Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2003, 00:06
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Juist ja, the Ubermann sleeping schedule! Dit is een slaapschema, waarbij je per dag twee uur slaapt. Die twee uur zijn verdeeld in zes keer twintig minuten, dus twintig minuten per vier uur.
Wat begon als gekanker op gebrek aan vrije tijd en veel toegang tot internet heeft zich gemanifesteerd tot een fantastische ervaring.
Nu ben ik hier door een krantenwijk gaan doen, want ik vond dat ik nét iets teveel voor mezelf bezig was. Geld verdienen is goed, overdag heb ik er geen tijd voor (i.v.m. school), maar 's ochtends wel.
Er waren, in ander topics, redelijk wat vragen over gekomen, so shoot.
Om uit te leggen wat het nu precies is en hoe en waar mijn slaaptijden zijn:

Om de vier uur maf ik twintig minuten. Wanneer ik slaap, kom ik meteen in de REM-slaap (rapid-eye-movement), dé fase waarin je lichaam uitrust. De sluimerslaapjes (voor en na de REM-slaap), sla ik echter over. Die zijn het minst nuttig.

Mijn slaaptijden en locaties:
00.00 - 00.20: thuis
03.30 - 03.50: thuis
07.00 - 07.20: thuis
12.00 - 12.20: Dit "deelslaapje" is op school. Ik slaap dan in de pauze, in de gang. Daar is het onwijs rumoerig, maar in deze toestand heb je daar geen last van.
16.00 - 16.20: thuis
20.00 - 20.20: thuis
Het voordeel is dat je echt gigantisch veel vrije tijd hebt. Ik wil niet meer zonder, dit is té fijn.
Let wel: de eerste paar weken ben je een wrak. Ik ben beschreven als een lopende zombie en erger, maar dat is een periode waar je even doorheen moet. Daarna kan je genieten.



Wat ik me nu afvraag (om dit topic geen mededeling te maken, zodat het gesloten wordt), is of meerdere mensen dit doen of kennen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen er mee?
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 19:39.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 00:39
Verwijderd
Ummm... dit is eigenlijk helemaal niet jou vraag...
maar dit lijkt me dus echt vet om te proberen... hoe lang doe jij dit al?
en zijn er nog studies gedaan hier over? Dit lijkt me koel om een tijd te gaan doen, wel lastig met uitgaan, kun je daar omheen bouwen? (iets langer slapen, oid?)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 08:04
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
't lijkt me niet gezond

Als ik een nacht niet of amper slaap voel ik me in eerste instantie ook verrot, maar als ik over m'n slaap heen ben, dan merk ik ook nergens meer wat van. idd, zijn er onderzoeken naar gedaan? Veel vrije tijd is btw lekker, maar je moet ook uitkijken dat je niet teveel doet. Dat de mens 's nachts slaapt is niet voor niks (ook buiten de remslaap).
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 09:57
Verwijderd


Lijkt mij ook niet gezond...
En hoe weet je nou dat je meteen in de REM-slaap komt?
En het lijkt me ook niet echt lekker, je zult zien, op een gegeven moment verslaap je je een keer gigantisch...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 10:17
MissKiss1985
Avatar van MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Vind je nou niet dat je te veel vrije tijd heb? En wat vinden je ouders en je vriend en de rest van je vrienden ervan?

Je zegt dat je natuurlijk op school slaapt, in de pauze op de gang, reageren mensen daar niet raar op?

Naar mijn id als je in slaapt valt duurt dat al een aantal minuten als je dan meteen al wakker moet worden.

Ik vind het verder wel interessant. Tis iig nix voor mij.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 10:21
Verwijderd
Hmm.. ik vind het wel gaaf eigenlijk
Je slaapt dus per dag maar 2 uur? Ben je de rest van de tijd dan ook wakker genoeg om echt dingen te ondernemen, of kost dat teveel energie?
Zelf lijkt het me wel leuk, maar ik heb het ten eerste niet nodig en ten tweede vind ik het fijn lekker warm in bed te kruipen en dan 8 uur lang tegen mijn vriend aan te liggen..
Maar, misschien... dat ik het ooit eens ga proberen (Lijkt me wel moeilijk in het begin!!)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Om de vier uur maf ik twintig minuten. Wanneer ik slaap, kom ik meteen in de REM-slaap (rapid-eye-movement), dé fase waarin je lichaam uitrust. De sluimerslaapjes (voor en na de REM-slaap), sla ik echter over. Die zijn het minst nuttig.
Nou beweer je dat deze perioden van slaap het minst nuttig zijn. Maar ik vraag me af of je deze neit toch nodig hebt. Ik kan me voorstellen dat deze delen van de slaap nodig zijn voor bepaalde dingen te bewerktstelligen die in de REM-slaap niet bewerkstelligd kunnen worden.

Verder zou ik het niet gemakkelijk kunnen bewerkstelligen om elke 4 uur te gaan slapen. Dat zou inhouden dat als je iets aan het doen bent dit zou moeten onderbreken. Als anderen er dan bij betrokken waren dienen hen die periode van jouw slaap te wachten. Kan je die 4 uur niet variabel maken? Dat je bijvoorbeeld 's ochtend in de trein een half uur slaapt, daarna nog even 10 min. in de stoptrein. Pauze moet dan ook gaan. Om een uur of 5, half 6 neem je weer slaap in de trein.

Maar als ik met iemand heb afgesproken om iets te gaan doen dan werkt dat dus ook niet, dan moet ik nog meer afwijken van het schema, kan dat geen kwaad voor de rust?

Behoord dit op onzin is is het echt waar?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Ik schreef:
Nou beweer je dat deze perioden van slaap het minst nuttig zijn. Maar ik vraag me af of je deze neit toch nodig hebt. Ik kan me voorstellen dat deze delen van de slaap nodig zijn voor bepaalde dingen te bewerktstelligen die in de REM-slaap niet bewerkstelligd kunnen worden.
In welk deel van de slaap worden je belevenissen van de dag verwerkt? Ook in de REM-slaap? Indien dit niet zo is zou je aan deze methode wel eens psychische klachten kunnen overhouden
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 11:42
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Je bent wel heel moe, want je moet dan wel gelijk in slaap donderen anders heb je er nog niets aan. En zet je dan een wekker die na 20 minuten afgaat?

Lijden je prestaties er niet onder?
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Ik schreef:
In welk deel van de slaap worden je belevenissen van de dag verwerkt? Ook in de REM-slaap? Indien dit niet zo is zou je aan deze methode wel eens psychische klachten kunnen overhouden
Volgens mij gebeurd dat idd in je REM-slaap. (weet ik niet 100% zeker)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 11:59
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
je bent vergeten de url erbij te zetten:

http://www.everything2.com/index.pl?...node_id=892542

verder: ik zou het nooit willen. ik vind slapen veel te lekker. bovendien ben ik ontzettend snel moe enzo. ik zou het voor mezelf dus niet kunnen.

ik denk ook niet dat het heel ongezond is.

de schrijven van die pagina zegt ook dat ie niet weet hoe gezond of ongezond het is, maar dat hij het 6 maanden geprobeerd heeft en daarna is gestopt. hij heeft het dus niet jarenlang 'volgehouden'.

nogmaals: het lijkt me heel ongezond.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:
je bent vergeten de url erbij te zetten:
http://www.everything2.com/index.pl?...node_id=892542
Staat er toch echt overduidelijk bij
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:05
kastdeur
kastdeur is offline
omg

en nee ik zou dit nooit doen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:12
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Daar ben ik veel te lui voor
Ik houuuu van slapen. Mis je het niet dan?
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:17
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
Slaap is ook bedoeld voor je lichaam, niet alleen voor je geest. Je lichaam heeft die acht uur nodig om 'schoon schip te maken'.

Lijkt me behoorlijk ongezond en je zou wel eens roofbouw kunnen plegen op je lichaam.
__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:31
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Sinds één maand doe ik het al, met succes. De eerste twee weken was ik een "lopend lijk", een "zombie" e.d. Studies die er wel of niet over zijn gedaan weet ik niet, dan zou je eens bij een bepaalde uni moeten informeren, maar welke in Nederland dat is weet ik niet.
Als je één deelslaap mist, ben je over de volgende twee deelslapen pas weer normaal. Om het simpeler te zeggen, zal ik de dag in zessen delen (heb ik voor mezelf nu ook gedaan, ik heb het a, b, c, d, e en f-deel. A, b en c zijn 's nachts, van 00.00 uur tot 07.20 uur. Daarna begint de rest. Wanneer ik bijvoorbeeld de d-slaap (16u) mis, ben ik na die van 00 uur pas weer normaal. Het hakt er dus behoorlijk op in, een slaapje missen.
Uitgaan... Ik ben laatst naar de stad gegaan én moest ik meedoen aan een open podium. In de bus richting stad heb ik uitgerust, niet geslapen. Dit was voldoende.
Wel voelde ik me minder fit dan normaal, maar gezien de gemiste deelslapen (2 stuks) ging het wel oké. Gewoon goed uitrusten, in stilte. Concentreer je op rust, mediteer half.

Als ik niet in de REM-slaap ben gekomen, word ik niet uitgerust wakker, maar juist slechter dan voorheen. Dit is ongelofelijk goed te merken, na een deelslaap voel ik me weer volledig opgeladen.
Om je een voorbeeld te geven, zodat je het zelf voor kan stellen:
Zonder dat je in de REM-slaap komt:
Je bent een week op vakantie gegaan met een stuk of twintig vrienden en hebt zo goed als niet geslapen. Ook heb je de nasleep van een gigantische kater.
Wanneer je wél in de REM-slaap komt (dit is wanneer je het ritme onder controle hebt[/b]:
Je komt terug van een kuuroord en bent weer helemaal fit.
De eerste paar weken is je eerste reactie bij het wakker worden: 'waar is die wekker, ik vermóórd hem!'

In het begin verslaap je je. Nu begin ik zelfs al na twintig minuten wakker te worden.

Teveel vrije tijd? Absoluut niet! Gisteren bedacht ik me nog hoe zalig het is dat ik nu genoeg tijd heb. Ik begin me minder te haasten.
Op school vinden ze het vreemd. Mijn vrienden begrijpen het, hoewel ze de eerste paar keer verbaasd opkeken. Ik doe het samen met een jongen, die slaapt wat minder vast. De eerste twee keer dat we op school de deelslaapjes deden, sliepen we in het stiltelokaal. We sliepen niet, omdat we niet moe genoeg waren. Daarna was ik echter zo moe (dag drie) dat ik gewoon in slaap donderde in de gang waar de andere vrienden zitten. Dit kwam omdat het 12.05 was en ik werd opgehouden door mijn mentor. Na het slaapje werd me verteld hoe vast ik sliep: om te kijken of ik sliep, had de rest me aangetikt (herhaaldelijk), een stoel boven me gezet (op het bureau) en dergelijke dingen waar een normaal mens van zou ontwaken.
Nu: binnen de minuut slaap ik, ik weet niet wat er om me heen gebeurd, ik droom wanneer ik slaap. Waarschijnlijk kijken de voorbijgangers vreemd op. Hoewel het nu al even aan de gang is, zullen ze er aan gewend zijn.

De wakkere tijden ben ik normaal.

Of het gezond is? Nee, ik denk niet dat het supergezond is. Dat is logisch, wisselen van bioritme is niet gezond. Het eerste deel kan je als een lang-durende jet-lag zien. Die gast van everything@ heeft het een half jaar gedaan en is er daarna mee gestopt, zonder dat 'ie er schade aan over hield. Ik ben van plan dit langer dan een half jaar te doen, omdat ik het heel erg fijn vind. het bevalt me gewoon héél goed.

Een schets van het begin:
Je verslaapt jezelf om de zoveel tijd. De eerste paar dagen slaap je overdag niet, dan lig je maar wat naar het plafond te staren. Vervloeking, gapen en verveling tijdens de deelslapen zijn alles. Dag drie begin je jezelf te vervelen, met name 's nachts. Dan heb je alles gedaan dat gedaan moest worden en begin je de tijd goed te besteden.
Wat ik erg interessant vond, was hoe alles er toen uitzag. Mijn vingers voor de ogen bewegen was niet normaal meer, maar het was anders. De vermoeidheid wordt niet langer een irriterend iets, maar een gegeven. Het wordt één met je.
Overdags kan je dromen terwijl je bezig bent, of ergens staat. Dat is de vermoeidheid die spreekt. Best raar, dingen kunnen dan dreigend of juist niet deigend overkomen. Dit is een fase.
Je kan niet erg productief zijn, je kan minder goed presteren dan normaal. Dit is slechts de eerste tijd, zeven à veertien dagen (langste aanpassingstijd is zo'n maand). Daarna ben je zo goed als normaal, alleen heb je meer vrije tijd.
Hierna beginnen je hersenen te accepteren dat jij hen een nieuw bioritme heb gegeven en gaan ze zich er aan aanpassen. Elk moment om te slapen grijpen ze aan, je komt meteen in de REM-slaap.
De eerste keer dat dat gebeurd merk je meteen. Je voelt je uitgerust en weer heerlijk fit.

Nu heb ik tussen 00.20 en 03.30 mijn lievelingstijd. Dan heb ik geen plichten en kan ik doen wát ik maar wil. Ik ga dan bijvoorbeeld wat lezen, of verhalen schrijven.

De tijden variëren kan, dat heb ik ook gedaan (van 00u tot 3.30u, zodat het uitkomt met de pauze). Alleen denk ik dat je per sé 20 min per keer moet slapen, dat dat de minimale tijd is die je lichaam voor de REM-slaap nodig heeft.

Mentaal verwerk ik de zooi met meditatie, als het nodig is. Voor de rest heb ik nergens last van. En nee, ik mis het slapen absoluut niet. Juch, ik moet er niet aan denken weer een normaal dag/nacht-ritme te hebben.

Zojuist opgemerkt: het was 16 uur en ik wilde gaan slapen, zonder te weten hoe laat het was. Net ben ik weer wakker geworden, vol energie.

@ik: ja, het is echt waar.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Om de vier uur maf ik twintig minuten. Wanneer ik slaap, kom ik meteen in de REM-slaap (rapid-eye-movement), dé fase waarin je lichaam uitrust. De sluimerslaapjes (voor en na de REM-slaap), sla ik echter over. Die zijn het minst nuttig.
Citaat:
Lindansje schreef:
Slaap is ook bedoeld voor je lichaam, niet alleen voor je geest. Je lichaam heeft die acht uur nodig om 'schoon schip te maken'.
Lijkt me behoorlijk ongezond en je zou wel eens roofbouw kunnen plegen op je lichaam.
ehm... het schijnt dat je lichaam juist in de REM-slaap uitrust zoals de topic starter vermelde.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Ik schreef:
ehm... het schijnt dat je lichaam juist in de REM-slaap uitrust zoals de topic starter vermelde.
Je lichaam niet, je geest wel. Je lichaam rust uit doordat het ligt, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
@ik: ja, het is echt waar.
oke...ik begin nu met mijn dutje. Ben ik om 17.00 wakker, kan ik daarna mooi de trein naar huis pakken
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Je lichaam niet, je geest wel. Je lichaam rust uit doordat het ligt, lijkt me.
Volgens de topicstarter juistn in de REM slaap.

Maar (betrouwbare)bronnen zouden welkom zijn
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:39
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Je lichaam niet, je geest wel. Je lichaam rust uit doordat het ligt, lijkt me.
Dat kan kloppen. In het begin kreeg ik een zielig klein rotwondje (zo'n klein ding waar je niet eens een pleister op doet), maar die ging wel erger bloeden dan normaal én het duurde langer eer 'ie weg was. Nu is dat echter weer normaal. Misschien dat dat ook slechts een fase is.
En ik ben nu weer helemaal fit. Mijn lichaam rust dus toch uit.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:41
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Ik schreef:
oke...ik begin nu met mijn dutje. Ben ik om 17.00 wakker, kan ik daarna mooi de trein naar huis pakken
Je gaat het ook doen? Succes, bereid je voor op twee weken die uiterst klote zijn, waarin je dit topic, mij en het hele idee gaat vervloeken. Daarna is het echter gaaf.
Ik ga even wat bronnen zoeken, over die slaapfasen.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Je lichaam niet, je geest wel. Je lichaam rust uit doordat het ligt, lijkt me.
klopt, is belangrijk voor je rug etc om liggend te slapen.. het sponsachtige gedoe tussen je ruggewervels vult zich dan weer met vloeistof, waardoor klappen beter op te vangen zijn etc... 't lijkt me lichamelijk dus niet echt goed... mja...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:23
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
klopt, is belangrijk voor je rug etc om liggend te slapen.. het sponsachtige gedoe tussen je ruggewervels vult zich dan weer met vloeistof, waardoor klappen beter op te vangen zijn etc... 't lijkt me lichamelijk dus niet echt goed... mja...
Het ruggemerg? Ach ja...



http://bmt.its.tudelft.nl/colleges/slaap/afwijk2.htm Het schadelijk zijn van teveel remslaap.

http://www.impulse.be/01_03.htm REM-slaap is voor het psychiash herstel, in deze slaap zijn ook alle spieren volledig ontspannen. Het lijkt me dan logisch dat deze slaap ook voor het lichamelijk uitrusten dient.

http://www.interactief.werveling.nl/.../nachtzorg.htm Deelt slapen in twee fasen in: REM-slaap en de NREM-slaap. Ze zeggen:
"Slaap heeft een herstellend vermogen. Daarbij hebben de NREM-slaap en de REM-slaap elk een eigen functie. DE NREM-slaap, en vooral fase 4 daarin, is van belang voor het lichamelijk herstel van het lichaam. Studies laten zien dat een tekort aan fase 4 leidt tot een afname van de lichamelijke weerstand hetgeen kan leiden tot diverse medische problemen. Een langdurig tekort van NREM-slaap kan uiteindelijk tot de dood leiden. De REM-slaap is belangrijk voor het geestelijk welzijn. Krijgen we te weinig REM-slaap dan leidt dit tot angst, gespannenheid, prikkelbaarheid en concentratieproblemen. Op den duur kan dit zelfs leiden tot ernstige geestelijke verwardheid (Achterberg, 1999). Recent is gebleken dat de REM slaap vooral een functie heeft voor het leren van de mens (Maquet et.al, 2000)"
Hm, dat spreekt de boel wel even tegen.

Dan wat het report van het Ubermann sleeping schedule zegt: (http://www.everything2.com/index.pl?node_id=892542)
Citaat:
How it Works and Why It Might Work For You.

Okay, over the course of a normal 8-hour sleep, your body gets an accumulated 1.5 hours or so of REM sleep (deep, dreaming sleep). REM sleep is absolutely vital to your mind and body's condition and you will die without it; the other stages of sleep do little more than provide time for the body to rest and grow and heal. On that note, I would not suggest this schedule under any circumstances to someone under 18 or anyone sick with anything--you all need as much sleep as you can get. That said: On this schedule, what you're doing for the first few days that makes you so wasted is depriving your body and brain of REM sleep completely. You don't stay asleep long enough to get there. The brain really, REALLY doesn't like this, but it doesn't take too long before it figures out that you're sleeping regularly, just not for long. So after about 3-5 days (which is as much sleep dep as a normal person can handle), the brain begins its workaround. It starts jumping right into REM sleep as soon as you close your eyes for one of those naps--and you'll know the first time this happens, too; you'll wake up feeling really, really rested. Now, after a few more days your brain gets the hang of the schedule....and now, where most people are getting one-and-a-half hours of REM sleep in 8 hours of sleep, you're getting two full hours of REM. And by week two, you'll notice it, too: here are some of the benefits I noticed, while I was doing it:
  • If you have sleep disorders like nightmares, night terrors, mid-sleep choking fits, thrashing, muscle soreness or sleepwalking, this will probably flat-out cure you. I had many of the above, and they all disappeared on me virtually overnight. 20 minutes just isn't enough time to build up for those things.
  • If you're tight for time, like I was, it's a godsend. Everbody wondered how I had so much time to screw around in college--they didn't know that I did all my studying at Denny's between my 4a.m. and 8a.m. naps.
  • Yes, you'll still dream, and actually my personal occurence] of vivid or lucid dreams went way up when I was on this schedule. But most of the time, especially in the beginning, you won't remember; just sleeping and waking up.
  • As far as being tired all the time, NO. No NO no no. I was much less tired after two or three weeks of this than I have ever been, before or since. For one thing, you're going to bed every four hours, so every time you turn around it's time to go to sleep. And after about three weeks to a month, you won't need an alarm clock anymore either--I used to fall asleep at Noon right in the middle of the quad at school, and my eyes would pop right open exactly 20 minutes later.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 19:43.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Het ruggemerg? Ach ja...
Lijkt me toch niet geheel onbelangrijk.
(Integendeel, het is juist heel belangrijk.)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
http://www.impulse.be/01_03.htm REM-slaap is voor het psychiash herstel, in deze slaap zijn ook alle spieren volledig ontspannen. Het lijkt me dan logisch dat deze slaap ook voor het lichamelijk uitrusten dient.
Ze ontspannen zich, dat is niet automatisch ook dat ze volledig uitrusten. En in je lichaam zitten niet alleen spieren die uit moeten rusten.

Citaat:
http://www.interactief.werveling.nl/.../nachtzorg.htm Deelt slapen in twee fasen in: REM-slaap en de NREM-slaap. Ze zeggen:
"Slaap heeft een herstellend vermogen. Daarbij hebben de NREM-slaap en de REM-slaap elk een eigen functie. DE NREM-slaap, en vooral fase 4 daarin, is van belang voor het lichamelijk herstel van het lichaam. Studies laten zien dat een tekort aan fase 4 leidt tot een afname van de lichamelijke weerstand hetgeen kan leiden tot diverse medische problemen. Een langdurig tekort van NREM-slaap kan uiteindelijk tot de dood leiden. De REM-slaap is belangrijk voor het geestelijk welzijn. Krijgen we te weinig REM-slaap dan leidt dit tot angst, gespannenheid, prikkelbaarheid en concentratieproblemen. Op den duur kan dit zelfs leiden tot ernstige geestelijke verwardheid (Achterberg, 1999). Recent is gebleken dat de REM slaap vooral een functie heeft voor het leren van de mens (Maquet et.al, 2000)"
Hm, dat spreekt de boel wel even tegen.
Hmm.

Citaat:
Dan wat het report van het Ubermann sleeping schedule zegt: (http://www.everything2.com/index.pl?...node_id=892542)
Tja, over je eigen iets ben je natuurlijk altijd positief...lijkt me logisch. Ik heb het niet gelezen; tis Engels.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:30
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Lijkt me toch niet geheel onbelangrijk.
(Integendeel, het is juist heel belangrijk.)
het Ubermann report vermeldt hier niets over. En de andere verslagen van dit slaapschema ook niet. Ik ga die gast eens mailen, die het een half jaar heeft volgehouden. Tot die tijd: het doet me geen pijn, alleen maar goed.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:30
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Ik schreef:
Staat er toch echt overduidelijk bij
hmm, inderdaad. ik zie het net. ik had al een keer op die link geklikt, dus hij was wat donkerder dan 'normaal', waardoor ik 'm over het hoofd zag.

sorry.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
het Ubermann report vermeldt hier niets over. En de andere verslagen van dit slaapschema ook niet. Ik ga die gast eens mailen, die het een half jaar heeft volgehouden. Tot die tijd: het doet me geen pijn, alleen maar goed.
Sommige dingen merk je niet direct.

Maar goed, ik heb er verder geen verstand van. Als je echt er iets over wilt weten, zou ik iemand zoeken die ene objectief oordeel kan geven (je huisarts oid) en niet iemand van die site, want wat ik al zei, over je eigen 'iets' ben je als snel positief, ook al is het dat misschien helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:33
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
het Ubermann report vermeldt hier niets over. En de andere verslagen van dit slaapschema ook niet. Ik ga die gast eens mailen, die het een half jaar heeft volgehouden. Tot die tijd: het doet me geen pijn, alleen maar goed.
misschien moet je 'ns denken aan de lange termijn. je bent nu nog wel jong, maar ik denk dat je lichaam op deze manier een stuk sneller slijt. als je dit lang volhoudt helemaal denk ik zo. waarschijnlijk zal je eerder lichamelijke klachten krijgen dan een 'normaal' mens. dat die persoon daar niks over vermeld heeft, zegt niet dat het niet waar is. hij is vast geen bioloog (die doen dat soort dingen volgens mij niet ). iedereen kan wel bedenken dat het in ieder geval lichamelijk heel slecht is. geestelijk kan het ook niet al te goed zijn trouwens, zeker die eerste periode niet (remslaap heb je gewoon superhard nodig).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:37
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Morgen ga ik mijn huisarts bestoken met vragen. Ook ga ik de uni in Delft maar eens mailen/bellen, die schijnen hier meer over te weten.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:38
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:
misschien moet je 'ns denken aan de lange termijn. je bent nu nog wel jong, maar ik denk dat je lichaam op deze manier een stuk sneller slijt. als je dit lang volhoudt helemaal denk ik zo. waarschijnlijk zal je eerder lichamelijke klachten krijgen dan een 'normaal' mens. dat die persoon daar niks over vermeld heeft, zegt niet dat het niet waar is. hij is vast geen bioloog (die doen dat soort dingen volgens mij niet ). iedereen kan wel bedenken dat het in ieder geval lichamelijk heel slecht is. geestelijk kan het ook niet al te goed zijn trouwens, zeker die eerste periode niet (remslaap heb je gewoon superhard nodig).
En zelf weten ze de gevolgen op lange termijn waarschijnlijk ook nog niet, dus ze kunnen er ook niets over vermelden.

Die REM slaap zou je dus wel krijgen volgens al die dingen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Morgen ga ik mijn huisarts bestoken met vragen. Ook ga ik de uni in Delft maar eens mailen/bellen, die schijnen hier meer over te weten.


Laat je weten wat zij zeiden? Ben wel benieuwd nl.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:39
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
En zelf weten ze de gevolgen op lange termijn waarschijnlijk ook nog niet, dus ze kunnen er ook niets over vermelden.

Die REM slaap zou je dus wel krijgen volgens al die dingen.
ja, maar pas als je er aan gewend bent, aan dat ritme. tot die tijd sla je het blijkbaar over. en dat is dus zo slecht. kijk, een dagje is niet zo erg, maar een aantal dagen is gewoon superslecht.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:45
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
De resultaten post ik hier.

Ekki, een jet-lag is ook slecht. En ik begon toen ik al een paar nachten niet tot belachelijk weinig had geslapen. Zoveel kwaad kon het niet. De dagen waarin ik begon, waren in het weekend en na de toetsweek.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:59
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
Zoveel kwaad kon het niet.
Dat denk je. Je weet het niet zeker.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Het ruggemerg? Ach ja...



nee, de tussenwervelschijven..

wanneer je ligt en slaapt, volgens mij tussen de REM slapen door, zuigen deze zich weer vol met vloeistof.. (overdag wordt die er door beweging uitgeduwt, gedeeltelijk).. Dat gebeurt schijnbaar alleen als je lichaam rust, en schijnt erg belangrijk te zijn.. Wanneer het niet gebeurt, of niet goed, wordt de kans op schade aan de wervels groter (omdat de klappen van bv. gaan zitten of vallen niet worden opgevangen). Daardoor kan je veel sneller last krijgen van zaken wanneer je eens hard valt, of je iets te hard neer laat ploffen op een stoel... De tik schiet door je hele rug heen, waardoor zenuwen bekneld kunnen raken etc...
Ik weet niet precies hoeveel slaap er voor nodig is, of hoelang je rond kan lopen met vrijwel 'lege' tussenwervelschijven, maar de problemen kunnen vrij hoog oplopen en je kan er last van blijven houden...

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:24
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
woooo

als ik ooit van een goede levensstijl heb gedroomt dan is dat het wel.. helaas ben ik pas 15 eneeenuguuhh.
later maar..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:24
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
wow, lijkt me niks voor mij
ik slaap het liefst zoveel als maar kan
__________________
jdfjdxjkdsk
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:45
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Evilsmiley, da's nog eventjes wachten

Citaat:
de communiceerbeer schreef:
wow, lijkt me niks voor mij
ik slaap het liefst zoveel als maar kan
Ruige sig!!! Iron maiden is super.
Voor mij juist wel. Nu kom ik meteen in slaap!
Ideaal...
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:56
PV
PV is offline
ik had geen zin om alles te lezen ...maar je kan toch niet *hup* in 1 minuut in slaap vallen? ik lig snachts soms eerst 2 uur wakker voor ik in slaap val..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 18:06
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
PV schreef:
ik had geen zin om alles te lezen ...maar je kan toch niet *hup* in 1 minuut in slaap vallen? ik lig snachts soms eerst 2 uur wakker voor ik in slaap val..
In het begin wel omdat je dan doodop bent.
Later wel omdat dat je nieuwe ritme is. Geen zielige sluimerslaapjes meer, maar je stapt meteen over op de REM-slaap.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 18:37
Verwijderd
mmmmmmmm........
Er zijn experimenten gedaan waarbij mensen geheel van de buitenwereld afgesloten werden (in een soort bunker, geen 'daglicht'), en daarbij geen klokken mee kregen. Ze mochten zelf weten wanneer en hoelang ze sliepen, werkten, ontspanden, ed. Er bleek een 'bioritme' van +/- 25 (ipv de gebrukelijke/'opgedrongen') 24 uur te ontstaan bij deze mensen.
Oftewel; je lichaam heeft dus, volgens mij, wél behoefte aan een langere, onafgebroken periode van slaap.

Echt, iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil, , maar ik denk dat je bezig bent met jezelf (zowel lichamelijk als geestelijk) te slopen. Ik weet van mezelf dat ik op (school)kampen altijd weinig kon slapen, maar me overdag over m'n slaap 'heen kon zetten', en zo toch van zowel het dag- als het nachtprogramma kon genieten. Thuis sliep ik dan 2 nachten 13 uur ofzo en dan was alles weer 'normaal'. Iets soortgelijks heb ik het begin van dit studiejaar ook gedaan: Ik heb de 1e zes weken slecht geslapen, ging toen met de bus naar Brest (19 uur ofzo), heb in de bus bijna niet geslapen (dat lukt me nooit), en de volgende nacht sliepen we in een jeugdherberg. Normaalgesproken slaap ik de eerste nacht in een 'vreemd' bed heel slecht, maar ik was toen zo moe, die nacht in de bus was de 'druppel', dat ik als een blok heb liggen maffen.

Ik denk dat je nu op weg bent naar zware oververmoeidheid: je stelt je slaap uit, en als je straks bijvoorbeeld een griepje krijgt stort je in, slaap je 3 of 4 etmalen of meer en 'ben je weer terug bij af'.......

Sterkte!?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 18:56
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Ik had er wel van gehoord, en dat was ook 20 minuten slapen, en ook echt op de zelfde tijdstippen..zou dus wel het zelfde zijn. Maar dit gebeurde tijdens een survival wedstrijd, die gewoon door moest gaan, dus na de zoveel uur 20 minuten slapen en dan weer verder. Maar zo'n wedstrijd is maar voor een korte periode.
Volgens mij is zo'n slaap/dag ritme ook beter voor zulke ondernemingen waarbij je 24 uur bezig bent, en dat meerdere dagen. En voor een periode van 2 weken ofzo maar ja als jij het prettig vindt. Lijkt me niet helemaal echt goed, voor een korte periode oke maar je zei ergens dat je het langer dan een half jaar wilt doen..nou ja ik wens je suc6.
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 19:14
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
@ Scimnia: hoe heb je jezelf in die eerste vreselijke weken in godsnaam gemotiveerd gehouden? Als je je zo verschrikkelijk (moe) voelt moet de verleiding toch onweerstaanbaar zijn om je lekker op te rollen en te gaan slaaapen?? Hoe hield je jezelf wakker?
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 19:30
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
stout! schreef:
@ Scimnia: hoe heb je jezelf in die eerste vreselijke weken in godsnaam gemotiveerd gehouden? Als je je zo verschrikkelijk (moe) voelt moet de verleiding toch onweerstaanbaar zijn om je lekker op te rollen en te gaan slaaapen?? Hoe hield je jezelf wakker?
Door het héél graag te willen. En ik heb een nacht lang gewoon met mijn ogen open gezeten, telkens weer proberen niet in slaap te vallen. Met vallen en opstaan is het mij gelukt. En ik heb in een tijd van een maand tien wekkers kapot gemaakt. Dat zijn zo'n acht wekkers dan normaal.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 21:26
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
En ik heb in een tijd van een maand tien wekkers kapot gemaakt. Dat zijn zo'n acht wekkers meer dan normaal.

Ik vind het allemaal heel intrigerend en het lijkt me als je gewend bent idd super maar ik denk niet dat ik het kan.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 21:46
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Het lijkt me stug dat je in één keer in die 20 min in de REM terecht komt. Hebben ze dat medisch getest? Waar staan de officiele uitkomsten van die test?
Volgens mij KUN je helemaal niet in 1x in de REM terecht komen. Volgens mij valt dat niet te besturen. Als je slaapt kom je eerst door andere stages heen, en dan pas in de REM.
Plus dat ik lees dat je de NREM-slaap net zo hard nodig hebt, voor het herstellen van je lichaam, en dat het op lange termijn ervoor kan zorgen dat je weerstand wegvalt. Die slaap mis jij dus. Lijkt me ontzettend dom, en slecht.

m.a.w., volgens mij is dat ubermann gedoe gewoon een naief, en belachelijk iets. En ben je gek als je er langdurig aan doet.
__________________
yupyup.

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 21:54.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 21:55
Verwijderd
Scimmia, ik begin ernstig het vermoeden te krijgen dat je maar wat verzint om een discussie over je los te maken.....
Of zit ik écht heel fout? Durf je dan te reageren op m'n vorige post?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 22:38
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
byebye schreef:
Scimmia, ik begin ernstig het vermoeden te krijgen dat je maar wat verzint om een discussie over je los te maken.....
Of zit ik écht heel fout? Durf je dan te reageren op m'n vorige post?
Je zit zeer zeker fout. Mijn plan was morgen mét feedback op je punt terug te komen, zodat ik ook de argumenten van mijn huisarts kan gebruiken. Wat die man dan ook gaat zeggen.
hetgeen dat ik nu wel kan zeggen, is dat ik oin het begin een zielig, nietszeggend snijwondje had, wat er langer dan normaal over deed om weer weg te gaan. Dat geeft je deels gelijk.
En een discussie over mezelf losmaken? Natuurlijk niet. Over dit onderwerp wel, omdat ik het zelf doe.
P-chez, er zijn geen officiële resultaten. Via everything2 ben ik er achter gekomen.

Nogmaals: morgen meer, omdat ik dan naar de arts ben gegaan voor info.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.