Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2011, 18:23
Verwijderd
Hoi allemaal,

Vandaag heeft de zoveelste leraar ons verteld dat 4 VWO een enorm zwaar en belangrijk jaar is. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervaringen met dit jaar zijn, als jullie ze hebben natuurlijk XD. Ik zit in 4 VWO en wordt zo langzamerhand toch wat zenuwachtig, is het dan echt zo'n zwaar????? (valt nog best mee tot nu toe, hoor)

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2011, 18:26
Verwijderd
Ik weet van vrienden dat ze het een best wel druk jaar vinden. Als je gewoon al je werk bijhoudt, je toetsen goed leert en aantekeningen maakt kom het waarschijnlijk dus wel goed. In HAVO4 blijft het merendeel ook zitten aan gebrek aan motivatie dus waarschijnlijk is dat op VWO ook het geval.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:28
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mwah. Ik heb nooit gedacht 'omg dit is heeeel veel zwaarder ' Wel 'jeetje, ze zeggen elk jaar dat het moeilijker wordt ' Hoewel ze nu blijven te haken bij '5 vwo is eigenlijk wel echt het zwaarste jaar' (en ik zit nu toch al in de zesde! )

En als het jou meevalt, dan zal het wel niet zo zwaar zijn (voor jou, in ieder geval) - je kunt toch het beste afgaan op wat je zélf ervaart. En ik geloof nooit dat er superveel verschil tussen de jaren zit, want anders had iemand wel gezegd dat het meer rechtgetrokken moest worden, maar dat heb ik nog nooit gehoord!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Tenzij je moeite hebt met 3VWO zal het geen punt zijn. Ook op de hogere profielen stelt het weinig voor.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:00
Verwijderd
Oké, bedankt voor jullie reacties!
De 3e sloot ik af met een acht gemiddeld, dus wat dat betreft maak ik me niet druk.
Ik hoop dat die proefwerkweken een beetje lukken ;-)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:11
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik stond in de derde ook een 8 gemiddeld, en dat werd in de vierde een 7 gemiddeld. Maar goed, toen maakte ik ook minder huiswerk en gebruikte ik meer drugs, dus dat zal ook wel meegespeeld hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:10
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Ik zit zelf nu ook in 4v. Bij ons heeft ook de zoveelste leraar gezegd dat de vierde zo moeilijk is, enzovoort. Of ik het moeilijk vind? Het is eigenlijk moeilijk te beoordelen, omdat ik alleen maar paar weekjes les heb gevolgd. Tot nu toet gaat het heel goed. Persoonlijk denk ik dat ze overdrijven.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:15
Verwijderd
Er werd bij ons altijd volgehouden dat 5VWO het moeilijkste jaar is, en dat 4VWO een aanloop is, dat het dus wel wat moeilijker zou zijn, maar nog steeds niet ontiegelijk moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 14:39
Verwijderd
Bij ons wordt verteld dat 3VWO het moeilijkst is.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 11:55
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Bij ons werd dat ook verteld geloof ik, maar meer als overbruggingsjaar. Zo heb ik het ook gezien. In de vierde klas sluit je allerlei vakken af zoals Frans 1, Duits 1, Biologie etc. dus dat was het laatste drukke jaar met nog veel vakken. Daarna had je wel minder vakken. Sommige mensen hadden ook nogal moeite met het afsluiten van die vakken. Ik kan me best goed voorstellen dat je als die-hard bèta zonder talenknobbel, moeite hebt om de talen af te sluiten. 5VWO werd wel aangeduid als qua leerstof het jaar waarin je de grootste kennissprong moet doen zeg maar. 4VWO was de opstap en afsluit voor dingen, 5VWO was de kennisverbreding en bouwen op oudere kennis en 6VWO herhaling en afsluiting.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 12:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nou, ik heb in 4vwo alleen ANW afgesloten. Om er dan maatschappijleer voor terug te krijgen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Bij ons werd dat ook verteld geloof ik, maar meer als overbruggingsjaar. Zo heb ik het ook gezien. In de vierde klas sluit je allerlei vakken af zoals Frans 1, Duits 1, Biologie etc. dus dat was het laatste drukke jaar met nog veel vakken. Daarna had je wel minder vakken. Sommige mensen hadden ook nogal moeite met het afsluiten van die vakken. Ik kan me best goed voorstellen dat je als die-hard bèta zonder talenknobbel, moeite hebt om de talen af te sluiten. 5VWO werd wel aangeduid als qua leerstof het jaar waarin je de grootste kennissprong moet doen zeg maar. 4VWO was de opstap en afsluit voor dingen, 5VWO was de kennisverbreding en bouwen op oudere kennis en 6VWO herhaling en afsluiting.
Dan heb jij waarschijnlijk nog de Oude Fase meegemaakt? Wij hebben geen Frans 1 of Duits 1 meer.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 16:59
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
4vwo was niet veel moeilijker dan 3vwo. Je hebt je eigen profiel gekozen met vakken die je (als het goed is) liggen. Komt vast goed.
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 18:12
piraat013
piraat013 is offline
3 Vmbo,4Havo,5Vwo zijn inderdaad pittig het meeste stof behandel je daar dan ook.In het eindexamenjaar heb je het niet zo heel druk eerlijk gezegd op examens en toetsweken na dan

Laatst gewijzigd op 01-10-2011 om 12:43.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 18:30
bronze
Avatar van bronze
bronze is offline
4 vwo valt echt ontzettend mee, vooral omdat er ook vrijwel geen stress is voor cijfers die ook meetellen voor het SE
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 19:35
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Dan heb jij waarschijnlijk nog de Oude Fase meegemaakt? Wij hebben geen Frans 1 of Duits 1 meer.
Oude fase, dat heette bij ons toen nog de nieuwe fase. Er zal vast nog wel enige overlap in zitten.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 23:06
Verwijderd
Nou, niet echt. Dat vakken afsluiten hebben wij nog niks gehoord (zit nu in 3VWO), behalve dan van ANW.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 08:24
Verwijderd
Citaat:
Oude fase, dat heette bij ons toen nog de nieuwe fase. Er zal vast nog wel enige overlap in zitten.
Ik ben het allereerste eindexamen jaar nieuwe tweede fase, en als mijn zus begint te kletsen over wat zij allemaal had aan vakken dan heb ik daar niets mee tenzij het gaat over geschiedenis oid, omdat dat nooit veranderd .

Bij ons sloot je in 3vwo alleen de vakken af die daarna niet meer in je profiel zaten. Dat is het enige volgens mij en wij kregen in 4vwo ANW en Maatschappijleer, dus dat hebben we ook pas in de 4de afgesloten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-10-2011, 16:42
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
4 vwo valt echt ontzettend mee, vooral omdat er ook vrijwel geen stress is voor cijfers die ook meetellen voor het SE
Dat is afhankelijk van het vak en school. In 4VWO had ik al vakken waarbij alle toetsen meetelden voor het SE, zoals geschiedenis.

In de bovenbouw vond ik zelf 5VWO het zwaarste jaar, 4VWO was goed te doen .
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 17:45
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik heb het afgelopen jaar 4 VWO gedaan, en het was gewoon even wennen aan de Tweede Fase. Als je dan terugkijkt op de 'Eerste Fase' (dus 3VWO en lager), was dat wel echt een stuk relaxter...

Maar je moet er gewoon even 'in' komen, als je er eenmaal aan gewend bent, is 4 VWO (en wat mij betreft tot nu to ook 5 VWO) helemaal niet zo moeilijk. Gewoon je huiswerk bijhouden en opletten in de les, en als je dan ook nog een beetje kan plannen kan je nog genoeg dingen naast je school doen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 11:29
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Ik ben het allereerste eindexamen jaar nieuwe tweede fase, en als mijn zus begint te kletsen over wat zij allemaal had aan vakken dan heb ik daar niets mee tenzij het gaat over geschiedenis oid, omdat dat nooit veranderd .

Bij ons sloot je in 3vwo alleen de vakken af die daarna niet meer in je profiel zaten. Dat is het enige volgens mij en wij kregen in 4vwo ANW en Maatschappijleer, dus dat hebben we ook pas in de 4de afgesloten.
Dat laatste hadden wij ook. Dus zie daar de overlap. Zoveel is er niet veranderd, want dat kan helemaal niet, want je moet dezelfde kennis beheersen bij de eindexamen. Ik denk dat de inrichting sowieso per school nog erg kan verschillen. Maar aangezien er methodes worden gevolgd, blijft dat nog wel redelijk hetzelfde.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 11:30
Verwijderd
Oh, maar ik dacht dat ANW en Maatschappijleer altijd al in de vierde werden gegeven? Mijn zus had dat ook, volgens mij is dat nooit anders geweest toch ? Dat onderste stukje hoorde al niet meer bij mijn ervaringen van de nieuwe tweede fase
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 18:26
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Oh, maar ik dacht dat ANW en Maatschappijleer altijd al in de vierde werden gegeven? Mijn zus had dat ook, volgens mij is dat nooit anders geweest toch ? Dat onderste stukje hoorde al niet meer bij mijn ervaringen van de nieuwe tweede fase
ANW werd bij ons in de 4e gegeven en afgesloten. Maatschappijleer wordt bij ons in klas 5 gegeven.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 15:14
weesee
Avatar van weesee
weesee is offline
Citaat:
Oh, maar ik dacht dat ANW en Maatschappijleer altijd al in de vierde werden gegeven? Mijn zus had dat ook, volgens mij is dat nooit anders geweest toch ? Dat onderste stukje hoorde al niet meer bij mijn ervaringen van de nieuwe tweede fase
het verschilt per school in welk jaar je welke lessen krijgt, ik heb ANW ook in de vierde afgesloten, en maatschappijleer moet ik dit jaar in de 5e doen
__________________
weesee xx
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 15:45
Beyla
Beyla is offline
Ik vond het persoonlijk wel meevallen hoor al zeiden alle leraren dat ook en masse tegen mij.
Maar echt, 4 VWO is niks om je druk over te maken, het loopt allemaal geleidelijk op en wordt niet ineens heel veel moeilijker ofzo. ^_^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2011, 17:58
xPien
Avatar van xPien
xPien is offline
4vwo valt reuze mee, vond ik tenminste wel. ik zit nu in 5vwo en dat is wel veel meer, zoals meer verslagen maken etc. en veel leraren bij mij zeggen dat 5vwo het moeilijkst is
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 20:23
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
5 VWO ervaar ik ook als een stuk moeilijker dan 4 VWO.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 20:27
Verwijderd
Citaat:
5 VWO ervaar ik ook als een stuk moeilijker dan 4 VWO.
Tja, maar ik ervaar nu ook dat 3VWO een tikje moeilijker is dan 2VWO (vooral qua uren, ik heb de meeste uren van heel de school, en daarna nog huiswerk als je om kwart over 4 thuis komt, hm)

Ik ga toch ook voor dit denk ik:

Citaat:
[...]
Maar echt, 4 VWO is niks om je druk over te maken, het loopt allemaal geleidelijk op en wordt niet ineens heel veel moeilijker ofzo. ^_^
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 05:40
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Tja, maar ik ervaar nu ook dat 3VWO een tikje moeilijker is dan 2VWO (vooral qua uren, ik heb de meeste uren van heel de school, en daarna nog huiswerk als je om kwart over 4 thuis komt, hm)

Ik ga toch ook voor dit denk ik:
Ik herken me in jou. Drie dagen in de week...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 14:57
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik vond 5 vwo zwaarder, maar ik vond 6 vwo niet zwaarder dan 5 vwo ondanks de examens. Dat kwam ook wel een beetje omdat er in 5 vwo veel vakken zijn gegeven waar ik niet zo goed in was of geen motivatie voor had en ook in de vakken waar ik wel goed in was de moeilijkste onderwerpen zijn gegeven.

Verder vond ik 4 vwo vrij vergelijkbaar met 3 vwo, komt waarschijnlijk omdat ik vanuit 3 vwo al gewend was dat de punten niet vanzelf binnen komen, dus de eigen verantwoordelijkheid kon ik gemakkelijk aan. Daar word je meestal in 4 vwo iets vrijer in gelaten, dus als je gewoon je huiswerk doet en goed plant is er niets aan de hand.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Versneld VWO / Sprint VWO
Noomsel
0 12-01-2017 12:47
Algemene schoolzaken Van havo 4 naar vwo 5 / 2e halfjaar vwo4 dan naar vwo 5
Nelvalhil
3 01-11-2014 21:10
Studeren van VWO 4 naar HAVO 5
leonieke
4 01-04-2014 22:36
Studeren 4 VWO naar VAVO
jean-
5 23-08-2010 16:21
Algemene schoolzaken het grote VAVO-topic
Toet0r
500 20-04-2009 12:16
Algemene schoolzaken Vwo 5 naar het MBO
AlCoHoLLiC
11 30-01-2004 08:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.