Oud 19-08-2013, 22:38
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Geen flauw idee of dit goed geplaatst staat, lijkt me wel, lange tijd geleden dat ik op dit forum zat.

Ik heb een vraag. Ik hield een discussie met vrienden van me over hoe je een zaak zou kunnen winnen als je ernstig letselschade oploopt door een vaas die op je hoofd valt in een winkel door een werknemer die de vaas verkeerd neergezet heeft.

Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat dit niet aan te vechten is omdat er geen bewijs is dat de vaas op je hoofd 'gevallen' is en er geen getuigen waren die het gezien hebben. Dus je wint de zaak niet.

Alleen vraag ik me af of er nog andere manieren zijn om het toch wél te winnen.



Misschien een beetje ingewikkeld, graag serieus antwoorden. Advies over waar ik dit soort informatie kan vinden is ook goed. Erg nieuwsgierig. Ik heb al op het internet gezocht kon er niks over vinden.
__________________
You don't wanna be who others want you to be. Be yourself, live your life the best you can. Everyone has their ups & downs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2013, 23:04
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Nouja ik denk dat het vooral de vraag is wie de bewijslast moet leveren. Als jij in een winkel door winkelwaar gewond raakt is het aan de winkel om aan te tonen dat jij door je eigen nalatigheid gewond bent geraakt.
Dus ik denk eerlijk gezegd dat die winkel de vakkenvuller op z'n falie geeft en de aansprakelijkheidsverzekering het geld laat ophoesten. Tenzij het aannemelijk is dat je die vaas door je eigen schuld op je kop hebt gekregen doordat je in het schap hebt staan klimmen ofzo.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 19-08-2013, 23:39
Verwijderd
Je beseft dat er voor letselschade ook letsel moet zijn? Je wekt bij mij de indruk dat je denkt dat dit een gemakkelijke manier is om geld te verdienen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2013, 12:54
Verwijderd
Waarom zou dit relevant zijn? Van plan om een vaas op je hoofd te laten vallen en dan om geld te bedelen als een kakkerlak?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2013, 02:38
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Nee, dit zie ik niet als een manier om geld mee te verdienen. Ik vroeg het me gewoon af hoe je zo een zaak wel zou kunnen winnen. En nou zie ik dat ik eigenlijk niet eens echt weet hoe dat allemaal in elkaar zit xD. Maar nee dit was puur uit nieuwsgierigheid. Vroeger wilde ik altijd advocaat worden en rechten gaan studeren, en door die discussie kwam dat weer een beetje terug dus kreeg ik zin om er wat research over te doen.

Mijn fout, ik denk dat ik dat letselschade ding verkeerd verwoord heb ;I. Ik bedoelde dat je een letsel oploopt van een vaas die op je hoofd valt en dan daar de winkel voor aanklaagd.
__________________
You don't wanna be who others want you to be. Be yourself, live your life the best you can. Everyone has their ups & downs.

Laatst gewijzigd op 21-08-2013 om 02:44.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2013, 09:09
Verwijderd
En dan? Wat denk je daarmee te winnen? Welke kosten verwacht je dat de winkel zal vergoeden?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2013, 18:23
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Ik probeer er helemaal niks mee te bereiken en verwacht er niks van. Zoals ik al zei, de vraag is puur uit nieuwsgierigheid. Deze hele zaak is random bedacht en mijzelf of een persoon die ik ken nog nooit overkomen. Ik vraag me alleen af hoe dat allemaal in zijn werk gaat, op het internet is het niet te vinden dus besloot ik het hier te vragen. Er zit gewoon geen echt nut aan deze vraag ik wil er alleen meer over weten.
__________________
You don't wanna be who others want you to be. Be yourself, live your life the best you can. Everyone has their ups & downs.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 08:45
Verwijderd
Je geeft geen antwoord op de vraag. Wat verwacht je dat het bedrijf eventueel zou moeten betalen? Ik probeer er achter te komen of je verwacht dat iemand hier rijk van zou kunnen worden. Want in Nederland is dat bepaald niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 10:27
H.A. Stein
H.A. Stein is offline
Ik kwam toevallig op dit forum terecht en zie de (juridische) vraag over de Vallende Vaas.

Voor aansprakelijkheid van de winkelier is vereist dat (a) zich een onrechtmatig voorval heeft voorgedaan ("onrechtmatigheid"), (b) hem daarvoor een verwijt kan worden gemaakt ("schuld"), (c) schade is geleden ("schade"), (d) die het gevolg is van het verwijtbaar handelen ("causaliteit").

In een winkel hoeft niemand bedacht te zijn op vallende vazen, zodat de onrechtmatigheid snel vast staat. Of sprake is van schuld, hangt af van de vraag of de winkelier verweten kan worden dat de vaas viel. Als het slachtoffer zelf in de stellingen klom waardoor de vaas kon vallen, is dat de winkelier niet verwijtbaar. Als het slachtoffer met de handjes op de rug door de winkel wandelde is het wel verwijtbaar. Er moet sprake zijn van schade. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen materiële schade (kosten van een pleister, ziekenhuis, ambulance) en immateriële schade (smartengeld). In Nederland worden geen serieuze bedragen als smartengeld toegekend (daarvoor kun je beter in de VS een vaas op je hoofd laten vallen). Causaliteit wil zeggen dat er een direct verband moet zijn tussen het verwijtbaar handelen en de schade. Die schade moet het gevolg zijn van het verwijtbaar handelen en alleen die schade die het gevolg is wordt vergoed.

Voor een verdere zoektocht op het www gebruik je de termen "onrechtmatige daad" of "aansprakelijkheid".
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 11:48
Verwijderd
Juridisch kun je niks. In de praktijk zal een redelijke winkelier lief voor je zijn. Fatsoenlijke excuses en misschien je aankoop gratis ofzo.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 18:06
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Citaat:
Je geeft geen antwoord op de vraag. Wat verwacht je dat het bedrijf eventueel zou moeten betalen? Ik probeer er achter te komen of je verwacht dat iemand hier rijk van zou kunnen worden. Want in Nederland is dat bepaald niet het geval.
Ik ben me er van bewust dat je er in Nederland niet rijk van word en dat je waarschijnlijk meer geld kwijt ben aan huren van een advocaat etc. dan het winnen van een zaak. Jou vraag is verder echter niet relevant aan mijn vraag. Geld interesseerd me niet.

En kijk aan een erg nuttig stukje tekst. Danku H.A. Stein.
__________________
You don't wanna be who others want you to be. Be yourself, live your life the best you can. Everyone has their ups & downs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.