Oud 26-05-2012, 14:46
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Ik heb best wel een erge gedachte over dier en mens, mijn moeder is zo een persoon die mensen hier een onderdak geeft maar ik vind dat overdreven. Ik heb zo een gedachte van: er zijn al zoveel mensen op de wereld en meerendeel sloopt gewoon de natuur op wat voor een manier dan ook dus wat boeit het als er een paar afgeknald worden door een oorlog.
Als ik in dat land had gewoond had ik toch niet beter geweten en gewoon gerend tot ik neergeknald word. Ik vind dieren persoonlijk belangrijker als de mens omdat dieren gewoon bij de natuur horen, wij verneuken de natuur alleen maar door chemische stoffen te mengen of huizen te bouwen en bomen te kappen. We hebben er zelfs voor gezorgd dat bepaalde dieren zijn uitgestorven.

Maar dus samengevat; is het erg als ik denk dat er best wel wat minder mensen op de wereld mogen rondlopen dus het niet erg vind als er mensen worden neergeknald in die oorlogslanden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2012, 15:15
Pauline <3
Avatar van Pauline <3
Pauline <3 is offline
Jij leeft hier ook op de aarde, dus jij bent ook een van de zovele mensen die de natuur ( bewust en onbewust ) verpesten. En iedereen heeft een leven, iedereen heeft het recht om te leven. Maar er zit wel waarheid in natuurlijk wat je zegt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 15:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nou, wat minder mensen rond laten lopen is niet verkeerd. En vóóral de rijke mensen, zoals jij en ik, die een computer hebben en (veel) vlees kunnen eten en auto's hebben en dat soort spul. In oorlogslanden zijn ze wat armer en consumeren ze dus ook minder.

Het is wel een beetje gemeen om individuen dood te wensen. Om te zeggen 'laat maar lekker mensen elkaar afschieten' want daar komt heel veel verdriet en pijn en alles bij kijken. Je kunt beter hopen mensen minder kinderen gaan nemen, daar hoeven geen mensen voor te sterven.

En verder vind ik mensen ook dieren. Biologisch gezien en alles. En als andere dieren zich zover ontwikkeld hadden om dingen als stoommachines uit te vinden, hadden ze dat ook wel gedaan en hadden ze ook het milieu vernietigd (weliswaar niet expres omdat ze het milieu kapot wilden, maar omdat een auto zo fijn is). En als ze andere dieren konden houden in hun voordeel (om nog een stukje verder terug te gaan in de geschiedenis) doen ze dat ook wel. En de menselijke neigingen die zorgen dat we dat soort dingen doen, zijn imo gewoon dierlijk. Bijvoorbeeld de drang om hoog op de sociale ladder te staan/macht te hebben, seks te willen hebben, niet meer bewegen dan nodig is, willen eten (en vooral als er vet en suiker in zit) enzovoort kom je ook bij dieren tegen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 03:24
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
Nou, wat minder mensen rond laten lopen is niet verkeerd. En vóóral de rijke mensen, zoals jij en ik, die een computer hebben en (veel) vlees kunnen eten en auto's hebben en dat soort spul. In oorlogslanden zijn ze wat armer en consumeren ze dus ook minder.

Het is wel een beetje gemeen om individuen dood te wensen. Om te zeggen 'laat maar lekker mensen elkaar afschieten' want daar komt heel veel verdriet en pijn en alles bij kijken. Je kunt beter hopen mensen minder kinderen gaan nemen, daar hoeven geen mensen voor te sterven.

En verder vind ik mensen ook dieren. Biologisch gezien en alles. En als andere dieren zich zover ontwikkeld hadden om dingen als stoommachines uit te vinden, hadden ze dat ook wel gedaan en hadden ze ook het milieu vernietigd (weliswaar niet expres omdat ze het milieu kapot wilden, maar omdat een auto zo fijn is). En als ze andere dieren konden houden in hun voordeel (om nog een stukje verder terug te gaan in de geschiedenis) doen ze dat ook wel. En de menselijke neigingen die zorgen dat we dat soort dingen doen, zijn imo gewoon dierlijk. Bijvoorbeeld de drang om hoog op de sociale ladder te staan/macht te hebben, seks te willen hebben, niet meer bewegen dan nodig is, willen eten (en vooral als er vet en suiker in zit) enzovoort kom je ook bij dieren tegen.
Maar hopen is géén potentieel aanvaardbare vorm van denken, er is alleen 'hoop' over dat het gebeurd.
Ik zeg niet dat ze dood moeten, maar als ze toch dood gaan wat kun je er verder aan doen? Het zal toch altijd wel plaatsvinden. Ik bedoel gewoon dat ik het niet erg vind als het plaatsvind bij ons omdat wij toch alleen maar de natuur slopen. Op dat laatste stuk had je wel een punt, uiteindelijk zijn wij zo geworden als we nu zijn door ons overschot aan intelligentie, dat had ook bij een ander dier kunnen overkomen maar het heeft toevallig bij ons plaatsgevonden.
Maar ik vind dan nog niet dat wij hier thuis horen, deze planeet is duidelijk bedoeld voor domme wezens die het verder niet verstoren. Daarom dus als er mensen dood gaan vind ik het gewoon niet zo erg als bij een dier, een mens kan er nog duidelijk over nadenken en zich erop voorbereiden, bij een dier gebeurd het gewoon en die weten niet wat hun overkomt. Dat maakt het gewoon zieliger en erger als dat er een mens dood gaat.

En op wat Pauline<3 zei: Ik heb ook duidelijk in mijn bericht geconstateerd dat ik het ook niet erg zou vinden als ik één van die armere minder consumerende mensen was. Ik had dan dat leven gewend geweest en had ook niet zo slim geweest als ik nu ben en er ook niet uitgebreid over na kunnen denken, tuurlijk had ik dan ook angstig geweest maar uiteindelijk was ik toch dood gegaan punt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 10:56
Pauline <3
Avatar van Pauline <3
Pauline <3 is offline
Ja maar ik bedoelde : waarom moeten daar mensen afgeknald worden? Die mensen daar hebben even veel recht om te leven als wij, dus als jij DAAR geleefd zou hebben, zou je het niet erg gevonden hebben om afgeknald te worden, maar hier wel?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 15:19
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
Ja maar ik bedoelde : waarom moeten daar mensen afgeknald worden? Die mensen daar hebben even veel recht om te leven als wij, dus als jij DAAR geleefd zou hebben, zou je het niet erg gevonden hebben om afgeknald te worden, maar hier wel?
Nee hier ook niet als het gebeurd, ook wel een goeie trouwens, maar nee. Ik zou het hier ook niet erg vinden ALS het gebeurd, alleen gebeurd het hier toch niet gauw dus ga ik me daar geen zorgen om maken. Maar ja anders zou ik gewoon pech hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 15:38
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar hopen is géén potentieel aanvaardbare vorm van denken, er is alleen 'hoop' over dat het gebeurd.
Ik zeg niet dat ze dood moeten, maar als ze toch dood gaan wat kun je er verder aan doen? Het zal toch altijd wel plaatsvinden. Ik bedoel gewoon dat ik het niet erg vind als het plaatsvind bij ons omdat wij toch alleen maar de natuur slopen.
Dan vind ik het nog onaardig. Door het oké te vinden dat mensen afgeslacht wordt, lijk je mij geen aardig mens. Als mensen in jouw omgeving kanker krijgen zeg je toch óók niet 'ik hoop dat je het niet laat behandelen, want als je dood gaat is dat beter voor het milieu' en als mensen zelfmoord willen plegen toch ook niet 'ik hoop dat diegene zelfmoord pleegt, dan vervuilt hij/zij het milieu niet meer zo'?

Citaat:
Maar ik vind dan nog niet dat wij hier thuis horen, deze planeet is duidelijk bedoeld voor domme wezens die het verder niet verstoren. Daarom dus als er mensen dood gaan vind ik het gewoon niet zo erg als bij een dier, een mens kan er nog duidelijk over nadenken en zich erop voorbereiden, bij een dier gebeurd het gewoon en die weten niet wat hun overkomt. Dat maakt het gewoon zieliger en erger als dat er een mens dood gaat.
Het lijkt me juist triester om je bewust te zijn van je vergankelijkheid en te weten dat je doodgaat. Overigens denk ik dat dieren dat ook wel weten, katten bijvoorbeeld trekken zich vaak terug als ze doodgaan.

En verder is de planeet niet 'bedoelt' voor iets en de natuur heeft geen 'bedoeling'. Wij zíjn voortgekomen uit die natuur, wij zijn natuur en wij zijn toevallig succesvoller in het gebruik en misbruik maken daarvan dan andere dieren.

Citaat:
En op wat Pauline<3 zei: Ik heb ook duidelijk in mijn bericht geconstateerd dat ik het ook niet erg zou vinden als ik één van die armere minder consumerende mensen was. Ik had dan dat leven gewend geweest en had ook niet zo slim geweest als ik nu ben en er ook niet uitgebreid over na kunnen denken, tuurlijk had ik dan ook angstig geweest maar uiteindelijk was ik toch dood gegaan punt.
Je gaat nu uiteindelijk ook dood, joh. En je kunt toch altijd nog besluiten om extreem te 'consuminderen', geen vlees meer te eten, van alles te recyclen, dingen tweedehands te kopen en zeker geen auto te gaan rijden en absoluut geen kinderen te nemen?


En trouwens, volgens mij zijn wij één van de eersten die uit zullen sterven als wij de wereld 'verpesten'. Het milieu kan meer aan dan de gemiddelde mens, er is altijd wel weer een kakkerlak die het overleeft. Nadat de dinosauriërs uitstierven, waren er ook overlevenden en ontstonden er weer nieuwe soorten. Sterker nog: wij waren er niet geweest als de dinosauriërs niet uitgestorven waren, want pas toen die weg waren konden zoogdieren zich beginnen te ontwikkelen. Zodoende is het uitsterven van een soort niet alleen een 'verlies' maar kan het ook een winst zijn voor een ander soort. En ik geloof ook niet dat alleen mensen andere diersoorten lieten uitsterven, en trouwens, hoe erg is het eigenlijk dat soorten uitsterven? Dat gebeurt nu eenmaal en daar hoeft geen mens aan te pas te komen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 19:06
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
Dan vind ik het nog onaardig. Door het oké te vinden dat mensen afgeslacht wordt, lijk je mij geen aardig mens. Als mensen in jouw omgeving kanker krijgen zeg je toch óók niet 'ik hoop dat je het niet laat behandelen, want als je dood gaat is dat beter voor het milieu' en als mensen zelfmoord willen plegen toch ook niet 'ik hoop dat diegene zelfmoord pleegt, dan vervuilt hij/zij het milieu niet meer zo'?
Nee het is wel erg als mensen dood gaan aan ziektes, dat weer anders als doodgeschoten worden, en eigenlijk heb ik ook best het recht om te vinden dat mensen 'afgeslacht worden' zoals jij het citeerd. Elk dier op de wereld doet het alleen hebben wij ook onze hersenen om het te doen. Maar aan ziektes sterven vind ik wel erg zelfs bij mensen, dat is gewoon iets dat je krijgt en je verder niks aan kan doen. Elkaar dood schieten is iets waar we voor kiezen en als het toch gebeurd waarom zouden we het tegenhouden?

Citaat:
Je gaat nu uiteindelijk ook dood, joh. En je kunt toch altijd nog besluiten om extreem te 'consuminderen', geen vlees meer te eten, van alles te recyclen, dingen tweedehands te kopen en zeker geen auto te gaan rijden en absoluut geen kinderen te nemen?
Dat is wel waar, maar ik ben 1 van de miljarden mensen op aarde, hoeveel zin heeft het nou als ik over al in ga minderen en niet van me leven geniet? Tuurlijk doe ik wel aan kleine dingen voor het milieu zoals dingen die slecht zijn voor de natuur op te pakken en in een prullebak te gooien of zo iets dergelijks, maar ik ga niet als enige persoon helemaal minderen. Als iedereen het nou zou doen had ik er ook aan mee gedaan, maar niemand die het doet dus dan ga ik me er ook niet mee bezig houden. Zolang ik leef geniet ik er van, als daar een einde aan komt door een kogel: pech voor mij.

Maar buiten dit alles, wel bedankt voor de goed beargumenteerde antwoorden, dat geeft mij ook weer meer inzicht over hoe andere er over denken. En het heeft mijn perspectief van denken ook wel een beetje beďnvloed, maar ik blijf erbij dat ik het minder erg vind als mensen dood gaan als dat dieren dood gaan.

Laatst gewijzigd op 27-05-2012 om 19:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Gedrag van cavia's
wiebenik
54 22-04-2004 14:42
Levensbeschouwing & Filosofie menswording
Medea
25 10-01-2004 13:35
Levensbeschouwing & Filosofie Mens = Dier
Upke
65 02-11-2003 23:14
Levensbeschouwing & Filosofie Mens en Dier
Evito
57 02-04-2003 14:41
Flora & Fauna Pro Mens Pro dier
anarpunk
34 10-01-2003 22:36
Levensbeschouwing & Filosofie verschil tussen mens en dier.....
prulleke
76 10-09-2002 08:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.