Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2002, 13:43
Verwijderd
Die nieuwe straaljagers (oh nee, gevechtsvliegtuigen) die defensie wil kopen kosten massa's geld, in totaal ongeveer 500 euro per inwoner van Nederland! Het is onzin, vind ik, om zoveel geld in machines te steken die gemaakt zijn om te doden. Ik denk ook niet dat er het risico is dat nederland op korte termijn (binnen enkele tientallen jaren) in oorlog komt. Waarom dan zoveel geld uitgeven? dat kan je toch veel beter aan de natuur, de zorg en het onderwijs besteden, waar ze snakken naar geld? En ik zou het ook niet erg vinden als iedereen gewoon € 500,- krijgt... Wat vindt iedereen??
Advertentie
Oud 31-03-2002, 13:53
Verwijderd
Belachelijk. Het geld is bedoeld voor de ontwikkeling van dat ding ( ). ALS we dan al die vliegtuigjes nodig hebben laat andere het maar onderzoeken. WIj kunenn dat geld wel aan betere dingen besteden...
Oud 31-03-2002, 14:07
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Helaas, ik zal wel moeten.

-Desecrator
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Oud 31-03-2002, 14:18
danieldk
danieldk is offline
Gelukkig is er een handtekeningenactie:
http://www.sp.nl/nieuws/actie/jsf/
Oud 31-03-2002, 14:21
Verwijderd
Gezet.

Gatver, wat een dwaasheid in deze wereld.
Oud 31-03-2002, 14:39
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
d8 et niet he...

eerst nog kijken wat de pvda beslist...(of hebben ze dat al gedaan?
Oud 31-03-2002, 14:50
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Gezet.

Gatver, wat een dwaasheid in deze wereld.
Oud 31-03-2002, 14:58
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Die nieuwe straaljagers (oh nee, gevechtsvliegtuigen) die defensie wil kopen kosten massa's geld, in totaal ongeveer 500 euro per inwoner van Nederland!
Zie daar , de macht van de media , spijkerman zegt iets en wat mensen nemen zijn mening kwakeloos over.

Die dingen staan niet in een museum , ze doen ook iets en onthou dat afghanistan van een slecht regime is bevrijd dankzij vliegtuigen.

En als Koninklijke Olie in de waddenzee mocht boren hoefde elk nederlands gezin ook 500€ te betalen omdat ze op een andere manier aan geld komen.
Maar ja , daar hoor je mensen niet over zeuren.

En de ontwikkeling ervan zorgt niet alleen voor een vliegtuig. Ook voor tientalle nieuwe technieken en een extra impuls van miljarden euro's in de nederlandse industrie.
Oud 31-03-2002, 15:01
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
ik ben er tegen..

stuk of 20, oke; maar 85
Oud 31-03-2002, 15:07
duracelkonijntje
duracelkonijntje is offline
Citaat:
crazylou schreef:
Die nieuwe straaljagers (oh nee, gevechtsvliegtuigen) die defensie wil kopen kosten massa's geld, in totaal ongeveer 500 euro per inwoner van Nederland! Het is onzin, vind ik, om zoveel geld in machines te steken die gemaakt zijn om te doden. Ik denk ook niet dat er het risico is dat nederland op korte termijn (binnen enkele tientallen jaren) in oorlog komt. Waarom dan zoveel geld uitgeven? dat kan je toch veel beter aan de natuur, de zorg en het onderwijs besteden, waar ze snakken naar geld? En ik zou het ook niet erg vinden als iedereen gewoon € 500,- krijgt... Wat vindt iedereen??
ik ben 't met je eens dat deze dingen beter niet aangeschaft kunnen worden, maar ik vind je visie nogal errug beperkt. Zoals mitsj al zei, jij denkt dat deze dingen in de vitrine komen van de nederlandse overheid ofzo? Deze dingen kunnen nederland erg goed vanpas komen. De discussie is niet of dat die dingen het geld waard zijn, maar hoe groot de kans is dat nederland ze nodig gaat hebben...
Een jaar geleden had iedereen er ongetwijfeld tegen geweest, maar sinds 11 september zien veel mensen in dat we nou ook al weer niet zo veilig zijn... Ik geloof dat jij veel spijt zou hebben van je investeringen in de teletubbie-wereld, als saddam of osama of andere irriationeel gestuurde grootmachten morgen met hun hyper moderne wapens de wereld kunnen gaan regeren, maar dan hebben wij in ieder geval de konijntjes gered!
Oud 31-03-2002, 15:12
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Ik ben er tegen, die dingen zijn niet getest enzo, er zijn nog een paar andere mogelijkheden en de prijs van de JSF's zullen verder stijgen heb ik gehoord. Go PvdA
Oud 31-03-2002, 15:24
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Ik ben er tegen, die dingen zijn niet getest enzo,
Nee schaap ze moeten nog gemaakt worden
En het prototype is succesvol.

Citaat:
er zijn nog een paar andere mogelijkheden
Ja en die zijn duurder en bieden minder orders aan de nederlandse industrie

Citaat:
en de prijs van de JSF's zullen verder stijgen heb ik gehoord.
heb ik gehoord ... nou ik heb gehoord dat ze afnemen naar mate er meer belangstelling is.
Hoe groter de vraag hoe goedkoper.
En het kan niet duurder worden als die 7miljard euro omdat er al een aantal orders voor de JSF vast staat.
Oud 31-03-2002, 15:41
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
mitsj schreef:


Die dingen staan niet in een museum , ze doen ook iets en onthou dat afghanistan van een slecht regime is bevrijd dankzij vliegtuigen.
Quote site SP:

"Het kabinet wil meedoen aan de bouw van een nieuwe bommenwerper, de Amerikaanse JSF.

De Joint Strike Fighter moet de F-16 gaan vervangen. Prijskaartje: 800 miljoen euro. Meedoen aan de bouw betekent volgens premier Kok dat Nederland het vliegtuig eigenlijk ook moet kopen. Dat kost nog eens bijna 8 maal zoveel: zo'n 6 miljard euro.

Dat is onzinnig, want we hebben al meer dan genoeg F-16's.

En die zijn nog lang niet versleten. Volgens alle deskundigen kunnen ze nog mee tot na 2020. Bovendien, welke vijand moet er met die bommenwerper worden bestreden?"

Citaat:

En de ontwikkeling ervan zorgt niet alleen voor een vliegtuig. Ook voor tientalle nieuwe technieken en een extra impuls van miljarden euro's in de nederlandse industrie.
Hahaha, wie loopt er blind achter de propaganda aan! Dat geld kan net zo goed in nuttige projecten gestopt worden die een nog veel hogere investeringsmultiplier hebben, dus een veel groter impuls. Het voordeel van dat geld bijvoorbeeld in het onderwijs stoppen is veel groter. Bovendien verdient de VS het meest aan deze JSF investering.
Oud 31-03-2002, 15:41
Verwijderd
Citaat:
danieldk schreef:
Gelukkig is er een handtekeningenactie:
http://www.sp.nl/nieuws/actie/jsf/
en daar komt de aap uit de mouw... maar goed jullie van de sp hebben wel een beetje gelijk. Wat moet we met zo'n straaljager... totaal overbodig...
Oud 31-03-2002, 15:42
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
duracelkonijntje schreef:
Deze dingen kunnen nederland erg goed vanpas komen. De discussie is niet of dat die dingen het geld waard zijn, maar hoe groot de kans is dat nederland ze nodig gaat hebben...


Natuurlijk de Belgen gaan een invasie plegen.




Een jaar geleden had iedereen er ongetwijfeld tegen geweest, maar sinds 11 september zien veel mensen in dat we nou ook al weer niet zo veilig zijn...


Vreemd he dat mensen tegen ons zijn, als wij menen dat we met onze superieure wapens overal mee moeten bemoeien.

Als ze in bepaalde landen elkaar de hersentjes inslaan, bied dan diplomatieke hulp aan. Willen ze dat niet, dan moeten we ze daar gewoon lekker achterlijk laten zijn, en het ze lekker zelf laten uitzoeken.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Oud 31-03-2002, 15:46
Verwijderd
Citaat:
mitsj schreef:

Zie daar , de macht van de media , spijkerman zegt iets en wat mensen nemen zijn mening kwakeloos over.

>> Wat is dat voor bullshit dit speelt al veel langer (dûh). Kijk bijvoorbeeld naar de sp.

Die dingen staan niet in een museum , ze doen ook iets en onthou dat afghanistan van een slecht regime is bevrijd dankzij vliegtuigen.

>> Bevrijd? Mooi dan gaan wij er een bedrijf starten, met alle vrijheid die we hebben kan dat NU al. Lul niet. Bovendien gaat het hier om de ONTWIKKELING van een nieuw vliegtuig, waarom moet Nederland daar nou weer aan meedoen. Als dat vliegtuig is ontwikkeld door de VS alleen kunnen we het toch wel kopen. Tot die tijd kunnen we dat geld beter in het onderwijs en de zorg pompen.

En als Koninklijke Olie in de waddenzee mocht boren hoefde elk nederlands gezin ook 500€ te betalen omdat ze op een andere manier aan geld komen.
Maar ja , daar hoor je mensen niet over zeuren.

>> gelukkig mogen ze dat niet

En de ontwikkeling ervan zorgt niet alleen voor een vliegtuig. Ook voor tientalle nieuwe technieken en een extra impuls van miljarden euro's in de nederlandse industrie.

>> En jij neemt nu klakkeloos de mening over van meneer de Grave? Hoera
Dat moet ik nog zien want waarschijnlijk zal dat geld vooral richting de VS gaan.



[Dit bericht is aangepast door halve banaan (31-03-2002).]
Oud 31-03-2002, 15:47
Verwijderd
hoe was de demonstratie gister op het plein???
Oud 31-03-2002, 15:49
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
bertbart schreef:
Citaat:
danieldk schreef:
Gelukkig is er een handtekeningenactie:
http://www.sp.nl/nieuws/actie/jsf/
en daar komt de aap uit de mouw... maar goed jullie van de sp hebben wel een beetje gelijk. Wat moet we met zo'n straaljager... totaal overbodig...
Sorry, ik heb geen politieke connecties, met geen enkele partij. Wel zit ik voor de verkiezingen te twijfelen tussen SP en GL.

[Dit bericht is aangepast door danieldk (31-03-2002).]
Ads door Google
Oud 31-03-2002, 15:53
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Dat is onzinnig, want we hebben al meer dan genoeg F-16's.
Ik wil geen nieuwe kleren want de kleren van 12 jaar geleden zijn nog goed genoeg.

Citaat:
En die zijn nog lang niet versleten. Volgens alle deskundigen kunnen ze nog mee tot na 2020.
Kleren die ik nu draag kan ik ook tot na 2020 dragen maar dan zijn ze niet meer in de mode .
En wat technololgie betreft.
Die dingen worden zo uit de lucht geknalt omdat de AA-raketten ook steeds beter worden.

Citaat:
Bovendien, welke vijand moet er met die bommenwerper worden bestreden?"
Afghanistan is wel mooi geholpen met die vliegtuigen nietwaar ?
En er zijn nog tientallen dictatoriale staten dus genoeg te doen.

Citaat:
Dat geld kan net zo goed in nuttige projecten gestopt worden die een nog veel hogere investeringsmultiplier hebben, dus een veel groter impuls.
Hoe groter het project hoe meer er gemaakt moet worden en hoe meer technologie er vrij komt. Kan jij een groter project als dit verzinnen ?

Citaat:
Bovendien verdient de VS het meest aan deze JSF investering.
Het bedrijf is Amerikaans dus dat lijtk me heel erg logisch ja. Maar dat is niet echt een reden om er niet aan mee te doen niet waar.
Oud 31-03-2002, 16:07
Verwijderd
Ik betaal geen 500 euro daarvoor. Ik ben sowieso tegen die geldverspillende, nutteloze onzin die het leger heet.
Oud 31-03-2002, 16:27
Marnin
Marnin is offline
ik betaal helemaal geen 500 euro want ik zit nog op school en betaal dus geen inkomstenbelasting enz.
Oud 31-03-2002, 16:31
als het ware salsa
Avatar van als het ware salsa
als het ware salsa is offline
ik ben voor een referendum..
__________________
zoiets->
Oud 31-03-2002, 16:36
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
mitsj schreef:

Kleren die ik nu draag kan ik ook tot na 2020 dragen maar dan zijn ze niet meer in de mode .
Een totaal scheve analogie, maar dat hadden mensen met gezond verstand waarschijnlijk wel gezien (inclusief jezelf).

Citaat:

En wat technololgie betreft.
Die dingen worden zo uit de lucht geknalt omdat de AA-raketten ook steeds beter worden.
En hoevaak worden onze vliegtuigen aangevallen met AA raketten? Owh ja, de Belgen gaan ons aanvallen.

Citaat:

Afghanistan is wel mooi geholpen met die vliegtuigen nietwaar ?
Als jij Amerikaniseren als helpen beschouwt, ja. Maar even on-topic, de oorlog in Afghanistan is gevochten met grondtroepen, dat de VS + UK met de eer proberen op te strijken is hun eigen arrogantie. De noordelijke alliantie zou de oorlog toch wel gewonnen hebben. Bovendien vraag ik me af hoeveel Nederlandse gevechtsvliegtuigen er geholpen hebben... 0?

Daarnaast vraag ik me af of er geen betere oplossingen waren. Achteraf kun je gemakkelijk zeggen dat dit de beste oplossing was, maar vooraf was dat koffiedik kijken. Daarnaast moeten we ook kijken wat dit op langere termijn oplevert, de kans is groot dat Afghanistan nu lang te kampen krijgt met burgeroorlogen, conflicten tussen groepen, enz.

Citaat:

En er zijn nog tientallen dictatoriale staten dus genoeg te doen.
Als er iemand aan opressie doet zijn wij dat wel.

Citaat:

Hoe groter het project hoe meer er gemaakt moet worden en hoe meer technologie er vrij komt. Kan jij een groter project als dit verzinnen ?
Weer paars-propaganda. Er is een verschil tussen grootte en effectiviteit. Een onderwijsimpuls heeft een veel grotere effectiviteit omdat de productiviteit, kennisniveau, etc. in de gehele maatschappij toeneemt.

Citaat:
Het bedrijf is Amerikaans dus dat lijtk me heel erg logisch ja. Maar dat is niet echt een reden om er niet aan mee te doen niet waar.
Jawel, een binnenlandse investering (onderwijs, milieu, ...) heeft veel meer positief effect dan een investering waarvan het grootste deel van de winst toch naar het buitenland stroom. Sterker nog, het kan netto nadelig voor onszelf zijn (concurrentiepositie ten opzichte van VS).
Oud 31-03-2002, 17:56
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Een totaal scheve analogie, maar dat hadden mensen met gezond verstand waarschijnlijk wel gezien (inclusief jezelf).
Ik kan het ook met auto's doen als je dat leuker vindt?

Citaat:
En hoevaak worden onze vliegtuigen aangevallen met AA raketten? Owh ja, de Belgen gaan ons aanvallen.
Boven Kosovo was dit nog het geval.

Citaat:
dat de VS + UK met de eer proberen op te strijken is hun eigen arrogantie. De noordelijke alliantie zou de oorlog toch wel gewonnen hebben.
Amerika heeft bolwerken , luchtafweer en konvooien gebombardeerd. Hierdoor kon de alliantie door stoten. Ook hebben ze de aliantie nieuw materiaal gegeven.
Zonder amerika was het dus niet gelukt want de aliantie werd al 20 jaar lang stuk bij stukje verder in de hoek geduwd.

Citaat:
Bovendien vraag ik me af hoeveel Nederlandse gevechtsvliegtuigen er geholpen hebben... 0?
Bij dit conflict inderdaad nul , maar moeten we niks kopen omdat we bij dat ene conflict geen bijdrage hebben kunnen leveren wat luchtmacht betreft(wel hebben F16's foto's gemaakt van vluchtelingen stromen btw). Boven dien kunnen F16's niet van vliegdekschepen worden gelanceerd en aangezien er geen vliegveld in de buurt was die toe liet dat men vanaf hun vliegveld bombardeer missies kon uitvoeren kon men gewoon niet bombarderen.
Maar er zullen meerdere conflicten in de toekomst zijn ben ik bang.

Citaat:
Daarnaast moeten we ook kijken wat dit op langere termijn oplevert, de kans is groot dat Afghanistan nu lang te kampen krijgt met burgeroorlogen, conflicten tussen groepen, enz.
Tijd zal het leren.

Citaat:
Als er iemand aan opressie doet zijn wij dat wel.


Citaat:
Weer paars-propaganda. Er is een verschil tussen grootte en effectiviteit. Een onderwijsimpuls heeft een veel grotere effectiviteit omdat de productiviteit, kennisniveau, etc. in de gehele maatschappij toeneemt.
Het enige wat zou helpen in het onderwijs momenteel is meer leerkrachten.
Verder helpt miljarden steken niet om het intelligentie niveau van een kind op te krikken.

Citaat:
Sterker nog, het kan netto nadelig voor onszelf zijn (concurrentiepositie ten opzichte van VS).
Als je zo gaat denken kan je elke geld stroom naar het buitenland wel blokkeren.
Oud 31-03-2002, 20:02
Mitros
Avatar van Mitros
Mitros is offline
Ik vind het dus een onzinnig idee die JSF's.
Alleen maar omdat de gevestigde partijen aan de wereld willen laten zien, dat we een macht zijn waar rekening mee moet worden gehouden
Die 7 miljard euro kunnen we aan betere dingen besteden: Wachtlijsten,Staatsschuld etc.

Laten we nu eens bekennen dat we een klein land zijn die in de internationale wereld niet zo veel voorstelt.
Hoeven we ook niet meer mee te doen met de grote jongens
Advertentie
Oud 31-03-2002, 20:37
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Mitros schreef:
Ik vind het dus een onzinnig idee die JSF's.
Alleen maar omdat de gevestigde partijen aan de wereld willen laten zien, dat we een macht zijn waar rekening mee moet worden gehouden
Die 7 miljard euro kunnen we aan betere dingen besteden: Wachtlijsten,Staatsschuld etc.

Laten we nu eens bekennen dat we een klein land zijn die in de internationale wereld niet zo veel voorstelt.
Hoeven we ook niet meer mee te doen met de grote jongens
ik heb toch liever een eigen legertje als de russen komen

Maar ik snap niet waarom heel de EU niet voor de Eurofighter of de Rafale gaat....
maar dat zal wel weer aan mij liggen, hogere politiek enz
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Oud 31-03-2002, 20:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Er zijn heel wat goedkopere en betere alternatieven, zoals de Amerikaanse F/A-18E/F Super Hornet, of de Russische Su-34.

Wat mij ideaal lijkt is de Russische Su-34, nieuwste versie, die vliegeigenschappen heeft die alle bestaande en geplande (F-16, JSF) NATO gevechtsvliegtuigen overtreffen. Stop er wat Westerse electronica en wapensystemen in, voor integratie van de communicatiesystemen etc. En zo is iedereen blij: NATO radars, wapens, communicatiesystemen, en de Russen krijgen een enorme impuls in hun economie van onze order. De Russen zullen zo goed geholpen zijn, ze kunnen dat geld hard gebruiken, meer dan de Amerikanen.

De enige reden waarom die Russische vliegtuigen niet eens overwogen worden, is dat de Nederlandse generaals nog in de Koude Oorlog leven, en dus écht niet in een Russisch vliegtuig zullen stappen. Zij zien Rusland nog altijd als de vijand.
Oud 31-03-2002, 20:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
mitsj schreef:
En de ontwikkeling ervan zorgt niet alleen voor een vliegtuig. Ook voor tientalle nieuwe technieken en een extra impuls van miljarden euro's in de nederlandse industrie.
Juist.

De Nederlandse economie is dus belangrijker?

Wij betalen Stork etc. dus rijk?
De economie gezond houden gaat weer eens voor het geld?

Laat al die k*tbedrijven toch stikken.
Oud 31-03-2002, 21:40
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Wat mij ideaal lijkt is de Russische Su-34,
Wat moeten wij met een bommenwerper ?

-Desecrator

__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Oud 31-03-2002, 21:51
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
mitsj schreef:
En het kan niet duurder worden als die 7miljard euro omdat er al een aantal orders voor de JSF vast staat.[/B]
En het kan niet duurder worden DAN (!!!!!) 7miljard.....
Oud 31-03-2002, 22:21
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
mitsj schreef:

Ik kan het ook met auto's doen als je dat leuker vindt?
Nee, aangezien het onderhouds/vernieuwingsgeld voor F16s me relatief hoger lijkt dan auto's. Je hebt gewoon geen goed punt hier, een even scheef verhaal kan ik ook gaan houden; je haalt een wolkenkrabber toch ook niet na 20 jaar weg? Nee, je vernieuwt het wat.

Citaat:

Boven Kosovo was dit nog het geval.
Hoeveel Nederlandse F-16s zijn daar door AA raketten geraakt? Of ze konden ze ontwijken, of er deden weer als gewoonlijk 0 Nederlandse gevechtsvliegtuigen mee.

Citaat:
Amerika heeft bolwerken , luchtafweer en konvooien gebombardeerd. Hierdoor kon de alliantie door stoten. Ook hebben ze de aliantie nieuw materiaal gegeven.
Zonder amerika was het dus niet gelukt want de aliantie werd al 20 jaar lang stuk bij stukje verder in de hoek geduwd.
[/B]
Blijkbaar had het ook aan grondmaterieel kunnen liggen en niet de vliegtuigen. En volgens mij konden de NL F-16s daar ook wel bombarderen als dat nodig was.

Citaat:

Het enige wat zou helpen in het onderwijs momenteel is meer leerkrachten.
Onzin, we lopen o.a. achter wat betreft ICT in scholen. Bovendien is er al jaren op de budgetten van universiteiten gekort, waardoor er minder geld is voor onderzoek en onderwijs.
Oud 01-04-2002, 00:15
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Nee, aangezien het onderhouds/vernieuwingsgeld voor F16s me relatief hoger lijkt dan auto's. Je hebt gewoon geen goed punt hier, een even scheef verhaal kan ik ook gaan houden; je haalt een wolkenkrabber toch ook niet na 20 jaar weg? Nee, je vernieuwt het wat.
een wolkenkrabber ... daar was ik niet opgekomen . Anywayz , onderhouden/vernieuwen bij straaljagers is duurder dan gewoon een nieuwe aanschaffen.

Citaat:
Hoeveel Nederlandse F-16s zijn daar door AA raketten geraakt? Of ze konden ze ontwijken, of er deden weer als gewoonlijk 0 Nederlandse gevechtsvliegtuigen mee.
Er was 1 keer op geschoten en ontweken.
Er deden als ik het nog goed weet 35 F16s mee toen.

Citaat:
En volgens mij konden de NL F-16s daar ook wel bombarderen als dat nodig was.
Ik heb al 2 redenen gegeven waarom het neit kon ...

Citaat:
Blijkbaar had het ook aan grondmaterieel kunnen liggen en niet de vliegtuigen.
Ik heb al een reden gegeven waarom dat neit kon.

Citaat:
Onzin, we lopen o.a. achter wat betreft ICT in scholen.
ten opzichte van wie ?
Oud 01-04-2002, 14:30
Verwijderd
die f16 kan NIET tot na 2020 mee...

waarom niet?

omdat de nieuwe mig29 "fulcrum" versie
en de Flankers behoorlijk goed uit de voeten kunnen tegen een f16

(eengoed uitgeruste flanker geef ik mijn stem indien tegen een f16)

en dan zijn we lekker bezig..

dan wil niemand meer piloot worden omdat we met vliegtuigen van 40 jaar oud vliegen...

nee, misschien niet de jsf, maar ik zou zeker tegen 2010 de f16 vervangen...
de JSF heeft als voordeel dat ie stealth heeft, iets wat de rafale/eurofighter niet hebben...

persoonlijk zou ik voor de rafale gaan, goede loadout, dichtbij, dus nederland kan met wat handjeklap best een economisch voordeel gaan boeken wanneer ze met dassault gaan samenwerken...

nadeel van de eurofighter is dat ie niet bruikbaar is on grondgevechten, en dat moet ie wel kunnen


[Dit bericht is aangepast door Havock (01-04-2002).]
Oud 01-04-2002, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef:
Wat moeten wij met een bommenwerper ?

-Desecrator

ehm

een bommenwerper doet idd niet veel

een squadron wel
Oud 01-04-2002, 15:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Wat moeten wij met een bommenwerper ?

-Desecrator
De JSF is ook een bommenwerper.

Primaire taak is het ondersteunen van grondtroepen, als jachtbommenwerper, de secundaire missie is (beperkte) luchtverdediging.

Daarom lijkt de F/A-18E/F mij de beste optie: dat is een écht multi-mission vliegtuig, kijk alleen naar de naam: F/A. Niet F voor Fighter, niet A voor Attack, maar beide.

Enige 'nadeel' aan de F/A-18E/F is, dat die in Amerika gemaakt word, en dat er dus voor de Nederlandse economie geen geld mee valt te verdienen.
Oud 01-04-2002, 15:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
F/A-18E/F Super Hornet

Kosten: $35 miljoen
Lengte: 18.5 meter
Hoogte: 4.87 meter
Snelheid: Mach 1.9
Bemanning: E versie 1, F versie 2
Bewapening: M61A/A2 Vulcan 20mm kanon, AIM9 Sidewinder, AIM7 Sparrow, AIM120 AMRAAM, Harpoon, Harm, Shrike, SLAM, SLAM-ER, Walleye, Maverick, JSOW, JDAM, verschillende andere soorten mijnen, raketten en bommen.

F-35 Joint Strike Fighter

Kosten: $30 miljoen
Lengte: 13.7 meter
Hoogte: -niet bekend-
Snelheid: Mach 1.6
Bemanning: 1
Bewapening: -geen gegevens-

"The Joint Strike Fighter (JSF) is a multi-role fighter optimized for the air-to-ground role, designed to affordably meet the needs of the Air Force, Navy, Marine Corps and allies, with improved survivability, precision engagement capability, the mobility necessary for future joint operations and the reduced life cycle costs associated with tomorrow’s fiscal environment. JSF will benefit from many of the same technologies developed for F-22 and will capitalize on commonality and modularity to maximize affordability."

Een bommenwerper dus.


Over de Super Hornet:

"F/A-18E/F "Super Hornet"

The multi-mission F/A-18E/F "Super Hornet" strike fighter is an upgrade of the combat-proven night strike F/A-18C/D. The Super Hornet will provide the battle group commander with a platform that has range, endurance, and ordnance carriage capabilities comparable to the A-6 which have been retired. The F/A-18E/F aircraft are 4.2 feet longer than earlier Hornets, have a 25% larger wing area, and carry 33% more internal fuel which will effectively increase mission range by 41% and endurance by 50%. The Super Hornet also incorporates two additional weapon stations. This allows for increased payload flexibility by mixing and matching air-to-air and/or air-to-ground ordnance. The aircraft can also carry the complete complement of "smart" weapons, including the newest joint weapons such as JDAM and JSOW.
The Super Hornet can carry approximately 17,750 pounds (8,032 kg) of external load on eleven stations. It has an all-weather air-to-air radar and a control system for accurate delivery of conventional or guided weapons. There are two wing tip stations, four inboard wing stations for fuel tanks or air-to-ground weapons, two nacelle fuselage stations for Sparrows or sensor pods, and one centerline station for fuel or air-to-ground weapons. An internal 20 mm M61A1 Vulcan cannon is mounted in the nose.

Carrier recovery payload is increased to 9,000 pounds, and its engine thrust from 36,000 pounds to 44,000 pounds utilizing two General Electric F414 turbo-fan engines. Although the more recent F/A-18C/D aircraft have incorporated a modicum of low observables technology, the F/A-18E/F was designed from the outset to optimize this and other survivability enhancements.


The Hughes Advanced Targeting Forward-Looking Infra-Red (ATFLIR), the baseline infrared system for the F/A-18 E/F, will also be deployed on earlier model F/A-18s. The Hughes pod features both navigation and infrared targeting systems, incorporating third generation mid-wave infrared (MWIR) staring focal plane technology.



Although 41% interdiction mission range increase may be the most notable F/A-18E/F improvement, the ability to recover aboard with optimal reserve fuel and a load of precision strike weapons, is of equal importance to the battle group commander. The growth potential of the F/A-18E/F is more important to allow flexible employment strategies in future years. If an electronically scanned array antenna or another installation-sensitive sensor or weapon system becomes available, the F/A-18E/F has the space, power and cooling to accommodate it. Although the more recent F/A-18C/D aircraft have incorporated a modicum of low observables technology, the F/A-18E/F was designed from the outset to optimize this and other survivability enhancements. The all-F/A-18C/D/E/F air wing brings an increase in capability to the carrier battle group while ensuring the potential to take advantage of technological advances for years to come.


Features of the F/A-18 E/F Super Hornet:


90% Common F/A-18C/D Avionics: Avionics and software have a 90 percent commonality with current F/A-18C/Ds. However, the F/A-18E/F cockpit features a touch-sensitive, upfront control display; a larger, liquid crystal multipurpose color display; and a new engine fuel display.

34 in. Fuselage Extension: The fuselage is slightly longer - the result of a 34-inch extension.

Two Additional Multi-Mission Weapons Stations: Super Hornet has two additional weapons stations, bringing the total to 11. For aircraft carrier operations, about three times more payload can be brought back to the ship.

25% Larger Wing: A full 25 percent bigger than its predecessor, Super Hornet has nearly half as many parts.

35% Higher Thrust Engines: Increased engine power comes from the F414-GE-400, an advanced derivative of the Hornet's current F404 engine family. The F414 produces 35 percent more thrust and improves overall mission performance. Enlarged air inlets provide increased airflow to the engines.

33% Additional Internal Fuel: Structural changes to the airframe increase internal fuel capacity by 3,600 pounds, or about 33 percent. This extends the Hornet's mission radius by up to 40 percent.

Roll-out of the first Super Hornet occurred in September 1995, and it flew for the first time in November 1995, ahead of schedule and nearly 1,000 pounds under specified weight. In January 1997, the Super Hornet successfully conducted its initial sea trials on board the Navy's newest aircraft carrier, USS JOHN C. STENNIS (CVN 74).


The Navy is planning to procure a minimum of 548 Super Hornets, and possibly as many as 1,000. These numbers could vary depending on the progress of the Joint Strike Fighter Program. As part of the Quadrennial Defence Review (QDR) production of the Super Hornet was cut from 1000 to 548 units. Production of the aircraft commenced in FY 1997, and it is expected to attain initial operational capability (IOC) in FY 2001. Twelve aircraft were funded in FY 1997; procurement numbers increase to 20 in FY 1998, 30 in FY 1999, and reach a final maximum rate of 48 per year in FY 2001."

We moeten niet de fout maken een peperduur, onbekend vliegtuig te kopen, maar één die al getest en bewezen is. Wat minder stealth ok, maar de JSF is op die ene Tsjechische radar ook al te zien.
Ads door Google
Oud 01-04-2002, 15:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
The F-35 is the result of the Defense Department's Joint Strike Fighter (JSF) program, which sought to build a multirole fighter optimized for the air-to-ground role with secondary air-to-air capability.

Waarom weer een bommenwerper, waarom niet een écht multi-mission vliegtuig?
Oud 01-04-2002, 20:44
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
denk er ook aan dat nederland een helezooi tegenorders zal kunnen krijgen, bedrijven zoals (Philips, Stork, Fokker Aerodinamics, Fokker Space enz). Die orders zullen ook niet gering zijn aangezien de VS zelf een heel aantal toestellen zullen kopen, andere landen (misschien) Nederland zullen volgende in de aanschaf van de JSF. Waardoor er veel investeringen komen en dus meer werk komt
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Oud 02-04-2002, 10:58
Verwijderd
hmz

hoe komen jullie erbij de JSF een bommenwerper te noemen?

DIT is een bommenwerper:



das een B1b Lancer bommenwerper, vd de amerikanen...
________________


zie hier, de JSF, deze is gebaseerd op de f22 raptor vd amerikanen.

de JSF is een jachtbommenwerper in de puurste zin van het woord, jachtbommenwerper betekent in de feite een jachtvliegtuig welke ook als bommenwerper kan worden gebruikt dus.
net als de f16...
en de "super hornet" is geen goed idee omdat die gebaseerd is op een ouder idee...

de SU-34 zou idd een goede keuze zijn; als een jachtbommenwerper een jager met bommenwerpermogelijkheden is, dan is deze het tegenovergestelde: een bommenjager dus

probleem met de jsf is dat ie misschien niet supergoed functioneert in lucht-luchtgevechten, daar hebben de amerikanen per slot van rekening de 22 voor, met een heeeeeel fijn psijkaartje waar jullie gelijk van over je bureaustoel zouden kletteren als nederland die zou kiezen
Oud 02-04-2002, 11:01
X-Ray
X-Ray is offline
Het is allemaal nog in ontwikkeling , en meestal gaan ze dan snel buiten het budget werken of anders dingen afraffellen om binnen het budget te blijven. Komt dus niet goed. Zoveel geld en ze spelen het dan niet op zeker. Waar ben je dan mee bezig. Het bedrijfsleven moet ook mee betalen. Maar die hebben de centjes niet. dus dat gaan ze ook nog eens voorschieten. Uiteindelijk wordt het meer , het bedrijfsleven zegt vervolgens zoek het uit , zoveel willen we niet extra betalen. En dan moet de nederlandse burger betalen voor een vliegtuig die nog niet eens af is. En als die af is , is er vast wel weer iets beters te vinden. Dus was alles voor nix. Ik heb gesproken
__________________
www.raymonrodenburg.nl
Oud 02-04-2002, 11:30
killer beeb
killer beeb is offline
Het is een mooi vliegtuig, maar is nederland nou degene die 85 van die dingen moet aanschaffen? Waarom gaan we niet voor een europees toestel?
__________________
I'm back!! (msn: aahidding@planet.nl)
Oud 02-04-2002, 13:19
Verwijderd
Of liever 85 fietsen. Degelijke fietsen waarop je fijn kunt rijden. Zowel voor militairen als voor mensen die wel geld hebben voor een auto, maar niet voor een fiets.
Een soort van Joint Strike Bike. Ik heb wel 5 eurocent over voor de ontwikkeling daarvan.
Oud 02-04-2002, 15:34
Verwijderd
ja joh...

"bestuurders gezocht voor de fiest, wil jij ook een baan rond de wereld, geef je dan nu op voor de fietsopleiding"

ne das lekker...

maar ik ben van mening dat europa minder afhankelijk van de vs moet worden.
waarom?
zo kunnen we tenminste opereren zonder dat de vs staat te blaten at ze alle credit wil enzo.
Oud 02-04-2002, 18:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Ik betaal geen 500 euro daarvoor. Ik ben sowieso tegen die geldverspillende, nutteloze onzin die het leger heet.

Oud 02-04-2002, 20:58
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Gelukkig is er een handtekeningenactie:
http://www.sp.nl/nieuws/actie/jsf/
heb al een krabbeltje gezet daarvoor

__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 02-04-2002, 21:06
PFP
PFP is offline
hehe ik ook nie
Oud 02-04-2002, 21:16
Floef
Floef is offline
Ik ook wel.
__________________
*hUh----?
Oud 03-04-2002, 00:21
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Er zijn heel wat goedkopere en betere alternatieven, zoals de Amerikaanse F/A-18E/F Super Hornet, of de Russische Su-34.


Heb je hem weer. FF ter info: De F18 is gewoon veel te log. Hij wint het in een dogfight niet van een F16 (laat staan van de JSF), en is net zo stealth als een torenflat.
Oud 03-04-2002, 09:26
Verwijderd
Koop ik liever iets zinnigs voor!
Oud 03-04-2002, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
en is net zo stealth als een torenflat.


Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.