Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2005, 17:29
Psycho-test
Psycho-test is offline
.
De meeste leden van dit forum zullen wel een stellig antwoord hebben op de vraag of Astrologie onzin is, alleen zal dit antwoord bij de enen "ja" zijn en bij de anderen "neen".

De astrologie - op zijn minst de populaire versie ervan - gaat ervan uit dat bvb een Waterman een heel andere persoonlijkheid heeft dan bvb een Leeuw. Eigenaardig genoeg is dit nog nooit wetenschappelijk onderzocht. Dit is nu voor het eerst op grote schaal gebeurd door een team van Vlaamse en Nederlandse psychologen, en dit is hun definitieve "wetenschappelijke" conclusie :

"Het resultaat van dit grootschalig wetenschappelijk onderzoek - bij ons weten met 38.507 test-personen het eerste wetenschappelijk onderzoek op dergelijke schaal over dit onderwerp uitgevoerd - is dus duidelijk : je kunt geen zinvolle uitspraken doen over iemands persoonlijkheid als je alleen maar zijn of haar sterrenbeeld kent."

Deze uitspraak heeft - begrijpelijk - in de Vlaamse media al tot felle discussies geleid met de "gevestigde" astrologen.

Voor mij persoonlijk is dit de bevestiging van wat ik altijd al gedacht heb. En wat denken jullie ?

***testinfo/reclame

Voor wie het zelf eens wil proberen : http://www.psycho-test.net
.

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 21:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2005, 20:17
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Het klopte voor 90% denk ik maar toch ik dacht dat ze dan gaan vertellen wat je sterrenbeeld is om het te vergelijken
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:36
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Every minute a sucker is born. Oh zeker.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:41
Verwijderd
Is dit geen reclame?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
zuster schreef op 16-01-2005 @ 21:41 :
Is dit geen reclame?
Ik twijfel. Het is wel een begin van een discussie (hoewel het laatste stukje regelrechte reclame is).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:49
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-01-2005 @ 21:48 :
Ik twijfel. Het is wel een begin van een discussie (hoewel het laatste stukje regelrechte reclame is).
Dacht ik ook idd.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 16-01-2005 @ 21:48 :
Ik twijfel. Het is wel een begin van een discussie (hoewel het laatste stukje regelrechte reclame is).
Waarom pas je het laatste stukje dan niet aan?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 21:07
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
zuster schreef op 16-01-2005 @ 22:03 :
Waarom pas je het laatste stukje dan niet aan?
Idee.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 22:02
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Kun je een bron geven?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 22:38
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Deze test heeft al vaker op het forum gestaan, en hangt niet echt heel veel samen met de bovenstaande tekst en de stelling. Neem daarbij de naam van de TS, dan kan ik het alleen maar als reclame zien...

Ik vind het geen stijl.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 22:54
Psycho-test
Psycho-test is offline


Niet overdrijven, hé ! Dat ik het adres geef is ter informatie, zodat de mensen die hierin belang stellen het ook eens kunnen proberen.

Je kunt trouwens maar spreken van reclame voor iets waarvoor moet betaald worden, de psycho-test site daarentegen is gratis !

Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 23:01
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Psycho-test schreef op 16-01-2005 @ 23:54 :


Niet overdrijven, hé ! Dat ik het adres geef is ter informatie, zodat de mensen die hierin belang stellen het ook eens kunnen proberen.

Je kunt trouwens maar spreken van reclame voor iets waarvoor moet betaald worden, de psycho-test site daarentegen is gratis !

Je mag geen topics openen puur om een bepaald product of een bepaalde site te promoten. Ook al is het gratis, het mag niet. Ook je nickname geeft te denken.
Maar vanwege de discussiewaarde mag het topic open blijven.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 22:10
Psycho-test
Psycho-test is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 17-01-2005 @ 00:01 :
... vanwege de discussiewaarde mag het topic open blijven


Hartelijk dank, Kruimel, maar toch ook wel een beetje vanwege de wetenschappelijke waarde, mag ik hopen ?

Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 22:24
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Psycho-test schreef op 17-01-2005 @ 23:10 :


Hartelijk dank, Kruimel, maar toch ook wel een beetje vanwege de wetenschappelijke waarde, mag ik hopen ?

daarop aansluitend wil ik nog steeds wel graag een bron zien...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 09:07
Psycho-test
Psycho-test is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-01-2005 @ 23:24 :
daarop aansluitend wil ik nog steeds wel graag een bron zien...
Ziehier de bron waar je om vroeg : http://www.psycho-test.net/persbericht.html

Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 15:24
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ja, dat had ik zonder wetenschappelijk onderzoek ook wel kunnen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 17:48
Verwijderd
Voorheen stond astrologie vrij ver van m'n bed. Maar nadat ik een 'psychologische horoscoopanalyse' heb laten doen ben ik hier toch wel anders over gaan denken.

De omschrijving hoe ik in bepaalde situaties handel, interessen en kwaliteiten die ik bezit waren zo realistisch. Het was werkelijk bizar, een bureau in Oostenrijk krijgt een exacte geboorte datum (op sec. nauwkeurig) en ik zie een gegoten omschrijving van mezelf op papier terug. Echt eigenschappen die alleen op mij van toeppassing zijn, totaal niet oppervlakkig. Al die nutteloze horoscoop verzinsels in de krant heeft hier niks mee te maken.
Verder was ik wel wat sceptisch over lichtelijk voorspellende uitspraken en verwachtingen, bv van m'n ouders over mij. Maar al met al zeer interessant...

Ik ben nu erg benieuwd hoe zo'n berekening/analyse in z'n werk gaat. Weet iemand dit globaal ?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 21:46
Psycho-test
Psycho-test is offline
Citaat:
pastelli schreef op 23-01-2005 @ 18:48 :
... Het was werkelijk bizar, een bureau in Oostenrijk krijgt een exacte geboorte datum (op sec. nauwkeurig) en ik zie een gegoten omschrijving van mezelf op papier terug...
Moest je ook jouw geboorteplaats vermelden, pastelli ?
.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-01-2005, 07:40
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Die test gaat niet specifiek over astrologie en je presenteert het alsof het een wetenschappelijke test is.
Kijk dan liever naar skepsis, die hebben eens wat astrologen beschrijvingen bij zo'n dierenriemkaartje van die mensen laten zoeken en dat was 10x niks.
Moeten ze eigenlijk eens op grote schaal doen.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 09:20
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Psycho-test schreef op 22-01-2005 @ 10:07 :
Ziehier de bron waar je om vroeg : http://www.psycho-test.net/persbericht.html

sorry hoor, maar in mijn ogen is dit geen onomstotelijk wetenschappelijk bewijs. Er staat een hoop onzin in, om het maar "echt" te laten lijken. Ten eerste zie ik al geen echte bronvermeldingen. Ten tweede zou een goede statisticus weten dat een internettest geen goede manier is van dataverzameling (nee, ook niet als het om 38000 personen gaat, wat ik betwijfel). Ten derde heb ik mijn twijfels als ze stellen dat alle factorgemiddelden gelijk zijn aan elkaar, en dat ze precies gelijk zijn aan 7. Verder zie ik nergens een standaarddeviatie genoemd, een van de basisgegevens die je zou moeten rapporteren.

En verder: als je een beetje kennis hebt van de astrologie, dan weet je dat een geboortedatum alleen niet genoeg is voor het duiden van een zodiac-tekening. Daarvoor zijn de exacte geboortetijd (op de seconde nauwkeurig) en de geboorteplaats nodig. Een afwijking van enkele seconden kan al een verandering betekenen in de persoon (dat zegt iig de astrologie). Ik begrijp dat het lastig is om al die factoren mee te nemen in een onderzoek, maar om op deze manier te stellen dat er geen enkel practisch verband is, dat gaat mij veel en veel te ver.

Ik denk dat er bij dit onderzoek wel degelijk sprake is van zoeken naar een verband (of juist het uitblijven daarvan).
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.

Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 08:36.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Psycho-test schreef op 26-01-2005 @ 22:46 :
Moest je ook jouw geboorteplaats vermelden, pastelli ?
.
Ja vergeten
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 22:12
//
// is offline
Ik vind het nog steeds onzin. Die test vraagt naar bepaalde eigenschappen. Een vraag bijvoorbeeld of je voorzichtig handelt of risico's neemt. Vervolgens staat in de 'analyse' precies hetzelfde wat je hebt geantwoord, maar dan wat anders geformuleerd. Verder zijn veel eigenschappen af te leiden van andere eigenschappen. Iemand die voorzichtig is zal vaak ook wel verlegen zijn, etc.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:12
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
// schreef op 27-01-2005 @ 23:12 :
Ik vind het nog steeds onzin. Die test vraagt naar bepaalde eigenschappen. Een vraag bijvoorbeeld of je voorzichtig handelt of risico's neemt. Vervolgens staat in de 'analyse' precies hetzelfde wat je hebt geantwoord, maar dan wat anders geformuleerd. Verder zijn veel eigenschappen af te leiden van andere eigenschappen. Iemand die voorzichtig is zal vaak ook wel verlegen zijn, etc.
Precies. En in de resultaten worden de eigenschappen sterk overdreven. De big5 test is IMO een stuk beter.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:36
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-01-2005 @ 14:12 :
Precies. En in de resultaten worden de eigenschappen sterk overdreven. De big5 test is IMO een stuk beter.
Overigens zou je met de Big Five een vrij goed onderzoek kunnen doen naar de "waarheid" van astrologie. Als je een aantal-beroepsastrologen de Big Five laat invullen van mensen die op een bepaalde plaats/tijd geboren zijn (en dat ze dat dus uitrekenen via een zodiac-tekening, dus hoe ze volgens de astrologie zouden moeten zijn) en die scores vergelijkt met de scores die de mensen daadwerkelijk op de Big Five scoren.

Hoewel op deze methode natuurlijk ook nog veel af te dingen valt (denk aan interobservator-betrouwbaarheid), lijkt me dat een validere methode dan wat hierboven beschreven is.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 28-01-2005 @ 14:36 :
Overigens zou je met de Big Five een vrij goed onderzoek kunnen doen naar de "waarheid" van astrologie. Als je een aantal-beroepsastrologen de Big Five laat invullen van mensen die op een bepaalde plaats/tijd geboren zijn (en dat ze dat dus uitrekenen via een zodiac-tekening, dus hoe ze volgens de astrologie zouden moeten zijn) en die scores vergelijkt met de scores die de mensen daadwerkelijk op de Big Five scoren.

Hoewel op deze methode natuurlijk ook nog veel af te dingen valt (denk aan interobservator-betrouwbaarheid), lijkt me dat een validere methode dan wat hierboven beschreven is.
Ik zou de test dan niet door beroeps-astrologen laten afleggen. Zij weten welke persoonlijkheidstrekken zij zouden moeten hebben volgens hun sterrenbeeld en ik denk dat ze daardoor beïnvloed zouden kunnen worden. Dan kun je denk ik beter een random sample nemen en zonder de resultaten van welke test dan ook door te communiceren ook die tekening aanvragen. Daar kan dan vast wel een vergelijking tussen getrokken worden.

Waar je astrologen wel voor zou kunnen gebruiken is het effect van het geloof in de invloed van de sterren.

Overigens, het idee dat de sterren het leven op aarde beïnvloeden is erg middeleeuws. God zou een soort van statische ring om het universum besturen (ik zou in een boek moeten opzoeken hoe die heet), dat heeft vervolgens invloed op sterren en planeten en die besturen de aarde. Op die manier bestuurt God in een indirecte manier de aarde (als ik het goed begrepen heb).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2005, 13:51
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-01-2005 @ 14:44 :
Ik zou de test dan niet door beroeps-astrologen laten afleggen. Zij weten welke persoonlijkheidstrekken zij zouden moeten hebben volgens hun sterrenbeeld en ik denk dat ze daardoor beïnvloed zouden kunnen worden. Dan kun je denk ik beter een random sample nemen en zonder de resultaten van welke test dan ook door te communiceren ook die tekening aanvragen. Daar kan dan vast wel een vergelijking tussen getrokken worden.
nee, je begrijpt me verkeerd. Wat ik voorstel is dat je een simple random sample neemt van een X aantal mensen. Dan laat je door professionele astrologen een zodiactekening maken van de proefpersonen en dan laat je door de astrologen een Big Five test invullen óver de proefpersonen. Op die manier kun je dus vergelijken of het overeenkomt met wat de proefpersonen invullen en doe je tegelijkertijd recht aan de complexiteit van de astrologie.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:02
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 28-01-2005 @ 14:51 :
nee, je begrijpt me verkeerd. Wat ik voorstel is dat je een simple random sample neemt van een X aantal mensen. Dan laat je door professionele astrologen een zodiactekening maken van de proefpersonen en dan laat je door de astrologen een Big Five test invullen óver de proefpersonen. Op die manier kun je dus vergelijken of het overeenkomt met wat de proefpersonen invullen en doe je tegelijkertijd recht aan de complexiteit van de astrologie.
Owwwwww Ja, das wel oké. Ik zou het alleen moeilijk vinden te scoren. Correllatie-onderzoek zou denk ik makkelijker zijn dan statistich vergelijken.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 16:53
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-01-2005 @ 15:02 :
Owwwwww Ja, das wel oké. Ik zou het alleen moeilijk vinden te scoren. Correllatie-onderzoek zou denk ik makkelijker zijn dan statistich vergelijken.
je kunt toch de scores op de hoofdschaal (Extraversie, Conscientiousness, etc,etc,etc) correlationeel vergelijken?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 21:15
Psycho-test
Psycho-test is offline
Ik vind deze discussie behoorlijk technisch worden.

Wat de Big 5 test betreft, ik heb die ook gedaan, maar vind die niet zo leuk : het enige wat ik kreeg is 5 getallen en waar deze zich bevinden op een schaal.

Neen, geef mij dan maar de psycho-test.net : hier ontvang je tenminste een beschrijving van een mens van vlees en bloed !

Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 23:16
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Psycho-test schreef op 28-01-2005 @ 22:15 :
Ik vind deze discussie behoorlijk technisch worden.

Wat de Big 5 test betreft, ik heb die ook gedaan, maar vind die niet zo leuk : het enige wat ik kreeg is 5 getallen en waar deze zich bevinden op een schaal.

Neen, geef mij dan maar de psycho-test.net : hier ontvang je tenminste een beschrijving van een mens van vlees en bloed !

Dat eerste komt omdat het een discussie is tussen twee psychologen-in-opleiding...dus we hebben beide denk ik wel enige kennis van zaken.

Over die andere opmerking wil ik het volgende zeggen. Ik begrijp dat zo'n test een stuk interessanter wordt als je een heel verhaal er uit krijgt over "hoe jij bent". Dat neemt niet weg dat je in wetenschappelijk opzicht er niets mee kunt. En jij wou het hier over wetenschap hebben, want jij dacht bewijs te hebben tegen astrologie. Persoonlijk vind ik het nogal zwak bewijs, iets dat ik hierboven al betoogd heb en hier nu niet ga herhalen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.