Oud 10-09-2012, 14:00
Xpression
Xpression is offline
Hoi iedereen,

Hier is dan mijn eerste bericht als forumlid (na de introductie van mezelf dan).
Ik zit al een tijdje met een crisis. Ik en mijn vriend wonen samen in de provincie Groningen. We wonen op mijn slaapkamer bij mijn ouders zeg maar. Ik wilde dit schooljaar beginnen aan een studie in Maastricht, maar na veel, véél zoeken en informatie opvragen over ‘hoe te gaan samenwonen in een vreemde stad’ kwamen we erachter dat we niet konden gaan samenwonen. Ik zal uitleggen waarom. We werken nu allebei, ik als oproepkracht bij de thuiszorg en mijn vriend als warehouse medewerker. We hebben allebei sinds kort een jaarcontract gekregen. We wilden dus in augustus al gaan verhuizen naar Maastricht om daar samen te wonen, hij werken en ik studeren. Maar omdat we geen ‘vast inkomen’ hebben en hij daar eerst werk moest gaan zoeken, konden we niet zomaar bij een makelaar terecht, in verband met inkomenseisen (maar hoe weet je wat je inkomen gaat zijn als je er nog niet werkt en woont?). Om er te werken moet je er wonen en om er te wonen moet je er eigenlijk werken, anders kun je niets betalen… We kwamen erachter na een telefoontje naar de gemeente Heerlen (daar hadden we een leuk woninkje gezien) dat mijn vriend dan een bijstandsuitkering zou krijgen zolang hij nog geen werk had gevonden. Maar omdat ik naar school zou gaan, gingen ze ervan uit dat ik het maximale bedrag zou lenen voor mijn studie met als motivatie ‘je moet investeren in je toekomst’. Ik ben helemaal niet van plan überhaupt te gaan lenen, dus er zou van mij geen inkomen zijn van € 790 maar ongeveer € 330. Het maximale te lenen bedrag trokken ze dan doodleuk van mijn vriend zijn bijstandsuitkering af (van ongeveer 900 euro per maand), waarna hij ongeveer € 110 over zou houden. Met mijn studiefinanciering erbij hadden we dus (zonder werk) € 440 per maand te besteden… Daar kun je werkelijk nog geen kale huur van betalen, tenzij je een bezemkast huurt. We waren er allebei kapot van en besloten om dit jaar te gaan werken en te sparen. We kunnen een mooi bedrag opsparen als buffer, voor als we geld tekort komen. Mijn vraag aan jullie is nu, hoe ga je wel als koppel samenwonen in een vreemde stad?
De moed zakt me steeds in mijn schoenen als ik er aan denk. Geen opties zijn: inschrijven woningcorporatie (dat duurt minstens 4 jaar), makelaar (we kunnen niet voldoen aan inkomenseis). Dus er blijft over: particulier, maar dit bleek al zeer lastig te vinden, iedereen biedt kamers i.p.v. woningen.
Heeft iemand (alstublieft) ervaring met zo’n situatie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2012, 14:50
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Tja, ik snap dat jij gaat verhuizen naar een "verre" stad, om te gaan studeren, maar voor je vriend is het eigenlijk niet logisch (behalve dan dat jullie een relatie hebben) dat hij mee verhuist. Meestal verhuis je ook niet op de bonnefooi naar een andere stad, maar omdat daar juist werk of een studie is. Voor jou is dat er en dat is een goede reden om naar Maastricht te gaan. Voor hem niet. Aangezien hij zich dan zelfs niet kan onderhouden is het dus helemaal geen optie.

Jullie pakken het gewoon verkeerd om aan (of, je vriend pakt het verkeerd aan). Je moet namelijk éérst een goede reden hebben om te verhuizen (naast de relatie), dus werk of een studie, en dan pas gaan zoeken naar een woning.

Wat ik in jouw geval zou gaan doen is dat jij al die kant uit verhuist en bijv. op kamers gaat. Je vriend zoekt dan vanuit Groningen éérst een baan, en zodra hij ergens is aangenomen kunnen jullie samen een woning zoeken.
Ja: vervelend dat je een paar weken/maanden uit elkaar woont, maar dit is de enige juiste manier om dit soort dingen te regelen (eerst de middelen regelen, dan pas kijken hoe je het uitgeeft). De enige andere optie als jullie niet uit elkaar willen wonen, is dat jij in Groningen blijft.

Overigens is particulier op dit moment ook geen optie voor jullie, want ook die hebben gewoon een inkomenseis. Ze willen wel dat je de huur betaalt natuurlijk.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 10-09-2012 om 16:52.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2012, 11:05
Wiering
Wiering is offline
Duurt het echt zo lang bij een woningcorporatie? Wij konden namelijk na anderhalf jaar een woning krijgen (niet in Maastricht) daarvoor hebben we particulier gehuurd, met huurtoeslag en het verdelen van de huur was dat prima te doen. Alleen ja, dat is een andere stad en overal is het natuurlijk anders. Blijf vooral zoeken particulier, ook op sites als marktplaats.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2012, 12:46
Verwijderd
In Maastricht is de wachttijd een jaar of 8. Da's geen optie dus.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 09:01
Lizette de Boer
Lizette de Boer is offline
BASISSCHOOL? VRIEND? THUISZORGCONTRACT? (zie profiel) Wie neemt wie in de maling?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 09:43
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Doe eens normaal joh. Basisschool staat standaard ingevuld als je niks hebt aangegeven in je profiel.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-09-2012, 17:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
BASISSCHOOL? VRIEND? THUISZORGCONTRACT? (zie profiel) Wie neemt wie in de maling?
Als je ergens problemen mee hebt, moet je op het uitroeptekentje bij de betreffende post drukken.

Terug on topic!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 09:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik ben het eens met Martiño, je plan is niet heel gunstig en in verkeerde volgorde.
Besef je, ook al klinkt dit niet leuk, dat plannen die je maakt te vroeg kunnen zijn, meer tijd kosten dan je had gedacht of ingewikkelder uitvallen dan verwacht.
Een huis vinden is al een klus op zich, zelfs met inkomen en inschrijftijd. Als inkomen of binding met de plaats ontbreekt wordt het nóg lastiger.

Ik kan niet voor je bepalen wat een nieuwe aanpak moet zijn of welke ideeën je moet laten varen. Leg je plan eens samen aan de kant en oriënteer op wat je samen wil, ga brainstormen. Een plan betekent ook 'trial and error', je moet heel veel informatie inwinnen of je plannen ook mogelijk en haalbaar zijn. Soms is dat gewoon niet het geval.

Om een idee te geven: de stad waar ik wilde wonen kende ik niet zo goed en ik had nog weinig inkomen. Ik heb me ingeschreven als woningzoekende, maar puur voor de puntentelling. Toen ik het financieel aankon, ging ik eerst op kamers. Ik leerde de stad kennen en wilde blijven. Toen mijn puntentelling steeg en ik een vaste baan kreeg, ben ik gaan reageren. Zoiets kost dus tijd, geduld en inzet en is niet met een paar maandjes voor elkaar gebokst.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:20
Xpression
Xpression is offline
Allemaal bedankt voor de reacties.
Wat betreft de keuzes, ik ben er nog niet uit en het moet absoluut mogelijk zijn om samen te kunnen wonen in Maastricht en werk te zoeken en te studeren. We sparen veel geld bij elkaar om sowieso garantie te hebben om te kunnen betalen. Het wordt nog een zoektocht maar ik ben ervan overtuigt (in tegenstelling tot anderen hier) dat we daar naartoe kunnen gaan, ook al zal het niet makkelijk worden.

Ik weet dat Nederland het voor veel mensen onmogelijk (wil) ma(a)k(t)en om een goede start te maken zonder schulden. Ik geef niet op!

Toch bedankt voor het nadenken over mijn probleem.

Ps. Ik weet niet wat die post van Lizette de Boer betekent, want ik heb mijn profiel niet bepaald aangepast ofzo.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:22
Xpression
Xpression is offline
Citaat:
BASISSCHOOL? VRIEND? THUISZORGCONTRACT? (zie profiel) Wie neemt wie in de maling?
Waar heb jij het over?!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 12:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Je moet Lizette de Boer maar gewoon even negeren

Je moet onze adviezen opvatten zoals ze bedoeld zijn: advies, niet als kritiek. De beslissing moet je natuurlijk zelf maken, wij geven het advies niet om je te belemmeren. Het is niet bedoeld om jullie in de weg te staan om samen te gaan wonen in Maastricht, maar we willen je wel van nuchtere raad voorzien, en wijzen daarom op een aantal belangrijke punten waar je wel aandacht aan moet besteden. Daarvoor ben je toch ook hier gekomen? Je vroeg het advies en hebt het ook gekregen, en tja, dat het niet het advies is dat je graag had willen horen is natuurlijk heel vervelend, maar had je dan liever gewild dat we hadden gelogen?

En "Nederland" wil het echt niet onmogelijk maken voor mensen om een goede start te maken. Maar het is belangrijk dat je wel zelf aan een goede basis bouwt om een start te kunnen maken. De overheid kan je nu eenmaal niet overal in steunen en woningbouwverenigingen en andere verhuurders willen nu eenmaal graag zeker weten dat mensen die in hun huizen komen wonen ook de huur kunnen betalen en niet na een paar maanden geen geld meer hebben. Dat is niet om mensen te weerhouden om een start te maken, maar simpelweg om hun kosten te kunnen dekken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 14:24
Verwijderd
Als je geen gebruik gaat maken van de studiefinanciering kan je dan net zo goed jezelf *niet* registreren in een woning? Ik weet dat dit misschien juridisch gezien niet de beste oplossing is maar het geeft wel *het* financieel comfort ivm belastingen etc.. of niet?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 14:54
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als je geen gebruik gaat maken van de studiefinanciering kan je dan net zo goed jezelf *niet* registreren in een woning? Ik weet dat dit misschien juridisch gezien niet de beste oplossing is maar het geeft wel *het* financieel comfort ivm belastingen etc.. of niet?
Topicstarter wil wel studiefinanciering, ze wil alleen niet lenen bij de DUO/IB-Groep.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Topicstarter wil wel studiefinanciering, ze wil alleen niet lenen bij de DUO/IB-Groep.
silly me
dan is het wel eventjes doorsparen en vooraf kijken welke werkgelegenheid er is.
Kansen inschatten is wel lastig maar als er genoeg werkgelegenheid is voor haar vriend dan kun je met een goeie spaarpot wel bij particuliere huur terecht en nog op tijd werk vinden (en al helemaal goed als je vooraf vacatures kan invullen, aangeeft wanneer je zou kunnen beginnen met werk te verrichten, en dan ook nog eens op sollicitatie gesprek worden uitgenodigd.). Wel is het dan lastig als het moment komt dat de huurder het huurcontract rechtelijk moet ontbinden. Dan zit je zonder onderdak... en is neit zo handig. Misschien is het dan ook gewoon eventjes handig om dit te vermelden bij je sollicitatie? Dit is eigenlijk met wat ik kan komen, zie het niet als 'xpert answer' maar meer gewoon als een tip he.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 10:06
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
silly me
dan is het wel eventjes doorsparen en vooraf kijken welke werkgelegenheid er is.
Kansen inschatten is wel lastig maar als er genoeg werkgelegenheid is voor haar vriend dan kun je met een goeie spaarpot wel bij particuliere huur terecht en nog op tijd werk vinden (en al helemaal goed als je vooraf vacatures kan invullen, aangeeft wanneer je zou kunnen beginnen met werk te verrichten, en dan ook nog eens op sollicitatie gesprek worden uitgenodigd.). Wel is het dan lastig als het moment komt dat de huurder het huurcontract rechtelijk moet ontbinden. Dan zit je zonder onderdak... en is neit zo handig. Misschien is het dan ook gewoon eventjes handig om dit te vermelden bij je sollicitatie? Dit is eigenlijk met wat ik kan komen, zie het niet als 'xpert answer' maar meer gewoon als een tip he.
Werkgelegenheid is op dit moment niet denderend. Ik zal het niet negatiever maken dan het is, maar het is niet zoals een aantal jaar geleden dat je kon kiezen tussen banen en je werd binnengehaald met een bos bloemen en een vast contract. Zeker in regio's als Limburg ligt het lastiger en kost het vinden van werk meer moeite.
Wat bedoel je met dat de verhuurder het huurcontract rechtelijk moet ontbinden? Van welke situatie ga jij uit? Wat je ook mag bedoelen, dit zou ik niet in de sollcitatie vermelden. Een werkgever zit over het algemeen niet te wachten op uitleg van de persoonlijke situatie van de sollicitant en stél dat je zonder woning komt te zitten, wat kan een werkgever daar dan mee? Je in huis nemen?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 13:19
Verwijderd
Citaat:
Werkgelegenheid is op dit moment niet denderend. Ik zal het niet negatiever maken dan het is, maar het is niet zoals een aantal jaar geleden dat je kon kiezen tussen banen en je werd binnengehaald met een bos bloemen en een vast contract. Zeker in regio's als Limburg ligt het lastiger en kost het vinden van werk meer moeite.
Wat bedoel je met dat de verhuurder het huurcontract rechtelijk moet ontbinden? Van welke situatie ga jij uit? Wat je ook mag bedoelen, dit zou ik niet in de sollcitatie vermelden. Een werkgever zit over het algemeen niet te wachten op uitleg van de persoonlijke situatie van de sollicitant en stél dat je zonder woning komt te zitten, wat kan een werkgever daar dan mee? Je in huis nemen?
met vermelden bij sollicitatie bedoelde ik dat je hier wilt komen wonen. Misschien kan de werkgever je dan zelfs helpen (als je geluk hebt).

En rechtelijk ontbinden kan in veel gevallen maar ik ga dan uit van "Huurder is niet in staat het maandelijks huurbedrag te betalen en heeft een betalingsachterstand van minimaal 3 maanden huur".

Natuurlijk meot de huurder voordat jouw een brief toesturen, als jij daarop antwoord dat jij vrijwillig eruit gaat (omdat de reden die de huurder vermeld door jouw als geldig beschouwd word, maar een voorbeeld) dan zal de rechter het niet hoeven doen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 19:08
Xpression
Xpression is offline
Hoi iedereen,

Inmiddels is het al een jaar later.
Ik kan jullie vertellen dat ik hier nooit om advies had moeten vragen want alles is gewoon gelukt (op een heel andere manier dan mensen voorstelden) en zelfs veel beter uitgepakt dan verwacht. Allemaal leuke theorieën om apart te gaan wonen/op kamers te gaan. Maar goed, we zijn inmiddels getrouwd, wonen samen in een dorp in de buurt van Maastricht (6 km) en ik begin komende week aan mijn nieuwe studie.

Een aantal tips voor mensen die dit topic lezen en met hetzelfde probleem zitten:
- Ga op tijd zoeken naar een woning/appartement (niet té vroeg, want particulier is vaak op korte termijn).
- Zoek op alle mogelijke sites waar appartementen op staan.
- Als je denkt dat er iets is waar jij naar op zoek bent, maar je moet inschrijfgeld betalen, doe dit dan, want het loont absoluut!
- Wees niet te kritisch, het kan beter uitpakken dan verwacht, als je er zelf iets moois van maakt!
- Zorg dat je vóór mei (voor studenten) een appartement gevonden hebt, want dan zijn de examens geweest en is het een stormloop op appartementen.

Verder, ik kon merken dat de meeste antwoorden hier gegeven zijn door mensen ZONDER ervaring met dit onderwerp. Daarom wilde ik laten weten hoe het is gegaan. We hebben een appartement gevonden via een site, bij een woningstichting die particulier woningen verhuurden ZONDER eis dat je een baan moet hebben in de omgeving waar je gaat wonen. Dit is dus niet onmogelijk!! Keep all options open en succes voor mensen die deze verandering ook tegemoet gaan.

Groeten,

Xpression

Ps. we hadden allebei binnen 1 week zoeken werk. De werkgelegenheid in Limburg is zeker niet zo slecht als wordt aangenomen.

Laatst gewijzigd op 26-08-2013 om 19:10. Reden: Reactie van een ander
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 09:01
Verwijderd
Wat vreemd dat niet veel mensen hier ervaring hebben met het op de bonnefooi verhuizen vanuit de provincie Groningen naar de buurt van Maastricht! En erg nuttig dat jij jouw ervaringen hier deelt voor de tienduizenden stellen die op de korte termijn van de provincie Groningen richting Maastricht zullen trekken zonder dat ze een baan of iets hebben!

Even serieus, natuurlijk is er in de regio Maastricht genoeg werk als je niet te kieskeurig bent maar gewoon wilt werken. En je geeft zelf in de openingspost letterlijk aan "we [kwamen] erachter dat we niet konden gaan samenwonen. " Tsja, dan moet je natuurlijk niet raar opkijken als de adviezen hier er dan ook vanuit gaan dat jullie niet meteen kunnen gaan samenwonen. Leuk voor je dat het wel gelukt is, succes!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-08-2013, 18:51
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Prima toch dat het goed heeft uitgepakt en jullie tevreden zijn het is niet zo dat wij hier je geluk niet gunnen ofzo, maar je vroeg om advies en dat hebben we gegeven, niet omdat we je wilden dwarszitten, maar omdat we willen helpen. Bij jou is het allemaal goed op zn pootjes terecht gekomen, maar dat hoeft niet zo voor iedereen te zijn. Ik heb zelf heel andere ervaringen met het zoeken naar een woning in een andere stad en het betalen van inschrijfgeld, dus zo zie je maar weer, bij de een kan het heel anders lopen dan de ander.

Maar jullie hebben geluk gehad, super, geniet er van!
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-08-2013, 18:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Hoe zit dat trouwens met die verhuurder die geen inkomeneis stelt? Vroeg hij geen werkgeversverklaring of kopie van een loonstrook oid?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Verkering en uit de kast
Nick-Mads
9 27-03-2014 16:31
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied? #112
sicilion
500 30-09-2010 10:05
Liefde & Relatie Hoe voel jij je op relationeel gebied #35
Verwijderd
498 05-06-2006 14:54
Liefde & Relatie Nieuwe stad, nieuwe contacten
Konijn
42 04-11-2005 09:08
Liefde & Relatie te jong
Hop Marianneke
28 24-10-2003 12:39
Liefde & Relatie Bang en gevangen voor de rest van mijn leven??
MeJulie
14 23-05-2002 13:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.