Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2003, 19:35
Verwijderd
Van Eend weet ik het al. Maar ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen.

Er lijkt een traditie te zijn die pedagogen ertoe brengt om als de opvoeding problemen oplevert de opvoeders en de situatie waarin het kind leeft te vervangen. Men zoekt naar een andere school, het kind wordt overgeplaatst naar een instelling waar “het past”, etc.

Vervangen betreft dus hulpverlening waarbij professionals de opvoeding overnemen in speciaal daartoe ingerichte instellingen.
Bij veranderen benutten hulpverleners de mogelijkheden om binnen de gegeven situatie de opvoeding optimaal te doen verlopen.

Wat vinden jullie beter: vervangen of veranderen? En in welke situaties ed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2003, 19:42
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik vind veranderen beter. Of nou ja, ik vind dat men eerst grondig moet kijken naar veranderingen en als dat niks oplevert eventueel overstappen naar vervangen. Zolang de stap naar vervangen maar niet te klein wordt.

Ik vind het heel goed dat ze een aantal kinderen met het syndroom van down naar een gewone school laten gaan, alleen is niet ieder kind daar geschikt voor.

duidelijk?
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 19:49
Verwijderd
Ik vind dat je eerst moet proberen het te veranderen voordat je iets vervangt. Je moet altijd eerst proberen er iets aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 20:00
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Dat hangt helemaal van de situatie af denk ik.

Maar ik denk dat over het algemeen eerst idd moet kijken
of je iets kan veranderen, en lukt dat niet, of
is dat niet mogelijk, het dan pas te vervangen...

Mja, kan me niet echt goed een beeld vormen van
een voorbeeld oid, misschien denk ik er met een
voorbeeld heel anders over.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 20:37
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Hangt van de situatie af.

In sommige gevallen kan het niet anders anders dreigt het te escaleren. Bijvoorbeeld bij ernstig mibruik/mishandeling van beide ouders; dan is het kind er naar mijn idee zeker bij gebaat uit huis geplaatst te worden, het kind moet zich wel kunnen ontwikkelen in een opvoedingssituatie/thuissituatie.

Ik vind wel dat er met uiterste precisie moet worden gekeken naar de situatie. Niet dat een kind uit huis wordt geplaatst omdat het heel moeilijk of vervelend is in gedrag en de ouders daarin opzich heel goed thuis begeleid kunnen worden.(denk bijvoorbeeld aan videohometraining en dergelijke)

Lastig om te benaderen, er zijn zoveel verschillende situaties. Ik vind dat je het heel erg per gezin/individu moet bekijken, en alles goed moet afwegen.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Dreamerfly schreef op 24-09-2003 @ 21:37:
In sommige gevallen kan het niet anders anders dreigt het te escaleren. Bijvoorbeeld bij ernstig mibruik/mishandeling van beide ouders; dan is het kind er naar mijn idee zeker bij gebaat uit huis geplaatst te worden, het kind moet zich wel kunnen ontwikkelen in een opvoedingssituatie/thuissituatie.

Ik vind wel dat er met uiterste precisie moet worden gekeken naar de situatie. Niet dat een kind uit huis wordt geplaatst omdat het heel moeilijk of vervelend is in gedrag en de ouders daarin opzich heel goed thuis begeleid kunnen worden.(denk bijvoorbeeld aan videohometraining en dergelijke)
Maar ook bij het tweede voorbeeld kan het kind vast komen te zitten in zijn ontwikkeling. En bij het eerste voorbeeld kunnen ouders soms ook heel goed begeleid worden (ook bv. door videohometraining). 'k denk idd dat het afhankelijk is van de situatie...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 21:05
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-09-2003 @ 21:49:
Maar ook bij het tweede voorbeeld kan het kind vast komen te zitten in zijn ontwikkeling. En bij het eerste voorbeeld kunnen ouders soms ook heel goed begeleid worden (ook bv. door videohometraining). 'k denk idd dat het afhankelijk is van de situatie...
klopt, dit kan andersom ook.(bij 1e v.b. videohometraining)....grenzen zijn hierin moeilijk te trekken, naar mijn idee...
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 23:41
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Veranderen lijkt me over algemeen beter.
Ookal blijft het wel van de situatie afhangen.
Soms kan er gewoon niet verandert worden. Of niet toereikend genoeg iig.
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 08:47
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
tijdelijk vervangen, zodat je opsterkt en de situatie daarna kunt gaan veranderen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 09:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het ligt aan een aantal factoren, zoals hierboven ook al genoemd is.
Als het goed mogelijk is de omgeving van het kind te veranderen (doordat de ouders zelf willen en gemotiveerd zijn, doordat de school gemotiveerd is zich aan te passen, ga zo maar door), dan is er natuurlijk niets beters te bedenken dan aanpassing van de externe factoren die een rol spelen in de omgeving van het kind.
Als dit echter niet lukt, doordat school/ouders niet willen of doordat de situatie te complex of te heftig is, dan zit er niet veel anders op dan 'vervangen': een andere school zoeken, een pleeggezin, etc.
*Heeft nu geen concrete voorbeelden en dit verhaal is ook -nog- niet duidelijk uitgewerkt, ik wil er eerst nog even over denken*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Liefde & Relatie E-cursus Vrouwen versieren
jjohan
3 09-01-2010 19:52
Verhalen & Gedichten [verhaal]schrijftstijl
T_ID
10 28-10-2005 21:52
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.