fear, is running out of beer!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 19:53
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Jah het ligt vooral aan je persoonlijkheid (hoeveel hulp je nodig bent en hoe zelfstandig je bent duhh) en aan de school...Ikzelf zit nu in 4 Havo en heb nog niezo heel veel moeite ermee behalve met frans en eco...das nogal lastig vind ik...
Maar tot nu toe gaat t best goed...Sommige uit mn klas maken er echt een potje van maarjah das hun probleem...

Mn school is best wel relaxed qua herkansingen enzo...

moraal; Het is niet moeilijk als je weet er goed mee om te gaan!(vrij logisch denk ik!!)
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:34
Verwijderd
Ik heb ook helemaal nergens last van. Ik doe heel weinig, want het meeste kan op school. Ook voor po's doe ik veel op school en datgene wat ik dan thuis moet doen is echt niet zo veel.
Ook voor se's heb ik tijd genoeg. Meestal begin ik daar pas 2 dagen van te voren voor te leren en tot nu toe daar geen problemen mee gehad.
Wij hebben trouwens ook geen toetsweken maar de se's zitten het hele jaar door verspreid, dat is ook erg fijn.

Ik snap best dat mensen er problemen mee hebben, als ze moeite met het vak hebben bijvoorbeeld, en niet veel klaar krijgen tijdens de lessen, maar volgens mij zijn dat er niet zo veel voor zover ik weet.

En nu willen ze de Tweede Fase weer veranderen omdat het te zwaar zou zijn.
Van mij mogen ze, ik heb nergens last van.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:14
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Jean-Paul schreef:
Dat ken ik terug ja...
Een school waar een paar vrienden zitten, die maken 12 toetsen in een toetsweek, wij hadden er maar 7 maximaal..
Komt ook door de periodisering...
En het ligt meer aan de school dan ja
Ik heb deze week toetsweek, en heb 1 dossiertoets en 10 gewone repetities. Gisteren bijvoorbeel had ik 5 uur achter elkaar repetities, en toen ik thuis was kon ik voor vandaag gaan leren. Maar ik heb maar 2 toetsweken in een jaar, dus dat valt dan wel mee.

Maar ik zit wel veel op school, sowieso 3 dagen tot 16.00, en heb in een hele week maar 1 tussenuur. Daarnaast heb ik door het systeem bij mij op school ook nog gewoon Frans en Duits 2, terwijl ik een natuur-profiel heb.

Ik vind het dus niet makkelijk, maar ik vind het ook zeker niet moeilijk. Ik ben al lang blij dat ik veel minder leerwerk heb, omdat we bijna geen SO´s meer hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:30
loesie
loesie is offline
Ik snap dus wel het probleem van de tweede fase. Er zijn te veel vakken, die nergens op slaan. Ik heb bijvoorbeeld het profiel n&g, maar daarbij moet nog verplicht het vak ANW zitten. Wat heb ik daar aan? Het kost alleen maar tijd. Ook het vak in je vrije deel is min of meer onzin. Ik heb economie in mijn vrije deel, maar weet zeker dat ik niets met economie wil doen. Dan kan je dus net zo goed niet naar de les gaan, omdat je er later ook niets aan hebt. Dus mijn mening is: Vakken afschaffen waar je niets aan hebt. Owja... Levensbeschouwing.... CKV.... t is altijd wel gezellig in de les, hor, maar om nou te zeggen dat het nuttig is...
__________________
Ik spreek vloeibaar Nederlands;)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:34
Verwijderd
Ik had het dus ook op de Havo en vond het echt niet moeilijk, juist super leuk!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-01-2003, 17:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
nou, ik baal d'r flink van. Kheb bij m'n broer gezien hoe het eerst was en ook mijn eerste 3 jaar heb ik hetzelfde gehad als hij (geen voorbereiding gehad op de tweede fase, de lichting na ons begon daar pas mee).

Ik heb zo'n beetje elke week 3 of 4 toetsen en dat betekent gewoon dat je elke avond zit te leren, want door al die (onnuttige) vakken zit ik ook nog eens elke dag tot laat op school. Toetsen hebben bij mij dus prioriteit, maar onder tussen loopt wel elke docent te zeuren dat we met het gewone huiswerk niet bij lopen. Niet zo gek, denk ik dan, want hebben we een keer geen toets, dan heb ik wel een PO, verslag of handelingsdeel om aan te werken!
Bovendien wil ik ook m'n werk en m'n hobbies d'r nog tussen proppen, dus al met al zit ik altijd vol met werk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 17:42
Verwijderd
Ik had het overigens ook niet rustig, druk bezig met mijn profielwerkstuk, PO's, SE's etc.. Maar juist de vrijheid die je had, met leren en in de klas etc, vond ik super. Mijn klas was alleen wat druk en irritant (ze waren echt áltijd aan het klooien, konden nóóit stil zitten) dus ging ik vrijwel elke les in de aula werken (dat mocht ik lekker omdat de leraren mij lief vonden ) en dat was echt héérlijk!
Ik was erg druk bezig elke dag, kon ook niet werken ernaast, maar dat vind ik ook niet iets wat je moet doen wanneer je op de middelbare school zit. Middelbare school = fulltime, daar kan je wat hobbies naast hebben, maar echt werk niet. Zo heeft mijn zus dat ook gehad voor de Tweede Fase, was er ook druk genoeg mee..
Nu doe ik 6VWO, oude stijl, en ik ben nog steeds de hele dag bezig...

Mja, ik vind dat mensen niet moeten zeuren..
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 18:44
TeSs@1986
TeSs@1986 is offline
Heyy ijsprinses waar zat jij precies op school??? Altijd wel handig als er iets te regelen valt toch???? Wat ik zelf van de tweede fase vind is dat het bijna hetzelfde was havo/ vwo oude stijl. Alleen veel meer vakken . Dat is eigelijk het enige wat ik kut vind

Groetjes Tessa
__________________
Heyy Iedereen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:18
mar87
mar87 is offline
Ik heb ook totaal geen problemen met de 2e fase, soms heb je wel 'ns ff 'n periode dat je ff goed moet plannen enzow om 't allemaal op tijd af te krijgen, maar verder............... kheb eigenlikj met geen één vak problemen enzow, ja Duits, maar ik háát die taal gewoon. (komt ook wel 'n btje door de leraar) mgoed. verder vind 'k 't allemaal best wel meevallen. Terwijl ik altijd verhalen hoorde dat 't allemaal zooooo vreselijk was maar 't viel allemaal gigantisch mee. Alleen die onzinnige vakken als Anw en Ckv......... die mogen ze wel afschaffen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:21
Naz
Naz is offline
Het grootste probleem met 2e fase is volgens mij dat de leraren er niet op ingewerkt zijn en dat het daardoor vaak fout gaat...
__________________
So I cry, I pray and I beg
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:27
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Naz schreef:
Het grootste probleem met 2e fase is volgens mij dat de leraren er niet op ingewerkt zijn en dat het daardoor vaak fout gaat...
mijn leraar scheikunde/awn is de helft van de tijd niet in het klas lokaal, maar even wat dingen regelen onder het mom van zelfstandigheid
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 22:25
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Iedereen zeurt altijd op de Tweede Fase, maar niemand voert een flikker uit hoor. En als ze zich dan vlak voor de tentamens realiseren dat ze nog niets gedaan hebben, is de eindexamstof opeens veel te zwaar en te moeilijk.
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2003, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Iedereen zeurt altijd op de Tweede Fase, maar niemand voert een flikker uit hoor. En als ze zich dan vlak voor de tentamens realiseren dat ze nog niets gedaan hebben, is de eindexamstof opeens veel te zwaar en te moeilijk.
Precies!! Zo was mijn hele klas dus ook, deden helemaal níets en dan vonden ze het gek dat ze ineens veel moesten doen voor een SE ofzo...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 11:56
Verwijderd
Tweede Fase valt opzich wel mee.. meeste huiswerk kan ik op school doen.. maar ik vind het hele systeem gewoon onzin.. ze streven naar zelfstandigheid van de leerlingen, maar ondertussen maken die leraren zel fde studiewijzers/planners en hoef je alleen maar te zorgen dat je alles af hebt voor je examens.. als je niks meer in hoeft te leveren en je een beetje je stof hebt doorgelezen... kom je er wel denk...
Maar ik vind het nog steeds onzin..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 12:13
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Tweede Fase...

Op mijn school is het wel redelijk. We hoeven niet zo veel te doen, en om de 3-4 weken hebben we toetsweken. Wat wat minder is is dat we weinig cijfers krijgen. Voor Nederlands moet je bijv. wel elke week een boek lezen, en daar een verslag van maken. Maar daar krijg je geen cijfer voor! Dus tellen de discussies voor Nederlands voor 50%. Als je het resultaat dus niet redelijk is, is het moeilijk te herstellen. Gelukkig kan je wel ongeveer 2 toetsen herkansen elke toetsweek.

Eigenlijk is het wel makkelijk (havo) maar ik ben lui. Daarom doe of deed ik bijna niets voor wiskunde, en haale ik 2'en (iedereen die het wel geleerd had ook trouwens). Vragen uit het geschiedenisboek beantwoorden doe ik ook niet, maar daar haal ik wel goede cijfers voor. Als ik me echt zou inzetten deed ik vwo, zoals me geadviseerd werd na de basisschool. Vooral theorie is makkelijk, omdat ik dingen maar één keer hoef door te lezen om ze te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
loesie schreef:
Ik snap dus wel het probleem van de tweede fase. Er zijn te veel vakken, die nergens op slaan. Ik heb bijvoorbeeld het profiel n&g, maar daarbij moet nog verplicht het vak ANW zitten. Wat heb ik daar aan? Het kost alleen maar tijd. Ook het vak in je vrije deel is min of meer onzin. Ik heb economie in mijn vrije deel, maar weet zeker dat ik niets met economie wil doen. Dan kan je dus net zo goed niet naar de les gaan, omdat je er later ook niets aan hebt. Dus mijn mening is: Vakken afschaffen waar je niets aan hebt. Owja... Levensbeschouwing.... CKV.... t is altijd wel gezellig in de les, hor, maar om nou te zeggen dat het nuttig is...
anw vind ik zelf ook een beetje zinloos. het gaat erom dat je wat meer aan de ethische kant van dingen gaat denken en misschien de politieke kanten ergens van gaat bekijken enzo. (dat zei onze leraar). kan wel heel nuttig zijn, maar ik heb het daar met de mensen om mij heen vaak genoeg over, dus daar hoef ik geen extra vak voor.
ckv kan ik wel begrijpen, dat er meer aandacht aan de kunst en cultuur besteed wordt, want dat wordt nu veel te weinig gedaan!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 16:49
Ico
Ico is offline
Iedereen stelt alles uit tot het laatste moment en daarom wordt er zoveel geklaagd. Het is de bedoeling dat je je tijd goed indeelt maar dat is voor de meeste mensen (ook voor mij) nogal moeilijk. De meeste leraren zijn precies hetzelfde en zeggen er dus ook weinig van.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 21:22
Verwijderd
mwah opzich valt het allemaal mee.. het bestaat vooraal uit niks doen (bij mij dan)
we hebben 4x per jaar toetsweek en die week daarvoor ist wel ff stressen.. (door dat nix doen )
enk begin altijd te laat aan de po's.. maar goed dat ligt meer aan mezelf
maar opzich vermaak ik me wel in de 2e fase
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 22:05
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
tis een eitje
Zijn er hier ook gymnasiummensjes die er ook zo over denken?
Ik niet. Ik doe Latijn, en ik kom om in het werk. Misschien ligt het aan mij, misschien aan school, maar alleen aan Latijn heb ik mn handen al vol, dan wiskunde ook nog... en dan van die onzinvakken als ANW en Literatuur... Ik word er doodmoe van. Ik zit nu in de vijfde en ik heb gewoon het idee dat ik het hele jaar nog geen tijd voor mezelf heb gehad. Ik word gewoon vreselijk gestrest van mijn school!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 22:57
chris9 tje
chris9 tje is offline
Ik heb vorig jaar eindexamen vwo gedaan, tweede fase.
Wat ik het probleem vond, was dat alles zo oppervlakkig is. Dit jaar merk ik dat helemaal: wiskunde, natuurkunde en scheikunde stelt echt helemaal niets voor. Je weet echt heel erg weinig als je van het vwo komt.

Alle vakken zijn ingekrompen. vb. Bij latijn is er 20 procent van de lesstof afgehaald en 40 procent van de lestijd. hmmmz.. dat betekend: minder diepgang, meer werkdruk.

Een vak als anw is alleen zinnig als je een klas hebt die mee doet aan discussies. ckv is een ontzettend zinloos vak, wat alleen bedoeld is om theaters vol te krijgen.daarvoor kunnen ze beter elke school verplichten om 1 of 2 keer in het jaar met een groep scholieren een voorstelling te gaan zien.

En de vakken duits en frans zijn helemaal vernaggeld. Ik hoop toch dat je dat zelf ook door hebt: je kunt niet 1 deeltje van een taal doen. Het hangt nl allemaal samen: hoe spreek je iets uit, waar ligt de nadruk, hoe moet je iets lezen, hoe is iets bedoeld, wat betekend dat woord... enz.

Wel is goed dat je leert plannen en indelen. of daar inderdaad een hoop fouten in maakt, zodat je weet hoe het niet moet.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Allemaal problemen
Lotte
16 09-01-2005 18:39
Algemene schoolzaken [Brief] Tweede Fase
Sentingua
4 01-12-2004 21:06
Psychologie 'Veeleisende' ouders...
duivelaartje
55 31-10-2004 19:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken Herexamen traingen wisk havo en vwo
Joostx
1 01-06-2003 13:47
Algemene schoolzaken 2e fase klachten
lakyie
4 14-05-2002 12:59
Lichaam & Gezondheid asperger-syndroom
niemand
26 03-02-2002 15:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.