Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2003, 00:28
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
Mindel schreef op 31-07-2003 @ 20:28:
Heeft er dan niemand meer argumenten???? (ik ook niet, hoor)
mindel voor wat wil jij ng argumenten??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2003, 00:32
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
mishehoe schreef op 01-08-2003 @ 01:28:
mindel voor wat wil jij ng argumenten??
volgens mij zijn we deze onderwerpen nou wel n beetje zat..
weet iemand iets nieuws ? (om over te discuseren dus)
nog iemand die er misschien iets meer over wil weten ofzo?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 01:15
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 01-08-2003 @ 01:32:
volgens mij zijn we deze onderwerpen nou wel n beetje zat..
weet iemand iets nieuws ? (om over te discuseren dus)
nog iemand die er misschien iets meer over wil weten ofzo?
Vrouwenemancipatie binnen het jodendom, feministische orthodoxe vrouwen.

Orthodox en feministe
20 juni 2002

Door David Gaillard

De Amerikaanse Blu Greenberg voorspelt dat er vrouwelijke rabbijnen zullen komen in de moderne orthodoxie, maar zij pleit ook voor het behoud van rituele verschillen. En: "Als je op reis bent, weet je niet altijd waar je eindigt."

Greenberg maakte zondag even een tussenstop in Amsterdam, op haar reis van het heilige land naar de Verenigde Staten. Er was een gezellige avond georganiseerd op de joodse Scholengemeenschap Maimonides, ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Bloeme Evers, een van de oprichtsters van de orthodox-joodse vrouwengroep Deborah in 1978.
Het middelpunt van de avond was Blu Greenberg (70), al dertig jaar een vooraanstaande feministe in joods Amerika. Ze behaalde een doctoraal joodse geschiedenis aan de Yeshiva University, een doctoraal in de klinische psychologie van de City University in New York en ze schreef On Women and Judaism en How to Run a Traditional Jewish Household.

Ze is onder meer president van de Jewish Orthodox Feminist Alliance en getrouwd met de bekende rabbijn Irving ('Yitz') Greenberg. Het koppel heeft vijf kinderen en een groeiend aantal kleinkinderen.

Voordat Greenberg de zaal toespreekt zwaaien de twee feministes van he t eerste uur elkaar eerst enige lof toe. Bloeme Evers is zeer verguld met de komst van Blu: "Je was altijd mijn rolmodel." Blu laat zich ook niet onbetuigd over Bloeme: "Zoveel wijsheid onder een sjeitel." De dames zijn duidelijk aan elkaar gewaagd (hun namen zijn allebei afgeleid van het Jiddisje 'Blimmele' - bloem).

Greenberg geniet hier grote populariteit. Er zijn kennelijk veel mensen die haar kennen, want ze wordt familiair met "Blu" aangesproken. In orthodoxe kring wordt Greenberg zowel hogelijk geprezen als fel bekritiseerd, maar een vrouw die vrome ingetogenheid en onafhankelijk denken met zoveel intelligentie weet te combineren moet, daar is men het wel over eens, onmiskenbaar een traditioneel-joodse ziel hebben.

Greenberg riep het publiek op tot solidariteit met de staat Israel, waar ze net heeft rondgereisd: "Het is een ongelofelijk wonder. Het leven gaat gewoon door, ondanks de oorlog, maar het wordt enorm gewaardeerd als de joodse broeders en zusters uit de galoet een bezoek komen brengen. De mensen waren zo emotioneel. Neem het vliegtuig naar Israel als je de kans krijgt."

Volgens Greenberg is het een van de verdiensten van het orthodox feminisme dat sommige vrouwen nu Talmoed leren: "Mijn moeder groeide op in de jaren '20, op de Lower East Side. Zij en haar vier zusters leefden een vroom leven, maar ze gingen niet naar een joodse school. Haar broers gingen naar het Cheider en pas na haar huwelijk ging ze naar de University of Washington. Zelf was ik dik in de twintig toen ik een Talmoed openmaakte en mijn dochters begonnen op dezelfde jonge leeftijd te leren als hun broers. Dat vonden ze opmerkelijk genoeg vanzelfsprekend."

Toch is de vermeerdering van kennis niet bij het feminisme, maar in de Tora-wereld begonnen. Greenberg: "In de afgelopen eeuw gingen steeds meer vrome meisjes op niveau joods en seculier leren; in het Beth Ja'acov schoolsysteem, in de Hirschiaanse traditie en in de Tora oeMesora scholen. Maar het feminisme van de jaren zeventig heeft boeken geopend die voor vrouwen eerder gesloten bleven. Alles moest bestudeerd kunnen worden en zo denk ik er nog over. Voor mij is 'feministe' nog steeds een eretitel. Dankzij het feminisme is dit de meest geleerde generatie ooit. Er zijn scholen gekomen als Matan en Nishmat, voor volwassen vrouwen, en Lindenbaum en Pelech zijn middelbare scholen waar meisjes ook de traditioneel joodse vakken krijgen."
"Op Toragebied gebeurt er zo veel in Israel - dat is ook een van de wonderen van de tijd. Ook Ethiopische vrouwen zijn gaan leren. Ze komen uit een gemeenschap waar de jongens de Tora bestuderen, en niet de Talmoed. En dan moesten ze nog met zeven jongens een boek delen. Sommigen konden het Hebreeuws op de kop lezen, omdat ze er nooit goed voor stonden."
"Speciaal voor meisjes is er nu een Beth Midrasj Gewoha, een leerhuis voor hogere studies. Een ander wonder van deze tijd is het zogenaamde Hesderprogramma, een driejarig programma waarin vrouwen twee jaar dienstplicht combineren met een jaar joods leren. Ze moeten steeds twee weken het veld in en dan leren ze weer een week. Als ze me 25 jaar geleden hadden gezegd dat er zoiets mogelijk zou zijn voor vrouwen, had ik ze uitgelachen. Een ander voorbeeld van de toenemende ontwikkeling van vrouwen is de eerste publicatie van een vrouw, anderhalf jaar geleden, in een vooraanstaand tijdschrift voor halacha, Techumim."

Volgens Greenberg zullen er ook orthodoxe vrouwen in leidinggevende posities terecht gaan komen: "Dat wordt mogelijk gemaakt door organisaties als Drisha, de moeder van alle organisaties. Drisha is in 1979 opgericht door rabbijn David Silber. Vrouwen kunnen er op alle niveaus klassieke teksten bestuderen, zoals Tenach, Talmoed, filosofie en ha-lacha. Voor het eerst was er een instituut waar vrouwen, als ze respect hebben voor het rabbinale jodendom, gestimuleerd worden om door te leren. Hierdoor kunnen afgestudeerden van Drisha ook wereldwijd aan het werk als geleerden, adviseurs en leraren. En ik verwacht dat er in de toekomst ook vrouwelijke rabbijnen komen." Overigens sprak Greenberg deze verwachting vijftien jaar geleden in het NIW ook al uit.
"Nu zijn er al vrouwen in Israel en Amerika die religieuze adviseurs zijn, zogenaamde jo'atsot. Eerst deden ze alleen uitspraken over de familie- en reinheidswetten, tegenwoordig adviseren ze ook over sjabbat en de spijswetten." Volgens Greenberg zijn er al twee vrouwen ingewijd als orthodoxe rabbijnen, maar zijn die niet 'mainstream': "De jo'atsot die ik eerder noemde zijn dat echter wel. Die worden weliswaar niet opgeleid voor rabbijn, maar zoals mijn man altijd zegt: 'Ze lopen als een rabbijn en ze praten als een rabbijn'"('walk en talk'). In de zaal wordt gelachen. Het publiek hangt aan haar lippen. Als ze vertelt over kranten in New York, die een vrouw weliswaar vermeldden als groot Torageleerde, maar haar foto niet wilden afdrukken, is er sprake van verontwaardigd gemurmel, maar Blu spreekt sussende woorden: "Ze hebben haar al genoemd, dan plaatsen ze over een paar jaar ook de foto wel."

"Dankzij het feminisme is ook de problematiek van de agoenot (zie kader) op de agenda gekomen. Als er één terrein is waar de ontwikkelingen nog veel te langzaam gaan, dan is het wel hier. Het is een schande voor de halacha en het joodse volk, maar voorafgaande aan het huwelijk wordt er steeds vaker een contract ondertekend, waarin de echtgenoot zich verplicht om een get te geven mocht het tot een scheiding komen. Soms wordt er nog te weinig druk op onwillige echtgenoten uitgeoefend. Ik schaam me om het te zeggen, maar er zijn zelfs corrupte gerechtshoven. Ik ken gevallen waarin de rabbijn geld accepteerde om iemand niet te forceren een get te geven, maar in het algemeen zijn er in de orthodoxe wereld steeds meer rabbijnen die een get eisen. In Florida was er een rabbijn die het mikwe sloot totdat iemand een get had afgegeven; het wérkte, door de forse sociale druk. Echte oplossingen zullen echter moeten komen door veranderingen in de joodse wetgeving. Rabbijnen zeggen altijd dat hun handen gebonden zijn, maar waar een rabbijnse wil is, is ook een halachische weg."

Greenberg zet zich ook in voor synagoges waar vrouwen een groter aandeel in de dienst hebben. Er zijn er twee in New York en twee in Israel. Mannen leiden weliswaar de dienst, maar er worden vrouwen opgeroepen voor de Tora en de rol wordt ook doorgegeven in het vrouwengedeelte. Er is zelfs een sjoel in Israel waar het begin van de dienst, de 'psoeké de zimra', door een vrouw wordt gezegd. Dat is fysiek ook mogelijk, doordat de afscheiding door het midden van de sjoel loopt en mannen en vrouwen aan weerskanten zitten. Greenberg: "Die zijn orthodox, maar ook egalitair. De zegenspreuk 'Geprezen zij God die mij niet als vrouw geschapen heeft' wordt niet hardop gezegd. Traditioneel is de uitleg weliswaar dat mannen bij deze beracha God danken omdat ze meer verplichtingen hebben dan vrouwen, maar er zijn toch mensen die het als discriminerend ervaren."
"We houden ook speciale vrouwengebedsgroepen. Zoals met Simcha Tora; dan dragen ook vrouwen de Tora, maar omdat er alleen vrouwen aan deelnemen kun je het geen minjan noemen. Dus het zeggen van kaddisj, barechoe en de kedoesja wordt overgeslagen. Hetzelfde geldt voor vrouwen die een gebedskleed dragen. Misschien dat het ooit algemeen geaccepteerd zal worden, maar voorlopig blijft het een randverschijnsel. Of het zo blijft is moeilijk te zeggen, we zitten midden in een proces."
"Het komt wel voor dat vrouwen kiddoesj maken en kaddisj zeggen met een minjan. In augustus is het vijf jaar geleden dat mijn vader overleed - op negentigjarige leeftijd. Hij was erg traditioneel en ik dacht er eerst niet aan om kaddisj te zeggen; hij zou dat liever niet gehad hebben. Mijn vader dawwende zo mooi, hij deed het voor de hele familie. Ik heb het toen toch gedaan, in het Riverdale Jewish Center in the Bronx. In het begin was ik onzeker en schaamde me ervoor dat ik over de woorden struikelde. Op den duur vond ik het vervullend." Greenberg eindigt haar verhaal met "Moge uw handen gesterkt worden."

Na de lezing staan mensen in de rij om Blu Greenberg vragen te stellen of om haar te complimenteren. Een van de vragen gaat over haar opmerking dat alleen mannen meetellen om minjan te maken (het vereiste 10-koppige quorum voor het houden van de diensten). Is dat niet ongelijkwaardig? Greenberg denkt van niet, maar worstelt zichtbaar: "Laat ik allereerst zeggen dat ik er persoonlijk geen moeite mee heb. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het een groot voorrecht vind om een orthodoxe vrouw te mogen zijn. Het is een levenslange zegen. Vandaar dat ik denk dat het weliswaar goed is om grenzen te verleggen, maar er mogen ook niet te grote breuken optreden. Continu๏teit is erg belangrijk, en dat gaat niet noodzakelijkerwijs samen met ongelijkwaardigheid. Gelijkwaardigheid betekent ook niet dat we hetzelfde zijn. Ik denk dat we uiteindelijk niet bij volstrekte identieke rollen eindigen; er zullen ook rituele verschillen moeten blijven. Drie keer per dag minjan maken en het dragen van een talliet zou wel eens een typische mannentaak kunnen blijven, maar we zijn op weg naar de integratie, naar gelijkwaardigheid van de beide geslachten in het halachische jodendom. Als je op reis bent weet je niet altijd waar die eindigt."
Eén vrouw vraagt iets in de vorm van een verontwaardigde stelling: "De mannen willen geen veranderingen, omdat ze de macht hebben!" Greenberg blijft bij alle vragen de rust zelve, dus ook bij deze: "Het gaat niet alleen om macht, het is ook echt een kwestie van religieuze identiteit. Er zijn vooraanstaande rabbijnen, die deze zaken serieus nemen en ermee worstelen." Er is iemand die op emotionele toon memoreert dat ze Blu voor het eerst ontmoette in New York en dat ze in een speciale gebedsgroep voor vrouwen werd opgeroepen voor de Tora: "Ik krijg weer kippenvel als ik eraan denk."
Een vrouw in een fel lichtblauwe jurk wil weten of ze haar haar moet bedekken, en zo ja waarmee. Greenberg neemt het monter op: "U bent de vijfde al vanavond! Iedereen wil weten of ik mijn haar bedek. Dat doe ik alleen op sjabbat. Ik zet dan een hoedje op als ik ter synagoge ga. Waarom ik geen pruik draag? Iedereen gaat er hier vanuit dat dat moet, maar er zijn ook halachot die zeggen dat het niet verplicht is. Er zijn twee bronnen over het al dan niet bedekken van het haar; kijkt u maar op Jofa.org. Wat ik opmerkelijk vaak zie is dat jonge vrouwen hun haar bedekken en oudere niet, maar hier spelen ook niet-halachische factoren een rol, zoals de gemeenschap waarin men leeft en de relatie tussen man en vrouw. Wederzijds respect moet bij dit soort zaken boven alles staan."

Maar, zo vraag ik mij af, hoe kunnen vrouwen rabbijn worden en tegelijkertijd niét alle traditionele verplichtingen op zich nemen, zoals het maken van een minjan?
"Het is traditioneel niet noodzakelijk dat een rabbijn de dienst leidt. Zijn traditionele rol is die van leraar en rechtsbeslisser, maar dat is inderdaad een vraag waar ik geen antwoord op heb. En we moeten ook niet overhaast te werk gaan. Het overleven van het joodse volk is van groot belang. Veranderingen kunnen niet doorgevoerd worden als de continu๏teit in gevaar komt, maar ik denk dat het systeem sterk genoeg is om enige vernieuwingen aan te kunnen. Welke wel en welke niet is een onderwerp van discussie."

Bron:
http://www.joods.nl:9673/rubrieken/artikel?nr=1240

Website Blu Greenberg:
www.jofa.org
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 09:40
Laudate Dominum
Avatar van Laudate Dominum
Laudate Dominum is offline
Ik ben het ook wel..dus kommarop
__________________
Naakt ben ik als een half - god. Het gezicht van een Engel nét weggevlogen uit een schilderij van Leonardo da Vinci.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 20:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 13:44:
dat is een regel, dat je Zijn naam uit respect niet zomaar voluit mag gebruiken, daarom zeg ik G-d dat mag namelijk wel.
Hoho, het mag wel.

Je mag Zijn naam wel degelijk schrijven en uitspreken.
Het gaat om JHWH, wat we NOOIT uit mogen spreken en het niet eens proberen.

Ik geloof overigens dat er een verschil is tussen het gebruik in religieuze en overige geschriften. In een religieus boek staat G'd, in een normaal boek God.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 20:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
REIE schreef op 25-07-2003 @ 19:41:
Tja, ontken dan maar eens de geschiedenis van onze wereld, fundamentalistisch christenen en joden.
Ik vind het jammer dat de joodse cultuur redelijk gesloten is geweest. Mede doordat van hen van jongs af aan wed ingeprent dat ze hun leven grotendeels moeten focussen op de Bijbel ontbrak het het aan moed om op te durven komen voor hun sociaal slechtere positie vroeger. Joden waren door de eeuwen heen toch redelijk wijs en machtig, temeer omdat ze het bankwezen konden controleren (christenen mochten ook lenen...). Toch zijn ze nooit echt geaccepteerd geweest door hun houding, en die zelfde houding heeft er voor gezorgd dat onder de joden meer slachtoffers vielen dan wanneer ze iets meer lef hadden zoals hun medeburgers. Dit heeft niet met aleen assimilatie alleen te maken, maar ook met het opkomen voor elkaar.
Er zijn meerdere waarheden.

De religieuze geschiedenis hoeft de Aardse geschiedenis nog niet uit te sluiten.

Daar zijn al heel wat discussies over geweest...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 20:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-07-2003 @ 17:27:
ik heb joden christenen moslims en andere spirituelen
Doe je ook aan mensenhandel?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 21:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ikzelf ben aspirant-ger.

Ben nu heel wat aan 't lezen, heb al een gesprek achter de rug met een rabbijn van de LJG, die verwees me naar de NIG.
Ik heb besloten het even rustig aan te doen, eerst m'n studie en andere zaken, daarna kan ik me in alle rust volledig hierop concentreren.

Tot die tijd ben ik er rustig mee bezig.
Als ik iets echt wil, lukt het ook.
M'n lijfspreuk, en die is nooit onjuist gebleken.

En hoe ik erop kom...
Ach, m'n opa was joods. Dat was de laatste tak. Volgens sommigen zou ik dus wel joods zijn, volgens anderen (halachisch) niet. Zelf vind ik persoonlijke identificatie zwaarder tellen.
Ik ben dan ook van mening dat de lijn via beide ouders moet lopen, omdat bepaalde zaken zoals afstamming tegenwoordig met DNA onomstotelijk te bewijzen zijn.

In de vroege tijden werd het Joods-zijn zowel van moeder als vader op kind overgedragen. Dat is veranderd in enkel moeder-kind omdat men nooit zeker wist wie de vader van het kind was (ja ja, vreemdgaan bestond toen ook al). Maar, zoals ik al zei, tegenwoordig is die afstamming vast te stellen, en de halachische regels op dit gebied lopen dus achter bij de realiteit.
Het is een belangrijke zaak dat hier zo snel mogelijk verandering in komt.

Wellicht maak ik over enkele jaren gebruik van de mogelijkheid om naar Israël 'terug te keren' (ook al zijn m'n voorouders in 2 generaties er nooit geweest). Die mogelijkheid is wel interessant, maar andere opties staan ook open.

En, als belangrijkste, aan een Jood zonder opleiding heb je ook niets.
Ik verdeel dus mijn aandacht over de gebieden van de medische zorg en religieuze zaken; tot nu toe gaat dat aardig goed.

Sinds kort draag ik een kettinkje met een mageen davied om m'n nek, het gaat snel voor mij. Echter, voordat ik daadwerkelijk aan een giur begin, wil ik alles weten. Die giur mag enkel een formaliteit zijn; voordat ik me bij onze plaatselijke NIG meldt, wil ik alle mogelijke kennis vergaren. Dat is voor mij van uiterst belang, om serieus te worden genomen. Ik wil niet als volkomen leek en beginneling aan komen lopen.
Verder draag ik sinds kort altijd een Israëlische vlag bij me, zelfs op sjabbat (draagverbod). (Met dank aan SimShalom...)

Ik heb het wel enigszins mee gekregen van m'n moeder. (Het was de vader van m'n moeder.) Zij liep vroeger ook met een mageen davied, ook omdat haar schoolklas vol zat met kinderen met grote kruisen om hun nek. Mijn opvoeding is ook nooit christelijk geweest, en ik bezocht onze plaatselijke NIG-sjoel al eens toen ik acht jaar jong was. Dat ik sinds zo'n anderhalf jaar hiermee bezig ben is dus niet verwonderlijk.

Het komt erop neer dat een officiëel erkende giur voor mij niets meer dan een formaliteit is. Een noodzakelijk iets, wat voor mij persoonlijk echter geen groot streven is. Zonder die giur zit 't met mij ook wel goed. Sterker nog, ik trek de gehele rabbijnse autoriteit op het gebied van moderne giurs in twijfel.

Oh ja, ik ben modern-orthodox gericht.

Dus orthodox, maar ook feministisch, en zoals ik net al zei, steun ik toekomstige wijzigingen in de halacha.
De halacha moet meegaan met de tijd, en niet achterblijven in voorbije eeuwen.

Ach wel, ik weet zelf wie ik ben, en ik weet dat ik over een paar jaar alle verloren kennis heb ingehaald.

Kennis die verloren is gegaan, ook al was mijn ziel aanwezig bij de openbaring op de berg Sinai.

Wow, wat een verhaal...

Laatst gewijzigd op 02-08-2003 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 21:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 01-08-2003 @ 01:32:
volgens mij zijn we deze onderwerpen nou wel n beetje zat..
weet iemand iets nieuws ? (om over te discuseren dus)
nog iemand die er misschien iets meer over wil weten ofzo?
Ik kom zeuren.

Forummen op sjabbes is verboden, want dit hoort bij de scheppende handelingen.

En toen jij dit bericht plaatste was het sjabbat...

(Overigens trek ik me daar ook niets van aan hoor, ik weet alleen dat andere orthodoxen het zo doen...)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 16:08
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 02-08-2003 @ 22:22:
Ik kom zeuren.

Forummen op sjabbes is verboden, want dit hoort bij de scheppende handelingen.

En toen jij dit bericht plaatste was het sjabbat...

(Overigens trek ik me daar ook niets van aan hoor, ik weet alleen dat andere orthodoxen het zo doen...)
nee hoor, de shabbat eindigt al op zaterdag bij nacht. (begint ook op vrijdagavond)
ik leef orthodox dus dat zou ik niet doen
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 16:12
MickeyV
MickeyV is offline
Wat is er toch met James gebeurd?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 16:48
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-08-2003 @ 17:12:
Wat is er toch met James gebeurd?
opgeruimd staat netjes!
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 16:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mishehoe schreef op 03-08-2003 @ 17:48:
opgeruimd staat netjes!
Ons aller vriend James!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 21:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 03-08-2003 @ 17:08:
nee hoor, de shabbat eindigt al op zaterdag bij nacht. (begint ook op vrijdagavond)
ik leef orthodox dus dat zou ik niet doen
" Greenpeacegirl schreef op 01-08-2003 @ 01:32: "

Maar dat bericht schreef jij in de nacht van vrijdag op zaterdag, dus wel op sjabbat.

Overigens vind ik niet dat forummen onder scheppend bezig zijn valt, ik heb niets tegen internetten op shabbat.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 22:06
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 03-08-2003 @ 22:27:
" Greenpeacegirl schreef op 01-08-2003 @ 01:32: "

Maar dat bericht schreef jij in de nacht van vrijdag op zaterdag, dus wel op sjabbat.

Overigens vind ik niet dat forummen onder scheppend bezig zijn valt, ik heb niets tegen internetten op shabbat.
het was vrijdag (vanaf 12 uur snachts is het vrijdag weet je nog ) of noem het anders de nacht tussen donderdag en vrijdag, ook goed..
__________________
***massa vernietig eens wapens***

Laatst gewijzigd op 03-08-2003 om 22:21.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 22:09
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
mishehoe schreef op 03-08-2003 @ 17:48:
opgeruimd staat netjes!
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 22:32
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 03-08-2003 @ 22:27:
" Greenpeacegirl schreef op 01-08-2003 @ 01:32: "

Maar dat bericht schreef jij in de nacht van vrijdag op zaterdag, dus wel op sjabbat.

Overigens vind ik niet dat forummen onder scheppend bezig zijn valt, ik heb niets tegen internetten op shabbat.
01-08-2003 @ 01:32

De nieuwe dag begint om 00:00 uur dit houd dus in dat als het op donderdag avond 5 over 12 is dat je dat dan schrijft als 00:05 de wekker zal dan al vrijdag aan geven. Dus als het donderdag 2 over half 2 's nachts is danm noteer je dat als 01-08-2003 @ 01:32 wat dus inhoud dat het 01:32 is in de nacht van donderdag op vrijdag. Had ze het op de nacht van vrijdag op zaterdag geschreven dan stond er 02-08-2003 @ 01:32
ff leren klok kijken daniel
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 22:44
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
jammer dat dit soort indoctrinatie al zo vroeg zijn uitwerking laat zien; op internet vertellen hoe mooi je geloof wel niet is , nou veel plezier er mee, maar imho is dit het begin van het einde, sedert enkele duizenden jaren zijn er al zo vele oorlogen geweest die als aanleiding het geloof hadden, daT ik nog steeds niet snap dat er mensen tegenwoordig voor een geloof kiezen.
Je kan ook gewoon voor jezelf beslissen dat je goed gaat leven, mensen en dieren in hun waarde laat, geen gekke dingen doet en een gezond leven leidt , met de nodige pret erbij als dat even mogelijk is, maarja wie ben ik...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 22:55
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 03-08-2003 @ 23:44:
jammer dat dit soort indoctrinatie al zo vroeg zijn uitwerking laat zien; op internet vertellen hoe mooi je geloof wel niet is , nou veel plezier er mee, maar imho is dit het begin van het einde, sedert enkele duizenden jaren zijn er al zo vele oorlogen geweest die als aanleiding het geloof hadden, daT ik nog steeds niet snap dat er mensen tegenwoordig voor een geloof kiezen.
Je kan ook gewoon voor jezelf beslissen dat je goed gaat leven, mensen en dieren in hun waarde laat, geen gekke dingen doet en een gezond leven leidt , met de nodige pret erbij als dat even mogelijk is, maarja wie ben ik...
Wat ik niet snap is waarom jij zo reageerd, wat heeft een religie met indoctrinatie te maken? Wie weet ben jij wel geindoctrineerd met atheisme en vind je daardoor dat alle religies slecht zijn. Mischien is het wel eens een idee om je eerst eens in een religie te verdiepen en dan eens te oordelen en waarom zijn het per definietie religies die voor oorlogen zorgen? Politieke standpunten zorgen net zo goed voor oorlogen of zetten we de koude oorlog, noord/zuid korea, cuba etc... voor het gemak even aan de kant? Oorlogen ontstaan uit menings verschillen en dat kunnen menings verschillen zijn op religieus standpunt maar ook vanuit politieke overtuiging dus is politiek daarom ook maar slecht?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:05
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ja politiek kan zeer zeker ook heel slecht zijn. Daar heb je gelijk in, en tuurlijk zijn er zat oorlogen waar religie ver in te zoeken is, en ja wie weet ben ik geindoctrineerd, tuurlijk die mogelijkheid hou ik uiteraard open, dat is iets wat je mijn inziens niet helemaal 100% van jezelf kunt zeggen of je dat wel of niet bent. Maar om nou te zeggen dat ik me helemaal niet in religies verdiept heb dat heb ik wel zeker, en daar maak ik uit op dat zij voor de wereld en zijn bevolking lang niet altijd even positief zijn, zeker niet gezien de diversiteit aan geloven en zelfs binnen geloven.En ik wil hier helemaal niemand aanvallen als hij of zij wel een geloof heeft ofzo, maar ik vind dat het ook anders kan.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:07
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:05:
ja politiek kan zeer zeker ook heel slecht zijn. Daar heb je gelijk in, en tuurlijk zijn er zat oorlogen waar religie ver in te zoeken is, en ja wie weet ben ik geindoctrineerd, tuurlijk die mogelijkheid hou ik uiteraard open, dat is iets wat je mijn inziens niet helemaal 100% van jezelf kunt zeggen of je dat wel of niet bent. Maar om nou te zeggen dat ik me helemaal niet in religies verdiept heb dat heb ik wel zeker, en daar maak ik uit op dat zij voor de wereld en zijn bevolking lang niet altijd even positief zijn, zeker niet gezien de diversiteit aan geloven en zelfs binnen geloven.En ik wil hier helemaal niemand aanvallen als hij of zij wel een geloof heeft ofzo, maar ik vind dat het ook anders kan.
Natuurlijk kun je het anders vinden daar ben je ook geheel vrij in en we zijn er zeker niet op uit om je te overtuigen/bekeren want daar doet het jodendom niet aan. Maar om het nou indoctrinatie te noemen vind ik erg ver gaan. Je 1e reply vond ik daarom ook een beetje kort door de bocht.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:15
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ja, dat was ie misschien ook wel een beetje ,maarja het boeit allemaal eigenlijk helemaal nix ,want we gaan toch allemaal door met ons eigen , al dan niet geloofloze, leventje .Maar ik vond dat ik hier eventjes iets bij moest zetten want het is allemaal een beetje heel vrolijk en blij met iets wat helemaal niet zo mooi is ,naar mijn mening.naja veel succes en plezier ermee nog...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:18
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:15:
ja, dat was ie misschien ook wel een beetje ,maarja het boeit allemaal eigenlijk helemaal nix ,want we gaan toch allemaal door met ons eigen , al dan niet geloofloze, leventje .Maar ik vond dat ik hier eventjes iets bij moest zetten want het is allemaal een beetje heel vrolijk en blij met iets wat helemaal niet zo mooi is ,naar mijn mening.naja veel succes en plezier ermee nog...
wie zegt dat het hier allemaal vrolijk en blij staat??
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:23
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
uhmmm , ikke . het is allemaal goed mooi en perfect, en o wat voelen we ons er goed bij zeg,maar ondertussen wel achterdochtig naar ''de vijand'' , en teruggetrokken in je eigen wereldje met mensen van je eigen geloof...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:30
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:23:
uhmmm , ikke . het is allemaal goed mooi en perfect, en o wat voelen we ons er goed bij zeg,maar ondertussen wel achterdochtig naar ''de vijand'' , en teruggetrokken in je eigen wereldje met mensen van je eigen geloof...
wat is nou eigenlijk je boodschap aan ons?
dat we maar allemaal van het geloof moeten afstappen en dan word het allemaal goed en vredig in de wereld..... ja?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:35
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
neuh, dat lukt toch niet ,maar ik denk dat het zeker een grote bijdrage zou kunnen zijn aan een fijnere ,voor ons allemaal leefbaardere wereld. Maar nogmaals, ik wil helemaal niemand bekeren ofzo hoor, ik bedoel blijf vooral allemaal joodsch of wat jullie willen,maar ik zet mijn vraagtekens bij het feit dat dat op een jongerenforum geplaatst moet worden, het lijkt er meer op dat jij iemand wil bekeren , anders ga je niet vertellen hoe fijn het allemaal wel niet is...toch?
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:36
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:23:
uhmmm , ikke . het is allemaal goed mooi en perfect, en o wat voelen we ons er goed bij zeg,maar ondertussen wel achterdochtig naar ''de vijand'' , en teruggetrokken in je eigen wereldje met mensen van je eigen geloof...
wat is goed mooi en perfect??? dit slaat echt helemaal nergens op!!! hoe kom je bij deze woorden???? in deze forum heb ik ze niet gezien dit is wat jij erover zegt.... en volgens mij zijn wij ( ik spreek voormezelf, ik iig niet) niet terug getrokken in mijn eigen wereldje, ik leef in de nederlandse maatschappij en maak daar deel van uit, en ik ga netzo goed met moslim, christelijke, joodse als geloofloze mensen om, dus echt niet alleen mensen van mijn eigen geloof.... wat jij schrijft is jouw mening, maar wat je zegt klopt echt helemaal geen reet van. ik zou zeggen: verdiep je maar eens in hoe wij zijn, dan zie je dat we niet zo zijn zoals jij het omschrijft!!
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:38
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:35:
neuh, dat lukt toch niet ,maar ik denk dat het zeker een grote bijdrage zou kunnen zijn aan een fijnere ,voor ons allemaal leefbaardere wereld. Maar nogmaals, ik wil helemaal niemand bekeren ofzo hoor, ik bedoel blijf vooral allemaal joodsch of wat jullie willen,maar ik zet mijn vraagtekens bij het feit dat dat op een jongerenforum geplaatst moet worden, het lijkt er meer op dat jij iemand wil bekeren , anders ga je niet vertellen hoe fijn het allemaal wel niet is...toch?
deze forum staat toch vrij voor elk onderwerp, als jij er tegen bent dan kom jij niet in deze forum....
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:42
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
nou zie je wel, tegenspraak dulden wij niet...nou lekker democratisch , dat is ook zoiets zodra dr iemand is, die niet voor de volle 100% achter het geloof staat, dan mag die weg wezen,zelfs binnen de eigen groep gebeurt dit, dit getuigd niet van erg veel respect voor mij en mijn meningen.Ik zeg alleen wat ik er van vind, en ik zet vraagtekens bij sommige punten,meer niet.Het is toch geen Joodsch onderonsje hier?je verwacht toch niet allemaal reacties van mensen die net als jij gaan zeggen dat ze het helamaal fantastisch vinden en o zo leuk?
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:46
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Hoi, ik wil absoluut niet asosiaal onredelijk of beledigend zijn maar ik snap niet dat gelovige mensen in god kunnen blijven geloven als je alle misdaden op de wereld ziet, als god alles kan,alles bepaalt, de wereld heeft geschapen en alles weet waarom worden er dan elke dag zoveel onschuldige moorden gepleegd zoveel onschuldige mensen mishandeld en waarom zijn er dan in wo2 6 miljoen joden doodgemaakt, waarom heeft god dar nix aan gedaan...... en zeg dan aub neit dat het voor een hoger doel is want dat is (zonder goede arghumenten helemaal) onzin... ik geloof zelf eigenlijk helemaal in niets bovennatuurlijks maar als jij dat wel doet heb ik daar wel respect voor ookal kan ik het niet echt begrijpen
gegroet
__________________
Think you know me?, better think again...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:46
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:42:
nou zie je wel, tegenspraak dulden wij niet...nou lekker democratisch , dat is ook zoiets zodra dr iemand is, die niet voor de volle 100% achter het geloof staat, dan mag die weg wezen,zelfs binnen de eigen groep gebeurt dit, dit getuigd niet van erg veel respect voor mij en mijn meningen.Ik zeg alleen wat ik er van vind, en ik zet vraagtekens bij sommige punten,meer niet.Het is toch geen Joodsch onderonsje hier?je verwacht toch niet allemaal reacties van mensen die net als jij gaan zeggen dat ze het helamaal fantastisch vinden en o zo leuk?
nej zag k dat dan??? van mij mag jij hier komen, no prob 4 me k heb nooit gzegd dat je niet mocht en k heb r ook geen bzwaren tegen, ik respecteer je meningen en manier van denken je moet alleen niet verw88 van mij dat ik net zo ben en als jij zegt dat je het er niet mee eens bent dat dit onderwerp op een jongerenforum geplaatst wordt, ben jij nu degene die niet democratisch is....
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:46
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:42:
nou zie je wel, tegenspraak dulden wij niet...nou lekker democratisch , dat is ook zoiets zodra dr iemand is, die niet voor de volle 100% achter het geloof staat, dan mag die weg wezen,zelfs binnen de eigen groep gebeurt dit, dit getuigd niet van erg veel respect voor mij en mijn meningen.Ik zeg alleen wat ik er van vind, en ik zet vraagtekens bij sommige punten,meer niet.Het is toch geen Joodsch onderonsje hier?je verwacht toch niet allemaal reacties van mensen die net als jij gaan zeggen dat ze het helamaal fantastisch vinden en o zo leuk?
hee, daar is toch juist het forum voor...
iedereen mag zn mening kwijt (als het een beetje normaal is)
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:47
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:42:
nou zie je wel, tegenspraak dulden wij niet...nou lekker democratisch , dat is ook zoiets zodra dr iemand is, die niet voor de volle 100% achter het geloof staat, dan mag die weg wezen,zelfs binnen de eigen groep gebeurt dit, dit getuigd niet van erg veel respect voor mij en mijn meningen.Ik zeg alleen wat ik er van vind, en ik zet vraagtekens bij sommige punten,meer niet.Het is toch geen Joodsch onderonsje hier?je verwacht toch niet allemaal reacties van mensen die net als jij gaan zeggen dat ze het helamaal fantastisch vinden en o zo leuk?
Filosofie & Levensbeschouwing: wel eens het vak levensbeschouwing op school gehad? Levensbeschouwing is een vak dat op religeuse scholen word gegeven, het vak gaat dan ook over de religie van die school. Op niet religieuse scholen word daar voor in de plaats maatschappij leer gegeven. dit forum heet Filosofie & Levensbeschouwing waar ik dus uit op maak dat je het hier niet alleen over Filosofie mag hebben maar ook over Levensbeschouwing/religies. Een religie is in feite een levensbeschouwing.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:50
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
uiteraard, en daar is niks mis mee, maar het is hier ook een forum,zoals opgevallen moet zijn.Dus mag ik hier ook tegenin gaan en niet zoals de meeste op dit forum, ook zeggen dat ik het minder vind...iniedergeval dat is mij geleerd bij maatschappijleer op mijn openbare scholengemeenschap, er is dus totaal geen aanleiding om mij de deur te wijzen, daar op het punt dat er een beetje discussie met inhoud ontstaat, of is dit echt een besloten gedeelte van het forum, puur en alleen voor mensen met een davidster in hun avater?lijkt mij niet...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:51
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 04-08-2003 @ 00:47:
Filosofie & Levensbeschouwing: wel eens het vak levensbeschouwing op school gehad? Levensbeschouwing is een vak dat op religeuse scholen word gegeven, het vak gaat dan ook over de religie van die school. Op niet religieuse scholen word daar voor in de plaats maatschappij leer gegeven. dit forum heet Filosofie & Levensbeschouwing waar ik dus uit op maak dat je het hier niet alleen over Filosofie mag hebben maar ook over Levensbeschouwing/religies. Een religie is in feite een levensbeschouwing.
ik zit op een joodse school en ik leer ook maatschappijleer hoor.. maar even serieus... wie zei dat je joods moet zijn of een davidster op je avatar moest hebben????
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:52
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
$TR@NG3R schreef op 04-08-2003 @ 00:46:
Hoi, ik wil absoluut niet asosiaal onredelijk of beledigend zijn maar ik snap niet dat gelovige mensen in god kunnen blijven geloven als je alle misdaden op de wereld ziet, als god alles kan,alles bepaalt, de wereld heeft geschapen en alles weet waarom worden er dan elke dag zoveel onschuldige moorden gepleegd zoveel onschuldige mensen mishandeld en waarom zijn er dan in wo2 6 miljoen joden doodgemaakt, waarom heeft god dar nix aan gedaan...... en zeg dan aub neit dat het voor een hoger doel is want dat is (zonder goede arghumenten helemaal) onzin... ik geloof zelf eigenlijk helemaal in niets bovennatuurlijks maar als jij dat wel doet heb ik daar wel respect voor ookal kan ik het niet echt begrijpen
gegroet
Als je de torah had gelezen had je het begrepen....
De holocaust was bijvoorbeeld voorspeld.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:54
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:50:
uiteraard, en daar is niks mis mee, maar het is hier ook een forum,zoals opgevallen moet zijn.Dus mag ik hier ook tegenin gaan en niet zoals de meeste op dit forum, ook zeggen dat ik het minder vind...iniedergeval dat is mij geleerd bij maatschappijleer op mijn openbare scholengemeenschap, er is dus totaal geen aanleiding om mij de deur te wijzen, daar op het punt dat er een beetje discussie met inhoud ontstaat, of is dit echt een besloten gedeelte van het forum, puur en alleen voor mensen met een davidster in hun avater?lijkt mij niet...
niemand wijst jou hierd e deur!! mayb is dat je eign opvatting, daar kan ik verder niets aan doen....
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:58
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
nee het is ook totaal niet belangrijk, maar er werd gezegd ''ga dan weg''oid ,en ik was het er niet mee oneens dat dit op een jongerenforum was geplaatst, ik bedoel we zijn allemaal jongeren en als dit jullie leven in grote lijnen beheerst ,open er vooral topics over, ik erger me er niet aan.Maar wel als het zoals in dit geval enkel alleen gaat over het feit dat het allemaal mooi en geweldig is, want dat is het -helaas- niet.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:59
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:58:
nee het is ook totaal niet belangrijk, maar er werd gezegd ''ga dan weg''oid ,en ik was het er niet mee oneens dat dit op een jongerenforum was geplaatst, ik bedoel we zijn allemaal jongeren en als dit jullie leven in grote lijnen beheerst ,open er vooral topics over, ik erger me er niet aan.Maar wel als het zoals in dit geval enkel alleen gaat over het feit dat het allemaal mooi en geweldig is, want dat is het -helaas- niet.
het zijn JOUW woorden dat t super en gweldig is hebben "wij" nooit in t forum gzegd...
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:00
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 00:50:
uiteraard, en daar is niks mis mee, maar het is hier ook een forum,zoals opgevallen moet zijn.Dus mag ik hier ook tegenin gaan en niet zoals de meeste op dit forum, ook zeggen dat ik het minder vind...iniedergeval dat is mij geleerd bij maatschappijleer op mijn openbare scholengemeenschap, er is dus totaal geen aanleiding om mij de deur te wijzen, daar op het punt dat er een beetje discussie met inhoud ontstaat, of is dit echt een besloten gedeelte van het forum, puur en alleen voor mensen met een davidster in hun avater?lijkt mij niet...
Je zegt net zelf dat je een topic over het jodendom niet gepast vind op dit jongeren forum. Ik wijs je er enkel op dat dit subforum Fylosofie en Levensbeschouwing heet en dat het er daarom voor bedoeld is om over religies te discusieren. Ik wijs dus niemand de deur, het lijkt er meer op dat jij dat doet door te zeggen dat het ongepast is een topic over het jodendom te openen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:01
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Ik heb het inderdaad niet gelezen maar ik had al wel zon soort antwoord verwacht, maar waarom heeft god het dan laten gebeuren en niet gestopt..
__________________
Think you know me?, better think again...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:05
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
discussie is goed, het in de hemel prijzen van een godsdienst is mijns inzien niet helemaal correct, zeker niet op n jongerensite, maar als je je eigen geloof verdedigt met stellingen en feiten tegenover iemand anders die weer daar tegenin gaat, volgens mij is dat meer het principe waarop dit forum is gebaseerd, en ik heb wel degelijk hier gelezen, in het begin meteen al, dat het allemaal leuk mooi en goed was(nee niet letterlijk zo ,maar dat is wel heel erg duidelijk de boodschap van het verhaal)
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:05
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
$TR@NG3R schreef op 04-08-2003 @ 01:01:
Ik heb het inderdaad niet gelezen maar ik had al wel zon soort antwoord verwacht, maar waarom heeft god het dan laten gebeuren en niet gestopt..
daar heeft gd zijn redenen waarschijnlk wel voor gehad, die is alleen niet aan de mensheid duidelijk, wij weten niet alles wat gd doet en waarom Hij dat doet
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:06
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 01:05:
discussie is goed, het in de hemel prijzen van een godsdienst is mijns inzien niet helemaal correct, zeker niet op n jongerensite, maar als je je eigen geloof verdedigt met stellingen en feiten tegenover iemand anders die weer daar tegenin gaat, volgens mij is dat meer het principe waarop dit forum is gebaseerd, en ik heb wel degelijk hier gelezen, in het begin meteen al, dat het allemaal leuk mooi en goed was(nee niet letterlijk zo ,maar dat is wel heel erg duidelijk de boodschap van het verhaal)
dat was jouw opvatting
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:09
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ja , en het lijkt mij dat een groot deel van de 35000 medeforummers ook dit beeld heeft van een forum
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:12
mishehoe
mishehoe is offline
wat? dat het jodendom de lucht in wordt geprezen?? ik denk t niet.... daar hebben we t echt weinig over gehad! zoals ik al zei zijn dat jouw opvattingen en zoals ook al eerder gzegd is hebben we echt niet de bedoeling jullie te bekeren!! blijf lekker atheist of wat je ook bent!
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:12
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
HIer en dat snap ik dan juist niet, god doet iets omdat hij het doet en de mesnheid snapt dan mischien niet waarom maar hij heeft er vast wel een reden voor, klinkt voor mij dus als onzin...
__________________
Think you know me?, better think again...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:14
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
$TR@NG3R schreef op 04-08-2003 @ 01:12:
HIer en dat snap ik dan juist niet, god doet iets omdat hij het doet en de mesnheid snapt dan mischien niet waarom maar hij heeft er vast wel een reden voor, klinkt voor mij dus als onzin...
nej t is gwoon met n hogere hand gdaan, wij zien mayb niet in waarom het goed was maar gd heeft er zeker een reden voor waarom Hij t gedaan heeft! net als dat wij veel motswoth die in de torah staan niet begrijpen waarom we het doen, zijn er ook dingen die gebeuren die wij niet begrijpen waarom gd dat heeft gedaan/doet
__________________
b urself, an original is worth more than a copy!!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:16
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
haha, oeps sorry k mag je niet uitlachen ,das onbeleefd... uhm nou ik zet de stelling dat een forum voor discussie is, en dat er hier maar bar weinig terecht komt gezien de positieve reacties van mede joodsche mensen, vervolgens wordt mij gezegd dat ik niet gewenst ben op dit forum, ik ga hier tegen in en zeg opnieuw dat ik wel degelijk deel kan nemen aan dit forum omdat het een openbare plaats is waar ik mijn mening mag verkondigen,mits op fatsoenlijke wijze,

dat doe ik, dan wordt hier tegenin gegaan en vervolgens zeg ik dat op een forum wel degelijk discussie veroorloofd is, dan is die discussie er eindelijk na veel in de hemel geprijs over jullie geloof, en dan mag ik wegwezen en fijn geloofloos zijn in mn eentje in plaats van verder te discussieren, ik vind wel dat je erg flauw reageerd hoor, je kan ook je mening verduidelijken en zeggen waarom jij vindt dat dit allemaal zo goed is, en waarom je mij fout vind...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 00:16
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 04-08-2003 @ 01:09:
ja , en het lijkt mij dat een groot deel van de 35000 medeforummers ook dit beeld heeft van een forum
Daarom komen die ook niet op Fylosofie en levensbeschouwing maar bijvoorbeeld op een subfora over computer spelletjes omdat daar dingen worden besproken waar ze wel van houden. Jij kunt het je simpelweg niet voorstellen dat wij geloven in wat we geloven maar dat is dan nog geen rede om het indoctrinatie te noemen, dat lijkt meer op het verzieken van een topic en daarom dat mensen mischien iets wat vijandig reageren. Hoe dan ook jij bent het niet met ons eens en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden en krijgen we zo'n discussie van geel is mooier, nee blauw is mooier en kun je oneindig door gaan. deze discussie heeft daarom ook weinig zin vooral met het oog op het doel van deze topic: eventuele vragen stellen over het jodendom en het niet als iets slechts of indoctrinatie af beelden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragen over het Jodendom
.yaisha.
2 17-05-2011 14:25
Levensbeschouwing & Filosofie [Religie] Vragen over het Jodendom
Lydia Field
28 01-11-2009 19:58
Levensbeschouwing & Filosofie Diverse vragen omtrent het Jodendom
Verwijderd
58 28-06-2006 05:46
Levensbeschouwing & Filosofie het Jodendom
Eviellan
63 02-12-2004 20:38
Levensbeschouwing & Filosofie Is de vrouw minderwaardig in het Jodendom?
Oum Taqiyyah
45 06-12-2003 14:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap jodendom.... het geloof van het geweld
CraigDavid
120 20-06-2003 13:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.