Oud 12-05-2011, 05:00
Verwijderd
Hm, daar ben ik het niet mee eens. Of nouja, perfectie is op zich erg saai, ik vind fotorealistische portretten (om maar iets te noemen) ook niks aan, bijvoorbeeld. Maar noodgedwongen imperfectie is ook niet iets waar je naar moet streven, idealiter moet je je op papier net zo vrij kunnen bewegen als in je hoofd. Niet alleen omdat je dan alles kunt tekenen wat je wil, maar ook omdat je die fundamentele 'regels' - anatomie, lichtwerking, perspectief, etc - moet kennen voordat je ze effectief kunt breken. Als je de controle hebt over wat je maakt is het loslaten of afbuigen van die regels een (stilistische) keuze. Als je simpelweg niet anders kan dan is het een beperking.

Wat trouwens niet per se betekent dat je meteen interessant werk maakt als je de regels kent, en het betekent ook niet dat onbewust imperfect werk meteen slecht of saai is. Dat hangt sowieso veel meer af van je onderwerpkeuze en van de manier waarop je het in beeld brengt. Maar het betekent in mijn optiek dus wel dat je, gesteld dat je gave dingen maakt zonder de regels goed te beheersen, ernstig beperkt wordt in je potentie. En het betekent ook dat je (uitzonderingsgevallen daargelaten) geen boeiend werk kunt maken als je echt helemáál geen regels kent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2011, 15:39
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Onzin, dit hoeft niet perfect te zijn, juist het a-perfecte maakt een beeld interressanter.
Dan zou je ook elke amateurtekening met verneukt perspectief interessant moeten vinden, ook al klopt er geen hout van. Of elke tekening met verneukte anatomie.

Dat je perspectief of anatomie vervormt tot iets interessants is één ding, maar dat je wegens gebrek aan technische vaardigheid of kennis gewoon een slechte tekening maakt, is iets anders
Met citaat reageren
Oud 13-05-2011, 00:58
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ja, het perspectief slaat als een tang op een slechtgetekend balkon. Ik moet daar echt (veel) meer mee oefenen, het is m'n zwakste punt.

Beetje jammer dat perspectiefoefeningen allemaal zo saai zijn.
Ik weet niet op wat voor een manier jij werkt, maar je zou kunnen beginnen met Illustator eerst de perspectieflijnen te zetten, vervolgens de lijnen van je onderwerp wat je wilt tekenen en die kopiëren naar Photoshop.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 12:36
Verwijderd
Nou, ik heb braaf perspectief bestudeerd en nu snap ik het een stuk beter. Ik moet alleen nog het eerste complete werk met (duidelijk) perspectief erin maken, voorlopig blijft het bij zulk soort schetsen. Verder doe ik dit soort snelle studies:

*

En dit soort uitgebreide studies:

*

En weinig andere dingen.

Laatst gewijzigd op 20-01-2015 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet op wat voor een manier jij werkt, maar je zou kunnen beginnen met Illustator eerst de perspectieflijnen te zetten, vervolgens de lijnen van je onderwerp wat je wilt tekenen en die kopiëren naar Photoshop.
Dat kan ook direct in Photoshop Maar ik moe(s)t er wel beter op letten, ja, want ik heb wel erg de neiging om maar wat te doen, zonder verdwijnpunt of hulplijnen. Omdat perspectief echt goed doen voor mij zo'n geddddooooeeeeee is.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 14:10
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Nou, ik heb braaf perspectief bestudeerd en nu snap ik het een stuk beter. Ik moet alleen nog het eerste complete werk met (duidelijk) perspectief erin maken, voorlopig blijft het bij zulk soort schetsen. Verder doe ik dit soort snelle studies:

[afbeelding]


En dit soort uitgebreide studies:

[afbeelding]


En weinig andere dingen.
Mooi hoor Het kleurgebruik bij die eerste vind ik tof. Kun je de foto's erbij posten?

Ik zou dat soort studies eigenlijk ook eens moeten doen, mar ik lack de discipline
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 14:29
Verwijderd
Die eerste heeft geen foto, dat is mijn eigen hand met een blikje dat hier stond. Ik ben ook erg tevreden met het kleurgebruik daar, ja Het is ook een leuke manier van studeren. Vijf minuten voor de lijnen, vijf minuten voor de grote lichtvlakken en 10-15 minuten voor mengen, kleuraccenten leggen, details toevoegen, etc. Heel erg uit de losse pols enzo Ik merk wel dat ik steeds beter in staat ben om bepaalde dingen correct te gokken, puur omdat ik beter weet hoe kleur, vorm en licht werken. Dat is prettig.

Die tweede was wel van een foto. Hij lijkt niet zo goed. Mijn focus was daar vooral de tonaliteit (toon?), bekend raken met lichtbalans enzo, maar het zou toch leuk geweest zijn als ze er wat meer gelijkenis was.

Ter vergelijking trouwens, nog een snelle handenstudie van anderhalve maand terug. Veel minder goed Rare hobbitvoet, ook. Wel lekker ruimtelijke tenen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 15:27
Verwijderd
Gaaf!

Ik heb wel het idee dat de ogen een beetje te groot zijn uitgevallen. Maar het ging je dan ook om iets anders.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Gaaf!

Ik heb wel het idee dat de ogen een beetje te groot zijn uitgevallen. Maar het ging je dan ook om iets anders.
Dank! De ogen kloppen qua grootte wel ongeveer, maar de vorm is anders (al zie ik als ik de losse onderdelen bekijk niet precies hoe) en er wijkt iets grondig af bij de proporties van haar gezicht, waardoor ze een ander mens wordt. Mensen echt goed op zichzelf laten lijken is echt intens moeilijk, de verschillen die van 't ene mens een ander mens kunnen maken zijn zo enorm subtiel. Vooral bij generieke mooie meisjes, die haal ik zelfs in het echte leven door elkaar Ik heb er het observatievermogen nog niet voor. Niet dat ik ernaar streef om herkenbare portretten te kunnen maken, maar toch.

Citaat:
Ik zou dat soort studies eigenlijk ook eens moeten doen, mar ik lack de discipline
Vergeten hierop te antwoorden. Zoveel discipline vergt het niet, het is een kwestie van gewoon doen. Maar dat geldt eigenlijk voor alles waar je STIEKEM toch wel gewoon discipline voor nodig hebt Alles is makkelijk als je er elke dag een klein beetje tijd aan besteedt, maar ja, zie maar elke dag tijd te besteden aan iets.

Heb je anders zin om binnenkort samen een studie te doen? Het is altijd leuker om te studeren als je na afloop ook andermans werk kunt zien.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 23:31
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Vergeten hierop te antwoorden. Zoveel discipline vergt het niet, het is een kwestie van gewoon doen. Maar dat geldt eigenlijk voor alles waar je STIEKEM toch wel gewoon discipline voor nodig hebt Alles is makkelijk als je er elke dag een klein beetje tijd aan besteedt, maar ja, zie maar elke dag tijd te besteden aan iets.

Heb je anders zin om binnenkort samen een studie te doen? Het is altijd leuker om te studeren als je na afloop ook andermans werk kunt zien.
Haha sure, wat stel je voor?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 01:13
Maaike.
Avatar van Maaike.
Maaike. is offline
Citaat:
Nou, ik heb braaf perspectief bestudeerd en nu snap ik het een stuk beter. Ik moet alleen nog het eerste complete werk met (duidelijk) perspectief erin maken, voorlopig blijft het bij zulk soort schetsen. Verder doe ik dit soort snelle studies:

[afbeelding]


En dit soort uitgebreide studies:

[afbeelding]


En weinig andere dingen.
Oh dat kleurgebruik in de bovenste is inderdaad echt goed. Ik "zie" het als ik zelf teken moeilijk niet hoe groen en rood en andere niet-huidstinten goed te gebruiken zijn Kudo's
__________________
kak
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 04:57
Verwijderd
Citaat:
Haha sure, wat stel je voor?
Nou, dat hangt er vanaf! We kunnen bijvoorbeeld dezelfde referentie gebruiken voor een speedpaint, eventueel met een afgesproken tijdslimiet. Of een stilleven in elkaar flansen met vooraf afgesproken voorwerpen, aangezien je meer uit je studiemateriaal haalt als je iets tekent wat daadwerkelijk naast je ligt. Heb je nog iets specifieks wat je wil oefenen?

Al kunnen we ook dit gaan doen Maar dat is misschien wat te ambitieus. Hoewel ik wel het plan heb om dat schema een keer helemaal af te werken als het wat minder druk is, dus misschien moet ik er gewoon een topic voor maken.

Jammer dat ARTistiek niet een wat grotere userbase heeft, dan konden we studiemeetings houden. Lekker model staan voor elkaar en samen naar musea voor meesterstudies enzo

Citaat:
Oh dat kleurgebruik in de bovenste is inderdaad echt goed. Ik "zie" het als ik zelf teken moeilijk niet hoe groen en rood en andere niet-huidstinten goed te gebruiken zijn Kudo's
Dank, dank. Ik heb al mijn perspectiefskillz ingeleverd voor gevoel voor kleur, denk ik. Nu ga ik het technische verhaal erachter uitleggen want dat vind ik leuk. Spoiler vanwege saai (maar nuttig):

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 23:06
Verwijderd
Fragmenten van de strip waar ik mee bezig ben.

*

*

*

Laatst gewijzigd op 20-01-2015 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 12:47
Verwijderd
Wauw!!! Supergoed bezig!!
ik ben wel een beetje trots op je ^^
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 01:25
Verwijderd
Bedankt, Verwijderd! Dat betekent veel voor me.

Hier zijn op verzoek een paar studies van de afgelopen tijd. Hoogtepuntjes van de afgelopen week:









Helaas zien de meeste pagina's in mijn schetsboek er moar liek zo uit:



Tevens, wat oudere/minder boeiende dingen.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 11:57
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Ziet er goed uit!
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 14:01
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind het echt tof wat jij kan.

Zelfs de meest "mislukte" tekeningen, toen ik het eens probeerde zo'n ding in dertig seconden of wat is het na te tekenen, was het amper herkenbaar als menszijnde.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 15:30
Verwijderd
Dank. Em, gewoon volhouden Kwestie van oefenen en goed leren kijken. Mijn gestures waren twee jaar geleden ook niet veel soeps. Als je bijvoorbeeld een maandlang elke dag een halfuurtje die 'les' van een halfuur volgt op Pixelovely wordt het vanzelf een stuk meer mensachtig Zolang je niet vergeet om daadwerkelijk te kijken, dat is in het begin het belangrijkste.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 16:46
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb alleen een volhoudingsvermogen (hoe heet dat?) van niets. Ik houd het in het beste geval drie dagen vol, maar gezien school weer begonnen is wil dat wel eens vooruit gaan, want school is saai.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 11:50
Verwijderd
Stripjes zijn gaaf!! Volgens mij had ik dat nog niet gezegd. Post meer!

Bij de modeltekeningen is het misschien een goed plan om eens vanuit de diepte te gaan werken, i.p.v. vanuit de lijn. Nu heeft alles een omlijning; dat is als het goed is niet wat je ziet. Pen is dan misschien niet een heel geweldig medium (hoewel het wel kan) - iets als conté, houtskool, verf is dan misschien handiger.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Stripjes zijn gaaf!! Volgens mij had ik dat nog niet gezegd. Post meer!
Die bovenstaande strip telt acht pagina's en is onlangs uitgegeven in een boekje met dertien andere tekenaars, waaronder onze eigen Luud en McKauw. Te koop, eh, ergens in Breda Of bij Luud zelf. Ik weet dus niet of ik daar meer van mag posten. Al kan ik deze misschien wel met jullie delen, hij laat niet zoveel vrij over het verhaal. Tenminste, als je de rest niet hebt gelezen.

*

En hier is hoe ze eruitzien. Voorkant door Luud en een vriend van hem. Zo mooi <3

Citaat:
Bij de modeltekeningen is het misschien een goed plan om eens vanuit de diepte te gaan werken, i.p.v. vanuit de lijn. Nu heeft alles een omlijning; dat is als het goed is niet wat je ziet. Pen is dan misschien niet een heel geweldig medium (hoewel het wel kan) - iets als conté, houtskool, verf is dan misschien handiger.
Ja, je hebt gelijk. Ik zat er nog over te klagen in het WWK-topic, dat ik twee weken ergens zat en alleen een balpen bij me had. Studies die zich meer op dieptewerking richten moesten het de afgelopen tijd dus ontzien. Komt er wel aan, hoor, als ik klaar ben met mijn huidige kleurenobsessie

Laatst gewijzigd op 20-01-2015 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 12:58
Verwijderd
Modeltekenen met kleur is anders ook heel erg fijn, hoor! Ik heb een jaar lang met gekleurd krijt getekend, echt geniaal. Laag over laag over laag, om diepte en rijkheid van kleur erin te krijgen en daarmee de vorm ook aan te geven. Ik zou het een zeker niet los zien van het andere.

Enne, waarom vraagt niemand mij voor zulke boekjes
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 15:19
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Spoiler


nummertje 11 (10 min) met de "eh" is nice

Waar begin je mee als me model tekent? Kan er naast zitten maar ik zie dat de nadruk flink op de buitenlijnen valt.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 15:59
Verwijderd
@Freyja: o, ja, ik heb ook weleens figuurstudies gedaan met kleur, daar niet van, maar ik heb het idee dat ik beter leer als ik maar één ding tegelijk doe. Diepte (bij vormen, niet per se bij composities) wordt vooral bepaald door toon/donkerheid, dus als ik me daarop richt blijf ik liever in zwart-wit.

@McKauw: Ik begin meestal met het in kaart brengen van de proporties (met stipjes op het papier). Dan doe ik heel simpel het hoofd, de sleutelbeenderen, de lijn/richting van de ruggengraat, de stand van de heupen en de houding van de armen en benen. Vooral als het een houding is die ik niet goed snap. Soms maak ik er dan een soort constructietekening overheen, met eenvoudige vormen zoals cilinders. Bij #12 deed ik dat bijvoorbeeld met het torso en de bovenbenen (om de overgang tussen die twee beter te snappen). Soms vergeet ik het ook, bij #11 was ik een beetje onder de indruk van de mooie lijnen in haar contour dus toen had ik me inderdaad alleen maar daar op gefocust. Maar meestal houd ik me, hoewel niet altijd even strikt, ongeveer hieraan.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 18:11
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Ik denk dat het volgende wel 't proberen waard is:

Bouw het model op van binnenuit

Sowieso geen pen, houtskool en potlood werkt 214189479763 keer fijner (ik geloof dat dit bij modeltekenen universeel is)

Groter werken, A3 op z'n minst

Schaduw-lijntjes met het lichaam mee laten lopen
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 18:13
Verwijderd
Wat bedoel je precies met het model van binnenuit opbouwen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 18:19
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Hm, ik zal zo een uitleg tekenen.

Een mens heeft geen buitenlijnen, je bouwt het op van binnenuit en let erg op de tussenvormen.

Eerst zo even thee lurken en daarna maak ik je een uitleg. Want zo met woorden, nee, daar zuig ik billetjeshard in.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 18:33
Verwijderd
Oh, ja, ik weet natuurlijk wel dat buitenlijnen niet bestaan in de echte wereld, dus als je een realistisch beeld wil maken (of wil oefenen met diepte, licht, en nog een tal van dingen) moet je geen omlijning gebruiken maar licht, schaduw, toonverschillen, etc. Maar dan weet ik nog steeds niet wat je bedoelt met 'van binnenuit opbouwen'?

En tussenvormen, dat is hoe ze bij jullie negative space noemen, niet? Zeg maar, wat in dit plaatje blauw gekleurd is, aan de rechterkant.

Ik ben benieuwd naar je uitleg
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 19:17
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Je kunt op verschillende manieren modeltekenen en één daarvan is inderdaad gebruik maken van licht. Dan ga dus door gebruik van schaduwen vormen creëren. Dit is echter wel lastig als je geen model hebt, aangezien je dan zelf ook de schaduw van te voren erbij moet bedenken.

Een andere manier wat ik makkelijker vind is om eerst met lijnen een skelet te maken. Dan heb als eerst de houding van de persoon op papier. Dan ga je daar omheen de vormen tekenen.

Eigenlijk een beetje zoals dit.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 19:40
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Negative space, jup. Wat een rare naam voor zoiets.



Mja van binnenuit, dus letterlijk van binnenuit, wat zit onder de huid?

Ik teken vaak zwaar lichtjes de schouderbladen en bepaalde spieren. Dit omdat het dan gemakkelijker is om schaduwen te plaatsen, beter zicht op hoe het lichaam gedraaid is etc. Spieren die gespannen zijn of juist niet en hoe die huid daarop dan weer zit. Maar ook bol-vormige vormen plaatsen, zoals de kont (op de tekening rond maar dat was even snel gedaan), bovenbeen, borstkast,

Dit is zelf dan niet echt model tekenen, alleen het opbouwen en hierna is het plaatsen van de huid, schaduwen etc, voor mij tenminste, fijner en leuker om te doen.

ben zelf dan nog niet zo goed erin maar wil wel alle botten kennen en de spieren
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 23:13
Verwijderd
Ah, zo. Maar dat is praktisch hetzelfde als wat ik zei, niet? Alleen dan uitgebreider. En ook ongeveer hetzelfde als wat Vice liet zien, hoewel dat weer veel schematischer is. Zo ga ik ook af en toe te werk, alleen noem ik dat anatomiestudies, geen gestures of figuurtekenen. En vervolgens pas ik die kennis toe, dus inderdaad van te voren lichtjes bepaalde anatomische kenmerken neerzetten zodat je beter snapt hoe de houding en de belichting in elkaar moeten zitten. Bij gestures alleen de heupen e.d., bij grotere dingen doe ik dat grondiger en uitgebreider, maar het komt wel op hetzelfde neer.

@Vice: Zelf de schaduw erbij bedenken is niet heel lastig als je weet hoe licht werkt en hoe mensen/dingen eruitzien Niet dat ik daar al volledig van op de hoogte ben, maar toch.

Laatst gewijzigd op 11-09-2011 om 23:48. Reden: Typfout :@
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 23:18
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Citaat:
Ah, zo. Maar dat is praktisch hetzelfde als wat ik zei, niet? Alleen dan uitgebreider. En ook ongeveer hetzelfde als wat Vice liet zien, hoewel dat weer veel schematischer is. Zo ga ik ook af en toe te werk, alleen noem ik dat anatomiestudies, geen gestures of foguurschilderen. En vervolgens pas ik die kennis toe, dus inderdaad van te voren lichtjes bepaalde anatomische kenmerken neerzetten zodat je beter snapt hoe de houding en de belichting in elkaar moeten zitten. Bij gestures alleen de heupen e.d., bij grotere dingen doe ik dat grondiger en uitgebreider, maar het komt wel op hetzelfde neer.

@Vice: Zelf de schaduw erbij bedenken is niet heel lastig als je weet hoe licht werkt en hoe mensen/dingen eruitzien Niet dat ik daar al volledig van op de hoogte ben, maar toch.
ik heb niks gezegt
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 12-09-2011, 01:20
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat het volgende wel 't proberen waard is:

Bouw het model op van binnenuit

Sowieso geen pen, houtskool en potlood werkt 214189479763 keer fijner (ik geloof dat dit bij modeltekenen universeel is)

Groter werken, A3 op z'n minst

Schaduw-lijntjes met het lichaam mee laten lopen
Het ligt er denk ik aan op welk formaat je model tekent en wat voor jou zelf het prettigste werkt. Zelf vind ik modeltekenen met pen en inkt (en ja, ik verval vaak in lijnen maar zolang die lijnen trefzeker zijn heb ik daar geen problemen mee) heerlijk op klein formaat, maar zodra het formaat groter wordt werk ik graag met houtskool.

Als je het model van binnenuit opbouwt is het belangrijk dat je het vluchtig houdt. Het beste kun je (denk ik) de plaats en richting van de ribbenkast ten opzichte van het bekken en de schedel binnen een paar lijnen weergeven en van daaruit het model verder opbouwen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2011, 17:31
Verwijderd


Landschappen/omgevingen. Y U SO HARD
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 11:51
Chevy
Avatar van Chevy
Chevy is offline
Ik vind de sprietjes (?) op de voorgrond echt een heel gaaf effect geven juist.
__________________
Shh, the melon, it is speaking to me..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 11:14
Verwijderd
Ja, de dieptewerking is wel aardig hier Maar ruimte invullen is wel verdomd lastig, niet per se hier maar bij omgevingen in 't algemeen. Ik probeer er nu iets van overkoepelende richtlijnen in te ontdekken, maar dat gaat moeizaam. En je moet ook heel erg letten op subtiele kleurveranderingen in grote vlakken, dat is ook lastig.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 11:48
Verwijderd
En verder moet ik hier heel hard om lachen:

Spoiler


Awwww. Het ding bovenin is een turbine, en die schets is gemaakt door een man die op één of andere centrale met turbines werkt. Hij had iemand nodig die hem netter kon maken, want hij wil hem laten afdrukken op shirts die hij zijn collega's cadeau wil doen. Hier is zijn uitleg van wat er op de tekening staat:

Citaat:
our low pressure turbines are much bigger and more badass than anything ive found on the internet. the idea behind the drawing is that my team which is in charge of lube oil and turbine auxiliaries wants to make sure we stay ahead of the big project this fall which is replacement of our main low pressure turbines. we dont wan to fall behind and get smashed.
Het lijkt eerder alsof ze achterna gezeten worden door de turbine en alles op het punt staat om mis te gaan De man was al tevreden met een letterlijk overgetrokken versie van zijn schets, en dat was ik eerst ook van plan, maar ik heb er toch maar dit van gemaakt. Wel binnen een halfuurtje ofzo, want voor die 20,- ga ik ook niet bijzonder hard m'n best doen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 16:20
Verwijderd
Ik vind het tekeningetje op dat blaadje veel leuker, al snap ik er idd helemaal niks van
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 23:54
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Para ik wilde je even complimenteren met hoe ontzettend lucide je aan het werk bent.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het tekeningetje op dat blaadje veel leuker, al snap ik er idd helemaal niks van
Ja, ik moet zeggen dat ik de bovenste ook leuker vind, of in ieder geval veel grappiger. Maar dat is ook alleen maar omdat het onkunde demonstreert en tegelijkertijd een naďef soort heel-erg-je-best-doen laat zien. Een vrij elitair, bijna neerbuigend denkbeeld waar de uiteindelijke gebruiker van dit specifieke dingske helemaal niks aan heeft, want hij wil gewoon dat iemand z'n ontwerp strakker maakt zodat het leuk op een shirt kan. Net zoals wij ook nogal 'gast, doe eens niet' zouden zijn als alle ingenieurs in zijn elektriciteitscentrale (of whatever) voor de grap allemaal n00bdingen zouden gaan doen en hun vakspecifieke kennis expres niet zouden toepassen. Het verschil is dat als zij het doen iedereen zonder elektriciteit zit, en als wij het doen iedereen slechts de kunst moet missen. Ik zeg 'slechts' omdat een wegvallen van schoonheid wonderbaarlijk en jammer genoeg minder opvalt dan een elektriciteitsstoring. Vast omdat het zo geleidelijk is gegaan.

("Tjonge, Para, is er ook iets waar je geen absolute mening over hebt?" Nee. )

Citaat:
Para ik wilde je even complimenteren met hoe ontzettend lucide je aan het werk bent.
Ik heb geen docenten dus ik moet wel! Maar dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 22:54
Verwijderd
Heleboel woorden, maar volgens mij mis je m'n punt, namelijk dat ik die eerste gewoon móóier vind
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 22:54
Verwijderd
Wel de zwarte lijnen, bedoel ik dus, niet het onderliggende schetsje want dat kan ik niet goed zien.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 23:51
Verwijderd
Ja, dat snapte ik, hoor. Ik voegde er alleen een eigen invulling aan toe - dat ik hem dus ook leuker vind, maar dan vanwege de grappigheid. En ik gokte dat onze redenen voor die meningen ongeveer gelijk zijn, maar daarmee zat ik kennelijk verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 07:02
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
[afbeelding]


Landschappen/omgevingen. Y U SO HARD [afbeelding]
Hee, dat ziet er wel leuk uit, althans, landschapperig. Nog niet echt boeiend, maar dat ligt aan het feit dat het een landschap is. Die zijn van nature al een beetje kitscherig.
Wat ik vooral merkte bij landschappen bedenken is dat je gewoon keihard moet 'kwakken' ŕ la Bob Ross: "Hier een bergje? Nou, dan kómt er een bergje! Daar een takje? Nee, een fucking bos!" Je kunt het toch zo weer deleten als je wil.
Je merkt ook dat je met meer elementen en textuur (lucht/wolken, gras, reliëf) steeds meer diepte creëert en daarmee het landschap interessanter maakt. Let wel op dat er een focal point is in het landschap. Maar goed, dat hoef ik je niet te vertellen, denk ik
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat snapte ik, hoor. Ik voegde er alleen een eigen invulling aan toe - dat ik hem dus ook leuker vind, maar dan vanwege de grappigheid. En ik gokte dat onze redenen voor die meningen ongeveer gelijk zijn, maar daarmee zat ik kennelijk verkeerd?
Ik vind die tweede veel stijver
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 19:46
Verwijderd
Huhu, ik vind de eerste juist veel stijver. Omdat ik me relatief vrij kan bewegen, en hij niet anders kan dan zulk soort lijnen zetten. Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt. Alleen - komt dat niet ook neer op wat ik al zei, dat jij hem mooier, vrijer, interessanter vindt puur omdat je weet hoe het anders kan? Stel dat dit een kunstwerk in een museum was, dan zou het 'kunst voor de kunstenaars' zijn, waar de gewone mens niks aan heeft omdat zij er gewoon een haast kinderlijke tekening in zien. Want dat is het ook.

Nieuw stripje om dit geen plaatjesloze post te laten zijn:

*

Wederom in samenwerking met Uice.

Laatst gewijzigd op 20-01-2015 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 21:13
Verwijderd
Zo kinderlijk vind ik 'm niet, want daarvoor is je lijnvoering al veel te zelfverzekerd geworden. Speelser is ie wel, en dat vind ik zeker een grote meerwaarde hebben ja. Maar de argumenten die je noemt, komen in mijn hoofd vast onbewust ook voorbij, hoor Ik zie zó ontzettend veel voorbijkomen dat de meeste standaard goedgemaakte dingen dodelijk saai zijn geworden.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 06:17
Verwijderd
Ik weet nog niet wat ik hiervan vind.

*

Laatst gewijzigd op 20-01-2015 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 20:53
Verwijderd
Bwoaahh ik kan het plaatje niet eens meer beoordelen. Ik wist niet dat dat bestond
Met citaat reageren
Oud 16-02-2012, 16:38
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ik weet nog niet wat ik hiervan vind.

[afbeelding]


Het gaat hierover.
Ik vind de beer iets te schattig en te ludiek bij zo'n zielig verhaal, eigenlijk. Wel mooie vacht, trouwens!
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Ben bezig met een verhaaltje
MilieuGaatVoor
0 26-11-2001 16:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.