Oud 30-09-2003, 20:35
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
mij broer had 2 ratjes, een ervan ging laatst dood aan een longontsteking (toen we de medicijntjes wilden geven kreeg het beest van paniek een hartaanval )
ik heb er een nieuwe rat bij gekocht voor hem vandaag, mijn vraag is nu: gaan ze eerst nog weer vechten wie de baas is, of hoeft dat niet perse, en moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen?
het oudere ratje is heel schuw, maar ontzettend lief, de nieuwe is heel lief, maar juist heel nieuwsgierig (niet agressief)
gaat wel goed zo denk ik..maar toch even vragen voor de zekerheid
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2003, 00:17
Xanandu
Avatar van Xanandu
Xanandu is offline
Gewoon even in de gaten houden lijkt me. mochten ze totaal niet met elkaar overweg kunnen, zet ze dan apart.
__________________
voor ik vergeet... jou vergeet
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 13:05
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Hoi,
Fijn dat je een vriendje voor het ratje hebt gehaald *toch wel bij een rattery of opvang he?*
Als je ze eerst op neutraal terrein (bank bed enz) laat kennis maken en een beetje laat stoeien (zo bepalen ze de rangorde)zal het in de meeste gevallen wel goed gaan. Maak de kooi GOED schoon, echt alles moet schoon zijn en niet meer naar rat ruiken.
Ze zullen in het begin zeker wel even stoeien, maar zolang er geen bloed bij komt kijken moet je ze gewoon laten gaan. Ook piepen is niet erg, tenzij je natuurlijk bloed gaat zien.

Succes ermee, en als je vragen hebt kun je altijd pm-en
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 14:42
Marengo
Avatar van Marengo
Marengo is offline
Citaat:
jessiej schreef op 01-10-2003 @ 13:05:
Hoi,
Fijn dat je een vriendje voor het ratje hebt gehaald *toch wel bij een rattery of opvang he?*
Als je ze eerst op neutraal terrein (bank bed enz) laat kennis maken en een beetje laat stoeien (zo bepalen ze de rangorde)zal het in de meeste gevallen wel goed gaan. Maak de kooi GOED schoon, echt alles moet schoon zijn en niet meer naar rat ruiken.
Ze zullen in het begin zeker wel even stoeien, maar zolang er geen bloed bij komt kijken moet je ze gewoon laten gaan. Ook piepen is niet erg, tenzij je natuurlijk bloed gaat zien.

Succes ermee, en als je vragen hebt kun je altijd pm-en


En let er OOk op dat er 2 huisjes zijn (als je een huisje plaatst in de kooi) want anders gaan ze wel vechten wie er wel en wie er niet in mag
__________________
I don't know...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 16:46
Ireentje
Avatar van Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 30-09-2003 @ 20:35:
mij broer had 2 ratjes, een ervan ging laatst dood aan een longontsteking (toen we de medicijntjes wilden geven kreeg het beest van paniek een hartaanval )
ik heb er een nieuwe rat bij gekocht voor hem vandaag, mijn vraag is nu: gaan ze eerst nog weer vechten wie de baas is, of hoeft dat niet perse, en moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen?
het oudere ratje is heel schuw, maar ontzettend lief, de nieuwe is heel lief, maar juist heel nieuwsgierig (niet agressief)
gaat wel goed zo denk ik..maar toch even vragen voor de zekerheid
Ze hoeven niet perse te gaan vechten, je kunt de kooi in 2en verdelen met een hekje. Zo kunnen ze niet bij elkaar komen maar wel aan elkaar ruiken, en kennismaken en zodra 1 van de 2 er genoeg van heeft kan hij weglopen. Als dit na een tijdje goed gaat kun je het hekje weghalen, zorg wel dat er voldoende voer is (in het begin misschien 2 bakjes met voer?) en bv 2 stukjes fruit. Dan hoeven ze iig niet te ruzien om het voer.

succes!!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 17:02
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
ÐaRklåÐy schreef op 01-10-2003 @ 16:46:
Ze hoeven niet perse te gaan vechten, je kunt de kooi in 2en verdelen met een hekje. Zo kunnen ze niet bij elkaar komen maar wel aan elkaar ruiken, en kennismaken en zodra 1 van de 2 er genoeg van heeft kan hij weglopen. Als dit na een tijdje goed gaat kun je het hekje weghalen, zorg wel dat er voldoende voer is (in het begin misschien 2 bakjes met voer?) en bv 2 stukjes fruit. Dan hoeven ze iig niet te ruzien om het voer.

succes!!
Dit is bij ratten niet de juiste manier, wel bij gerbils, konijnen en cavias.

2 bakjes voer is in het begin wel aan te raden, tenzij het gelijk goed gaat en je ze allebei hebt zien eten.

Ik zie al dat ik met mijn 30 ratten iedere keer een hekje in de kooi had moeten doen, gelukkig niet zeg. Gewoon op neutraal terrein laten wennen dan komt het allemaal goed
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 18:19
MUTS123
Avatar van MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
jessiej schreef op 01-10-2003 @ 17:02:
Dit is bij ratten niet de juiste manier, wel bij gerbils, konijnen en cavias.

2 bakjes voer is in het begin wel aan te raden, tenzij het gelijk goed gaat en je ze allebei hebt zien eten.

Ik zie al dat ik met mijn 30 ratten iedere keer een hekje in de kooi had moeten doen, gelukkig niet zeg. Gewoon op neutraal terrein laten wennen dan komt het allemaal goed
Ook niet bij konijnen.
Moet absoluut op neutraal terrein gebeuren, 99 van de 100 keer gaat het mis als je zomaar een vreemd konijn in het hok van een ander smijt.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:33
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
maak eerst de kooi hééééél goed schoon, zodat er geen geurtjes in hangen.. hierdoor word het weer "neutraal terrein". Je overlevende rat heeft al eerder samengeleeft met een andere rat, dus als die nieuwe rat ook een beetje sociaal is en dus niet de hele tijd alleen heeft gezeten, moet het wel lukken. Houd ze de eerste weken wel een beetje inde gaten. vechten is toegestaan, maar zodra er bloed gaat vloeien, moet je ingrijpen.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 21:45
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
We hebben de andere rat erbij gezet en het lijkt heel goed te gaan, de nieuwe liep een beetje de kooi te verkennen terwijl Daala (de oude) in een hangmat diep lag te slapen
toen Daala wakker werd kwamen ze elkaar tegen, snuffelden even aan elkaar, de nieuwe ging 2 keer even in de nek van Daala hangen, en toen was het klaar, ze liggen nu samen te slapen in de hangmat
gaat dus hartstikke goed

@ jessiej: ik heb haar gewoon bij de dierenwinkel gehaald () heel fout, ik weet het, maar ik liep een beetje rond te kijken, vroeg wat info over het bij elkaar zetten, na wat geblaat kwam het erop neer dat de ratten die hij had zitten eigenlijk te oud waren om te verkopen en als slangenvoer zouden eindigen
toen moest ik haar wel kopen

(waar ik alleen wel achter kwam, Daala is dik, vergeleken met die ander, en de ander is gewoon slank )
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame

Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 14:09.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 23:23
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 01-10-2003 @ 21:45:

@ jessiej: ik heb haar gewoon bij de dierenwinkel gehaald () heel fout, ik weet het, maar ik liep een beetje rond te kijken, vroeg wat info over het bij elkaar zetten, na wat geblaat kwam het erop neer dat de ratten die hij had zitten eigenlijk te oud waren om te verkopen en als rattenvoer zouden eindigen
toen moest ik haar wel kopen

(waar ik alleen wel achter kwam, Daala is dik, vergeleken met die ander, en de ander is gewoon slank )
dan had ie dr gewoon gratis mee moeten geven.. en als het slangenvoer (ik neem aan dat je dat bedoelt en geen rattenvoer)wordt, tsja dat is heel vervelend, maar wat nog vervelender is, is dat je de broodfok nu steunt, dat er nog meer ratjes onder erbarmelijke omstandigheden gefokt gaan worden, en dat er talloze ratjes in de opvang zitten, omdat iedereen maar bij een dierenwinkel koopt.
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 10:19
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
vind ik ook. het is heel nobel van je om zo'n ratje te "redden", maar daarmee werk je alleen maar de broodfok in de hand. Je hebt dus geen ratje gered, je hebt er een hoop een ellendig leven bezorgd. Hard, maar waar. Hret is nu al te laat, dus zorg goed voor je nieuwe ratje, maar maak niet nog een keer dezelfde fout
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 15:16
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
als je één ratje red bezorg je er niet een hoop een vervelend leven.
alleen als je er meerdere "red" bezorg je er meerdere een vervelend leven
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 19:10
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 02-10-2003 @ 15:16:
als je één ratje red bezorg je er niet een hoop een vervelend leven.
alleen als je er meerdere "red" bezorg je er meerdere een vervelend leven
Foute gedachte! 1 ratje dat in de dierenwinkel verkocht wordt levert er weer minimaal 2 nieuwe op.
Waarom niet naar de overvolle opvangen gaan die zitten te springen om nieuwe baasjes voor de vaak ontzettend lieve ratten die daar zitten?
Sorry hoor, maar ik vind het heel erg, nja ik wil niet zeggen stom, maar niet nagedacht, om een ratje bij de dierenwinkel te halen..
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.