Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2005, 09:39
Mois
Mois is offline
Hallo,
Gisteren heb ik een nieuwe pc gekocht.

Windows XP - Home Edition (5.1.2600)
Processor: AMD Sempron(tm) 2600+ 1833 MHz
Geheugen: 479 MB (2 strips van 256)
Moederbord: K7S41GX
Kloksnelheid: 1.84 GHz, 480 MB
Grafische kaart: SiS 741
Stations: AOPEN CRW5232/AAO PRO (cdr-writer)
HDD: WDC WD800JB-00JJA0 (NTFS)
BIOS versie: P2.00


Nu heb ik dus de originele nieuwe harde schijf (WDC WD800JB-00JJA0 80 Gig (NTFS) er in zitten als MASTER.
Uit mijn oude PC (dood) is nog een HD (MAXTOR DiamondMax Plus 9 80 GB ATA/133 HDD) gekomen waar al mijn data op staat. (die ik absoluut niet kan missen!)
Deze is goed draaiende uit mijn oude pc gekomen.
Nu zet ik deze HD in mijn nieuwe pc (als SLAVE) maar dan geeft 'ie aan:
"DISK BOOT".

We hebben al vanalles geprobeerd.
De slotjes staan goed, het platte snoer (hoe heet dat) hebben we ook al vervangen maar dat hielp niks.
Daarna hebben we het met een andere schijf (WDC WD400 40 Gig) geprobeerd maar geeft 'ie dezelfde fout aan dus mijn oude 80 Gig dataschijf is dus waarschijnlijk niet kapot. Anders las hij de 40 Gig wel.

Mijn vraag is nu: Wat moet ik doen om mijn oude 80 Gig dataschijf weer draaiende te krijgen in mijn nieuwe pc'tje!?

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 10:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2005, 09:47
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik denk dat je in je BIOS (tijdens het opstarten op een of andere f-knop drukken, of delete of zo) moet kijken wat de volgorde van je boot devices is. Het zou kunnen dat het daar aan ligt.

Ik zie trouwens dat het een ASRock moederbord is, heb ik ook. Ik kan mijn boot-volgorde veranderen door tijdens het opstarten op F11 te drukken, dus dat kan je ook nog proberen.

Wees wel voorzichtig met instellingen in je BIOS!

Over het geheugen: je moederbord heeft onboard VGA, wat betekent dat van je totale geheugen (512 MB) een stuk wordt afgesnoept, waardoor je lager uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 10:01
Mois
Mois is offline
Owja, dat van het geheugen klopt! Ik gebruik nu tijdelijk nog mijn onboard spul (video, geluid) maar in de loop van de week komt er een op-zich-zelf-staande betere video en geluidskaart in.

Nou, ik zal de rest is proberen vandaag. Kijken of het daar aan ligt. Bedankt voor zover!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 13:42
Mois
Mois is offline
Ok, heb het gecheckt maar het lukt niet.
Hij ziet 'm nog steeds niet!

Iemand een idee!?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 13:56
ChateauDenise
Avatar van ChateauDenise
ChateauDenise is offline
Bedoel je dat de computer opstart met de verkeerde harde schijf, of herkent de computer hem niet als je in Windows zit?

Staat er trouwens een besturingssysteem op de oude HD geinstalleerd?
__________________
Magiër
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 14:02
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
ChateauDenise schreef op 07-07-2005 @ 14:56 :
Bedoel je dat de computer opstart met de verkeerde harde schijf
Precies, en volgends mij moest ze ff beter kijken naar de stand van de jumper
En als je nou eens de hd van je nieuwe computer op master zet en die andere op cableselect (ofzoiets).

In iedergeval raad ik je aan, om het ff te vragen aan de mensen bij subforum hardware.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 14:22
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik denk dat de jumper op je oude 80GB schijf niet goed staat. Moet op slave staan, of cable select.

(Heb hier nl. bijna precies dezelfde PC en die error ken ik, kreeg ik ook toen ik laatst een andere HD erop aansloot waarvan ik per ongeluk de jumper op master had laten staan.)
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 07-07-2005 om 14:24.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 09:12
Mois
Mois is offline
Citaat:
"(blabla) originele nieuwe harde schijf als MASTER.
Oude data HD 80 Gig als SLAVE (blabla)"
Dus dat is wel goed ingesteld.

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 09:14.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 09:33
bla1991
bla1991 is offline
Probeer die 2e HD eens op je Secondairy IDE sleuf aan te sleuten, vermoedelijk de IDE sleuf waar ook je CD-drive op aangesloten is. Hierdoor zal hij altijd de HD in de primary IDE sleuf als Master aanwijzen. Zet vervolgens je CD-drive op Master , je 2eHD op Slave, of andersom.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 09:43
Mois
Mois is offline
Ok, ik zal het proberen.

Maar ik bel in ieder geval de winkel waar ik 'm heb gekocht en de broer van mijn vriend. Die weten misschien wel wat het is.

Allemaal bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 12:09
TreeMonkey
Avatar van TreeMonkey
TreeMonkey is offline
Nou volgens mij heb je nu een WD S-ATA schijf erin gezet right?

De andere is IDE... IDE (ouder systeem) gaat qua drive letters voor op de S-ATA schijven.

Je oude harde schijf heeft dus voor je PC drive letter C. Een computer boot ATLIJD vanaf C, ook al staat windows op een andere schijf (boot record staat dan toch op C).

Je moet de windows XP cd in de computer duwen, en daarvan booten. Via de herstel console kun je scannen naar windows installs.

als je dan bootcfg /rebuild (geloof ik) doet maakt hij een goede XP boot record op C.

Hoop dat hiermee t probleem verholpen is . Anders moet je wat meer info geven.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 12:00
Mois
Mois is offline
We hebben vanalles geprobeerd maar niks werkte echt. Op het gegeven moment allebei de schijven op een aparte flatcable en aparte aansluiting gedaan (elke schijf op andere sleuf aan het moederbord) maar dan nog zag 'ie 'm niet. Hij kwam wel in een blauw scherm dat 'ie 'm ging scannen (de oude schijf) maar daar was het mee gedaan.

Nou, ik heb het ff gevraagd aan de broer van m'n vriend. (Zit in de computerwereld)
Maar het blijkt zo te zijn dat Maxtor en Western Digital het niet erg fijn vinden om samen te werken.

Daarom krijg ik nu van hem een nieuwe Maxtor en dan heb ik 2 Maxtor's erin en dat gaat wel samen.

Erg lastig maar goed. Het probleem is nu dus min of meer opgelost.

Allemaal bedankt voor de moeite!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:25
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat is echt bullshit.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:32
Mois
Mois is offline
Citaat:
M@rco schreef op 11-07-2005 @ 14:25 :
Dat is echt bullshit.
Dat is echt GEEN bulshit!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:36
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Jawel, het is echt onzin dat 2 merken harde schijven niet "samen kunnen werken". Lang leve de "experts" die in de "computerwereld" zitten...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:40
Mois
Mois is offline
Het is wel waar.
Maar goed, ik ga niet verder in discussie met jou.
Geen zin in.
Word je moe van.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:52
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou ja, dan moet je het zelf maar weten Just trying to help.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:56
Mois
Mois is offline
Ja dat weet ik wel beste jongen, maar we hebben alles al geprobeerd. Echt alles! Maar het blijft kut. Het lukt gewoon niet... Daardoor ben ik een beetje chaggie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-07-2005, 14:31
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik weet ook wel hoe frustrerend dat kan zijn
Maar ik weet óók dat je gewoon twee harde schijven van verschillende merken in een computer kunt zetten, en dat het dan gewoon werkt.

Nou ja, nog één keer proberen:

In de BIOS setup, bij Boot - Boot Device Priority, heb je zo'n menuutje:



(Sorry voor de belabberde kwaliteit foto )

Stel je voor dat dit de IDE-kabel is (die platte dus), en het zit zo aangesloten:

- WD 80GB (jumper op Master)
|
|
- Maxtor 80GB (jumper op Slave)
|
|
|
|
- (blauwe aansluiting op moederbord)

En je zet in dat menuutje de WD schijf vóór de Maxtor... dan zou het toch echt gewoon moeten werken, hij zoekt dan namelijk eerst op de WD schijf naar een boot record, vindt die (ik neem tenminste aan dat daar nu Windows op staat) en dan laat hij wat het opstarten betreft de Maxtor schijf verder buiten beschouwing. Moet en kan eigenlijk geen problemen opleveren.

Sorry als je het zo al hebt geprobeerd, ik doe ook maar een poging.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 11-07-2005 om 14:34.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 14:43
Mois
Mois is offline
Yup, dank jewel. Maar jah... Dat heb ik idd ook al geprobeerd...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Nieuwe laptop
FREAKY_7
27 07-07-2012 11:42
Software & Hardware Harde schijf oude computer
Verwijderd
13 21-08-2008 14:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.