Oud 18-03-2009, 13:10
Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Voor Nederlands moet ik een recensie schrijven over drie verschillende boeken.
Ik heb gekozen voor Beatrijs, de Spaanse Brabander en de Buitenvrouw.

Ik ben al aan het oefenen geweest (het wordt namelijk een toets, het is dus geen opdracht die je thuis moet maken) en zou graag jullie mening erover horen.
Of het bijvoorbeeld leesbaar, aantrekkelijk en duidelijk is.

Citaat:
Dit is de opdracht die erbij hoort:

- Je schrijft voor een publiek dat de boeken nog niet kent; je geeft dus kort aan waar de boeken over gaan. Let op dat je het laat bij een globale aanduiding - de lezers mogen b.v. het eind niet weten!

- Je toont met verwijzingen naar het boek zelf aan, ook met letterlijke citaten, hoe de kwaliteit van de boeken is en je gebruikt daarbij vooral je kennis van de structuur van verhalen en van de criteria voor beoordeling van literaire werken. Dat laatste houdt in dat je zo objectief mogelijk bent en subjectieve argumentatie voldoende onderbouwt.

- Aan het slot geef je een weging: wat is het beste boek, wat is minder. Doe je een expliciete uitspraak dan krijg je een betoog met argumentatie op basis van vergelijking. Is je oordeel minder expliciet, dan krijg je een beschouwing. In het ene boek is dit goed, in het andere dat.

- Je zorgt voor een samenhangend geheel van minimaal 750 woorden dat je lezers zal aanspreken.
Ik ben niet zo goed in het wegen van wat in het ene boek beter is dan in het andere. Dit zal ik waarschijnlijk moeten uitbreiden waarmee ik ook dichter bij de 750 woorden kom.

Citaat:
Deze recensie bestaat uit drie verschillende boeken die op hun beurt uit drie verschillende literaire periodes komen. Zo is er voor u ongetwijfeld afwisseling in het lezen van dit artikel!

Het eerste boek dat ik ga beschrijven is Beatrijs, het boek is geschreven in de Middeleeuwen en de schrijver ervan is tot op heden onbekend. Waarschijnlijk gaat het om een hofschrijver. Beatrijs gaat over een welbeschaafde vrouw die non is in een klooster. Ze besluit hiermee te stoppen en gaat er vandoor met een man waarmee ze twee kinderen krijgt. Wanneer ze arm worden scheiden ze van elkaar en gaat Beatrijs aan de slag als prostituee. Als ze dit niet meer aan kan trekt ze samen met haar kinderen in bij een oude weduwe, ze kan immers nergens anders terecht. Hier krijgt ze een visioen van god. Na dit visioen zal haar leven voor altijd veranderen, er gebeurt bovendien iets zeer wonderbaarlijks…

Het boek is zeker in Middeleeuwse stijl geschreven, het is erg zoet en komt daardoor over als een soort sprookje. Ook zou je kunnen zeggen dat het iets weg heeft van een roman, omdat er mooie liefdesspreuken in voorkomen zoals "Wee mij, verloren lief, zeg iets tegen mij dat mij opbeurt. De liefdespijl steekt door mijn hart zodat ik pijn lijd. Ik kan nooit meer gelukkig zijn zolang je hem er niet hebt uitgetrokken". Verder is het boek in chronologische volgorde verteld waardoor het boek duidelijk en op een fijne manier gelezen kan worden.

De Spaanse Brabander is geschreven door G.A. Bredero, tijdens de Renaissance. Het boek gaat over Jerolimo, een man die vanuit Antwerpen naar Amsterdam vertrekt omdat hij door schuldeisers achterna gezeten wordt. Hij voelt zich hier niet op zijn gemak en neemt een knecht in dienst, genaamd Robbeknol. Jerolimo doet zich voor als een rijk persoon terwijl hij eigenlijk heel arm is. Uiteindelijk neemt zijn leven weer een andere wending…

Het boek is wel in chronologische volgorde geschreven, maar toch lopen er verhaallijnen doorheen die verwarrend kunnen zijn. Deze verhalen zijn daarnaast wel humoristisch, zodat de dosis humor in het boek groter wordt. Het moraal van dit boek is dat je aan iemands uiterlijk niet kunt zien wie die persoon is. Dit wordt duidelijk gemaakt met de mooie uitspraak: "Al siet men de luy men kenne se niet."

De Buitenvrouw is door Joost Zwagerman geschreven in 1994, in onze huidige tijd dus. Het gaat over Theo, een getrouwde man die werkt als leraar op een middelbare school. Hij begint een buitenechtelijke relatie met de Surinaamse Iris, zijn collega. Dit vreemdgaan gaat eigenlijk al een jaar goed, wanneer ze beiden twee tussenuren hebben gaan ze naar het huis van Iris om daar seks te hebben. Noch de school, noch de man van Iris en noch de vrouw van Theo lijken dit alles door te hebben, of lijkt dit uiteindelijk alleen maar zo…?

Het boek is niet in chronologische volgorde verteld, er vinden enkele flashbacks plaats om beter inzicht te krijgen in de problemen die er afspelen. De werkelijke verteltijd is eigenlijk maar drie dagen, waardoor het geen langdradig verhaal wordt. Ook leer je in het boek over het racisme van onze tijd, er worden door blanke leerlingen bijvoorbeeld uitspraken gedaan zoals “Blackie is the best”. Verder kom je ook grove uitspraken tegen, zoals scheldwoorden die jongeren gebruiken. Bovendien wordt er zonder schroom over seks gesproken.

In De Buitenvrouw kun je jezelf beter inleven omdat het geschreven is in de tijd waarin wij leven, dit is niet het geval bij de andere twee boeken. Beatrijs heeft als voordeel dat het een zoet en lieflijk verhaal is wat met mooie woorden is omschreven, dit valt tegen bij de andere twee boeken. Tot slot is de Spaanse Brabander een boek met een aardige dosis humor, ook als is deze uit de tijd, dit vind je niet zo zeer terug in Beatrijs en in De Buitenvrouw.
Oordeel hiermee zelf welk boek je het interessantst lijkt, misschien wel allemaal!

Laatst gewijzigd op 18-03-2009 om 13:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2009, 23:19
Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Iemand?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten