Oud 07-09-2005, 17:55
Verwijderd
Ik zat laatst op een site met sport supplementen te kijken, voor wat extra spierbouw. Hier kwam een supplement tegen dat voor 83% hogere testosteron spiegel zou zorgen. Klinkt veelbelovend.. maar volgens mij kan het nooit gezond zijn.

Er staat bijvoorbeeld bij:
" Het verlaagt bij de eerste dosis al de hoeveelheid spierbrekende hormoon cortisol. Cortisol kan een grote beperkende factor zijn bij je vooruitgang. Het verlagen van deze hormoonspiegel maakt spiergroei weer mogelijk. "

Dit heb ik gevonden over dat hormoon:
Cortisol is een corticosteroïde; het is een hormoon dat gemaakt wordt in de bijnieren.
Cortisol speelt een rol bij:

-vertering van voedsel
-slaap-waakritme
-afweersysteem.

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij glucose (energie) vrijkomt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress kwamen er adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd.

Tijdens het ontwaken komt er ook extra cortisol vrij; dit zorgt voor een hongergevoel.

----------- bla bla

Dus leuk en aardig dat die stof wordt onderdrukt om zo eiwit (spierbouw) afbraak tegen te gaan, je gaat dieper slapen, minder honger etc. Maar die herstel werkzaamheden zijn er toch niet voor niks? Of is het een natuurlijke reactie die eigenlijk overbodig is en daarom onderdrukt kan worden, tell me.

Toch is dat spul legaal, maar legaal betekend natuurlijk ook niet meteen gezond. Ik denk dat supplementen zoals shakes en creatine wat beter voor je zijn, echter met minder resultaat. Bovendien als je dat spul een tijdje gebruikt werkt het misschien, maar als je stopt dan val je toch weer flink terug lijkt me, of is het resultaat dat met de juiste voeding te behouden?

Weet iemand iets over de betrouwbaarheid en effecten van dit soort supplementen...?

PS: supplement heet: 'gen-humanovar'
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:57
Verwijderd
dingen die iets doen met je hormoonhuishouding moet je gewoon niet zonder begeleiding van een arts gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 20:30
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
cortisol is een energievrijmakend hormoon dat bij inspanningen langer dan 45min-60min spierweefsel omzet in glucose.

Ik denk dat je dat supplement kunt nemen zonder enige vorm van schade, maar ik denk niet dat het echt helpt bij de spieropbouw... een 83% hogere testosteronspiegel lijkt me ook overdreven... geloof maar niet teveel van die praatjes die ze bij verschillende supplementen neerzetten want het meeste is zwaar overdreven en onzin.

Deze supplementen zijn naar mijn idee werkzaam en geschikt om te gebruiken zonder je geld weg te gooien.

-Wei eiwitpoeder (snelle eiwitten voor na de training of bij het opstaan)
-creatine (zorgt ervoor dat ATP wordt omgezet in ADP waardoor je meer kracht en energie tijdens het trainen hebt)
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 17:23
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Het supplement zorgt er dmv het KUNSTMATIG verhoogde testosteron voor dat er minder cortisol aangemaakt wordt. Hierdoor krijg je na verloop van tijd atrofie (kleiner worden) van de bijnierschors (waar cortisol gemaakt wordt). Als gevolg is dit orgaan ook niet meer in staat om voldoende cortisol te maken voor de taken die echt uitgevoerd moeten worden.

Ik sluit me aan bij Sarah.
__________________
Volgens mij snap je het niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:13
Verwijderd
Waarom neem je geen proteine shakes? De aminozuren worden gelijk opgenomen en daarom herstellen je spieren sneller.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 19:12
Verwijderd
reacties

Die verhalen over de resultaten zijn idd altijd wel wat aangedikt om maar veel te verkopen.

Afgezien van de spierbouw ben ik best benieuwd wat zo'n testosteron boost (als het al werkt) met je gedrag doet. Maar goed dat soort supplementen zijn misschien meer geschikt voor de wat meer gestoorde die-hard kweekers. Ik ga toch maar gewoon aan de proteine shakes, zal ook wel enigzins werken denks..
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 13:43
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Je bedoeld een Tribulus variant, de zóveelste al. Idd erg gehyped, zoals al die supplementen. Advies: Niet kopen. Waarom niet?

- Tribulus verhoogd de vrij testosteronproductie met ongeveer 30%
- Het gehalte aan progestagenen loopt dubbel omhoog
- Het DHT (dihydrotestosterone) peil stijgt met ruim 70%

Conclusie, de bijwerkingen zijn irritanter dan wat je er aan hebt, het middel is imo alleen goed om het lichaam te pushen na een AS cycle. In elk ander geval is het verspilling van geld. Ik kreeg er zelf vooral

- een slecht humeur van
- een wat hardere piem0l van
- een revival van inieminie jeugdpuistjes in mn gezícht van

Het vertoont effecten vergelijkbaar met Proviron, een zwak anabool sterk androgeen steroid. Nutteloze producten voor massa opbouw en vooral de vervelende effecten van een (te) hoge DHT spiegel.

Citaat:
The purpose of this study was to determine the effects of the herbal preparation Tribulus terrestris (tribulus) on body composition and exercise performance in resistance-trained males. Fifteen subjects were randomly assigned to a placebo or tribulus (3.21 mg per kg body weight daily) group. Body weight, body composition, maximal strength, dietary intake, and mood states were determined before and after an 8-week exercise (periodized resistance training) and supplementation period. There were no changes in body weight, percentage fat, total body water, dietary intake, or mood states in either group. Muscle endurance (determined by the maximal number of repetitions at 100-200% of body weight) increased for the bench and leg press exercises in the placebo group (p <.05; bench press +/-28.4%, leg press +/-28.6%), while the tribulus group experienced an increase in leg press strength only (bench press +/-3.1%, not significant; leg press +/-28.6%, p <.05). Supplementation with tribulus does not enhance body composition or exercise performance in resistance-trained males.
En nog een leuk onderzoekje waarbij Tribulus gecombineerd word met een paar andere herbals, wat bevestigd wat ik aan het begin van m'n post al schreef:

Citaat:
Subjects were randomly assigned to consume DION (300 mg androstenedione, 150 mg dehydroepiandrosterone, 540 mg saw palmetto, 300 mg indole-3-carbinol, 625 mg chrysin, and 750 mg Tribulus terrestris per day; n = 28) or placebo (n = 27) for 28 days. Serum free testosterone, total testosterone, androstenedione, dihydrotestosterone, estradiol, prostate-specific antigen (PSA), and lipid concentrations were measured before and throughout the 4-week supplementation period. Serum concentrations of total testosterone and PSA were unchanged by supplementation. DION increased (p < 0.05) serum androstenedione (342%), free testosterone (38%), dihydrotestosterone (71%), and estradiol (103%) concentrations.
Laatste noot: Er zijn géén producten die het natuurlijke vrije testosteronpeil stimuleren, óók prohormonen niet, wat nog een stapje verder gaat dan Tribulus en aanverwante herbals. Vrijwel alle prohormonen veroorzaken massa winst via progestagenen en onderdrukken de HPTA wat de eigen hormoonproductie inefficiënt maakt, vet en water retentie bewerkstelligd en slechts een gering percentage in spiermassa.

Zorg eerst eens dat je je voeding op peil hebt, eet voldoende, train hard, slaap genoeg, zorg voor een goed proteine supplement en gebruik eventueel creatine. Eventueel kun je nog ZMA gebruiken, dat vind ik persoonlijk een goede supp, alleen vrij prijzig en verwacht uiteraard geen wonderen. Massa bouwen kost veel tijd en inspanning. Synthetische anabolica zijn de enige producten die je echt een veel hogere testosteronspiegel opleveren waar je ook iets aan hébt.

Met alle gebruiks risico's van dien. En dát, raad ik jou als beginnende recreant maar eventjes af

Bronnen van onderzoeken: PubMed.com
Betere fora voor dit soort vragen: DutchBodyBuilding.com
B&F
FitnessNet

En gezond, wat is gezond. Het is niet óngezond. Met die herbals hoef je iig niet bang te zijn dat je je lichaam blijvend verneukt, dat doe je alleen door grove fouten te maken bij chemisch gebruik.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 09-09-2005 om 13:53.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-09-2005 @ 13:43 :
txt
Weer wat wijzer, dank
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 21:38
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Niet alles wat legaal is, is goed voor je.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.