Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2016, 19:20
school=fun
school=fun is offline
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik heel erg getwijfeld aan de doorstroom naar de havo. Mij werd vertelt door mijn teamleider dat het me wel zou lukken om naar de havo te gaan. Ik vind dat het ook best kan. Ik heb maar één onvoldoende en dat is voor wiskunde. Ik sta daar een 5,7 voor, maar ik kan het zo te zien ook compenseren met maatschappijleer waar ik een 7,7 voor sta (correct me if I'm wrong). Mijn mentor vertelde mij dat ik het wel met één punt kan compenseren. Als de CE's goed verlopen, zal het me wel goed moeten lukken (ik heb trouwens ook een berekening gedaan en sta op dit moment gemiddeld een 6,9). Ik moet op mijn eindcijfer een gemiddelde van 6,8 of hoger staan om door te kunnen stromen! Dat cijfer kan ik alleen weten na mijn CE's in mei.

Alleen weet ik niet of ik dit wel aankan. Ik wil graag geloven dat de HAVO wel goed te doen is, maar volgens mij is dat niet echt zo!

Heeft iemand enig ervaring met dit soort situaties? Hebben jullie tips of willen jullie mij wijsmaken dat het me niet zal lukken? Dan hoop ik snel op een reactie van jullie..
Ook wil ik graag weten of dat hele compensatie verhaal wel waar is en klopt. Ik heb wel gelezen dat het met twee vijven kan.

Met vriendelijke groet,

School=fun

Laatst gewijzigd op 11-04-2016 om 19:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2016, 19:29
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Een 5,7 zou een voldoende (6) zijn op je eindcijferlijst

Compenseren hoeft sowieso pas als je een 5 haalt als eindcijfer voor twee vakken of een 4 als eindcijfer voor één vak. 1x een 5 hoef je dus niet te compenseren, dan slaag je gewoon
Met citaat reageren
Oud 11-04-2016, 19:35
school=fun
school=fun is offline
Citaat:
Een 5,7 zou een voldoende (6) zijn op je eindcijferlijst

Compenseren hoeft sowieso pas als je een 5 haalt als eindcijfer voor twee vakken of een 4 als eindcijfer voor één vak. 1x een 5 hoef je dus niet te compenseren, dan slaag je gewoon
Maar is het bij één vijf wel mogelijk dan? Als ik het op dit moment optel zonder compensatie, is mijn gemiddelde een 6,78 wat het net niet haalbaar maakt. Ik weet dat het slagen voor de MBO niet moeilijk zal zijn, maar ik wil veel liever HAVO doen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2016, 19:36
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar is het bij één vijf wel mogelijk dan? Als ik het op dit moment optel zonder compensatie, is mijn gemiddelde een 6,78 wat het net niet haalbaar maakt.
Je gemiddelde heeft niks met compenseren te maken. Voor het berekenen van je gemiddelde neem je gewoon de daadwerkelijke eindcijfers van alle vakken. Het is niet zo dat een 7 of een 8 dubbel telt of zo voor je gemiddelde...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2016, 19:44
school=fun
school=fun is offline
Citaat:
Je gemiddelde heeft niks met compenseren te maken. Voor het berekenen van je gemiddelde neem je gewoon de daadwerkelijke eindcijfers van alle vakken. Het is niet zo dat een 7 of een 8 dubbel telt of zo voor je gemiddelde...
Mijn mentor vertelde mij dat ik kan compenseren met maatschappijleer. Dat vak wordt niet meegeteld als een examencijfer, dus ook niet meegerekend als eindcijfer. Toch zou het mogelijk moeten zijn om wel één punt te kunnen schenken aan mijn wiskundecijfer
Met citaat reageren
Oud 11-04-2016, 19:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Mijn mentor vertelde mij dat ik kan compenseren met maatschappijleer. Dat vak wordt niet meegeteld als een examencijfer, dus ook niet meegerekend als eindcijfer. Toch zou het mogelijk moeten zijn om wel één punt te kunnen schenken aan mijn wiskundecijfer
Als dat echt klopt, is dat iets wat (bijna) alleen op jouw school zo gebeurt. En dat kan ook, want er zijn geen landelijk bindende regels over hoe je precies moet rekenen voor de toelating van vmbo TL naar de havo. (Maar "compenseren" waarvoor je het had, is nou niet echt een goed term hiervoor aangezien dat al een andere betekenis heeft.)
Maar dan kunnen we je hiermee niet verder helpen Ik zou het dan echt nog even duidelijk navragen bij je mentor.
Overigens zou dit ook allemaal in de schoolgids en/of overgangsnormen van je school moeten staan.

Laatst gewijzigd op 11-04-2016 om 22:38.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2016, 19:49
school=fun
school=fun is offline
Citaat:
Als dat echt klopt, is dat iets wat (bijna) alleen op jouw school zo gebeurt. En dat kan ook. Maar dan kunnen we je hier niet verder helpen Ik zou het dan echt nog even duidelijk navragen bij je mentor.
Ja, dat dacht ik ook dus haha.. Nou, toch bedankt voor je hulp!! Ik wil dit topic wel open laten staan als iemand nog tips voor mij heeft.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2016, 17:19
Verwijderd
Sowieso kunnen we je niet helpen want veel scholen hebben een clausule opgenomen dat er van de minimumeisen afgeweken kan worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Doorstromen naar Havo ?
kevinos91
1 28-05-2007 19:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.