Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 14:44
Lelle_*
Avatar van Lelle_*
Lelle_* is offline
Hej mensen..

Ik vroeg me zo af, omdat we hier zo bezig zijn met de examens die gaan komen, of er ook mensen heel erg tegen het examen opzien? En tegen welk examen dan specifiek? Waar ben je bang voor? Kortom: heb je faalangst?
En zo ja: Hoe uit zich dit?

Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen en om elkaar tips te geven om met de stress rond de examens om te gaan.
__________________
Van sommige mensen kun je niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest.
Advertentie
Oud 12-04-2005, 14:57
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
faalangst voor: M en O xamen.. daar ben ik ook echt zoo slecht in.. en ik weet niet of ik dat wel met een voldoende ga afsluiten..
__________________
Steady as the goes.....
Oud 12-04-2005, 15:54
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
ik had vorig jaar de stempel faalangst gekregen.
kreeg een aparte plek in de zaal, mocht de gang op als ik een black out kreeg.
enne voor jezelf werkt het.
Als je rustig gaat zitten.
recht in de stoel. Diep in en uit ademt en dan rustig het examen door te lezen. Zo weet wat er verwacht wordt.
Het heeft bij mij geholpen
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Oud 13-04-2005, 09:50
Lelle_*
Avatar van Lelle_*
Lelle_* is offline
Ik heb faalangst in het algemeen. Ik ben echt veel te bang dat ik ga zakken. Daarom durf ik ook niet goed aan leren te beginnen, ik schuif altijd alles voor me uit. En dan moet het nog op het allerlaatste moment.

De vakken waar ik het allerbangst voor ben: biologie en geschiedenis. En Duits ook wel een beetje.
__________________
Van sommige mensen kun je niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest.
Oud 13-04-2005, 09:55
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Lelle_* schreef op 13-04-2005 @ 10:50 :
Ik heb faalangst in het algemeen. Ik ben echt veel te bang dat ik ga zakken. Daarom durf ik ook niet goed aan leren te beginnen, ik schuif altijd alles voor me uit. En dan moet het nog op het allerlaatste moment.

De vakken waar ik het allerbangst voor ben: biologie en geschiedenis. En Duits ook wel een beetje.
sowieso, voorbereiden wat je voorbereiden kan. dus... op tijd beginnen, al is dat erg lastig. Op het moment dat je alles op tijd behandelt hebt, hoef je
- op het laatste moment niet veel meer te doen
en
- kom je er op tijd achter waar je moeite mee hebt

tis moeilijk, op tijd beginnen, maar wanneer je de lesstof allemaal op tijd hebt behandeld, hoef je vlak voor het examen niet meer blind te staren op de inhoud, en kan je je meer bezig houden met anti-stress zegmaar....
Oud 13-04-2005, 13:53
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
kheb geen faalangst maar twijfel wel heel vaak of ik het wel kan.ook met mn vervolgopleiding...en het werk wat ik daarna wil gaan doen.kan ik dat wel? ben ik daar wel goed genoeg voor..dat soort dingen..maar op school gaat t goed enzow..dus zou eigelijk niet weten waarom niet..
maar black outs en dat soort dingen heb ik niet...
__________________
Tumtiedum hups.
Oud 13-04-2005, 14:08
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
@ cookie:
Ik kan me daar ook zeker in vinden en ik denk dat heel veel mensen het hebben. Ik was er op de basisschool van overtuigd dat ik niet goed genoeg was voor het gymnasium. In de onderbouw was ik er van overtuigd dat ik geen profielwerkstuk zou kunnen schrijven. En nu ben ik er van overtuigd dat ik geen universitair diploma kan halen. Tot nu toe is mijn middelbare schoolcarrière perfect gegaan. En al velen (die het minder goed deden) zijn mij voorgegaan. Hou dat maar in je achterhoofd als je weer twijfelt
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 13-04-2005, 14:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wij hebben nog een examenvreestraining, dat is ook wel handig Ik ben voor de examens in het algemeen bang, dat ik niets meer weet en zo
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 13-04-2005, 15:56
Orpa
Orpa is offline
Zijn er speciale regels ofzo voor mensen met faalangst? Ik bedoel: mensen met dyselctie mogen langer doorwerken of krijgen het op bandje... Zijn er ook regels voor mensen met faalangst?

En ik heb hele erge faalangst, voor alle vakken, en ook om met mensen om te gaan enzo, dus ik vind het wel ff belangrijk om te weten...
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Oud 13-04-2005, 16:30
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik heb officeel geen 'diagnose' faalangst, maar ik heb het wel en het uit zich bij de mondelingen.
Ik durf zelfs geen faalangst trainingen te doen.
Het komt bij mij lichamelijk, namelijk trillen, zweten, neiging tot huilen etc (inclusief nachtenlang slecht slapen van te voren), en geestelijk, in de vorm van black-outs vooral.
Vorig jaar op het frans mondeling wist ik niet eens meer wat 'klein' was in het frans.
Heel vervelend, ik vind het ook altijd erg 'bedreigend' overkomen om in je eentje tegenover twee leraren te zitten.
Ze proberen er rekening mee te houden, maar in de praktijk slaat dat natuurlijk nergens op, behalve dat ze als het goed is geen opmerkingen maken als 'kijk me eens aan als je praat'.
__________________
Keep on rockin'
Oud 13-04-2005, 16:57
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Ik heb een lichte vorm van faalangst. Het bangst ben ik voor natuurkunde en wiskunde.
Ik kan leren wat ik wil, maar op de toets weet ik ineens niet meer welke formules ik moet gebruiken etc. en raak ik ook in paniek over de rest van de opgaven. En ja ik slaap voor belangrijke toetsen ook heel slecht, ga helemaal misselijk naar school.
Oud 14-04-2005, 12:53
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Orpa schreef op 13-04-2005 @ 16:56 :
Zijn er speciale regels ofzo voor mensen met faalangst? Ik bedoel: mensen met dyselctie mogen langer doorwerken of krijgen het op bandje... Zijn er ook regels voor mensen met faalangst?

En ik heb hele erge faalangst, voor alle vakken, en ook om met mensen om te gaan enzo, dus ik vind het wel ff belangrijk om te weten...
Dan zou ik contact opnemen met je afdelingsleider. De meeste scholen hebben voor leerlingen die inderdaad 'bewezen' faalangst hebben een speciaal beleid.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 15-04-2005, 09:25
Twinsangel
Twinsangel is offline
ik heb dus al mn hele leven faal angst en dan idd vooral bij proefwerken. Heb mijn schoolexamens dus ook half in een roes gemaakt.

Wat voor mij nog het beste helpt tegen paniekaanvallen (zo uit de faalangst bij mij) is een klein flesje van Bach bloemen remedies(soort homeopathie) het heet 'Rescue remedy' ..ik voel me altijd vrijwel meteen rustig worden...echt een aanrader!
Oud 17-04-2005, 08:07
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Citaat:
Twinsangel schreef op 15-04-2005 @ 10:25 :
ik heb dus al mn hele leven faal angst en dan idd vooral bij proefwerken. Heb mijn schoolexamens dus ook half in een roes gemaakt.

Wat voor mij nog het beste helpt tegen paniekaanvallen (zo uit de faalangst bij mij) is een klein flesje van Bach bloemen remedies(soort homeopathie) het heet 'Rescue remedy' ..ik voel me altijd vrijwel meteen rustig worden...echt een aanrader!
Hee dat heb ik gister gekocht! Vooral voor mn rijexamen bedoeld maar ga het denk ik ook voor de examens gebruiken.
Oud 17-04-2005, 08:18
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Lelle_* schreef op 12-04-2005 @ 15:44 :
Hej mensen..

Ik vroeg me zo af, omdat we hier zo bezig zijn met de examens die gaan komen, of er ook mensen heel erg tegen het examen opzien? En tegen welk examen dan specifiek? Waar ben je bang voor? Kortom: heb je faalangst?
En zo ja: Hoe uit zich dit?

Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen en om elkaar tips te geven om met de stress rond de examens om te gaan.
Ik heb de diagnose faalangst geloof ik. Iig ik krijg nu faalangsttraining met nog twee mensen van mijn school.
Ik zie niet echt tegen het examen op maar wel tegen de mondelingen, ik ben gewoon bang dat ik overkom als iemand die er niets van weet en ik ben bang dat ik voor het schriftelijke examen de verkeerde dingen invul en daardoor zak (terwijl ik het antwoord wel weet maar het er gewoon niet goed uitkomt).
Ik ben vooral bang voor de posterpresentatie bij het mondeling (ik doe staatsexamen). Als ik me niet goed voel klap ik gewoon helemaal dicht en dan gaat het gewoon helemaal mis. Ik ga heel houterig praten en veel te snel, en ik luister helemaal niet naar tekens van mijn omgeving. En je kan het dan ook echt aan mij zien dat het niet gaat. De presentatie is gewoon een stuk minder leuk om naar te kijken als het puur om wat stomme feitjes gaat.

Als ik ontspannen het examen inga komt het wel goed denk ik, dus daar ga ik ook mijn best voor doen. Ik weet alleen nog niet precies hoe.
Oud 17-04-2005, 13:14
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Het klinkt misschien vreemd maar ik ben het bangst voor de angst die ik tijdens mijn examen zal hebben. Ik ben dus nu al bang dat ik op dat moment zo zenuwachtig ben dat ik niets meer weet. Ik heb al zo lang ik weet last van 'faalangst' vooral in de omgang met mensen. (bellen bijv. vind ik vreselijk) De laatste jaren (sinds de tweede fase) heb ik het ook bij toetsen. Wat ik meestal doe, is een doosje in mijn hoofd fantaseren. Daar stop ik dan al de stress in en ik doe dat doosje op slot. Wat ook wel eens wil helpen, zijn ademhalingsoefeningen.
Zijn die medicijnen niet gevaarlijk? Ik heb wel eens gehoord dat je van valium high kunt worden en dat lijkt me niet zo'n goed plan tijdens een examen.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 18-04-2005, 10:25
Below_Zero
Avatar van Below_Zero
Below_Zero is offline
Ik heb volgens mij geen faalangst, maar ik zie heel erg tegen mijn economie examen op... Ook Nederlands lijkt me niet echt heel fijn...
__________________
Biting my tongue, tryin' not to schoot back!
Oud 19-04-2005, 07:38
Verwijderd
Als je echt dermate last van faalangst hebt dat je er niet meer goed door kunt functioneren, is het wellicht aan te raden bij een homeopathische arts langs te gaan om een goed middel voorgeschreven te krijgen.
Ads door Google
Oud 19-04-2005, 09:42
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 19-04-2005 @ 08:38 :
Als je echt dermate last van faalangst hebt dat je er niet meer goed door kunt functioneren, is het wellicht aan te raden bij een homeopathische arts langs te gaan om een goed middel voorgeschreven te krijgen.
het hoeft niet eens een homeopathische arts te zijn. de huisarts kan ook iets voorschrijven
Oud 20-04-2005, 21:18
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
Konijn schreef op 13-04-2005 @ 17:30 :
Ik heb officeel geen 'diagnose' faalangst, maar ik heb het wel en het uit zich bij de mondelingen.
Ik durf zelfs geen faalangst trainingen te doen.
Het komt bij mij lichamelijk, namelijk trillen, zweten, neiging tot huilen etc (inclusief nachtenlang slecht slapen van te voren), en geestelijk, in de vorm van black-outs vooral.
Vorig jaar op het frans mondeling wist ik niet eens meer wat 'klein' was in het frans.
Had ik ook bij mijn Engels mondeling dit jaar.... ik kon maar niet op het woord 'tired' komen... paar seconden later wist ik het gelukkig weer, maar op dat moment werd ik echt gek, helemaal in paniek...

Ik weet niet of ik faalangst heb, ik weet wel dat ik goede punten kan halen enzo, maar toch blijf ik zenuwachtig. Ook bij dat mondeling kon ik bij de voorbereiding niet eens meer normaal schrijven, omdat mn handen zo trilden...

Bij mij op school organiseren ze normaal ook zo'n training daarvoor, maar dit jaar waren ze er te laat mee en nu wordt er dus niets gegeven... Meestal verdwijnen mn zenuwen wel als ik eenmaal bezig ben, maar vóór een examen is t dus het ergste bij mij..
Oud 21-04-2005, 07:59
tinkebel
Avatar van tinkebel
tinkebel is offline
niet zozeer faalangst maar wel een enorme druk en echt het gevoel dat ik het MOET gaan halen
__________________
.
Oud 22-04-2005, 22:44
Verwijderd
Ik had bv geen black outs ofzo, maar ik ben toch naar faalangsttraining gegaan bij mij op school. Baat het niet...
Ik heb het gedaan om net even wat meer (zelf)vertrouwen te krijgen.

De oefeningen die ik vorig jaar bij faalangst kreeg en nog regelmatig gebruik (zal even bij mn zusje kijken of zij er meer heeft, want zij had een cd-rom van school gekregen ofzo):

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4


En tijdens je examen zuurtjes ofzo. Ik had van die citroenbaldingen. Daardoor schijn je je aandacht beter bij het examen te kunnen houden.
Succes iedereen
Oud 23-04-2005, 09:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
A loved one schreef op 20-04-2005 @ 22:18 :
Had ik ook bij mijn Engels mondeling dit jaar.... ik kon maar niet op het woord 'tired' komen... paar seconden later wist ik het gelukkig weer, maar op dat moment werd ik echt gek, helemaal in paniek...
Dat had ik bij het oefenen op de mondelingen, maar ik heb dat sowieso als ik in de klas zit en mij wordt een vraag gesteld. Ik weet het wel, maar dan ineens niet meer en dan voel ik me ook helemaal wegglijden, dat je echt niets meer weet en alleen nog maar paniek voelt Wonder boven wonder ging het op mijn mondeling wel goed (nou ja, vijf gehaald, maar toch)

Maar hebben jullie dan niet dat je daardoor ook maar helemaal niet leert? Ik heb dat bij Wiskunde? Ik denk van tevoren al: "Ik kan het toch niet, het is nutteloos dat ik leer." En dan leer ik dus niet, of ik sla een keer het boek open en zie sommen die ik nooit heb gezien, waardoor ik in paniek raak En dan ga ik het schoolexamen maken en dan raak ik dus helemaal in paniek omdat ik dus niet heb geleerd

@ Loontjuh: die dingen kan ik niet lezen, hoor Weet niet of dat aan mijn computer ligt. Ik krijg de link wel, maar die lettertjes zijn veel te klein.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 23-04-2005, 09:39
.:: Chantal ::.
Avatar van .:: Chantal ::.
.:: Chantal ::. is offline
Dan moet je het beeld maximaal zetten, dan kan je de afbeelding groter maken
__________________
|| Ruben: "UPC helpdesk..wat zegt u, uw i-net ligt eruit? ik ga even voor u kijken...hey, das gek, bij mij ook!" ||
Oud 23-04-2005, 09:53
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
.:: Chantal ::. schreef op 23-04-2005 @ 10:39 :
Dan moet je het beeld maximaal zetten, dan kan je de afbeelding groter maken
Dan zie ik ze nog niet, m.b.v. F11 bedoel ik. Groter kan ik het toch niet maken?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Advertentie
Oud 23-04-2005, 11:21
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
[QUOTE]Vogelvrij schreef op 23-04-2005 @ 10:27 :
Maar hebben jullie dan niet dat je daardoor ook maar helemaal niet leert? Ik heb dat bij Wiskunde? Ik denk van tevoren al: "Ik kan het toch niet, het is nutteloos dat ik leer." En dan leer ik dus niet, of ik sla een keer het boek open en zie sommen die ik nooit heb gezien, waardoor ik in paniek raak En dan ga ik het schoolexamen maken en dan raak ik dus helemaal in paniek omdat ik dus niet heb geleerd
[QUOTE]
Ja, dat heb ik ook. Ik voel me daar achteraf altijd zo stom over.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 23-04-2005, 13:32
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 23-04-2005 @ 10:53 :
Dan zie ik ze nog niet, m.b.v. F11 bedoel ik. Groter kan ik het toch niet maken?
Als je je muis even op die afbeelding zet verschijnen er linksboven en rechtsonder wat tekentjes. Klik op het tekentje rechtsonder en het wordt weer een normaal formaat.
Dat komt omdat je pc t gelijk aanpast aan je scherm(resolutie) ofzo.
__________________
Keep on rockin'
Oud 24-04-2005, 15:46
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ik heb voor alles een goed gevoel.
Maar voor ned heb ik een beetje faalangst. Ik ben sowieso zwak in ned 6-sen enzo. Maar als we tekst maken haal ik meestal 4 enzo..... Ik hoop dat dit jaar de tekst makkelijk is+dat ik het goed maak.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 11-05-2005, 14:13
cyrina
Avatar van cyrina
cyrina is offline
ik heb ook faalangst en ik heb training gehad 1 op 1 gesprekken, ik heb er op zich wel veel aangehad kan alleen bij een aantal vakken merken dat het helemaal niet weg is en het gaat ook nooit meer weg je moet alleen zorgen dat je het onder controle krijgt. je moet dan niet gelijk al beginnen met denken van ik kan het niet of dadelijk zak ik, maar je moet proberen die negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes, dus probeer gewoon eens tegen jezelf te zeggen ik kan het en ik ga slagen dan ga je al heel anders de examens in, daarnaast is een goeie voorbereiding heel erg belangrijk want anders zit je straks op je examen te denken van shit dat weet ik niet en dat niet ook al weet je iets niet gewoon de vraag overslaan en de vragen beantwoorden die je wel weet. voor de rest word ik altijd heeeel zenuwachtig net voor die tijd want iedereen loopt nog net de laatste paar dingen door te lezen als je dat ook hebt kan ik alleen zeggen, probeer aan iets leuks te denken en ontspan je gewoon recht op de stoel gaan zitten rustig door de buik ademhalen dan krijg je geen black-out want een black-out krijg je door heel onregelmatig adem te halen want dan krijgen je hersenen te weinig zuurstof ofzo meer kan ik er geloof ik ook niet over vertellen in ieder geval veeeel succes allemaal met de examens!!
Oud 12-05-2005, 07:06
Juturna
Avatar van Juturna
Juturna is offline
Ik heb de officiele diagnose Gegeneraliseerde Angst Stoornis. Daar heb ik therapie voor. Dus ik hoop maar dat de goede resultaten zich uiten tijdens de examens.
Oud 19-05-2005, 08:05
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
k zie enorm tegen mn frans examen op .. omdat ik cker weet dat ik enorm veel fout ga doen ..
en wiskunde en economie beginnen oowk opeens heel moeilijk te worden .. die schoolexamens zijn altijd best makkelijk geweest omdat je dan maar op 1 onderwerp hoeft te richting (of meerdere ..maar niet so veel!)
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst enquête
Floortje-1996_
1 07-05-2014 15:51
Psychologie Gratis coaching voor faalangstige gevoelens
Petra000
6 07-03-2011 15:50
Psychologie Faalangst
Dott
46 03-11-2010 22:12
Psychologie Verlegen, faalangst enzovoorts
Verwijderd
18 30-08-2005 15:56
Psychologie Faalangst
Agnès
4 26-10-2003 01:10
Psychologie faalangst
heavinly
16 11-11-2002 17:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.