Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2004, 10:54
Babs123
Babs123 is offline
Bij welke studentenvereniging zit jij? En waarom is die juist zo leuk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2004, 06:05
Arun
Avatar van Arun
Arun is offline
ik zit bij geen vereniging.
verenigingen zijn voor mensen die op een andere wijze geen vrienden kunnen maken dan deze geforcerde lolboel..

nee grapje, maar ik heb veel vrienden buiten school en woon zelf in Utrecht waar ik studeer.. dat scheelt..
toen ik in leiden studeerde had ik misschien wél bij een vereniging moeten gaan, dan was het daar wellicht wat leuker geweest, zeker omdat de uni zo individueel is..

maar in leiden zijn alleen maar kakkers..
__________________
http://www.extraordinary-arun.com/
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 10:32
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
tsja, dat moet ik ook nog zoeken (behalve een kamer vanaf juni)..
Mijn broer heeft het er steeds maar over dat ik naar de UVSV moet en dan ook roeien. Ach, het zou de traditie van de familie misschien wel in ere houden (voor zover die traditie er was) en een minde bekakte vereniging waar ik me thuis zou voelen ken ik er eigenlijk niet....
we zullen wel zien....

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 10:36
Verwijderd
Met alle respect hoor, echt waar, maar als ik sommige posts van jou lees lijk je me niet echt een type voor de UVSV.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 10:42
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Is het ook in Utrecht niet zo dat je tijdens de kennismakingsweek langs een aantal studentenverenigingen gaat? (op de EUR is dat namelijk wel zo) Lijkt me raar als je dat zelf moet gaan uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 12:03
fractuur
fractuur is offline
Als ik op de UU terechtkom, ga ik iig niet bij uvsv, lijkt me verschrikkelijk..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 13:27
Verwijderd
ik ga over 2 jaar in utrecht studeren. ik denk rechten. ik lees altijd dat de meeste mensen van die studie zich aansluiten bij een vereniging (ik ben de naam kwijt) maar als bijna iedereen daar bij zit zal ik dat ook wel doen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:36
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
ik weet niet of dit getal alleen voor groningen geldt (mijn woon/studieplaats) maar ik las laatst ergens dat slechts 20% van de studenten lid wordt van een studentenvereniging, dus het zal nooit zo zijn 'iedereen' er bij gaat.

uvsv? Is dat het utrechtse corps?

Ontopic: ikzelf ben in groningen lid van de algemene studentenvereniging Hendrik
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 15:19
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 14-03-2004 @ 15:36:
uvsv? Is dat het utrechtse corps?
UVSV is de Utrechtsche Vrouwelijke Studenten Vereeniging, dus de vrouwelijke tegenhanger van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). Het zijn twee onafhankelijke verenigingen met aparte sociëteiten, ze zijn dus allebei ongemengd. Utrecht is samen met Rotterdam de laatste stad waar de corpora nog ongemengd zijn.

In Utrecht wordt wel een groot gedeelte van de studenten lid, maar lang niet allemaal van het corps. Veritas en Unitas trekken elk jaar ook zo'n 400 nieuwe eerstejaars aan. Het percentage eerstejaars dat lid wordt beloopt denk ik zo tegen de 55-60%.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 00:29
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Ik heb bij Histos gezeten, de zeilvereniging. Uiteraard omdat ik van zeilen houd, maar ik vond de rest van de verenigingen te groot of ik voelde mij daar niet echt thuis.
Histos is redelijk klein, men kent elkaar en het is er gewoon relaxt.
__________________
And then there was the human cannonball, who got hired and fired the same day
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 08:21
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-03-2004 @ 16:19:
UVSV is de Utrechtsche Vrouwelijke Studenten Vereeniging, dus de vrouwelijke tegenhanger van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). Het zijn twee onafhankelijke verenigingen met aparte sociëteiten, ze zijn dus allebei ongemengd. Utrecht is samen met Rotterdam de laatste stad waar de corpora nog ongemengd zijn.
Wow, alleen maar ballerige vrouwen. Ik wordt al eng bij het idee. Wat een roddel en achterklap zal het daar zijn, zeg!

Maar inderdaad, tijdens je introductieweek van de uni zie je als het goed is alles en kan je vanzelf je keus wel maken.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 08:40
Verwijderd
Valt reuze mee. Ik heb net stage gelopen op een groot advocatenkantoor en daar liepen ook drie dames rond die vroeger UVSV-lid zijn geweest. Die waren absoluut niet ballerig, juist heel erg aardig en behulpzaam. Andere vriendinnen van mij die nu bij corpora zitten (Vindicat, Minerva) zijn ook absoluut niet ballerig. Maar misschien zie ik dat wel niet, dat kan natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 08:45
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2004 @ 09:40:
Valt reuze mee. Ik heb net stage gelopen op een groot advocatenkantoor en daar liepen ook drie dames rond die vroeger UVSV-lid zijn geweest. Die waren absoluut niet ballerig, juist heel erg aardig en behulpzaam. Andere vriendinnen van mij die nu bij corpora zitten (Vindicat, Minerva) zijn ook absoluut niet ballerig. Maar misschien zie ik dat wel niet, dat kan natuurlijk ook.
Mhh, dat heb ik nou juist bij de heren van Minerva, ed. Misschien willen wij gewoon het beste in de andere sexe zien?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 08:53
Verwijderd
Dat kan maar zo natuurlijk mijn ervaring na vier jaar studeren en ruim uitgeweest te zijn in elke studentenstad is trouwens wel dat de studenten van kleine verenigingen, die weinig naam en faam hebben, zich het ballerigst gedragen. Mensen die lid zijn van de corpora hoeven niet zo nodig altijd met die kutkraagjes te lopen, of met bootschoenen, of constant te brallen.

Het zijn juist de kleinere verenigingen die nergens bij zijn aangesloten waarvan de leden zich zonodig als ballerig moeten profileren. Misschien moeten die iets goedmaken omdat ze er nu van balen dat ze niet bij het corps durfden te gaan toen ze sjaars waren ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 09:32
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2004 @ 09:53:
Dat kan maar zo natuurlijk mijn ervaring na vier jaar studeren en ruim uitgeweest te zijn in elke studentenstad is trouwens wel dat de studenten van kleine verenigingen, die weinig naam en faam hebben, zich het ballerigst gedragen. Mensen die lid zijn van de corpora hoeven niet zo nodig altijd met die kutkraagjes te lopen, of met bootschoenen, of constant te brallen.

Het zijn juist de kleinere verenigingen die nergens bij zijn aangesloten waarvan de leden zich zonodig als ballerig moeten profileren. Misschien moeten die iets goedmaken omdat ze er nu van balen dat ze niet bij het corps durfden te gaan toen ze sjaars waren ofzo.
Mja, dat idee heb ik nou ook
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 09:55
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2004 @ 09:53:
Dat kan maar zo natuurlijk mijn ervaring na vier jaar studeren en ruim uitgeweest te zijn in elke studentenstad is trouwens wel dat de studenten van kleine verenigingen, die weinig naam en faam hebben, zich het ballerigst gedragen. Mensen die lid zijn van de corpora hoeven niet zo nodig altijd met die kutkraagjes te lopen, of met bootschoenen, of constant te brallen.

Het zijn juist de kleinere verenigingen die nergens bij zijn aangesloten waarvan de leden zich zonodig als ballerig moeten profileren. Misschien moeten die iets goedmaken omdat ze er nu van balen dat ze niet bij het corps durfden te gaan toen ze sjaars waren ofzo.
Ik denk dat dat ontzettend afhangt over welke vereniging je spreekt. Hier in groningen zijn ook een aantal kleintjes (ik denk aan Cleopatra, Bernlef, Hendrik) en ik vind eigenlijk geen van die drie echt ballerig (ok, een klein deel van Hendrik zou je idd ballerig kunnen noemen). Dus ik vraag me af in hoeverre de grootte van de vereniging van invloed is.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 14:00
Babs123
Babs123 is offline
Ik ga volgend jaar in Utrecht studeren en wil dan zeker wel bij een studentenvereniging. Hoe zit het met de ontgroening enz.? Is dat bij elke studentenvereniging hetzelfde!? Of is de een zwaarder/leuker/korter dan de ander? Tot nu toe ligt mijn voorkeur bij Veritas... Wordt je tijdens de UIT-dagen ook geconfronteerd met verschillende studentenverenigingen, op een leuke manier?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 14:56
Babs123
Babs123 is offline
Sorry zag net pas dat er al een hoop topics zijn over ontgroeningen en dat soort dingen. Toch zijn op en aanmerkingen altijd welkom!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2004, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Babs123 schreef op 16-03-2004 @ 15:00:
Ik ga volgend jaar in Utrecht studeren en wil dan zeker wel bij een studentenvereniging. Hoe zit het met de ontgroening enz.? Is dat bij elke studentenvereniging hetzelfde!? Of is de een zwaarder/leuker/korter dan de ander? Tot nu toe ligt mijn voorkeur bij Veritas... Wordt je tijdens de UIT-dagen ook geconfronteerd met verschillende studentenverenigingen, op een leuke manier?
De introductie bij Veritas is enorm afgezwakt. Een vriend van mij is lid geweest van de commissie vernieuwing introductieperiode bij Veritas. Zoals je misschien weet zijn ze drie jaar achtereen over de schreef gegaan. Het gevolg was dat de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit Utrecht hun subsidie introkken en dat ook andere sponsors afhaakten. Om weer aan geld te komen is de introductie nogal veranderd. Het is nu slechts een karikatuur van wat het ooit was, het is nauwelijks een ontgroening te noemen. Heel jammer. Maarja, over een paar jaar is het misschien weer aangetrokken tot normaal niveau, maar nu kijkt natuurlijk even heel academisch Nederland mee of het wel goed gaat.

Voor de UVSV kies je alleen maar als je weet waarom je ervoor kiest. Voor het corps geldt gewoon dat je er niet 'zomaar' bijgaat, je moet er een reden voor hebben. Je ouders zaten erbij, het is gebruikelijk in je familie, je voelt je er zelf in het bijzonder toe aangetrokken, enz.enz. Het is niet dat je er toevallig mee in contact komt en dat het je dan leuk lijkt, je moet er echt voor kiezen.

Unitas verder wordt in Veritas- en corpskringen als enorm knorrig beschouwd, maar ik ken de vereniging verder niet (ik zit zelf niet in Utrecht).
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:31
fractuur
fractuur is offline
Nu we het toch over introductie ed heben, heb ik nog een vraagje: hoe normaal is het ontgroenen? Wat voor soort verenigingen doen het, of doet iedereen het?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:46
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Nee, niet iedere vereniging ontgroent echt. Maar ontgroenen wordt in zoverre als 'normaal' gezien dat je voor enkele verenigingen de ontgroening moet hebben doorlopen wil je lid worden. De corpora ontgroenen per definitie, maar voor de rest valt er niet zo gek veel pijl op te trekken. Hier in groningen kennen 2 van de 7 vereniging een 'echte' ontgroening. Vindicat (corps) schijnt vooral psychisch erg zwaar te zijn terwijl Albertus voornamelijk lichamelijk zwaar is (van horen zeggen). Toch kent iedere vereniging wel iets van een introductie cq ontgroening. Je moet gewoon weten hoe de vereniging reilt en zeilt. Daarnaast zijn de introducties ook om de mensen van de vereniging te leren kennen.

Mijn eigen ervaringen van de introductie/ontgroening tot nu toe zijn vooral erg leuk (zoals hierboven staat, ben ik lid van ASV Hendrik in Groningen). Ik ben sinds kort lid en ben net zo'n beetje klaar met mijn introductie. In die introductieperiode was ik veel, heel veel op de societeit. Vier of vijf dagen per week was geen uitzondering. Maar dat is ook wel nodig om de vereniging -en de mensen- te leren kennen. Maar wat ik in die twee weken gedaan heb was geen ontgroening. Ik krijg nog wel een soort van ontgroening, maar dat is lang zo heftig niet als bij een corporale vereniging.

Overigens is het niet gebruikelijk om zo halverwege het jaar lid te worden van een studentenvereniging, maar dat is iets wat bij enkele kleinere studentenvereniging in groningen gebeurt
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 20:05
Babs123
Babs123 is offline
Jah dat vraag ik me dus ook af! Vertel mij eens welke studentenverenigingen in Utrecht WEL een ontgroening hebben en welke NIET een ontgroening hebben... (En welke het ´zwaarste´ is)
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 20:26
Verwijderd
USC/UVSV is het 'zwaarst', daarna Veritas. De rest schijnt wel mee te vallen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 10:06
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 16-03-2004 @ 10:55:
Ik denk dat dat ontzettend afhangt over welke vereniging je spreekt. Hier in groningen zijn ook een aantal kleintjes (ik denk aan Cleopatra, Bernlef, Hendrik) en ik vind eigenlijk geen van die drie echt ballerig (ok, een klein deel van Hendrik zou je idd ballerig kunnen noemen). Dus ik vraag me af in hoeverre de grootte van de vereniging van invloed is.
Cleopatra is een onwijs alternatieve vereniging, dus het lijkt me logisch dat daar geen ballen rondlopen. Die schoppen er alleen maar tegenaan. Bernlef is Fries, dat zegt genoeg. Hendrik weet ik niet zo veel van, maar je hebt ook nog Unitas en Dizkartes. Dat zijn juist wel kleine verenigingen waar veel wannabe-ballen rondlopen.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 10:43
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nuck schreef op 17-03-2004 @ 11:06:
Cleopatra is een onwijs alternatieve vereniging, dus het lijkt me logisch dat daar geen ballen rondlopen. Die schoppen er alleen maar tegenaan. Bernlef is Fries, dat zegt genoeg. Hendrik weet ik niet zo veel van, maar je hebt ook nog Unitas en Dizkartes. Dat zijn juist wel kleine verenigingen waar veel wannabe-ballen rondlopen.
nare man beweerde dat het vooral de kleinere verenigingen waren die zich zonodig ballerig moesten gedragen. Ik noem een aantal verenigingen op die in mijn ogen niet zo nodig ballerig hoeven te zijn. En dan is cleo een goed voorbeeld. Ik ga maar even niet in op je opmerking over Bernlef, want dat gaat gewoon helemaal nergens over. En wat betreft dizkartes en unitas: dat zijn in mijn ogen geen 'kleine' verenigingen. Ik heb van unitas s.g geen ledenaantal kunnen vinden, maar als ik me niet vergis is het de derde vereniging in groningen (na Vindicat en Albertus). Dizkartes heeft volgens hun eigen site ongeveer 690 leden. Dat zijn dus geen 'kleine' verenigingen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2004, 10:50
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-03-2004 @ 11:43:
nare man beweerde dat het vooral de kleinere verenigingen waren die zich zonodig ballerig moesten gedragen. Ik noem een aantal verenigingen op die in mijn ogen niet zo nodig ballerig hoeven te zijn. En dan is cleo een goed voorbeeld. Ik ga maar even niet in op je opmerking over Bernlef, want dat gaat gewoon helemaal nergens over. En wat betreft dizkartes en unitas: dat zijn in mijn ogen geen 'kleine' verenigingen. Ik heb van unitas s.g geen ledenaantal kunnen vinden, maar als ik me niet vergis is het de derde vereniging in groningen (na Vindicat en Albertus). Dizkartes heeft volgens hun eigen site ongeveer 690 leden. Dat zijn dus geen 'kleine' verenigingen.
Als je die verenigingen vergelijkt met het corps zijn ze wel klein. Ben je trouwens wel eens bij Bernlef geweest?
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 10:59
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nuck schreef op 17-03-2004 @ 11:50:
Als je die verenigingen vergelijkt met het corps zijn ze wel klein. Ben je trouwens wel eens bij Bernlef geweest?
Ik ben bij Bernlef geweest, in de KEIweek, en dat was toen best gezellig.

Overigens, na nog wat zoeken moet ik idd terug komen van wat ik eerst gezegd heb. Unitas s.g heeft zo'n 180 leden, en is daarmee dus duidelijk niet de derde vereniging van Groningen. Wat overigens niet wegneemt dat er nog genoeg kleine verenigingen zijn die niet b(r)allerig zijn.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 11:03.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:00
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-03-2004 @ 11:59:
Ik ben bij Bernlef geweest, in de KEIweek, en dat was toen best gezellig.
Ja, maar het zijn wel Friezen
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:04
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nuck schreef op 17-03-2004 @ 12:00:
Ja, maar het zijn wel Friezen
Dat kan ik moeilijk ontkennen, maar wat heeft dat hier mee te maken?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:10
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Nuck schreef op 17-03-2004 @ 12:00:
Ja, maar het zijn wel Friezen
Dus? Er zitten ook niet-Friezen bij Bernlef, en er zitten ook wel-Friezen bij Vindicat. Dus jouw punt gaat gewoon nergens over.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:10
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-03-2004 @ 12:04:
Dat kan ik moeilijk ontkennen, maar wat heeft dat hier mee te maken?
Wat ik wil zeggen is dat een vereniging als Bernlef ook helemaal niet pretendeert ballerig te zijn, maar gewoon voor Friese mensen onderling is. Ik heb het idee dat verenigingen als Unitas en Dizkartes wel de indruk willen wekken het 2e corps te zijn, als je snapt wat ik bedoel.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:14
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nuck schreef op 17-03-2004 @ 12:10:
Wat ik wil zeggen is dat een vereniging als Bernlef ook helemaal niet pretendeert ballerig te zijn, maar gewoon voor Friese mensen onderling is. Ik heb het idee dat verenigingen als Unitas en Dizkartes wel de indruk willen wekken het 2e corps te zijn, als je snapt wat ik bedoel.
Ok, maar dat is toch nog niet genoeg om te kunnen stellen dat het de kleine verenigingen zijn die ballerig zijn? Want: er zijn zat kleine vereningingen die niet ballerig zijn. En in dat verband noem ik wederom Cleo, Bernlef en Hendrik. Dat zijn kleine verenigingen die niet ballerig zijn. En of ze het pretenderen doet verder niet ter zake.

Tuurlijk zijn er kleine verenigingen die pretenderen ballerig te zijn, maar er zijn er ook zat die dat niet doen. Je kunt dus m.i niet stellen dat (en ik quote nare man): "Het zijn juist de kleinere verenigingen die nergens bij zijn aangesloten waarvan de leden zich zonodig als ballerig moeten profileren"
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 11:15
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-03-2004 @ 12:14:
Ok, maar dat is toch nog niet genoeg om te kunnen stellen dat het de kleine verenigingen zijn die ballerig zijn? Want: er zijn zat kleine vereningingen die niet ballerig zijn. En in dat verband noem ik wederom Cleo, Bernlef en Hendrik. Dat zijn kleine verenigingen die niet ballerig zijn. En of ze het pretenderen doet verder niet ter zake.

Tuurlijk zijn er kleine verenigingen die pretenderen ballerig te zijn, maar er zijn er ook zat die dat niet doen. Je kunt dus m.i niet stellen dat (en ik quote nare man): "Het zijn juist de kleinere verenigingen die nergens bij zijn aangesloten waarvan de leden zich zonodig als ballerig moeten profileren"
Nee, ok, in dat opzicht heb je gelijk.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 13:59
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2004 @ 16:04:

Unitas verder wordt in Veritas- en corpskringen als enorm knorrig beschouwd, maar ik ken de vereniging verder niet (ik zit zelf niet in Utrecht).
Ik ben tijdens de UIT-dagen bij Unitas geweest, en dit leek mij eigenlijk nog best gezellig. En Unitasleden die ik ken zijn bijna allemaal super aardig/gezellig. Wat bedoelen ze dan met knorrig eigenlijk??
Zelf ben ik lid van Biton, zustervereniging van het eerder genoemde Cleopatra. Het alto-gehalte bij Biton valt trouwens reuze mee, maar misschien is dat in Groningen anders?

@TS. Bij de UIT-dagen is er de gelegendheid langs alle verenigingen te gaan. Overdag zijn er overal rondleidingen, 's avonds verschillende feesten. Die rondleidingen moet je waarschijnlijk wel ff vragen aan je mentor. Ik had vorig jaar een mentor die lid was van het USC en het niet nodig vond langs andere verenigingen te gaan. Gewoon net zo lang zeiken tot je je zin krijgt, of alleen gaan, of met ander groepje.

Edit: het UVSV moet je gewoon jouw ding zijn zeg maar. Ik vind het zelf echt helemaal niks. Je moet veel te veel. Twee keer per week aanwezig, meer contributie betalen dan oudere jaars enz enz.
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
madwoman schreef op 17-03-2004 @ 14:59:
Ik ben tijdens de UIT-dagen bij Unitas geweest, en dit leek mij eigenlijk nog best gezellig. En Unitasleden die ik ken zijn bijna allemaal super aardig/gezellig. Wat bedoelen ze dan met knorrig eigenlijk??
Ik zit zelf niet in Utrecht maar als corpsleden of Veritijnen over Unitasleden spreken is dat vaak met een zeker dédain, simpelweg omdat het USC/UVSV bij het Nederlandse corps is aangesloten en Veritas bij het Allerheiligenconvent is aangesloten, terwijl Unitas maar een los verenigingetje is. Daarom wordt er flink op neergekeken. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen, ik studeer dus niet in Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 22:43
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2004 @ 17:18:
Ik zit zelf niet in Utrecht maar als corpsleden of Veritijnen over Unitasleden spreken is dat vaak met een zeker dédain, simpelweg omdat het USC/UVSV bij het Nederlandse corps is aangesloten en Veritas bij het Allerheiligenconvent is aangesloten, terwijl Unitas maar een los verenigingetje is. Daarom wordt er flink op neergekeken. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen, ik studeer dus niet in Utrecht.
Ah op die manier. Dat klopt wel denk ik. Maar ach dat is een heel andere discussie.
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-03-2004, 10:35
JLC
Avatar van JLC
JLC is offline
Ok, ik zal even alle onwaarheden over Unitas uit Utrecht uit de wereld helpen. Ik ben zelf lid van Unitas, vandaar.

Unitas is in Utrecht helemaal geen kleine vereniging en ook niet 'knorriger' als Veritas. We hebben 1000 leden en zijn ongeveer een vergelijkbare vereniging als Veritas. Er is altijd wel een soort 'strijd' tussen Unitas en Veritas, misschien wel omdat we zoveel op elkaar lijken en daarom dat Veritijnen zullen zeggen dat Unitariers 'knorrig' zijn. Maar dat is maar van een kant bekeken natuurlijk.
Unitas heeft ook contact met andere verenigingen in andere steden, maar is van die verenigingen wel ruimschoots de grootste.

Ik heb voor Unitas gekozen omdat het iets kleiner is, omdat het een mooie societeit heeft, en vooral omdat er gezellige mensen rondliepen tijdens de UIT (Utrechtse Introductie Tijd, je kunt inderdaad tijdens die week met je mentor gaan kijken bij alle verenigingen in Utrecht en dan een keuze maken of je ergens bij wilt en zoja: waarbij). Het sprak me bij Unitas gewoon veel meer aan dan bij Veritas. Maar ik geloof dat het bij Veritas ook heel leuk kan zijn als je erbij zit.

De ontgroening bij Unitas is ongeveer hetzelfde als bij Veritas. Veritas en Unitas hebben vorig jaar allebei een deel van de subsidie in moeten leveren omdat ze te ver zijn gegaan met hun ontgroening. Veritas moest echter nog meer uitkijken dan Unitas en daarom is de ontgroening bij Veritas dit jaar minder zwaar geweest dan bij Unitas. Bij Unitas was hij overigens ook minder zwaar dan voorheen.

Unitas is gewoon een superleuke vereniging! Maar je moet gewoon bij de vereniging gaan die je het meeste aanspreekt. Je moet niet een keuze maken omdat je ergens al veel mensen kent of omdat je ouders daar misschien bij zijn geweest. Toen ik bij Unitas ging, kende ik ook veel meer mensen bij Veritas, maar ik ben blij dat ik voor Unitas gekozen heb, want ik heb het er ontzettend naar mijn zin!

Het is wel aan te raden in Utrecht om bij een vereniging te gaan als je op kamers gaat wonen. Het verenigingsleven speelt namelijk een vrij grote rol in de stad. Het hoeft niet perse een traditionele vereniging te zijn, het kan ook een roeivereniging, zeilvereniging of andere sportvereniging zijn. Daarnaast heeft Utrecht heel veel echt kleine verenigingen die je ook tijdens de UIT kunt leren kennen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:49
Babs123
Babs123 is offline
Kijk, dat is nog eens een duidelijk verhaal! Nice! Hoe zit het trouwens met de UIT-dagen, hoe gaat dat allemaal in z´n werk zeg maar?! Het enige waar ik beetje bang voor ben dat is de ontgroening als ik eerlijk ben. Ik weet ´t, het is 2 weken afzien en dan krijg je er 4 toffe jaren voor terug, but still!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 22:50
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-03-2004 @ 11:36:
Met alle respect hoor, echt waar, maar als ik sommige posts van jou lees lijk je me niet echt een type voor de UVSV.
*lacht*
oke dan. hoezo, als ik vragen mag?
wat voor type vind je me dan wel?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 10:09
Tovenaar
Tovenaar is offline
Waarom zou je uberhaupt bij een studentenvereniging gaan? Ben je bang dat je zonder geen vrienden kan maken ofzo? Of dat je geen leuke jaren hebt zonder daar lid van te zijn? Overigens, ben op mijn SvJ in Utrecht nog maar 1 eerstejaars tegengekomen die lid is van een vereniging, en heb toch al heel wat mensen gesproken. En ik kan toch niet zeggen dat het tot nu toe geen toffe tijd is.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 18-03-2004 @ 23:50:
*lacht*
oke dan. hoezo, als ik vragen mag?
wat voor type vind je me dan wel?
In elk geval niet corporaal. Zal wel komen door posts op L&R en Psych. Je komt niet echt over als iemand die superzeker, arrogant, brallerig is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 10:44
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 19-03-2004 @ 11:09:
Waarom zou je uberhaupt bij een studentenvereniging gaan? Ben je bang dat je zonder geen vrienden kan maken ofzo? Of dat je geen leuke jaren hebt zonder daar lid van te zijn? Overigens, ben op mijn SvJ in Utrecht nog maar 1 eerstejaars tegengekomen die lid is van een vereniging, en heb toch al heel wat mensen gesproken. En ik kan toch niet zeggen dat het tot nu toe geen toffe tijd is.
Omdat niet iedereen altijd de juiste mensen tegenkomt. Zeker bij de grote, massale studies (denk aan: 450 eerstejaars) verdrink je al snel in de menigte. En dan kan een studentenvereniging gewoon erg handig (maar, vooral ook: ontzettende leuk) zijn.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 10:52
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 19-03-2004 @ 11:44:
Omdat niet iedereen altijd de juiste mensen tegenkomt. Zeker bij de grote, massale studies (denk aan: 450 eerstejaars) verdrink je al snel in de menigte. En dan kan een studentenvereniging gewoon erg handig (maar, vooral ook: ontzettende leuk) zijn.
Die 450 zijn er dus ongeveer ook op de SvJ... En verdrinken in de menigte, nee eigenlijk helemaal niet, het kan aan de studie liggen of aan mij natuurlijk, maar dat is juist niet zo. Ik denk dat je altijd wel mensen tegenkomt die je mag (en ook mensen die je minder mag uiteraard). Maar ik ben niet zo moeilijk in de omgang, daarmee bedoel ik dat ik met veel mensen goed op kan schieten, ongeacht muziekstijl, politieke opvatting etcetera etcetera. Omdat je altijd wel een paar dingen gemeen hebt (houden van stappen bijvoorbeeld ) En als je dat niet kan, vind ik nog de studentenvereniging een behoorlijke wanhoopspoging. Er zijn zo ontzettend veel mensen alleen al in Nederland, dat je altijd wel mensen tegenkomt waar je vrienden mee kan worden...
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 11:11
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 19-03-2004 @ 11:52:
Die 450 zijn er dus ongeveer ook op de SvJ... En verdrinken in de menigte, nee eigenlijk helemaal niet, het kan aan de studie liggen of aan mij natuurlijk, maar dat is juist niet zo. Ik denk dat je altijd wel mensen tegenkomt die je mag (en ook mensen die je minder mag uiteraard). Maar ik ben niet zo moeilijk in de omgang, daarmee bedoel ik dat ik met veel mensen goed op kan schieten, ongeacht muziekstijl, politieke opvatting etcetera etcetera. Omdat je altijd wel een paar dingen gemeen hebt (houden van stappen bijvoorbeeld ) En als je dat niet kan, vind ik nog de studentenvereniging een behoorlijke wanhoopspoging. Er zijn zo ontzettend veel mensen alleen al in Nederland, dat je altijd wel mensen tegenkomt waar je vrienden mee kan worden...
Leuk voor jou dat het jou wel lukt, maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen. En een studentenvereniging is geen wanhoopspoging. Het is een manier om contacten op te doen. Ik zie niet in wat het verschil is met contacten opdoen op je studie, bij een sportvereniging, etc. Verder is het een manier om een zekere bestuurlijke ervaring te krijgen (denk aan het plaatsnemen in commissies en daarmee dus dingen moeten regelen, vergaderen etc.). Ik er zullen op mijn studie ongetwijfeld mensen zitten met wie ik het goed kan vinden, maar ik ben ze niet tegengekomen. Dat is zonder twijfel ook deels mijn eigen schuld, maar dat verandert niets aan de situatie.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:20
JLC
Avatar van JLC
JLC is offline
Citaat:
Babs123 schreef op 18-03-2004 @ 21:49:
Kijk, dat is nog eens een duidelijk verhaal! Nice! Hoe zit het trouwens met de UIT-dagen, hoe gaat dat allemaal in z´n werk zeg maar?! Het enige waar ik beetje bang voor ben dat is de ontgroening als ik eerlijk ben. Ik weet ´t, het is 2 weken afzien en dan krijg je er 4 toffe jaren voor terug, but still!
De UIT-dagen gaan als volgt:
Alle nieuwe eerstejaars studenten (Universiteit en HBO) in Utrecht kunnen zich opgeven voor deze introductieweek. Het is geen introductie van je studie, maar een introductie van de stad Utrecht en het studentenleven.
Je wordt op maandag ingedeeld in groepjes. Ieder groepje heeft twee mentoren. Dit zijn mensen die al in Utrecht studeren. Met hen ga je van maandag tot en met donderdag de hele stad door. Je gaat naar alle kroegen, gaat een rondvaart maken over de grachten, gaat de Dom beklimmen, etc, etc. Je leert zo de stad Utrecht op een leuke manier kennen. Je kunt met je mentoren ook naar alle studentenverenigingen en sportverenigingen gaan kijken. Je kunt rondleidingen krijgen en vragen stellen aan de leden. s' Avonds zijn er overal feesten waar je gratis naar toe kunt gaan. (Bij verschillende verenigingen.)
Het is gewoon een supergave week die je echt niet mag missen als je in Utrecht gaat studeren!!!
Als je besluit bij een studentenvereniging te gaan dan kun je je tijdens die week daarvoor inschrijven. Vaak doen mensen dat aan het einde van de week. Dan zitten er vaak nog een paar dagen tussen en begint op zaterdag bij de meeste verenigingen de ontgroening.

Over de ontgroening kan ik zeggen: het is niet leuk, je hebt bij de meeste verenigingen een buitenweek (dan ga je op kamp) en een binnenweek (op de societeit). Maar de ontgroening is wel te doen. De mensen die rot tegen je doen hebben het zelf ook meegemaakt en weten dus precies hoe je je voelt. Je moet gewoon telkens blijven relativeren en bedenken dat het een groot spel is dat na een kleine twee weken voorbij is.
Je leert mensen die tegelijk met jou de ontgroening doen ook heel snel kennen omdat je samen 'iets meemaakt' en het is heel gaaf als het afgelopen is en dat je het toch maar mooi gedaan hebt!! De mensen waarmee ik tijdens de ontgroening het meeste mee omging, die zie ik nu ook nog heel vaak. De meeste zitten in mijn jaarclub. En het is inderdaad waar wat je zegt: het is iets minder dan 2 weken rot, maar je krijgt er heel wat voor terug! Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Ik heb het nu veel leuker in Utrecht dan vorig jaar, toen ik nog niet bij een vereniging zat. En mensen die zeggen dat het een wanhoopspoging is weten niet wat ze missen of durven zelf misschien niet eens lid te worden!! (Niet allemaal overigens...)

Dus ga lekker naar de UIT en beslis dan wat je doet, dan komt het helemaal goed! En als je het nog niet meteen in je eerste jaar wilt doen dan kan het ook altijd nog in je tweede jaar!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:21
Babs123
Babs123 is offline
EEN BEHOORLIJKE WANHOOPSPOGING?!

wat is dat dan weer voor onzin! Maar goed, ongeacht dat jij het een behoorlijke wanhoopspoging vindt lijkt het mij in ieder geval wel leuk! En ik wou er gewoon wat informatie over hebben...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 17:49
Verwijderd
Je gaat gewoon bij de internationale socialisten en bij de antifa, en je kunt in een gezellige zwarte einheidslook veel lol beleven
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:20
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2004 @ 11:15:
In elk geval niet corporaal. Zal wel komen door posts op L&R en Psych. Je komt niet echt over als iemand die superzeker, arrogant, brallerig is.
o, maar zo kan ik me heel goed voordoen hoor!
ik ben misschien niet zo, maar dat toneelspelen blijkt zo moeilijk nog niet!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:26
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
als lid worden van een studentenvereniging een (behoorlijke) wanhoopspoging is, dan lopen er wel heeeeeel erg veel wanhopige mensen rond!
en lid worden van een studievereniging? mag dat dan wel of is dat ook wanhopig of iets in die zin?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:51
NielsB
NielsB is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 19-03-2004 @ 11:09:
Waarom zou je uberhaupt bij een studentenvereniging gaan? Ben je bang dat je zonder geen vrienden kan maken ofzo? Of dat je geen leuke jaren hebt zonder daar lid van te zijn? Overigens, ben op mijn SvJ in Utrecht nog maar 1 eerstejaars tegengekomen die lid is van een vereniging, en heb toch al heel wat mensen gesproken. En ik kan toch niet zeggen dat het tot nu toe geen toffe tijd is.
Mijn hemel: als student journalistiek moet jij echt nog veel leren zeg! Vraag even aan anderen waarom ze lid zijn geworden bij een vereniging, en dan antwoorden ze echt niet alleen dat ze vrienden zoeken. Hoor en wederhoor... Zo worden genoeg mensen lid vanwege de gezelschappen en disputen, die soms vrij uniek zijn. Bovendien is het een perfecte manier om te netwerken.

Bovendien heb je het over 450 eerstejaars bij de school voor journalistiek. Volgens mij zijn het er 350. Het kan overigens zijn dat er in het eerste jaar niet veel mensen lid zijn geworden, maar er zijn er zeker meer dan 1 lid geworden. Ik geloof dat zelfs in het tweede jaar een paar jongens van het USC zitten, een paar van Veritas en een paar meiden van UVSV. Maar die USC'ers zijn gewoon ballen die op het geld van hun ouders teren en te lui zijn om te werken. Allemaal van die rijke stinkerds. Want echt waar: ik heb begrepen dat je bij het corps wel meer dan 150 euro per maand kwijt bent aan kosten. Van dat geld kan je bijna een kamer huren!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in Utrecht do's en don'ts
Smurre
5 25-08-2010 18:56
Studeren studentenverenigingen in Amsterdam en Utrecht
nellekevh
7 30-05-2009 11:29
Eindexamens 2006 Eindexamen gedaan en studeren in Utrecht?
icie
2 16-06-2006 15:51
Algemene schoolzaken Op kamers in een andere stad dan waar je studeert
Anton aus Tirol
70 14-01-2006 13:18
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen in Groningen
Gaea
62 06-04-2005 21:08
Algemene schoolzaken studentenverenigingen
Charlottetje
52 20-05-2004 21:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.