Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2013, 16:30
Thomas1995
Thomas1995 is offline
Beste scholieren,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag af trappen met een topic over een issue waarmee ik al een lange tijd rond loop. Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen met het halen van m'n rijbewijs. Ik had de motivatie, ondanks dat ik het zelf moest betalen. Nadat ik een redelijk starters budget bij elkaar had gesprokkeld, kon ik eindelijk beginnen. Ik kocht een lespakket bij een voordelige rijschool, waarvan ik via een vriend van me een aanbeveling had gehad. Waar het in het begin spoedig verliep, sukkelde ik na een tijdje in. Minder progressie, maar uiteindelijk na 35 lessen zou ik samen met m'n rijschoolhouder die les een examen inplannen. Tot dat punt was ik precies 1.129.60 kwijt. Ik was blij dat ik op examen kon, alleen helaas ging het die les wat minder. Aan het eind van de les werd de instructeur boos op mij, waarna hij vervolgens zei dat we nog lang geen examen konden gaan doen en ik nog zeker 20 a 30 lessen nodig had. Ik kon dat geld toen weg gewoon niet betalen. Ik heb twee maanden afgewacht tot ik weer een klein pakket kon betalen en nam contact op met de rijschool.

Hij heeft hier alleen niet op geantwoord en heeft later tegen een vriend van me gezegd (die ook bij hem lesde) dat hij mij geen les meer wilde geven omdat ik even niks van me had laten horen. Later bleek dat hij me ook gedurende de lessen van die vriend me constant had lopen afzagen. Na in totaal ruim drie maanden niet gelest te hebben begon ik bij een nieuwe rijschool. Daar rijd ik nu nog steeds. Nadat ik weer even in het rijden moest komen, bleek al snel dat ik in een soort visueuze cirkel terecht kwam.

Ik maakte wederom weinig progressie omdat ik het te duur vond vinden en telkens voor m'n gevoel zoveel geld uit het raam gooide. Geen een rijschool neemt je aan om alleen af te rijden, dus daar heb ik er nu ook 25 lessen opzitten. Mijn motivatie is volledig zoek. Zojuist heb ik weer een transactie van ruim 500 euro overgemaakt voor m'n eerste examen en wat lessen om mezelf voor te bereiden. Het einde is eindelijk in zicht.

Toch ben ik bang voor het moment dat ik het niet zou halen. Ik ben inmiddels overtuigd van mijn rijden, maar wanneer ik zou zakken, weet ik dat ik weer zoveel geld kwijt ben. Ik zit er werkelijk mee. In totaal heb ik nu 2.679.45 uitgegeven aan mijn rijbewijs. Van dit geld had ik zoveel leuks kunnen doen. Een substantieel gedeelte van mijn inkomen geef ik maandelijks weg, en er is al lang geen weg meer terug.

Misschien is deze ervaring juist leerzaam geweest, maar het werkt erg deprimerend. Ik heb geleerd dat ik kosten niet moet onderschatten, en dat als je iets niet kan betalen je er ook niet aan moet beginnen. Hebben jullie tips hoe ik de pijn kan verzachten of hebben jullie iets soort gelijks meegemaakt? Hebben jullie je rijbewijs zelf betaald of hebben je ouders het gefinancieerd? Laat het weten in de comments!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2013, 16:52
Verwijderd
Geen rijschool neemt je aan voor alleen een examen, maar binnen de tien moet lukken. Je zoekt het teveel extern. Verder zou ik niet elke keer een beetje doen, maar sparen tot je hoe dan ook tot een examen komt. Bijvoorbeeld via een spoedcursus.

Stop met tellen hoeveel het exact heeft gekost en zie je rijbewijs als iets noodzakelijks. Als je daar geld aan kwijt bent: jammer, niks aan te doen. Blijkbaar kom je nog prima rond, anders zou je hier nog wel wat over zeggen. Je motivatie moet zijn dat je binnenkort veel zelfstandiger/luxer kunt leven met rijbewijs, en dat je dat geld dan éxtra hebt, bovenop wat je gewend bent. Zie het nu dus niet als een optionele uitgave maar een vaste last. Eentje die je wel drastisch kunt terugdringen in de toekomst, om van de winst te genieten. Beschouw het niet als verlies op dit moment, want dat wordt het pas als je gaat slacken. Dat doe je al behoorlijk, dus houd de verantwoordelijkheid bij jezelf.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2013, 21:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb jaren over mijn rijbewijs gedaan en tig keer afgereden. Het heeft me duizenden euro's gekost maar ik heb nu zes weken mijn rijbewijs en het is het me zo super waard geweest! Ik heb altijd mezelf voorgehouden dat nu stoppen niet opweegt tegen de rest van je leven geen rijbewijs hebben. Ik ben van nature wel een doorzetter maar dat hielp me er wel doorheen. Ik ben pas begonnen met lessen toen ik al werkte en een vast inkomen had en omdat ik vrijwel gelijk begonnen ben nadat ik ben gaan werken, wist ik eigenlijk niet beter dan dat ik die kosten had en waren het een soort vaste lasten geworden, dat scheelde bij mij wel. Nu ik mijn rijbewijs heb, ben ik zo blij dat ik doorgezet heb, ik vind auto rijden gewoon super leuk en m'n vriend en ik hadden al een auto en dat is leuk maar het is nog veel en veel leuker als je er in kan rijden en lekker zelf op pad kan. Echt doorzetten hoor, het kost een hoop geld maar je rijbewijs heb je voor de rest van je leven en sommige mensen doen er nou eenmaal langer over dan anderen. Ik ben ook halverwege van rijschool geswitcht en dat heeft me ontzettend goed gedaan. Let niet alleen op de prijs van een les maar ook op hoe er les gegeven wordt. Stop met het tellen van het aantal lessen dat je gehad hebt en hoeveel geld het gekost heeft. Je schiet er niets mee op en hebt er niets aan. Je wilt je rijbewijs en dat kost nou eenmaal veel geld. Mij rijinstructeur zei altijd 'het is veel minder erg om te zakken voor je rijexamen dan voor je eindexamen want dat kost je een jaar en nog veel meer geld'. Probeer het te relativeren. Het is maar een rijexamen, wat als je niet slaagt? Dan ga je gewoon weer lessen en ja, het kost geld maar in feite heb je niets te verliezen want dat rijbewijs heb je nu ook nog niet. Zet hem op!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2013, 00:54
funstic
funstic is offline
Ik heb dit niet gehad. Veel rijscholen willen nou eenmaal je geld. En tja, als hij jou niet op examen stuurt, wat is er dan negatief voor hem. Niets. Behalve een boze jeugdige.

Zoek een rijschool waar jouw vrienden positief hebben gereden en geslaagd zijn.

En oh 'goedkope rijschool'. Ik heb 45 per les betaald en heb minder dan jouw 2600 uitgegeven.

Houd in je achterhoofd dat goedkoop meestal duurkoop is. In jouw geval klopt deze slogan helemaal.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Eerste Paar Rijlessen
Records070
12 18-07-2012 21:55
Drugs & Alcohol Geen alcohol voor mn 18e
Minou
22 02-08-2011 21:54
Verkeer & Vervoer Kosten rijbewijs
WärteR
62 24-11-2009 17:39
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #14
Verwijderd
502 15-06-2009 23:12
De Kantine Hoeveel was jij voor je auto rijlessen kwijt?
G.T.C.
56 22-01-2003 23:57
De Kantine Na hoeveel rijlessen examen?
Johanne
48 14-11-2002 12:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.