Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 21:10
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Vraag van een Belgje...

Weet iemand hoe het zit met de sociale zekerheid als je voor langere tijd naar het buitenland gaat wanneer je stopt met school?

Ik zou me in september inschrijven in de VDAB... maar wat zijn de gevolgen als ik langer in het buitenland vertoef (met EVS denk ik) dan mijn wachttijd loopt?

Zijn er nog alternatieven? Bv eerst werken en dan nog een lang project in het buitenland doen of is dat niet mogelijk i.v.m. sociale zekerheid/vakantieperiode...

Iemand die me alternatieven en/of duidelijkheid kan brengen?

Je mag me mailen als je wil;
phensic85@hotmail.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2006, 22:54
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Citaat:
phensicske schreef op 15-06-2006 @ 22:10 :
Vraag van een Belgje...

Weet iemand hoe het zit met de sociale zekerheid als je voor langere tijd naar het buitenland gaat wanneer je stopt met school?

Ik zou me in september inschrijven in de VDAB... maar wat zijn de gevolgen als ik langer in het buitenland vertoef (met EVS denk ik) dan mijn wachttijd loopt?

Zijn er nog alternatieven? Bv eerst werken en dan nog een lang project in het buitenland doen of is dat niet mogelijk i.v.m. sociale zekerheid/vakantieperiode...

Iemand die me alternatieven en/of duidelijkheid kan brengen?

Je mag me mailen als je wil;
phensic85@hotmail.com
In Nederland behoudt je het recht op de algemene volksverzekeringen zoals de AOW, mits je natuurlijk je Nederlands paspoort aanhoudt. Hoe dit in Belgie zit weet ik niet, al zal het verschil niet bijster groot zijn denk ik.
Voor WW e.d. moet je 18+ zijn en gewerkt hebben.

Maar nare man zal dit uiteraard veel beter weten.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 01:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hmm, ik weet er niet zo gek veel van, slechts dat bijstandsuitkeringen na 3 maanden vertrokken te zijn stopgezet worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 11:17
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 15-06-2006 @ 23:54 :
In Nederland behoudt je het recht op de algemene volksverzekeringen zoals de AOW, mits je natuurlijk je Nederlands paspoort aanhoudt. (...)
Ik moet zeggen dat ik er niet zoveel van weet, maar ik heb wel eens gehoord dat Nederlandse werknemers die bijv. voor een bedrijf in Indonesië werkten, een (klein) tekort opbouwden in de AOW vanwege het feit dat zij geen AOW-premie afstonden. Het lijkt mij dan ook het meest logisch dat, m.u.v. de bijstand, als je geen premies afstaat dat de hoogte of aanspraak die je eventueel zou kunnen maken op die volksverzekering, zou kunnen aantasten. Maar zeker weet ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 15:50
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Kijk o.a. eens op de site van vrijwilligerswerk in België, normaal vind je daar voldoende contactgegevens om de nodige informatie aan te vragen.

Verder bundelt jint de belangrijkste mogelijkheden om als jonge vrijwilliger naar het buitenland te trekken.
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 19:24
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Bedankt voor de sites, maar daar kan ik niet meer info vinden. De eerste site gaat over vrijwilligerswerk in het binnenland en de tweede site zegt me niets meer dan wat ik al weet. Ik heb namelijk al een heel infopakket over EVS. Ik vind het gewoon onduidelijk hoe het nu precies zit met die gelijkstelling van wachttijd. Kan ik de wachttijd uitstellen? Verlies ik alleen geld door langer in het buitenland te zitten dan de wachttijd of snijdt dat ook in mijn ouders hun budget...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 21:59
freakje
Avatar van freakje
freakje is offline
Gevonden:

"Wie pas afgestudeerd is en zich laat inschrijven als werkzoekende bij de RVA kan totdat hij onderworpen is aan de stempelcontrole zonder voorafgaande goedkeuring werken als vrijwilliger.

Voor de andere werklozen moeten zowel de instelling als de werkloze in principe een aanvraag C45B of C45F) indienen bij het plaatselijk werkloosheidsbureau." (hier)

"Onbezoldigde stage of vrijwilligerswerk in het buitenland

Wanneer dit voor een maximumperiode van 4 weken is, dan wordt dit beschouwd als een vakantieperiode. Blijf je langer dan 4 weken weg, dan ben je niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. In bepaalde gevallen is het echter wel mogelijk om bij de RVA, via het formulier C94C, een gelijkstelling met de wachttijd aan te vragen. Dit kan enkel indien het om een omkaderde stage gaat die leidt tot de verhoging van de kansen voor tewerkstelling van de werkloze op de arbeidsmarkt. De goedkeuring is niet gegarandeerd (louter vrijwilligerswerk maakt geen kans om goedgekeurd te worden)." (hier )


Dus je moet je laten inschrijven als werkzoekende bij de RVA, je wachttijd begint te lopen en je mag in die periode (normaal 9 maanden) werken als vrijwilliger zonder extra goedkeuring in België. Als je naar het buitenland gaat moet je dus eerst een uitstelaanvraag indienen. Misschien kan je eens langsgaan om meer informatie te vragen bij een kantoor van de RVA, op de site van de RVA kan je een lokaal kantoor opzoeken.
__________________
--- Aan de andere kant van de regenboog staat een GROTE pot met goud ---
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 10:24
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 15-06-2006 @ 23:54 :
Maar nare man zal dit uiteraard veel beter weten.
Socialezekerheidsrecht is (gelukkig) niet echt mijn pakkie-an.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 16:27
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Bedankt freakje !!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.