Oud 21-12-2009, 10:56
Anouk--
Ik moet in de toetsweek een beschouwing schrijven over tweetaligheid. Naar de toest mag ik een schrijfplan van 100 woorden meenemen, maar daarvoor moet ik eerst zelf de beschouwing helemaal schrijven. De inhoud heb ik ongeveer, maar er moet nog een inleiding komen. In vorm van een anekdote or something. Heeft iemand een idee?

Mijn tekst is nog niet helemaal af, maar tot nu toe heb ik dit:
Vroeger beschouwde men tweetaligheid bij kinderen als negatief voor de ontwikkeling. Kinderen zouden beide talen niet compleet onder de knie krijgen waardoor ze geen goede taalvaardigheden zouden ontwikkelen. Recente onderzoeken tonen echter aan dat het een kostbare troef in de intellectuele ontwikkeling is. Op welke leeftijd kinderen het beste geconfronteerd kunnen worden met een tweede moedertaal is nog punt van discussie; wel blijkt dat tweetaligheid op den duur alleen maar voordelen biedt. Zelfs de Europese Unie pleit daarom voor meertaligheid.

Er is vastgesteld dat tweetaligheid het proces van taalverwerving niet zal vertragen en verder nog veel meer voordelen biedt. Met het onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel werd aangetoond dat tweetalige kinderen tussen de 7 en 11 jaar sneller waren in aandachts-, taal- en rekentaken dan hun ééntalige leeftijdsgenoten. Daarbij werd ook nog eens een minder intense hersenactiviteit gemeten.
Uit onderzoek van de universiteit in Toronto bleek dat tweetaligen eenzelfde voorsprong hebben bij het uitvoeren van bepaalde visuele taken en bij ‘multitasking’.
Veel ouders zijn bang dat hun kind in de war raakt van een vreemde taal of dat het taalonderwijs ten koste gaat van de ontwikkeling van andere vaardigheden. Uit onderzoek dat de onderzoekers eerder hebben gepubliceerd in Journal of Experimentale Psychology blijkt echter dat tweetaligen tijdens het leren minder last hebben van de invloed van hun moedertaal dan ééntaligen. Dit wijst er volgens de onderzoekers op dat tweetaligen beter zijn in het negeren van irrelevante informatie en dus sneller leren.
Daarnaast leren mensen die twee talen spreken gemakkelijker een andere vreemde taal. Dat is niet zozeer te danken aan een talenknobbel, maar aan de ervaring die is opgedaan tijdens het leren van de tweede taal. Dat blijkt uit onderzoek van Viorica Marian, onderzoekster aan de Northwestern University (VS.). Zelfs als de nieuwe taal sterk verschilt van de bekende talen, hebben meertaligen een voordeel bij het leren. Marian: “Na het leren van een vreemde taal kun je de gebruikte leerstrategie toepassen en een betere taalleerder in het algemeen worden.”

In 2002 werden aan de Darmouth Universiteit in de VS na onderzoek geconcludeerd hoe hoger de leeftijd waarop het kind de tweede taal aangeboden krijgt, hoe moeilijker het is voor het kind om de taal volledig onder de knie te krijgen. Zij geven voorkeur aan het leren van een tweede taal in de ‘kritische periode’, tot een jaar of 12. In deze periode is het brein nog soepel en heeft het zenuwstelsel zich nog niet definitief gevormd. Daarnaast hebben kinderen dan alle gelegenheid om te oefenen, er ligt nog geen druk op het kind om de taal te leren spreken.
Volgens ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet heeft een kind op jonge leeftijd echter nog helemaal geen behoefte aan het leren van een tweede taal. Vervaet: ‘Zorg dat die eerste moedertaal, de taal van de directe sociale omgeving, goed is verankerd en begin pas na de vierde verjaardag met een andere taal. Je zult zien dat een kind die tweede moedertaal razendsnel leert.’
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2009, 19:54
serac
serac is offline
ey, ff dit :
vervaet zegt (d8 ik) nergens dat een tweede taal pas later moet ; integendeel ;
hij baseert zijn inzichten vooral op piaget (unige geneve, professor, google maar) die het tegendeel beweert : hoe jonger, hoe beter, maar dat wil wel zeggen : taal wordt dan geassocieerd mret de persoon die het spreekt ; duzz - 1 taal tegen jong kind, consekwent volhouden en NIET mixen ; dan leert een jong kind (van wi9eg tot zo 5,6,7 jaar) gemakkelijk meer dan 1 taal, natuurlijk beperkt ; de uitdrukking/intonatie leren is in die fase het belangrijkste, niet de woordenschat (die is beperkt) ;
heel jonge kinderen (aldus piaget en ook anderen, maria montessori bijv) leren woorden en taal-uitdrukking in hun relatie met personen, ze hebben geen benul of dat frans, nederlands, chinees of wat dan ook is ; pas later horen ze dan hoe de taal heet, bij de woorden die ze gebruiken ;

Laatst gewijzigd op 21-12-2009 om 20:05.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 20:10
serac
serac is offline
nog ff dit erbij :
vervaet komt (overigens) heel dichtbij wat ik aangaf in de vorige post ;
hij zegt dat vanaf 4 jaar kinderen heel gemakkelijk iets in een tweede taal leren/aanleren ;
pas dan, bij die leeftijd of iets erna, komt pas de notie bij dene kind DAT het een vreemde taal is, en hoe die heet, en dat je hetzelfde kunt zeggen op twee manieren ; dat is de aanleerfase, en er voor was de imitatiefase - ze gaan natuurlijk geleidelijk in elkaar over ;
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Literatuurprijs Arabisch talent naar Tuvit Shlomi
Gatara
15 18-05-2009 16:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap België, hoe nu verder?
Gatara
224 09-08-2008 18:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat ga jij stemmen ?
HoloDoc
500 08-03-2006 11:07
De Kantine Delen Nederland afsteken?
Mu
213 09-10-2004 18:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing nederlands
Sarah_xx
5 15-09-2003 18:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.