Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2008, 22:41
Philip1991
Philip1991 is offline
Ik heb twee slechte ogen en draag vanaf mijn derde al een bril waarvan de glazen steeds sterker moesten. Momenteel heb ik min 16. Lenzen dragen lukt me niet, dus ben ik aangewezen op een bril met jampotglaasjes. Het vervelende is dat mijn ogen nog steeds achteruit gaan. Herkent iemand dit?
Oud 28-10-2008, 09:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat precies? Zullen je ogen zover achteruit gaan dat je er echt last van ondervindt (zou je mogen autorijden straks? heb je grootletterboeken nodig?)? Want dat herken ik niet, maar er zijn natuurlijk wel ontzettend veel mensen met een bril en/ of erg slechte ogen. Zelf draag ik ook een bril, kan net als jij geen lenzen (of nou ja, bij mij kan het niet met mijn ogen, bedoelde jij dat ook?) en ik heb zelf wel het idee dat ik steeds slechter ga zien. Dit komt alleen niet door mijn oog zelf, maar door de oogspier, dus met oefeningen zou het wat beter moeten gaan. Die moet ik binnenkort maar weer eens gaan oppakken, want het is toch wel erg irritant, slecht zien Maar je bent zeker niet de enige
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 28-10-2008, 14:45
epidemic
epidemic is offline
wij hebben geleerd bij optica dat het inderdaad met het oogspier te maken heeft, die je ogen niet meer onder de juiste bolvorm kunnen trekken... (wel bij optica ging het over glazen, maar een oog werkt net zo dus het zou ook zoiets in die aard moetten zijn ) met gevolg dat je niet scherp genoeg ziet.... als je dan een bril gaat dragen moetten je oogspieren als het ware nog minder moeite doen om iets te kunnen lezen of iets scherp te stellen, waardoor ze nog luier worden en jij slechter ziet.... vicieuze cirkel? half denk ik !

btw dit is maar alleen wat ik denk.... niet dat ik er veel van afweet ofzo, draag zelf geen bril.
Oud 28-10-2008, 15:35
beau1988
beau1988 is offline
Mijn moeder heeft/had ook hele slechte ogen, ze had min 20 en heeft nu min 8.
Ik ga dezelfde kant op, elk half jaar moet ik andere glazen in mijn bril en inderdaad contactlenzen werken ook niet bij mij.
Maar het is toch tegenwoordig zo dat je geen jampotglazen meer hoeft te hebben? De techniek veranderd steeds!
Je bent dus echt niet de enige.....
Oud 28-10-2008, 15:53
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Op een gegeven moment stabiliseert de sterkte zich in de meeste gevallen of loopt het wat terug of word je bijziend. Ik heb -8,5 in beide ogen en de opticien vindt het opvallend dat het bij mij ook nog steeds slechter wordt. Ik ben nu 24 en pas het laatste jaar lijkt mijn sterkte zich te stabiliseren. (ik heb lenzen, dus om het halve jaar een oogmeting)
Oud 28-10-2008, 17:19
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
wij hebben geleerd bij optica dat het inderdaad met het oogspier te maken heeft, die je ogen niet meer onder de juiste bolvorm kunnen trekken... (wel bij optica ging het over glazen, maar een oog werkt net zo dus het zou ook zoiets in die aard moetten zijn ) met gevolg dat je niet scherp genoeg ziet.... als je dan een bril gaat dragen moetten je oogspieren als het ware nog minder moeite doen om iets te kunnen lezen of iets scherp te stellen, waardoor ze nog luier worden en jij slechter ziet.... vicieuze cirkel? half denk ik !
Hm, volgens mij is het wel een beetje zo. Ik heb ook wel eens gehoord dat wordt geadviseerd de brilsterkte niet de precieze sterkte te maken die je nodig hebt maar nét iets minder zodat je ogen wat moeten werken, maar dan weer niet zo erg dat je er hoofdpijn van krijgt. Maar of het echt werkt, geen idee.

Maar de TS is zo te zien geboren in 1991, dus nog 16 en dan zit je als jongen nog vol in de groei. Dan is het dus niet raar dat je achteruit blijft gaan. Op een gegeven moment moet het wel stabiel worden. Heb je het er eens met je oogarts/opticien over gehad? Mijn opticien houdt namelijk in de gaten hoe en of ik achteruit ga. Meestal zullen ze het dan ook wel zeggen als het echt schokkend is.
Oud 28-10-2008, 17:37
Philip1991
Philip1991 is offline
beau1988, het zit bij mij ook in de familie. Mijn tante zit op min 26!! Zij draag een bril met hele speciale glazen. In het glas zit in het midden een rondje met de juiste sterkte. Niet mooi om te zien. Maar zonder bril is ze zowat blind.
Hoe is het bij jouw moeder zoveel minder geworden.
De jampotglazen valt inderdaad wel mee, maar mijn kunststof glazen zijn best wel dik en daarbij verkleinen mijn ogen erg.
Oud 30-10-2008, 20:56
beau1988
beau1988 is offline
Jeetje, dat is ook wat voor je tante! Maar het zijn dan miscchien dan rare glazen om te zien, ze kan tenminste wat zien!
Bij mijn moeder zit het ook in de familie, Zij liep vroeger op de basisschool met jampotglazen rond en werd er heel erg mee gepest. Vroeger was de techniek nog niet zoals nu.
Maar ze is 8 jaar geleden geopereerd en heeft nu dus min 8, ze houdt alleen wel de nachtblindheid.

Er zijn zoveel mensen die met een bril lopen en ik snap dat het lastig is. Maar toch zou ik me er niet druk over maken.
Oud 02-11-2008, 15:45
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
beau1988, het zit bij mij ook in de familie. Mijn tante zit op min 26!! Zij draag een bril met hele speciale glazen. In het glas zit in het midden een rondje met de juiste sterkte. Niet mooi om te zien. Maar zonder bril is ze zowat blind.
Hoe is het bij jouw moeder zoveel minder geworden.
De jampotglazen valt inderdaad wel mee, maar mijn kunststof glazen zijn best wel dik en daarbij verkleinen mijn ogen erg.
Zoveel! Ik baalde al van mijn -3... Ik zal nooit meer zeuren.
__________________
Make that the cat wise
Oud 14-11-2010, 14:19
Daatje1996
Daatje1996 is offline
Ik dacht dat ik al slechte ogen had!!
Ik heb nu -6, maar het blijft maar achteruit gaan.
Binnen 3 maanden was het alweer een punt achteruit gegaan
Ook heb ik een hele sterke cilinder afwijking. Waardoor ik nog slechter zie.
Als ik me lenzen niet in doe ben ik echt een blinde kip!
Oud 14-11-2010, 18:21
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
dit is een topic uit 2008. Flinke up dus, en niet de bedoeling
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Lui oog na je twintigste?
anjali
13 04-06-2010 08:33
Lichaam & Gezondheid Wanneer slechte ogen?
wii0fan
10 02-04-2009 21:00
Lichaam & Gezondheid Ogen veranderen snel?
Daantje_0705
8 20-09-2008 12:47
Lichaam & Gezondheid Hoe is het gesteld met jouw ogen?
Signy
136 16-10-2006 19:31
Lichaam & Gezondheid Vraagje over een lui oog
vosje16
8 25-08-2006 15:20
Lichaam & Gezondheid slechte ogen
FrantiC
42 31-05-2005 16:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.