Oud 15-07-2011, 12:52
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Ik ben helemaal gek van vleesetende planten! Sinds ik 4 jaar oud was had ik ze al en ik ben nu 16! Ik heb elke soort zo'n beetje wel gehad, weet alles van vleesetende planten. Alle latijnse namen en soorten, hoe ze werken, waar ze leven, hoe je ze moet verzorgen, welke eisen ze nodig hebben om te overleven etc. Zijn er nog meer Vleesetende Planten fans? Post hieronder jouw verhaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2011, 15:19
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Klinkt leuk! Heb je ook foto's?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 15:33
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Citaat:
Klinkt leuk! Heb je ook foto's?
Niet meer, maar ik zal binnekort foto's maken en ze posten, oke?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 17:01
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik ben ook een fan van vleestende planten. Op dit moment heb ik alleen een Nepenthes x Ventrata. Ik had er eerst meer maar die hebben de brand in ons vorige huis niet overleefd. Wat voor planten heb jij?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 18:39
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Citaat:
Ik ben ook een fan van vleestende planten. Op dit moment heb ik alleen een Nepenthes x Ventrata. Ik had er eerst meer maar die hebben de brand in ons vorige huis niet overleefd. Wat voor planten heb jij?
Nepenthes Alata, Nepenthes x Ventrata, Nepenthes Hybride, Nepenthes Lowii, Nepenthes Aldrovata, Drosera Capensis, Dionaea Muscipula, Cephalotus Follicularis, Darlingtonia, Sarracenia Flava, Sarracenia Purpurea ssp Venosa, Sarracenia Hybride, Sarracenia Minor, Utricullaria Follicularis, Aldrovanda en nog wat Drosera's
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 17:05
Verwijderd
Nice one ch0c0!

Ik heb zelf de Sarracenia Oreophila en de Drosera Anglica gehad. Tot mijn moeder ze teveel water gaf. (Kan ze ook niks aan doen. Maar toch een beetje jammer.)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 18:39
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Citaat:
Nice one ch0c0!

Ik heb zelf de Sarracenia Oreophila en de Drosera Anglica gehad. Tot mijn moeder ze teveel water gaf. (Kan ze ook niks aan doen. Maar toch een beetje jammer.)
Drosera mag veel water hebben he, is een moerasplant, ik heb drosera's in het wild gezien die tot bijna kopje onder in het moeras stonden en het prima deden en veel bloemen hadden, en wat de sarracenia betreft, die mag niet al te nat idd Dus ik denk dat er een andere reden was bij de Drosera, misschien luis.. Daar hebben drosera's wel vaker last van als kamerplant..
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 18:49
Verwijderd
Mja. het was bij m'n sarracenia idd. :')
Ach, nu wachten op de volgende open-tuin-dag. Er zullen vast wel weer van die leuke plantjes staan.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 16:14
michellewhoelse
Avatar van michellewhoelse
michellewhoelse is offline
Ik vind het idee van vleesetende planten erg beangstigend .
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 17:14
Verwijderd
Het gruwelijkste wat ik heb aangetroffen is een half-verteerde vlieg. :') het kan erger.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 17:21
michellewhoelse
Avatar van michellewhoelse
michellewhoelse is offline
Ik denk dat mijn beeld van vleesetende planten is bepaald door de tekenfilmpjes van vroeger, daar zag je altijd dat een heel persoon in een keer werd opgegeten.
Natuurlijk weet ik dat dat onzin is, maar het blijft je toch bij.
__________________
The world would be a lonely place, without the ones that put a smile on your face.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 20:54
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
@ch0c; heb je de planten buiten in de grond staan? O.a. sarracenia en de Dionaea doen het heel goed in het Nederlandse klimaat. Ik wil later een flink aantal sarracenia in de tuin hebben staan zodat ik elk jaar weer naar die prachtige bloemen kan kijken. En ik wil ook kijken wat er gebeurt als ik Dionaea ga kruisen, misschien maak ik dan wel een nieuwe variant!

En natuurlijk wil ik ook een mooie Cephalotus voor op de vensterbank, maar ik heb op dit moment een niewe-planten-aanschaf-verbod. En ik vertrouw de kennis van mijn vrienden niet genoeg om een goeie voor me te halen voor mijn verjaardag. Dus het is wachten... Ik vind de Cephalotus zo prachtig omdat hij zo klein is en teer maar tegelijkertijd prachtig vormgegeven is en de kleuren vind ik ook zo mooi. En daarbij is hij helemaal niet zo teer als je zou denken.

@michellewhoelse: Je snapt in ieder geval dat het in het echt niet zo gaat. Als ik mensen vertel dat ik vleesetende planten heb/had reageren ze vaak met: is dat niet gevaarlijk?

Ik ga foto's zoeken van mijn Nepje. Ik hoop eigenlijk ook ergens foto's van mijn vroegere plantjes te vinden maar de kans dat die nog bestaan is vrij klein.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 12:49
Verwijderd
Ik vind alleen die badass grote vleesetende planten cool. Helaas zie je die alleen in films en games
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 10:49
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Citaat:
Ik vind alleen die badass grote vleesetende planten cool. Helaas zie je die alleen in films en games
Er zijn wel nepenthes soorten die muizen en ratten tot kleine vogels verteren
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 10:50
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Citaat:
@ch0c; heb je de planten buiten in de grond staan? O.a. sarracenia en de Dionaea doen het heel goed in het Nederlandse klimaat. Ik wil later een flink aantal sarracenia in de tuin hebben staan zodat ik elk jaar weer naar die prachtige bloemen kan kijken. En ik wil ook kijken wat er gebeurt als ik Dionaea ga kruisen, misschien maak ik dan wel een nieuwe variant!

En natuurlijk wil ik ook een mooie Cephalotus voor op de vensterbank, maar ik heb op dit moment een niewe-planten-aanschaf-verbod. En ik vertrouw de kennis van mijn vrienden niet genoeg om een goeie voor me te halen voor mijn verjaardag. Dus het is wachten... Ik vind de Cephalotus zo prachtig omdat hij zo klein is en teer maar tegelijkertijd prachtig vormgegeven is en de kleuren vind ik ook zo mooi. En daarbij is hij helemaal niet zo teer als je zou denken.

@michellewhoelse: Je snapt in ieder geval dat het in het echt niet zo gaat. Als ik mensen vertel dat ik vleesetende planten heb/had reageren ze vaak met: is dat niet gevaarlijk?

Ik ga foto's zoeken van mijn Nepje. Ik hoop eigenlijk ook ergens foto's van mijn vroegere plantjes te vinden maar de kans dat die nog bestaan is vrij klein.
M'n hele tuin is een moeras vol met drosera, dionaea, sarracenia, Pinguicula etc. Ook heb ik aan balken erboven potten gehangen met Nepenthessen erin
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 12:28
PatoLoco
PatoLoco is offline
Is Drosera anglica moeilijk te houden in ons klimaat? Heb'r altijd al zo eentje gewild voor in m'n kamer en soms ook buiten op de vensterbank maar heb ze nog nooit in'n winkel gevonden dus ook nooit meer informatie gezocht.

Ik heb vroeger wel zo'n venusplantje gehad maar die gingen bij mij altijd redelijk snel dood. Ik was toen ook wel heel jong en waarschijnlijk niet echt bekwaam genoeg om er goed voor te zorgen. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor venusjes?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Er zijn wel nepenthes soorten die muizen en ratten tot kleine vogels verteren
Ja die zijn ook gay. Alleen de mens-etende planten zijn cool. Maar die bestaan niet in het echt
Met citaat reageren
Oud 23-07-2011, 14:20
Verwijderd
Citaat:
M'n hele tuin is een moeras vol met drosera, dionaea, sarracenia, Pinguicula etc. Ook heb ik aan balken erboven potten gehangen met Nepenthessen erin
3X raden wie er eens bij jou op bezoek gaat komen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-07-2011, 16:27
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Citaat:
3X raden wie er eens bij jou op bezoek gaat komen.
haha je bent welkom!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2011, 15:06
u4eake
u4eake is offline
Hier zijn mijn vleesetertjes. In het voorjaar heeft een vogel wel het kleinste van mijn plantjes vermoord. Vond ik wel jammer want het was een zeeeer klein stekje dat ik bij het verpotten 2 jaar geleden overhad en weinig kans gaf, maar het was er mooi doorgekomen en begon nu net goed op te schieten. Sindsdien staat er terug draad rond, maar deze keer heb ik de plantjes even uit hun hok gelaten om fotos te nemen :-)




Ik had een drietal van de sterkste planten dit jaar eens laten bloeien om te zien of ze daar veel last zouden van hebben. Mijn VFT's wilden dit jaar ZEER graag bloeien : tientallen bloemstekjes heb ik moeten afbreken en weggooien. De plantjes die ik toch laten bloeien heb lijken daar weinig last van gehad te hebben. Enkel die met het zwarte bloemstengeltje blijft wat achter op de rest, maar ik denk eerder dat dat komt omdat die aan de noordkant van de pot staat en wat minder zon krijgt.



De vleesetertjes staan dicht op elkaar en dat vinden ze blijkbaar best leuk zo gezellig samen, want ze groeien zeer goed. Deze plantjes zijn allemaal afkomstig van 1 plantje dat ik 4 jaar geleden gekocht heb en ik heb er ook al enkele weggegeven. Ze staan naast de vijver in volle zon. Bijvoederen is niet nodig, ze vangen zelf meer dan voldoende voedsel.



Deze zomer een wespennest in het tuinhuisje gehad. De wespen kwamen aan de vijver drinken om papier maché voor hun nest te maken. De vliegenval had al ervaring met wespen en ook deze onverlaten wist ze wel aan te pakken. Op de eerste foto hierboven zie je de wesp ook al in het vrij grote blad linksonder.



Dat was lekker ! BURP !



Going in head over heels oftewel hals over kop erin duiken, het kan je soms duur komen te staan :






Spinnen zijn toch zoooo lekker, maar de pootjes zijn yakie bah :-)






Zaadjes :








Misvormde blaadjes :








Ik heb best plezier van mijn vleesetende schotel. Echter een zonnedauw ontbreek ik nog en die zou ik graag hebben. Als er soms iemand van in de buurt van Leuven of Diest een zonnedauw zou willen ruilen voor een vliegenval of bekerplantje dan hoor ik dat heel graag !

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Vleesetende planten
qpauekagc
3 12-11-2014 16:36
Wegwijzen & Voorstellen vleesetende planten.
okke3000
20 30-11-2010 13:58
Flora & Fauna Favoriete planten
Volk
10 15-11-2010 14:06
Flora & Fauna Fototopic van je plantjes
Blood Fire Rage
72 31-07-2006 23:05
Flora & Fauna Vleesetende planten
anoniemmanneke
5 21-05-2003 22:08
Flora & Fauna vleesetende planten
tommy_h
2 18-01-2002 13:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.