Oud 16-04-2007, 21:44
Verwijderd
Als je via internet van een buitenlandse luchtvaartmaatschappij tickets koopt via hun site. Mag je dan alsnog de koop binnen 7 dagen ontbinden na ontvangst van de tickets (of voordat deze worden afgeleverd) of zijn hier andere regels voor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2007, 22:03
Verwijderd
Begrijp ik het goed dat artikel 5 EVO bepaalt dat in geval van een consumentenkoop de wetten gelden van het land waar de consument woont?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 22:07
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-04-2007 @ 23:03 :
Begrijp ik het goed dat artikel 5 EVO bepaalt dat in geval van een consumentenkoop de wetten gelden van het land waar de consument woont?
nee
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 05:33
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-04-2007 @ 23:03 :
Begrijp ik het goed dat artikel 5 EVO bepaalt dat in geval van een consumentenkoop de wetten gelden van het land waar de consument woont?

Vaak is dat een van de algemene voorwaarden die je normaal mee akkoord gaat bij de koop dat het recht van het land waar je ze koopt van toepassing is, als je wou dat jouw wet van toepassing was had je niet moeten akkoord gaan met de algemene voorwaarden.
Over welk land/recht gaat het? misschien is er dergelijke regel in dat rechtssysteem.
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 06:59
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 17-04-2007 @ 06:33 :
Vaak is dat een van de algemene voorwaarden die je normaal mee akkoord gaat bij de koop dat het recht van het land waar je ze koopt van toepassing is, als je wou dat jouw wet van toepassing was had je niet moeten akkoord gaan met de algemene voorwaarden.
Over welk land/recht gaat het? misschien is er dergelijke regel in dat rechtssysteem.
De AV doen er niet zoveel toe, de wet staat namelijk altijd boven de AV.
Zweden
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 11:08
Verwijderd
Het Weenskoopverdag is hier geldig omdat Zweden en Nederland beiden leden zijn van de Europese Unie, dit verdrag kan wel contractueel worden uitgesloten, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 12:45
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 17-04-2007 @ 12:08 :
Het Weenskoopverdag is hier geldig omdat Zweden en Nederland beiden leden zijn van de Europese Unie, dit verdrag kan wel contractueel worden uitgesloten, geloof ik.
Het weenskoopverdrag geldt niet voor consumentenkopen
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 13:00
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-04-2007 @ 13:45 :
Het weenskoopverdrag geldt niet voor consumentenkopen
Probeer eens Richtlijn 97/7 van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument op afstand gesloten overeenkomsten (L144/19,1997)

Maar volgens mij moet je kijken of Zweden deze richtlijn ook heeft opgenomen in zijn rechtssysteem?.


De algemene voorwaarden kunnen toch zonder meer bepalen wiens recht van toepassing is...
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 17-04-2007 @ 14:00 :
Probeer eens Richtlijn 97/7 van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument op afstand gesloten overeenkomsten (L144/19,1997)

De artikelen 4, 5 en 6 en artikel 7, lid 1, zijn niet van toepassing:

- op overeenkomsten betreffende het verrichten van diensten voor logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding, indien de leverancier zich er bij de sluiting van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten op een bepaalde datum of tijdens een nader genoemde periode te verrichten; bij wijze van uitzondering kan de leverancier in geval van vrijetijdsevenementen in de open lucht zich het recht voorbehouden artikel 7, lid 2, in speciale omstandigheden niet toe te passen.

Maar het gaat om een lijnvlucht, dus er zou sowieso gevlogen worden... valt het er dan wel of niet onder.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 13:53
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-04-2007 @ 14:35 :
De artikelen 4, 5 en 6 en artikel 7, lid 1, zijn niet van toepassing:

- op overeenkomsten betreffende het verrichten van diensten voor logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding, indien de leverancier zich er bij de sluiting van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten op een bepaalde datum of tijdens een nader genoemde periode te verrichten; bij wijze van uitzondering kan de leverancier in geval van vrijetijdsevenementen in de open lucht zich het recht voorbehouden artikel 7, lid 2, in speciale omstandigheden niet toe te passen.

Maar het gaat om een lijnvlucht, dus er zou sowieso gevlogen worden... valt het er dan wel of niet onder.

Volgens mijn boek enkel uitzonderingen wat betreft :

- als de levering vann diensten waarvan uitvoering met instemming van de consument begonnen is voor het einde van de verzakeingstermijn van 7 werkdagen
- betreffende levering van producten die volgens specificaties van de consument vervaardid of duidelijk persoonlijk karakter bezitten of niet kunnen teruggezonden worden of snel bederven / verouderen
- levering audio en video + computer waarvan zegel verbroken
- levering dagbladen en magazoines
-diensten viir weddenschappen en loterijen


Dus als ik dit boek mag vertrouwen ga ik ervanuit dat wel onder valt ...

( Handels en economisch recht in hoofdlijnen van Eric Dirix, Yves Montangie, Hendrik Vanhees , 7e editie, intersentia, 2005)
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 14:20
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
juist ja en nu vraag IK me af hoeveel tijd LL heeft gestoken in het opzoeken van al deze wetten, en hoeveel tijd in het boeken van een andere vakantie
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-04-2007 @ 13:45 :
Het weenskoopverdrag geldt niet voor consumentenkopen
Oh! natuurlijk *noob-mode*
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 17:50
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 17-04-2007 @ 15:20 :
juist ja en nu vraag IK me af hoeveel tijd LL heeft gestoken in het opzoeken van al deze wetten, en hoeveel tijd in het boeken van een andere vakantie

Aangezien LL de koop wilt ontbinden en niet een andere vakantie boeken, denk ik dat de tijd die besteed werd wel nuttig is?
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Auditietips!
Verwijderd
30 14-08-2015 21:15
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De File
Issun
6 19-12-2009 09:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Klimaatsverandering topic
Kitten
243 12-05-2008 00:06
Werk, Geld & Recht Aankoop camera - 2 weken proberen -> krasje
~Golvend Badeendje~
30 26-12-2005 16:20
De Kantine Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?
Briseïs
500 09-11-2004 16:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.