Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2010, 15:13
Djeten
Djeten is offline
hallo,

Effe vlugge historiek geven. 3 jaar terug toen ik 16 was had ik een harttransplantatie en nu ben ik ondertussen 3 jaar verder. in het begin kreeg ik 3 baxters met ijzer en de waarden na 3 weken waren gezakt i.p.v. gestegen. Nu is het zo na 3 jaar dat ik nog altijd zeer zwaar vermoeidben. Heb mijn resultaten laten checken en ik blijk 4-5 onder de minimumwaarde te zitten. Hebben julie enige raad hoe ik snel, ( ik doe al baxters), mijn ijzertekort kan aanvullen? Want ik zou graag weer de oude worden zonder altijd zeer moe te zijn en te weing zuurstof te kunnen transporteren in mijn bloed. Dit is ook een gevolg van het ijzertekort naar het schijnt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 17:41
Verwijderd
Goed, zoals je het nu zegt ben je dus alleen bezig met die baxters. (Geen idee wat het precies is, maar ik neem aan dat het een vorm van medicatie is om je ijzerniveau op te krikken)

Heb je er al aan gedacht dat voeding heel veel ermee te maken kan hebben? Als je je voeding aanpast op je ijzertekort, dan gaat het misschien al beter . Het klinkt wel vrij simpel, dus misschien heb je het al een geprobeerd. En als je het nog niet hebt geprobeerd, probeer het dan sowieso een lange tijd vol te houden, want je zult echt niet meteen verschil merken.
Bij je voeding moet je dan denken om:
- voldoende vlees eten (kip en vis vallen daar niet onder)
- voldoende groenten en fruit (eigenlijk bij elke maaltijd)
- probeer zo weinig mogelijk koffie, thee en melk te drinken.
- eet voldoende vitamine c, hierbij kun je dus denken aan fruit en groenten, maar ook vruchtensappen.
- eet ook gewoon voldoende ijzer in je voeding zelf . Bijvoorbeeld: peulvruchten, appelstroop, noten, ei, gedroogde abrikozen, volkoren producten en groente en aardappelen
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 17:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
baxter is vlaams voor infuus
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 18:15
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Even voor de duidelijkheid: is het echt je ijzer dat te laag is, of je Hb (hemoglobine, een maat voor het aantal rode bloedcellen in je bloed)?
Als je ijzer idd te laag is, dan moet je eens met een arts overleggen wat je er het beste aan kunt doen, in principe moet je lijf het genoeg kunnen opnemen als je darmen gewoon gezond zijn.
Als het je Hb is dat te laag is, dan kun je niet zomaar aannemen dat het door ijzergebrek is, er zijn namelijk ook nog een boel andere oorzaken van een te laag Hb, ofwel bloedarmoede. Ik zou dus eerst eens met een arts overleggen voor je aan een stel (voornamelijk) leken op internet advies vraagt, zéker met jouw voorgeschiedenis.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 19:15
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
wat heeel veel ijzer bevat is Appelstroop, dat zou ik dus heel veel eten! Ik heb ook een ijzertekort gehad maar lang niet zo sterk als jij, en ik voel me nu veel beter na 2 boterhammen appelstroop per dag!
__________________
The revolution will not be televised.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 06:38
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Als het je Hb is dat te laag is, dan kun je niet zomaar aannemen dat het door ijzergebrek is, er zijn namelijk ook nog een boel andere oorzaken van een te laag Hb, ofwel bloedarmoede. Ik zou dus eerst eens met een arts overleggen voor je aan een stel (voornamelijk) leken op internet advies vraagt, zéker met jouw voorgeschiedenis.
Helemaal mee eens. Elke anemie bij iemand buiten de groep 'vrouw in vruchtbare leeftijd' of 'vegetarier', verdient nadere analyse. Jouw voorgeschiedenis maakt het iets complexer, zijn er bijvoorbeeld mechanische delen in het nieuwe hart (waarop de rode bloedcellen kapot kunnen slaan), slik je immunosuppressiva (die vaak cytostatisch dan wel cytotoxisch zijn) etc? Analyse (mocht dat nog niet gebeurd zijn) via de internist hematoloog/cardioloog lijkt me het beste.
__________________
Freedom, is never having to say you're sorry.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 07:53
Verwijderd
Citaat:
Helemaal mee eens. Elke anemie bij iemand buiten de groep 'vrouw in vruchtbare leeftijd' of 'vegetarier', verdient nadere analyse.
Bij mensen in die groepen ook. Een vrouw met een normale menstruatie krijgt niet zomaar anemie en een vegetariër met een gevarieerd eetpatroon ook niet.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 09:05
Verwijderd
Ik neem altijd Roosvicee Ferro, maar dat zul je vast al wel kennen..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 09:10
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
als je al infusen met ijzer krijgt gaat een beetje stroop of roosvicee écht niet veel uithalen hoor ...

luister nou maar gewoon naar Pluis, HangInThere en Sarah!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 15:21
Pyro Power
Pyro Power is offline
IJzergehalte
Van oudsher staat appelstroop bekend als een goede bron van ijzer. Er bestaat geen eenduidigheid over de herkomst van ijzer in appelstroop. Het is een veelgehoorde opvatting, dat appelstroop niet van nature rijk is aan ijzer, aangezien appels niet bekend staan om hun ijzergehalte.

Er is getracht dit gehalte te verklaren door bijvoorbeeld te kijken naar het materiaal waarin de stroop is ingekookt. Dit zou een honderdvoudige toename van de hoeveelheid ijzer kunnen betekenen[1], hoewel dit niet per se aan het kookproces hoeft te worden toegeschreven.[2] Overigens werd appelstroop vroeger vaak in koperen ketels geproduceerd. Appel blootgesteld aan ijzer voor enige duur zou de biologische beschikbaarheid met een ŕ twee orden van grootte verhogen.[3]

Volgens deze opvatting nam het ijzergehalte direct enorm af toen vanaf de jaren vijftig andere potten werden gebruikt bij de fabricage. Een aantal fabrikanten zou er toen direct toe zijn overgegaan om ijzer toe te voegen als bestanddeel van de stroop. Hiertegenover staat de opvatting dat ijzer wel degelijk van nature in appelstroop zit, aangezien ook biologische appelstroop ijzer bevat, terwijl biologische producten geen dergelijke toevoegingen mogen bevatten.

Het hoge ijzergehalte(20mg per 100gr)in de appelstroop van nu, wordt veroorzaakt door de toevoeging van ingedikt bietensap (beetwortelsap)dat wel rijk aan ijzer is,en de appelstroop ook zoeter maakt. Rinse appelstroop wordt gemaakt van appels en suikerbieten, vaak in een verhouding die rond 30-70 ligt. Door het sap van de suikerbieten te koken en in te dikken, krijgt men een zoete, lichtbittere stroop die gemengd met de appelstroop zorgt voor de typische rinse smaak (rinse=friszuur). In dit ongeraffineerde suikerbietensap zitten alle mineralen die ook in de suikerbiet zitten, zo ook het mineraal ijzer. Zo komt rinse appelstroop dus aan een hoog ijzergehalte.

bron
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 20:19
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Hoi

De enige manier om er snel vanaf te komen lijkt me een behandeling in het ziekenhuis, waar je dus al mee bezig bent. Ik begrijp je wens om er zo snel mogelijk vanaf te komen maar al te goed. Ik heb ook een aangeboren hartafwijking (geen gehele transplantatie, alleen donorkleppen) en er zijn helaas maar weinig perioden dat ik geen bloedarmoede heb. Als het te erg wordt is het enige wat eraan te doen is een behandeling in het ziekenhuis. Om ervoor te zorgen dat ik minder snel achteruit ga / er zelf alles aan doe (voeding) om voldoende ijzer binnen te krijgen heeft de internist me doorverwezen naar een dieetist (die mensen zijn er echt niet alleen voor mensen met gewichtsproblemen...). Dat heeft wel een beetje geholpen. Misschien dat dat voor jou ook een idee is?

Ik wil je ook wel de informatie die ik heb gekregen pm'en.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 23:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
als je al infusen met ijzer krijgt gaat een beetje stroop of roosvicee écht niet veel uithalen hoor ...

luister nou maar gewoon naar Pluis, HangInThere en Sarah!
Niet echt. Als de voeding een oorzaak is kan daar echt wel wat aan gedaan worden. Enerzijds vegetariër zijn en anderzijds infusen met ijzer moeten ondergaan is dweilen met de kraan open.


Ik zou stellen dat de basis vanuit je voeding goed moet zijn én dat je medisch gezien de nodige ondersteuning haalt, zeker gezien de gecompliceerde situatie van de TS. Voor een of/of benadering is niet echt een reden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 22:42
Djeten
Djeten is offline
Alvast bedankt. Kleine noot mijn voeding is al 3 aangepast en het stijgt niet. Alleen infuus zou nu eventueel kunnen helpen. Maar ik weet het niet. Tijd zal het uitmaken denk ik.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Dat stomme voetbal met die stomme vuvusaaila's #1006
Rivka
500 14-06-2010 15:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.