Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2003, 14:58
Verwijderd
Iemand die mij kan vertellen wat er in een voorwoord moet staan?
(En eventueel ook wat er in een inleiding moet staan?)
Of waar ik dat kan vinden?

Bedankt alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2003, 15:04
Verwijderd
Voorwoord; Je vertelt wat je uit gaat leggen verder op, een soort conculsie dus eigenlijk, maar dan wat globaler. ('In dit werkstuk zal iets behandeld worden. Allereerst zullen we u uitleggen wat iets is. Daarna gaan we in op iets in status a. Natuurlijk gevolgd door iets in status b. Dit alles wordt afgesloten met een conclusie.
Ik wens u veel lees plezier!')
Zoiets dus

Inleiding: Hierin vertel je wat informatie die mensen nodig zouden kunnen hebben voor het wat volgt. Dus bijvoorbeeld belangrijke definities of de manier waarop mensen het stuk moeten lezen (bv. wanneer er achterin nog bijlagen zijn bijgesloten).

Laatst gewijzigd op 19-12-2003 om 15:07.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 15:33
Verwijderd
Ik noem het altijd inleiding, maar het komt inderdaad op hetzelfde neer. Meestal vertel ik waarom ik iets over een bepaald onderwerp heb geschreven en wat ik precies heb gedaan om het resultaat te krijgen (ik neem aan dat dit om een werkstuk ofzo gaat). Ook vertel ik globaal iets over het resultaat. En inderdaad altijd 'veel plezier/succes met lezen' erin
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 15:47
Verwijderd
Het kan niet op hetzelfde neer komen, want wij moeten én een voorwoord én een inleiding in een verslag stoppen. Lijkt me wat overdreven als het op hetzelfde neer komt.

D'r staat in de reader wel een beetje wat er in moet...maar echt heel duidelijk is het niet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 16:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 19-12-2003 @ 16:33:
Ik noem het altijd inleiding, maar het komt inderdaad op hetzelfde neer. Meestal vertel ik waarom ik iets over een bepaald onderwerp heb geschreven en wat ik precies heb gedaan om het resultaat te krijgen (ik neem aan dat dit om een werkstuk ofzo gaat). Ook vertel ik globaal iets over het resultaat. En inderdaad altijd 'veel plezier/succes met lezen' erin
dat is bij ons niet zo.

in het voorwoord leg je uit hoe je aan je onderwerp, info e.d. gekomen bent. je verantwoording dus voor je werkstuk o.i.d.
in je inleiding leid je je onderwerp in. dan ga je dus dieper op je onderwerp in etc. In de inleiding komt bij ons ook altijd de hypothese en vraagstelling te staan.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 16:24
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien heb je hier wat aan.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 16:55
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 19-12-2003 @ 17:24:
Misschien heb je hier wat aan.
Dank je wel.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 14:02
Verwijderd
Dit staat in mijn reader:

Citaat:
Voorwoord
Het voorwoord kun je beschouwen als een persoonlijke noot van de schrijver. Je kunt hier dus alles kwijt wat niet direct over het onderwerp van het rapport gaat. Zo kun je in het voorwoord iets zeggen over de aanleiding voor het schrijven van dit rapport (de opdracht), de taakverdeling bij het uitvoeren van het onderzoek en eventuele problemen die je hebt ondervonden (maak er echter geen klaagzang van). Mocht je mensen willen bedanken voor hun medewerking, ook daarvoor is het voorwoord de juiste plek.
en
Citaat:
Inleiding
Als het goed is, wordt de inleiding pas geschreven als de eigenlijke rekst van het rapport al gereed is. De inleiding is helemaal op de lezers gericht en moet hun duidelijk maken wat ze wel en niet van het rapport kunnen verwachten.
In de inleiding horen de volgende zaken vermeld te worden:
a. Verantwoording van de onderwerpskeuze. Dat wil zeggen dat je het onderwerp introduceert, aangeeft waarom je voor dit onderwerp heb gekozen, in welk kader het past en waarom het belangrijk/interessant is;
b. Probleemstelling, doel en publiek van het rapport
c. Beperkingen van het onderzoek. Een onderzoek is nooit helemaal volledig. Je moet ergens een grens trekken;
d. Onderzoeksmethode. Hoe ben je te werk gegaan, waarom heb je voor deze methode gekozen en zijn de gevonden gegevens representatief?
e. Opbouw van het rapport in grote lijnen. Welke onderdelen worden in het rapport achtereenvolgens besproken?
Dit komt uit een reader die beschrijft hoe je een goed rapport moet schrijven. Ik hoop dat je er iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 15:18
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 20-12-2003 @ 15:02:
Dit komt uit een reader die beschrijft hoe je een goed rapport moet schrijven. Ik hoop dat je er iets aan hebt
Ik heb er zeker iets aan. Dank je wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Voorwoord!!!
brands
5 10-03-2007 14:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Inleiding/Voorwoord
GamingPython
3 13-01-2005 18:39
Algemene schoolzaken voorwoord Werkstuk
load_harmony
5 05-03-2004 16:04
Algemene schoolzaken voorwoord en inleiding wat moet waar?
miss x
4 13-01-2004 13:21
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is het voorwoord?
*~NothingInside~*
3 03-03-2002 15:49
Algemene schoolzaken Wat is het voorwoord?
*~NothingInside~*
2 02-03-2002 15:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.