Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2004, 23:10
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Aan: CeDi, Aanwezigen in de MR-vergadering op donderdag 2 december
Betreft: Tweede fase

Weert, dinsdag 30 november 2004

Geachte aanwezigen,

Sinds begin dit jaar neem ik plaatst in de MR van deze school. Wellicht haal ik zo dadelijk een aantal oude koeien uit de sloot maar ik wil het onderwerp van deze brief toch graag aan de kaart stellen. Helaas kan ik niet in deze vergadering aanwezig zijn om andere redenen.

Enkele jaren terug is de tweede fase ingevoerd. Het doel was de leerling zelfstandiger te krijgen, te zorgen dat de leerling meer discipline kreeg, beter wist samen te werken met andere leerlingen, de juiste studiemethode voor hem of haar wist te vinden, al met al was het de bedoeling de problemen in de doorstroming van het V.O. naar het H.B.O. of W.O. beter te laten verlopen. Het was namelijk zo dat een groot deel in het eerste jaar van de bovengenoemde vervolgopleidingen niet succesvol bleek te zijn. De inmiddels studenten stuitte op problemen die ze zelf verklaarde als een probleem wat te maken had dat ze met opdrachten en methodes te maken kregen waar ze nog nooit van hadden gehoord. Mochten ze dat wel hebben dan wisten ze niet hoe ze deze moesten uitvoeren. Het V.O. kreeg hiervoor de tweede fase, wellicht zou dit een oplossing bieden.

Inderdaad, oude koeien, uit diezelfde sloot. Ik meld dit dan ook niet voor het eerst. Ik ben al vaker uitgenodigd bij het decanaat, gevraagd door mijn mentor of aangesproken door een afdelingsleider met de vraag wat ik van de tweede fase vond. Maar als ik dit dan melde kreeg ik geen respons op de lange termijn, er veranderde niets. Destijds speelde ik nog wel eens met de gedachte dat het aan de betreffende personen zou kunnen liggen. Maar als ik dan van Martin Waals hoor dat dit ook al vele malen binnen de MR is bespreken ben ik toch verbaasd. Wat blijkt, volgens de directie schijnen er niet genoeg handvatten te zijn om docenten te sturen. Ik ga dan toch vraagtekens zetten aangezien ik de woorden van Martin niet in twijfel wil trekken.

Waarom is het namelijk nog zo dat ik bij een dergelijk vak als Engels mijn huiswerk klassikaal moet nakijken. Dat ik bij datzelfde vak te horen krijg dat de leraar teleurgesteld is omdat de klas een opdracht niet heeft gemaakt. Als een leerling in het kader van de tweede fase zijn huiswerk niet wenst te maken volgens de planning in de studiewijzer is dat de keus van de leerling. Daar berust o.a. de tweede fase op als ik mij niet vergis.

Een ander komisch vraagstuk is de studiewijzer. Deze studiewijzer is ervoor gemaakt dat de leerling beter zijn of haar huiswerk kan plannen. Als ik in de studiewijzer kijk van een groot aantal vakken dan zie ik dat er per les staat aangegeven wat ik af zou moeten hebben en wat ik voor de volgende lessen zou moeten maken. Ik zie hier compleet geen manier in om huiswerk te plannen. Met een uitzondering, dat ik weet wat ik voor de volgende lessen moet doen en ik vooruit kan werken. Maar dit noem ik geen plannen. Plannen is in mijn ogen iets wat zeer veel zelfstandigheid eist. Het is een vaardigheid die ontwikkeld dient te worden. Hier kan de school een grote rol bij spelen en zorgen dat een leerling leert plannen voordat hij of zij in de tweede fase terecht komt. Een leerling heeft dan de eisen om ervoor te zorgen dat hij of zij zelf bepaalt waarom hij nou wel of niet die opdracht maakt of waarom hij of zij nou wel of niet vanavond naar de film gaat i.p.v. zijn of haar huiswerk te maken. Al die eigenschappen die hierbij komen kijken zijn aan te leren en zijn in mijn ogen o.a. een taak van de school om hieraan mee te werken. In mijn ogen schiet de school dan ook hier te kort. Er wordt geen uitleg gegeven over hoe je moet plannen, er wordt geen vrijheid gegeven om te plannen. Want wat is nu echt het verschil tussen huiswerk van het bord overnemen of van een uitgeprint blaadje. In mijn ogen bizar weinig.

Mijn grootste vraag is waarom gebeurt dit? Waarom krijgen leerlingen niet de tweede fase zoals deze ontworpen is? Zijn de scholen bang om laag te scoren bij de slagingspercentages omdat er dan minder leerlingen zouden slagen? Zijn ze bang een 52 jarige docent(e) aan te spreken op zijn of haar manier van lesgeven?

Of laten ze de H.B.O. en W.O. opleidingen de taken wel volbrengen en zo de klusjes klaren zodat er in het propedeusejaar diverse leerlingen nog steeds staan te klagen dat ze aansluiting slecht is. Dat ze nog steeds vaardigheden tegenkomen die hun nooit geleerd zijn. Op deze manier zijn leerlingen nog steeds niet voorbereid op de manier van praktijkgerichtonderwijs.

Ik vind het nog altijd verbazingwekkend waarom het onderwijs, wat toch echt mensen wilt begeleiden in hun eigen evolutie, zelf dikwijls maar heel langzaam vooruit gaat.

Met vriendelijke groet,

Paul Vereijken
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2004, 06:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Uhm? Ja? En wat wil je nu met dit topic?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 08:30
Freestyler*
Freestyler* is offline
haal ten eerste de taalfouten uit de brief.

Ten tweede; wat wil je met deze brief bereiken?
De tweede fase wordt toch niet afgeschaft.
Wil je dan meer vrijheid?
Maar de tweede fase is een soort overgang, het is niet de bedoeling dat men nu helemaal vrij gelaten wordt.
Ik vraag me trouwens af of je wel gelijk hebt. Is het de bedoeling van de tweede fase dat leerlingen zelf bepalen of ze huiswerk maken?! IKdacht dat die vrijheid meer met wanneer te maken had. Dan krijg je dus minder huiswerk per les, maar zie je op de planning wanneer hele delen af moeten zijn bijv.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 13:54
Verwijderd
Wat wil je hiermee? Dat we de spelfouten eruit halen of dat we op je argumenten ingaan?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 20:06
Verwijderd
Er is een verschil tussen Tweede Fase en Studiehuis, hè.

Tweede Fase is de vervanging van de Mamoetwet. De Tweede Fase regelt bijvoorbeeld dat er verschillende profielen zijn (havo en vwo iedergeval, van vmbo weet ik dat niet) en dat je bepaalde vakken moet volgen met een bepaald aantal uren.

Studiehuis houdt in dat er o.a. zelfstandig gestudeerd en geplanned wordt en/of dat leerlingen zelf kunnen bepalen wanneer ze aan welk vak werken.

Zo heeft onze school wel de Tweede Fase moeten invoeren (wettelijk), maar niet het Studiehuis.
Dat zou je sowieso eens bij je eigen school moeten navragen.

En haal de taalfouten uit je brief.

Oh, even een kleine opmerking:
Er is wel degelijk een verschil tussen aantekeningen van het bord overnemen en kant en klaar aantekeningen op een papiertje krijgen.
Als je het van het bord krijgt, bepaal je ten eerste zelf hoe en wat je het opschrijft, wat het later terugkijken en leren van de stof makkelijker maakt, en ten tweede dat uitleg van de leraar in het merendeel van de gevallen beter overkomt. Leerlingen van de leeftijd op middelbare scholen nemen beter stof op als er 'visuele uitleg' is (filmpjes, houding / lichaamstaal van de leraar, eventueel proefjes bij exacte vakken) dan 'auduele uitleg' of leren van papier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Kunstacademie Info (VRAAG MAAR RAAK)
aquafemme
67 13-02-2007 06:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bètastudenten klagen over zichzelf
nienie
230 27-01-2006 23:05
Algemene schoolzaken niet meegymmen
miss sunshine1986
201 15-09-2003 12:34
Liefde & Relatie tips voor liefdes verdriet ?
michelle_flo
14 03-04-2003 20:35
Psychologie Dit briefje kreeg ik van van mijn beste vriendinnetje, hoe kan ik haar helpen?
Palmboompje
25 18-12-2002 19:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen KCV en CKV
18 06-11-2001 13:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.