Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2016, 07:40
jeroen V.
jeroen V. is offline
Beste,

Ik heb geen idee of het onderwerp thuishoort in dit subforum. Indien dit niet het geval is mag het steeds verplaatst worden.

Onlangs is er bij een nichtje van mijn vrouw lymfeklierkanker vastgesteld. Dit nichtje (A.) is 18 jaar en neemt het allemaal redelijk goed op. Ze beseft dat het een moeilijke en zware periode gaat zijn, maar ik heb een goed gevoel bij haar doorzettingsvermogen. Ze heeft ook een goede vriend die haar zéker enorm goed gaat ondersteunen.
De ongerustheid schuilt echter bij het zusje van A. Het zusje (L.) is 15 jaar oude en, naar mijn gevoel weet ze niet hoe ze met de hele situatie moet omgaan. Ook haar ouders merken dat L. het er zeer moeilijk mee heeft en zelfs de huisarts (gemeenschappelijke arts) begrijpt mijn ongerustheid en is op de hoogte van deze situatie. L. wil er niet over praten, sluit haar gevoelens mijn inziens af voor de buitenwereld en ziet er enorm vermoeid uit.
Een doorsnee persoon zou niet merken dat er iets mis is met haar, ze blijft lachen etc... Maar volgens mij is dit slechts een masker.
Graag had ik jullie hulp ingeroepen om enkele tips te krijgen om haar aan het praten te krijgen.
Ik heb zelf wegens enkele gebeurtenissen in het verleden (toen ik dezelfde leeftijd had) ook een masker opgezet en me volledig afgesloten. Hier heb ik bijna 10 jaar later een serieuze terugslag van gekregen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als iemand in mijn direct omgeving zo'n terugslag krijgt omdat ik niet genoeg moeite gedaan heb om het te voorkomen.

Dus graag enkele tips etc.


Alvast bedankt!

Groetjes
Jeroen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2016, 08:05
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je kan zo'n meisje niet dwingen om te praten. Het enige wat je kunt doen is haar nadrukkelijk laten weten dat de familie er voor haar is als ze wil praten, of een keer iets wil doen dat niks met kanker te maken heeft.

Ik weet niet hoe lang geleden die diagnose is gesteld, maar als het vrij recent is moet je haar wel de tijd geven om te binnenvetten. Dat is ook een normaal onderdeel van het verwerken van zo'n gebeurtenis. En misschien praat ze er wel over met haar vriendinnen, dat weet je niet.

En als laatste nog een belangrijke: probeer jouw ervaringen uit het verleden niet op haar te projecteren. Dat je achteraf gezien baalt van hoe het in je verleden is gegaan, wil niet zeggen dat je dat nu kunt voorkomen. Het enige wat je kunt doen is je oren en armen open houden.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.