Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2013, 11:05
Yasse.
Yasse. is offline
Edward Snowden: “Ik heb juist gehandeld.”

De volledige verklaring van Edward Snowden op vrijdag 12 juli in de luchthaven Sheremetyevo van Moskou. “Het is de plicht van individuele burgers nationale wetten te overtreden, als zo misdaden tegen mens en vrede verhinderd kunnen worden.”


"Hallo, mijn naam is Ed Snowden. Iets meer dan een maand geleden had ik familie, een thuis in het paradijs en een comfortabel leven. Ook had ik de mogelijkheid om zonder uw toestemming uw communicatie te doorzoeken, in beslag te nemen en te lezen. Van om het even wie, om het even wanneer. Dat is een macht die de levensloop van mensen kan veranderen."

"Het is ook een ernstige overtreding van de wet. Het 4de en 5de Amendement van de Amerikaanse Grondwet, Artikel 12 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en talloze statuten en verdragen verbieden dergelijke massale, doordringende afluistersystemen. Hoewel de Amerikaanse Grondwet zulke systemen als illegaal beschouwt, stelt mijn regering dat geheime rechtsbesluiten, die de wereld niet mag zien, deze onwettige zaak op één of andere manier legitimeren. Deze besluiten corrumperen gewoon de meest fundamentele notie van rechtspraak namelijk dat er niet alleen recht moet worden gesproken, maar dat dit ook zichtbaar moet gebeuren. Het immorele kan niet moreel worden gemaakt door middel van geheime wetten."

"Ik geloof in het volgende principe dat in 1945 werd vastgelegd in Nuremberg: “Individuen hebben internationale verplichtingen die nationale verplichtingen tot gehoorzaamheid overstijgen. Daarom hebben individuele burgers de plicht nationale wetten te overtreden om zo misdaden tegen de vrede en de mensheid te verhinderen."

Daarom deed ik wat ik juist achtte: ik startte een campagne om al deze wandaden recht te zetten. Ik streefde er niet naar mezelf te verrijken. Ik probeerde geen Amerikaanse geheimen te verkopen. Integendeel, ik bracht wat ik wist naar het publiek, zodat bij vol daglicht door ons allen kan besproken worden wat ons allen aangaat. Ik vroeg de wereld om rechtvaardigheid."

"Deze morele beslissing, om het publiek te vertellen over spionagepraktijken die ons allen aanbelangen, droeg een zware prijs, maar ik deed wat juist was en heb nergens spijt van."

"Sindsdien hebben de regering en de inlichtingendiensten van de Verenigde Staten van Amerika geprobeerd van mij een voorbeeld te maken, een verwittiging aan al zij die zich zouden kunnen uitspreken zoals ik heb gedaan. Ik werd statenloos gemaakt en vervolgd voor een daad van politieke meningsuiting. De regering van de Verenigde Staten heeft me op een no-flylijst geplaatst."

"Ze eiste van Hongkong om me terug te zenden, buiten elk wettelijk kader, in directe overtreding van het principe van non-refoulement (het internationaal rechtsprincipe dat men een vervolgd persoon niet naar zijn vervolger, meestal een staat, mag terugsturen, nvdr) en de Law of Nations (een referentie naar het gelijknamige boek van George Washington, de eerste president van de VS waarin een aantal rechtsprincipes voor de betrekkingen tussen staten worden uitgewerkt, nvdr)."

"Ze heeft met sancties gedreigd tegen landen die opkwamen voor mijn mensenrechten en voor het asielsysteem van de VN. De regering gaf zijn militaire bondgenoten zelfs het nooit eerder vertoonde bevel het vliegtuig van een Latijns-Amerikaanse president aan de grond te zetten om naar een politiek vluchteling te zoeken. Deze gevaarlijke escalatie bedreigt niet alleen de waardigheid van Latijns-Amerika, maar ook de fundamentele rechten van elke persoon, van elke natie, om vrij van vervolging te leven en asiel te zoeken en te genieten.

Ondanks deze historisch ongeziene uiting van agressie hebben landen over heel de wereld mij steun en asiel verleend. Deze landen, waaronder Rusland, Venezuela, Bolivia, Nicaragua en Ecuador, waren de eersten om op te komen tegen de schending van de mensenrechten door de machtigen der aarde, eerder dan door de machtelozen. Ik dank en respecteer hen daarvoor.

Zij lieten zich niet intimideren en weigerden hun principes aan de kant te schuiven. Daarom verdienen ze wereldwijd respect. Het is mijn intentie om naar al deze landen te reizen om hun volk en hun leiders persoonlijk te bedanken.

“Ik verklaar bij deze dat ik elk aanbod voor steun of asiel – reeds aangeboden of toekomstig – formeel aanvaard. Doordat onder andere de Venezolaanse president Maduro mijn asielaanvraag heeft goedgekeurd, heb ik nu formeel het statuut van asielzoeker. Geen enkele staat heeft dus nog een wettelijke grond om mij te verhinderen van het asielrecht gebruik te maken.”

“Zoals we konden zien, hebben een aantal West-Europese en Noord-Amerikaanse regeringen er echter geen probleem mee buiten de wet om te handelen. Tot nu toe hebben zij hun bedreigende houding niet aangepast. Daardoor kan ik onmogelijk naar Latijns-Amerika reizen om er, in overeenstemming met de mensenrechten, gebruik te maken van het aan mij verleende asiel.”

“De bereidwilligheid van machtige staten tot onwettelijke acties vormt een bedreiging voor ons allemaal. We mogen dit niet langer toelaten. Daarom vraag ik uw medewerking. Aan de betrokken landen vraag ik garanties voor een veilige doortocht, zodat ik naar Latijns-Amerika kan reizen. Totdat deze staten besluiten naar de wet te handelen en mijn reis toe te staan, verzoek ik de Russische regering mij asiel te verlenen. Vandaag nog leg ik mijn verzoek voor aan Rusland. Ik hoop dat het gunstig wordt onthaald.”

Edward Snowden

Commentaar: Ik zelf ben het volledig eens met wat hij zegt, ik denk dat de Verenigde Staten haar buitenlandse politieke dient te veranderen en de rechten van haar burgers dient te herstellen. Privacy is namelijk alles!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2013, 11:20
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat bedoel je precies met "privacy is alles"?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2013, 11:43
Verwijderd
ait
Met citaat reageren
Oud 14-07-2013, 13:53
Verwijderd
En welke rechten moeten er dan precies hersteld worden?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 10:22
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Hartelijk dank voor deze mededeling.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 22:24
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Ik care echt zo bijster weinig om Snowball en ik care zowaar nog minder om wat hij van zijn eigen acties vindt.

Ohja privacy is alles inderdaad, lekker interessant, al die voorkomen aanslagen. Daar ligt toch niemand een minuut wakker van?

Ik zou er trouwens ook niet van wakkerliggen als de regering ziet hoe ik mn peuken koop, mijn ass whipe en aan mn lul trek. Fuck privacy.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 14:02
nachtmens
nachtmens is offline
Amerika, heb je ooit gehoord van meningsuiting?
__________________
Lach eens!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 15:14
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Amerika, heb je ooit gehoord van meningsuiting?
Wat heeft deze zaak met meningsuiting te maken?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 20:46
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik vind het goed dat hij ermee naar buiten komt, iemand moet het doen, als amerika vindt dat ze ieder land van vanalles en nogwat mogen verdenken en daar ook naar handelen is het goed dat er iemand is die amerika ook op zn plek zet en dit naar buiten brengt.
Wel vind ik dat er een internationaal iets moet komen om zulke mensen te beschermen, het is vaak belangrijke informatie maar zulke mensen verdienen ook gewoon een veilig en gelukkig leven nadat ze met zoiets naar buiten komen.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 23:58
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ik zou er trouwens ook niet van wakkerliggen als de regering ziet hoe ik mn peuken koop, mijn ass whipe en aan mn lul trek. Fuck privacy.
Grote jongen, stoer zeg. Wat als de regering opeens bepaalt dat roken een misdaad is, en dat je daardoor opeens een strafblad krijgt? Of dat je significant meer verzekeringspremie moet gaan betalen omdat je een roker bent? Of de SGP komt aan de macht en ziet in een systeem dat je graag met je leuter speelt en bestempeld je daardoor als 'mogelijk probleem' ? Dan ben je er mooi klaar mee. Ook datgene wat men verzamelt over jou kan altijd negatief geïnterpreteerd worden. Als het jou niet interesseert of ze zien hoe jij je reet afveegt, waarom schijt je dan niet dagelijks gewoon op een hondenveldje? Dat maakt niet uit toch? Blijkbaar wel, want je doet het (neem ik aan), netjes op de WC, met de deur dicht (als er andere mensen zijn).
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence

Laatst gewijzigd op 18-07-2013 om 00:03.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2013, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Grote jongen, stoer zeg. Wat als de regering opeens bepaalt dat roken een misdaad is, en dat je daardoor opeens een strafblad krijgt?
Uitzoeken waar de kinderen van de betreffende regerings-leden naar school gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2013, 17:47
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
^_^
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 18-07-2013, 20:42
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Grote jongen, stoer zeg. Wat als de regering opeens bepaalt dat roken een misdaad is, en dat je daardoor opeens een strafblad krijgt? Of dat je significant meer verzekeringspremie moet gaan betalen omdat je een roker bent? Of de SGP komt aan de macht en ziet in een systeem dat je graag met je leuter speelt en bestempeld je daardoor als 'mogelijk probleem' ? Dan ben je er mooi klaar mee. Ook datgene wat men verzamelt over jou kan altijd negatief geïnterpreteerd worden. Als het jou niet interesseert of ze zien hoe jij je reet afveegt, waarom schijt je dan niet dagelijks gewoon op een hondenveldje? Dat maakt niet uit toch? Blijkbaar wel, want je doet het (neem ik aan), netjes op de WC, met de deur dicht (als er andere mensen zijn).
Stiekem roken en niet meer fappen. life so simple.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.