Oud 23-05-2005, 21:12
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:06 :
Even iets heel anders.. Vlindertjuh, jij had het net toch over die langzame overgang van weven naar machinaal weven? Nijgh Versluijs blz 18-19.

En waarom golden al deze obstakels niet voor machinaal spinnen?
Ik denk dat de uitvinders zich alleen maar richtten op spindingen en dat ze er niet aan dachten dat er ook nog iets moest komen voor het weven.
Advertentie
Oud 23-05-2005, 21:15
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Het weven kon machinaal niet zo goed. Het fijne weven niet althans, dat kon alleen met de hand.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 23-05-2005, 21:15
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ik heb een hele leuke vraag voor jullie.

Werkende vrouwen pasten niet in het 'burgerlijk ideaalbeeld' van de middenklasse. Voor de arbeidersklasse was het de normaalste zaak van de wereld. Leg in dit verband uit wat bedoeld wordt met het burgerlijk ideaalbeeld met behulp van de begrippen welstand, moraal en klassenbewustzijn.
Oud 23-05-2005, 21:15
toilet duck
toilet duck is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:09 :
Dat is iets anders dan vóór de VS zijn..
op het gebied van ZV <---> NV dus niet ....

als SU (chroestjov) en VS beide de kant van ZV kiezen staan ze toch even aan 1 kant? kijk, chroestjov werd direct afgezet (dit was dus volgens mij een directe oorzaak daarvoor) dus het was wel duidelijk dat de SU er verder niet achter stond, maar dat is de kwestie helemaal niet! het gaat om het standpunt van chroestjov's SU, want híj nam toen de beslissingen...!
Oud 23-05-2005, 21:19
toilet duck
toilet duck is offline
Citaat:
Femic schreef op 23-05-2005 @ 21:15 :
Het weven kon machinaal niet zo goed. Het fijne weven niet althans, dat kon alleen met de hand.
dat is inderdaad het belangrijkste deel van het antwoord.

- de kwaliteit van het geleverde machinale werk was niet overtuigend
- weinig investeringen ivm groot risico tov recruteren van goede goedkope wevers (weven was simpel werk)
- probleem met verspreiding uitvindingen ivm octrooien van uitvinders
- opstanden handwevers zorgden voor veel problemen (onder andere Cartwright, hoewel niet bewezen)
Oud 23-05-2005, 21:19
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
trouwensHo probeerde de communistische kant van de vietcong (en de vietminh?) verborgen te houden, zijn ze er ooit voor uitgekomen? en zo ja wanneer was dat?
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:20
tesd
tesd is offline
Als je een bron moet beoordelen op betrouwbaarheid en je wilt aantonen dat hij betrouwbaar is op basis van controleerbare feiten, moeten deze dan controleerbaar zijn in 2005 of in 1800?

voorbeeld: In Manchester hadden de rijken geen hart voor de armen, want ze bouwden alle arbeiderswijken zó, dat ze er nooit mee geconfronteerd werden (ik noem maar wat).

Kun je dit dan aannemen, of moet je dan anno 2005 in Engeland sporen van die wijken kunnen vinden?
Oud 23-05-2005, 21:22
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
tesd schreef op 23-05-2005 @ 21:20 :
Als je een bron moet beoordelen op betrouwbaarheid en je wilt aantonen dat hij betrouwbaar is op basis van controleerbare feiten, moeten deze dan controleerbaar zijn in 2005 of in 1800?

voorbeeld: In Manchester hadden de rijken geen hart voor de armen, want ze bouwden alle arbeiderswijken zó, dat ze er nooit mee geconfronteerd werden (ik noem maar wat).

Kun je dit dan aannemen, of moet je dan anno 2005 in Engeland sporen van die wijken kunnen vinden?
Je moet juiste bronnen uit die tijd hebben, bijvoorbeeld stadsplattegronden ofzo. Deze bronnen moet wel objectief zijn gemaakt.
Oud 23-05-2005, 21:22
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:15 :
Ik heb een hele leuke vraag voor jullie.

Werkende vrouwen pasten niet in het 'burgerlijk ideaalbeeld' van de middenklasse. Voor de arbeidersklasse was het de normaalste zaak van de wereld. Leg in dit verband uit wat bedoeld wordt met het burgerlijk ideaalbeeld met behulp van de begrippen welstand, moraal en klassenbewustzijn.
Jij komt wel met vragen zeg.

De middenstand (winkeliers ed) hadden groeiden al snel uit boven de arbeidersklasse. Ze verdienden meer, omdat ze vaak eigen baas waren. Dit bracht een zekere welstand met zich mee. Langzamerhand vormde zich hier een klasse die zich wilde meten met de adel en de stand van de fabriekseigenaren, de écht rijken. Zo ontstond het klassenbewustzijn; men ging zich op een bepaalde manier kleden, ging naar dezelfde kerk etc etc. Zij vormden een burgelijk ideaalbeeld. .....

Ik kom in de knoop met het moraal.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:23
Blaatkop
Blaatkop is offline
Mensen die het nu nog moeten leren ( hoe fout btw) ... probeer zoveel mogelijk dingen in een tijd te plaatsen en waarom...

Ho chi ming + aanhang valt fransen aan in .. ??? .. .waarom .. ???
Amerika voert borbardementen uit op N-Vietnam in .. ??? waarom??

geen zin om het nu uit te typen maar dat is mijns inziens belangrijk en als je dat kan kom je heel ver... omdat je dan namelijk al die redenatievragen goed hebt..

----

Verder nog een vraagje:

"in maart 73 vertrekken de laatste AMerikaanse troepen. de oorlog is echter niet voorbij. in het voorjaar van 75 stoot het n-v leger door naar saigon,, waarna de z-vietnamese hoofdstad op 30 april valt. [..] Vietnam wordt onder communistische leiding verenigd. Na 30 jaar is het vrede. [..]"

Hoe ging dit nu eigenlijk verder... blijft vietnam nu 1 staat, welke communistisch en vreedzaam is, en onder welke regering is dit dan? ho chi minh is dan al dood iig...

--

prachtig trouwens al die vragen zo op het einde

Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 21:26.
Oud 23-05-2005, 21:24
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:22 :
Jij komt wel met vragen zeg.

De middenstand (winkeliers ed) hadden groeiden al snel uit boven de arbeidersklasse. Ze verdienden meer, omdat ze vaak eigen baas waren. Dit bracht een zekere welstand met zich mee. Langzamerhand vormde zich hier een klasse die zich wilde meten met de adel en de stand van de fabriekseigenaren, de écht rijken. Zo ontstond het klassenbewustzijn; men ging zich op een bepaalde manier kleden, ging naar dezelfde kerk etc etc. Zij vormden een burgelijk ideaalbeeld. .....

Ik kom in de knoop met het moraal.
Dit was de laatste voor op ons pta van Lancashire. Heel leuk zo op het einde nog een vraagje. De rest van het pta viel wel mee, alleen de laatste vraag niet.
Oud 23-05-2005, 21:24
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
ik kwam trouwens op een eerder pagina mensen tegen die zeiden dat de stoommachine in de mijnbouw werd gebruikt om steenkool naar boven te pompen, maar dit klopt niet. de stoommachine werd gebruikt om water te pompen aangezien als je steeds dieper graaft je het grondwaterpeil tegen komt en alles onder water staat. droogpompen en dus niet steenkool vervoeren.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:19 :
trouwensHo probeerde de communistische kant van de vietcong (en de vietminh?) verborgen te houden, zijn ze er ooit voor uitgekomen? en zo ja wanneer was dat?
Ja. Begin jaren 50 hadden ze een interne en externe revolutie. Ik ben even vergeten wat het was, maar het had onder andere te maken met 5 jaren plannen (onderbroken door de oorlog) en verdeling van landen die van grootgrondbezitters waren geweest. Dit deed NV geleidelijk, omdat ze natuurlijk behoorlijk op de vingers gekeken werden door de VS. Ik geloof zelfs dat ze de Geneefse akkoorden hebben afgewacht met de grote veranderingen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:28
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik word helemaal zenuwachtig van jullie
Oud 23-05-2005, 21:28
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:19 :
trouwensHo probeerde de communistische kant van de vietcong (en de vietminh?) verborgen te houden, zijn ze er ooit voor uitgekomen? en zo ja wanneer was dat?
Ho was ook best pissig op de SU toen ze zeiden dat de partij de Indochinese Communistische Partij moest heten. Ho had liever een nationalistische partij gehad, maar hij moest de SU gehoorzamen anders kreeg hij geen hulp meer.
Oud 23-05-2005, 21:29
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
toilet duck schreef op 23-05-2005 @ 21:15 :
op het gebied van ZV <---> NV dus niet ....

als SU (chroestjov) en VS beide de kant van ZV kiezen staan ze toch even aan 1 kant? kijk, chroestjov werd direct afgezet (dit was dus volgens mij een directe oorzaak daarvoor) dus het was wel duidelijk dat de SU er verder niet achter stond, maar dat is de kwestie helemaal niet! het gaat om het standpunt van chroestjov's SU, want híj nam toen de beslissingen...!
Ik heb een verder informatie over wat Chroesjtov allemaal gedaan heeft. Jammer, want het is wel interessant. Wat ik wel weet, is dat zowel de SU als China Vietnam wilde helpen, om zo invloed te krijgen in het land. En dus in de internationale communistische beweging. Chroesjtov stond in die tijd aan het hoofd van de DU, en zal heter dus wel mee eens zijn geweest. Over het aftreden van Chroesjtov heb ik het niet, want daar weet ik gewoon niets van..
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:30
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:24 :
ik kwam trouwens op een eerder pagina mensen tegen die zeiden dat de stoommachine in de mijnbouw werd gebruikt om steenkool naar boven te pompen, maar dit klopt niet. de stoommachine werd gebruikt om water te pompen aangezien als je steeds dieper graaft je het grondwaterpeil tegen komt en alles onder water staat. droogpompen en dus niet steenkool vervoeren.
Shit. Das waar.

Thnq!
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:30
toilet duck
toilet duck is offline
Citaat:
Blaatkop schreef op 23-05-2005 @ 21:23 :
Verder nog een vraagje:

"in maart 73 vertrekken de laatste AMerikaanse troepen. de oorlog is echter niet voorbij. in het voorjaar van 75 stoot het n-v leger door naar saigon,, waarna de z-vietnamese hoofdstad op 30 april valt. [..] Vietnam wordt onder communistische leiding verenigd. Na 30 jaar is het vrede. [..]"

Hoe ging dit nu eigenlijk verder... blijft vietnam nu 1 staat, welke communistisch en vreedzaam is, en onder welke regering is dit dan? ho chi minh is dan al dood iig...
ik kan je niet aan het antwoord helpen, maar dit zou voldoende moeten zijn als antwoord:

niet van toepassing

ik kan je nog wel vertellen dat het in vietnam een bende was, ook ivm cambodja. zie de vele bootvluchtelingen (volgens mij heb ik dat niet uit het boekje btw... ). het feit dat de vs een tijdlang een veto had staan tegen hulp aan vietnam en dat ze een handelsembargo met vietnam hadden duidt toch ook wel op wat (communistische?) chaos daar (laatste stuk wel uit het boekje )

nogmaals: volgens mij is dat laatste stuk n. echt v.t. voor het CE...
Oud 23-05-2005, 21:30
.Pure
.Pure is offline
jullie maken me allemaal bang met al deze info waarvan ik de helft niet duidelijk weet

dus ik stop hier met lezen, ga mn eigen stuff wel doorkijken, Suc6 morgen!
Oud 23-05-2005, 21:31
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 23-05-2005 @ 21:28 :
Ik word helemaal zenuwachtig van jullie
Ik vind het gewoon leuk.

Behalve Lancashire, want dat wil maar niet opschieten. (Halverwege H2, jeuj!)
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:32
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:29 :
Ik heb een verder informatie over wat Chroesjtov allemaal gedaan heeft. Jammer, want het is wel interessant. Wat ik wel weet, is dat zowel de SU als China Vietnam wilde helpen, om zo invloed te krijgen in het land. En dus in de internationale communistische beweging. Chroesjtov stond in die tijd aan het hoofd van de DU, en zal heter dus wel mee eens zijn geweest. Over het aftreden van Chroesjtov heb ik het niet, want daar weet ik gewoon niets van..
Moet je dan zoveel over Chroesjtov weten? Ik weet alleen iets van de destalinisatiereden en dat hij daardoor ruzie kreeg met Mao -> breuk SU en China.
Oud 23-05-2005, 21:33
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:25 :
[Verhaal over interne en externe revolutie]

Ik geloof zelfs dat ze de Geneefse akkoorden hebben afgewacht met de grote veranderingen.
Weet niet of het al gezegd is, maar ze deden het idd geleidelijk, omdat ze voor de Geneefse akkoorden nog alle steun nodig hadden tegen Frankrijk, ook van de niet-communistische peeps!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 23-05-2005, 21:34
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
.Pure schreef op 23-05-2005 @ 21:30 :
jullie maken me allemaal bang met al deze info waarvan ik de helft niet duidelijk weet

dus ik stop hier met lezen, ga mn eigen stuff wel doorkijken, Suc6 morgen!
Jij ook! (ook met nederlands.. ondergeschoven kindje..)
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:34
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 23-05-2005 @ 21:28 :
Ik word helemaal zenuwachtig van jullie
Citaat:
.Pure schreef op 23-05-2005 @ 21:30 :
jullie maken me allemaal bang met al deze info waarvan ik de helft niet duidelijk weet

dus ik stop hier met lezen, ga mn eigen stuff wel doorkijken, Suc6 morgen!
Ja je moet daar echt mee uitkijken! Ik had dat met het AK-topic, gevolg: super zenuwachtig ineens en onzeker. Terwijl ik dat nóóit heb! En hier lees ik inmiddels nog maar de helft van de posts

En nu ga ik lekker ontspannend lezen en dan slapen! Wens jullie allemaal heel veel succes morgen en ik ben benieuwd naar de resultaten! (hoewel dat voor gesch best moeilijk te voorspellen zal zijn..)
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 23-05-2005, 21:35
kokosnootje
kokosnootje is offline
Heeft iemand nog dat schema met die presidenten? Ik kan em nie meer openen..
__________________
×Mystic Moonlight×
Oud 23-05-2005, 21:36
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:32 :
Moet je dan zoveel over Chroesjtov weten? Ik weet alleen iets van de destalinisatiereden en dat hij daardoor ruzie kreeg met Mao -> breuk SU en China.
Neuh, ik weet er ook haast niets over.. Maar hij is een an de interessantere Russische personages geweest.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:37
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
kokosnootje schreef op 23-05-2005 @ 21:35 :
Heeft iemand nog dat schema met die presidenten? Ik kan em nie meer openen..
Ik heb hem nog, zal ik hem eventjes gewoon hier neerzetten?
Oud 23-05-2005, 21:38
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik had dit op pagina 7 van het vorige topic gepost, een ander soort overzicht:

Ow en iemand vroeg naar die presidenten? Een klasgenoot van me heeft die op een rijtje gezet, met een beetje wat ze gedaan hebben enzo. Je hoeft dat niet allemaal uit je hoofd te weten, maar het is wel makkelijk om het zo even voor je te zien.

Roosevelt, democraat, 1933-1945
Nam deel aan conferentie van Jalta, waar Europa/Wereld in invloedsferen werd verdeeld. Hij wilde VN oprichten, dat gebeurde ook in augustus ’45. Op 12 april 1945 stierf hij aan een hersenbloeding.

Truman, democraat, 1945-1952
Truman was havik, hard anti communistisch. De buitenlandse politiek van de VS werd de Truman doctrine genoemd: Vrijheid, alle landen die in hun vrijheid worden bedreigd moeten worden geholpen (anti communistisch). De uitwerking was de containment politiek (in Europa) en de domino theorie (Azië). Ook was het een einde van het isolationisme, de VS ging deel uitmaken van allianties, bijvoorbeeld de NAVO.

Eisenhower, republikein, 1952-1960
Eisenhower was tijdens WOII opperbevelhebber van de Amerikaanse, Britse en Canadese troepen die in juni 1944 de invasie in Normandië ondernamen en West-Europa bevrijdden. Hij voerde in de Koude Oorlog als president een voorzichtige politiek. Hij steunde de Fransen en later de regering van Zuid-Vietnam met geld en wapens, maar niet met Amerikaanse militairen.

Kennedy, democraat, 1960-1963
Kennedy had grootse plannen voor een ‘New Frontier’: bestrijding van armoede en rassentegenstellingen in de VS. In de buitenlandse politiek wilde hij het opnemen tegen de SU. Kennedy was president tijdens de Cuba Crisis in 1962. Er was een dreigende oorlog. Na deze crisis kwam er overleg tussen SU en VS. Chroesjtjov en Kennedy zorgden voor een hotline en een verbod op bovengrondse kernproeven. Kennedy stuurde helikopters en militaire adviseurs naar Vietnam. Op 22 november 1963 vermoord in Dallas (Texas).

Johnson, democraat, 1963-1968
Johnson was vice-president tijdens de regering van Kennedy. Hij ontwikkelde een groots plan voor binnenlandse hervormingen in de VS: de ‘Great Society’. Hij stuurde in 1965 Amerikaanse grondtroepen naar Vietnam en liet de luchtmacht Noord-Vietnam bombarderen, maar boekte daarmee weinig succes. Ondervond steeds meer kritiek op zijn Vietnam-beleid. Teleurgesteld stelde hij zich in 1968 niet meer herkiesbaar.

Nixon, republikein, 1968-1974
Nixon was vice-president tijdens de regering van Eisenhower. Beloofde als president een ‘eervolle vrede’ in Vietnam. Hij was voor Vietnamisering (ze zouden zelf sterk genoeg zijn). Sloot begin 1973 vrede met Noord-Vietnam. Hij zocht toenadering tot China en de SU. Bezocht Peking en Moskou. Sloot met de SU een verdrag tot kernwapenbeheersing. Trad in 1974 af als gevolg van het ‘Watergate-schandaal’ (het afluisteren van politieke tegenstanders door Nixons mederwerkers).

Ford, republikein, 1974-1976
Was een uiterst zwakke president die moest terug trekken. In ’75 werd heel Vietnam ingenomen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 23-05-2005, 21:38
fractuur
fractuur is offline
Hoofdstuk 3!
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:38
kokosnootje
kokosnootje is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:37 :
Ik heb hem nog, zal ik hem eventjes gewoon hier neerzetten?
Jah, als dat net zo makkelijk is.. Heeft iedereen dr wat aan
__________________
×Mystic Moonlight×
Oud 23-05-2005, 21:38
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
kokosnootje schreef op 23-05-2005 @ 21:38 :
Jah, als dat net zo makkelijk is.. Heeft iedereen dr wat aan
Truman (D) ’45 – ‘52
Havik, sterk anti communistisch. Truman-doctrine: alle landen die in hun vrijheid worden bedreigd moeten worden geholpen (anti communistisch). Gevolgen: de containment politiek (in Europa) en de domino-theorie (Azië). Ook het einde van het isolationisme, de VS ging deel uitmaken van bv. de NAVO.

‘45: Oprichting VN, capitulatie Japan, HCM roept DRV uit.
’41: Oprichting Vietminh
’46: Frankrijk herovert Z-V en komt in conflict met Vietminh
‘50 - ’53: Korea-oorlog (zich uitbreidend communisme)


Eisenhower (R) ’52 – ‘60
Was tijdens WOII opperbevelhebber van de troepen die in 1944 West-Europa bevrijdden. Hij voerde in de Koude Oorlog als president een voorzichtige politiek. Steunde de Fransen en later de regering van Zuid-Vietnam (regime Diem) met geld en wapens, maar niet met Amerikaanse militairen.

’54: Dien Bien Phoe (Frankrijk verslagen), Akkoorden v. Geneve, oprichting ZOAVO
’55: Regime Diem aan de macht (gesteund VS: $ + mil. adv.)
’59: “ stichten versterkte dorpen, onderdrukking, pacht.
’60: oprichting Nationaal Bevrijdingsfront (VC): leiding/steun N-V


Kennedy (D) ‘60-‘63
‘New Frontier’: bestrijding van armoede en rassentegenstellingen in de VS. In de buitenlandse politiek wilde hij het opnemen tegen de SU. Was president tijdens de Cuba Crisis in 1962. Na deze crisis kwam er overleg tussen SU en VS. Chroesjtjov en Kennedy zorgden voor een hotline en een verbod op bovengrondse kernproeven. Kennedy stuurde helikopters en militaire adviseurs naar Vietnam.

’61-’62: VC groeit, Kennedy stuurt ong. 10.000 mil. Adv. (die betrokken raken)
’63: zelfverbrandingen Boeddh. Monniken, Diem afgezet door staatsgreep, nieuwe president LBJ.


Johnson (D) ’63-‘68
Johnson was vice-president tijdens de regering van Kennedy. Hij ontwikkelde een groots plan voor binnenlandse hervormingen in de VS: de ‘Great Society’. Stuurde in 1965 Amerikaanse grondtroepen naar Vietnam en liet de luchtmacht Noord-Vietnam bombarderen, maar boekte weinig succes. Ondervond steeds meer kritiek op zijn Vietnam-beleid. Stelde zich in 1968 niet meer herkiesbaar.

’64: Tonkin-incident, Chroesjtsjov afgezet (nu Brezjnev, hardliner)
’65: begin Rolling Thunder (systematische bombardementen) en inzet grondtroepen, “limited war”
’68: Tet-offensief (jan), My Lai (mrt), vredesbesprekingen Parijs (mei), grote protesten.


Nixon (R) ‘68-‘74
Was vice-president tijdens de regering van Eisenhower. Beloofde als president ‘peace with honour’ in Vietnam. Was voor Vietnamisering (oorlog omvormen tot binnenlands conflict). Sloot begin 1973 vrede met Noord-Vietnam. Zocht toenadering tot China en de SU (bezocht Peking en Moskou). Sloot met de SU een verdrag tot kernwapenbeheersing. Trad in 1974 af als gevolg van het ‘Watergate-schandaal’ (het afluisteren van politieke tegenstanders door Nixons medewerkers).

’69: terugtrekken troepen (“vietnamisering”, “peace with honour”), onderhandelingen EN zware bombardementen
’71: publ. Pentagon Papers, einde Taiwan-kwestie
’72: SALT-I, ‘kerstbombardementen’ (zwaarste ooit)
’73: Parijse Akkoorden, VS weg uit Vietnam, War Powers act.


Ford (R) ‘74-‘76
Was een uiterst zwakke president die moest terug trekken.

’75: Rode Khmer in Cambodja, N-V verovert Z-V: opr. Soc. Rep. Vietnam.
’86-’95: hervormingen “doi moi”, veto op hulp/handelsembargo etc. langzaam opgegeven.


Oja, ik heb de fout al verbeterd. Zouden we dit topic ook nog vol krijgen? Het gaat wel de goede kant op.

Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 21:41.
Oud 23-05-2005, 21:39
--Pipeloi--
Avatar van --Pipeloi--
--Pipeloi-- is offline
Jezus, ik krijg hier het gevoel dat ik te weinig heb geleerd!
__________________
Love is a battlefield.
Oud 23-05-2005, 21:39
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:38 :
Hoofdstuk 3!
Goed zo, schiet lekker op zo
Oud 23-05-2005, 21:41
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:32 :
Moet je dan zoveel over Chroesjtov weten? Ik weet alleen iets van de destalinisatiereden en dat hij daardoor ruzie kreeg met Mao -> breuk SU en China.
ik weet dat je moet weten dat Chroetsjov voor 'vreedzame coexistentie' was (dus voor communisme naast kapitalisme) en datMao vond dat dit te veel afweek van het ware communisme en dat één van de redenen is dat het slecht gaat tussen hun --> breuk
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:42
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:41 :
ik weet dat je moet weten dat Chroetsjov voor 'vreedzame coexistentie' was (dus voor communisme naast kapitalisme) en datMao vond dat dit te veel afweek van het ware communisme en dat één van de redenen is dat het slecht gaat tussen hun --> breuk
ok, thanks. Dan weet ik genoeg, dan ga ik dat hele verhaal hierboven ook niet meer lezen.
Oud 23-05-2005, 21:44
kokosnootje
kokosnootje is offline
Weet iemand ook wat die War Powers Act inhield? In mijn boek staat alleen dattie er was.
__________________
×Mystic Moonlight×
Oud 23-05-2005, 21:45
kokosnootje
kokosnootje is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:38 :
Truman (D) ’45 – ‘52
Havik, sterk anti communistisch. Truman-doctrine: alle landen die in hun vrijheid worden bedreigd moeten worden geholpen (anti communistisch). Gevolgen: de containment politiek (in Europa) en de domino-theorie (Azië). Ook het einde van het isolationisme, de VS ging deel uitmaken van bv. de NAVO.

‘45: Oprichting VN, capitulatie Japan, HCM roept DRV uit.
’41: Oprichting Vietminh
’46: Frankrijk herovert Z-V en komt in conflict met Vietminh
‘50 - ’53: Korea-oorlog (zich uitbreidend communisme)


Eisenhower (R) ’52 – ‘60
Was tijdens WOII opperbevelhebber van de troepen die in 1944 West-Europa bevrijdden. Hij voerde in de Koude Oorlog als president een voorzichtige politiek. Steunde de Fransen en later de regering van Zuid-Vietnam (regime Diem) met geld en wapens, maar niet met Amerikaanse militairen.

’54: Dien Bien Phoe (Frankrijk verslagen), Akkoorden v. Geneve, oprichting ZOAVO
’55: Regime Diem aan de macht (gesteund VS: $ + mil. adv.)
’59: “ stichten versterkte dorpen, onderdrukking, pacht.
’60: oprichting Nationaal Bevrijdingsfront (VC): leiding/steun N-V


Kennedy (D) ‘60-‘63
‘New Frontier’: bestrijding van armoede en rassentegenstellingen in de VS. In de buitenlandse politiek wilde hij het opnemen tegen de SU. Was president tijdens de Cuba Crisis in 1962. Na deze crisis kwam er overleg tussen SU en VS. Chroesjtjov en Kennedy zorgden voor een hotline en een verbod op bovengrondse kernproeven. Kennedy stuurde helikopters en militaire adviseurs naar Vietnam.

’61-’62: VC groeit, Kennedy stuurt ong. 10.000 mil. Adv. (die betrokken raken)
’63: zelfverbrandingen Boeddh. Monniken, Diem afgezet door staatsgreep, nieuwe president LBJ.


Johnson (D) ’63-‘68
Johnson was vice-president tijdens de regering van Kennedy. Hij ontwikkelde een groots plan voor binnenlandse hervormingen in de VS: de ‘Great Society’. Stuurde in 1965 Amerikaanse grondtroepen naar Vietnam en liet de luchtmacht Noord-Vietnam bombarderen, maar boekte weinig succes. Ondervond steeds meer kritiek op zijn Vietnam-beleid. Stelde zich in 1968 niet meer herkiesbaar.

’64: Tonkin-incident, Chroesjtsjov afgezet (nu Brezjnev, hardliner)
’65: begin Rolling Thunder (systematische bombardementen) en inzet grondtroepen, “limited war”
’68: Tet-offensief (jan), My Lai (mrt), vredesbesprekingen Parijs (mei), grote protesten.


Nixon (R) ‘68-‘74
Was vice-president tijdens de regering van Eisenhower. Beloofde als president ‘peace with honour’ in Vietnam. Was voor Vietnamisering (oorlog omvormen tot binnenlands conflict). Sloot begin 1973 vrede met Noord-Vietnam. Zocht toenadering tot China en de SU (bezocht Peking en Moskou). Sloot met de SU een verdrag tot kernwapenbeheersing. Trad in 1974 af als gevolg van het ‘Watergate-schandaal’ (het afluisteren van politieke tegenstanders door Nixons medewerkers).

’69: terugtrekken troepen (“vietnamisering”, “peace with honour”), onderhandelingen EN zware bombardementen
’71: publ. Pentagon Papers, einde Taiwan-kwestie
’72: SALT-I, ‘kerstbombardementen’ (zwaarste ooit)
’73: Parijse Akkoorden, VS weg uit Vietnam, War Powers act.


Ford (R) ‘74-‘76
Was een uiterst zwakke president die moest terug trekken.

’75: Rode Khmer in Cambodja, N-V verovert Z-V: opr. Soc. Rep. Vietnam.
’86-’95: hervormingen “doi moi”, veto op hulp/handelsembargo etc. langzaam opgegeven.


Oja, ik heb de fout al verbeterd. Zouden we dit topic ook nog vol krijgen? Het gaat wel de goede kant op.
Thnx!
__________________
×Mystic Moonlight×
Oud 23-05-2005, 21:47
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
kokosnootje schreef op 23-05-2005 @ 21:44 :
Weet iemand ook wat die War Powers Act inhield? In mijn boek staat alleen dattie er was.
Dat presidenten in de VS niet meer zomaar mogen gaan oorlog voeren. Ze mogen 90 dagen oorlog voeren en daarna moeten ze verantwoording afleggen aan het Congres. Dit is een verandering van de Tonkin-resolutie.
Oud 23-05-2005, 21:47
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
wat is trouwens zo raar vind: als zo'n groot deel van Amerika die oorlog in begin 70 zo zat was waarom is Nixon dan niet eerder afgezet want wat ik ook begrijp aan de aantekeningen van mijn leraar is dat het parlement ook niet erg tevreden over hem was. beetje vreemd dat hij dan wel tot 74 blijft, tot dat schandaal.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:48
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:47 :
Dat presidenten in de VS niet meer zomaar mogen gaan oorlog voeren. Ze mogen 90 dagen oorlog voeren en daarna moeten ze verantwoording afleggen aan het Congres. Dit is een verandering van de Tonkin-resolutie.
wanneer werd die regel ingesteld dan? was al van toepassing op de tonkin resolutie?
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:48
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:47 :
wat is trouwens zo raar vind: als zo'n groot deel van Amerika die oorlog in begin 70 zo zat was waarom is Nixon dan niet eerder afgezet want wat ik ook begrijp aan de aantekeningen van mijn leraar is dat het parlement ook niet erg tevreden over hem was. beetje vreemd dat hij dan wel tot 74 blijft, tot dat schandaal.
Ze moeten eerst een goede reden hebben. Ze kunnen niet zeggen 'je voert te lang oorlog, rot nu maar op'. En hij had vrede belooft (Peace with Honor).
Oud 23-05-2005, 21:50
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:42 :
ok, thanks. Dan weet ik genoeg, dan ga ik dat hele verhaal hierboven ook niet meer lezen.
Dat zou ik idd niet doen. Het is een wat dieper gaande discussie dan wat je op het ce krijgt waarschijnlijk.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:50
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:48 :
wanneer werd die regel ingesteld dan? was al van toepassing op de tonkin resolutie?
Hij werd aangenomen in november 1973, dus na de Parijse Akkoorden. Hij had dus geen invloed meer op Vietnam.
Oud 23-05-2005, 21:51
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:48 :
Ze moeten eerst een goede reden hebben. Ze kunnen niet zeggen 'je voert te lang oorlog, rot nu maar op'. En hij had vrede belooft (Peace with Honor).
hij had inderdaad beloofd dat er een vrede in zicht was... aangezien de verkiezingen in zicht waren (hij wilde die winnen natlijk)... daarom werd ie herkozen...
Oud 23-05-2005, 21:51
fractuur
fractuur is offline
Was de enige reden dat er in Manchester geen weverijen waren, het tekort aan water hiervoor? En waarom hadden ze water nodig, omdat ze op stoom werkten?
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:52
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 23-05-2005 @ 21:50 :
Hij werd aangenomen in november 1973, dus na de Parijse Akkoorden. Hij had dus geen invloed meer op Vietnam.
senk joe

trouwens iedereen die dit leest: mocht je morgen examen geschiedenis maken, wens ik je erg veel succes!
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:53
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:51 :
Was de enige reden dat er in Manchester geen weverijen waren, het tekort aan water hiervoor? En waarom hadden ze water nodig, omdat ze op stoom werkten?
waar haal je het in manchester geen weverijen verhaal vandaan ?
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 23-05-2005, 21:56
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
sicilion schreef op 23-05-2005 @ 21:53 :
waar haal je het in manchester geen weverijen verhaal vandaan ?
Hoofdstuk 3, Nijgh Versluijs. Manchester schijnt voornamelijk veredelingsbedrijven en stoomspinnerijen gehad te hebben..
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-05-2005, 21:57
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
fractuur schreef op 23-05-2005 @ 21:51 :
Was de enige reden dat er in Manchester geen weverijen waren, het tekort aan water hiervoor? En waarom hadden ze water nodig, omdat ze op stoom werkten?
Volgens mij is dat niet de reden, want de veredelingsbedrijven hadden veel water nodig en die lagen ook in de buurt van Manchester. Ik denk dat in Manchester gewoon geen plaats meer was voor weeffabrieken, omdat de stad al heel veel spinfabrieken had. Natuurkunde is pas vrijdag Ik zal wel es kijken naar de werking van een stoommachine.
Oud 23-05-2005, 21:59
fractuur
fractuur is offline
"Slecht korte tijd werd in Manchester gebruik gemaakt van door water aangedreven 'mills', doordat er na 1780 er steeds meer problemen met de toevoer van water ontstonden."

Geen verdere uitleg. Misschien andere methodes?
__________________
.. zegt de liberaal.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [??] Geschiedenis
studentuser
3 14-01-2012 14:08
Algemene schoolzaken Jouw nieuwe rooster
Mr.Oizo
185 26-10-2005 18:42
Algemene schoolzaken leukste vak
afrutado
67 23-05-2005 18:14
Verhalen & Gedichten ERETOPIC II: P.C. Hooft
Halogeen
129 31-03-2005 18:35
Studeren Geschiedenis aan de VU, UU of UL
Verwijderd
13 22-03-2005 03:30
Verhalen & Gedichten Out father that art in heaven - Mark II
soulless
5 15-03-2002 11:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.