Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2006, 15:29
sdl
sdl is offline
he ik moet voor school ene debat houden en de stelling is Schooluniformen moeten verpicht worden.
kunnen jullie me helpen met argumenten. Ik moet voor verdedigen. Dus ik vind dat schooluniformen moeten wordne ingevoerd.
alvast bedankt
kus sonja
__________________
sonja
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2006, 15:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor:
- mensen zullen eerder als gelijkwaardig worden gezien doordat niet meer gediscrimineerd kan worden op basis van kleding
- je hebt geen problemen meer voor wat een school nog acceptabel vind qua kleding want het is duidelijk wat je moet dragen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 15:42
Verwijderd
Het zorgt voor een rustige, uniforme () sfeer op school, de rechten en plichten mbt. kleding zijn duidelijk voor iedereen, het is van een afstand herkenbaar op welke school je zit, je hebt geen gezeik meer met allerlei hoerige of uitdagende kleding, je hebt geen provocaties à la Lonsdale of Karl Kani en het leert kinderen dat ze zich niet altijd zo kunnen gedragen als ze willen maar dat ze zich soms naar de regels van een bepaalde situatie of institutie moeten voegen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 17:17
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Oh, en wie weet zorgt het wel voor een gevoel van saamhorigheid, wie weet.

Wij hadden ook een soort uniform (gewoon een t-shirt en zwarte sportbroek), dat verplicht was tijdens gymnastiek. Dat ging de ruzies van "jij mag niet de les in met een metallica shirt" wel tegen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 17:21
Verwijderd
Ik ben 100% voorstander van schooluniforms
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 18:33
jet
Avatar van jet
jet is offline
meisje wat ik ken in engeland heeft dat dus ook. maar zij zegt dat je alsnog de verschillen tussen arm en rijk ziet. rijke kinderen dragen steeds nieuwe uniforms, terwijl armere 2ehandsjes en doorschuivertjes dragen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:05
Go
Avatar van Go
Go is offline
Niet iedereen is gelijk en dat verschil zie je dan ook in de samenleving. Waarom zou je dat verschil op school willen verdoezelen met schooluniformen?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:23
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
gerwin schreef op 19-03-2006 @ 20:05 :
Niet iedereen is gelijk en dat verschil zie je dan ook in de samenleving. Waarom zou je dat verschil op school willen verdoezelen met schooluniformen?
Verschil =/= iets goeds.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:19
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-03-2006 @ 20:23 :
Verschil =/= iets goeds.
Verschil is prima, het zou toch zonde zijn als iedereen bakker wilde worden en daarom bijna iedereen teleurgesteld zou moeten worden omdat de markt vol was.
Mensen moeten gelijke kansen hebben, bedoel je. Maar gelijke kansen worden niet bepaald door wat er op school gedragen wordt.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
gerwin schreef op 19-03-2006 @ 20:05 :
Niet iedereen is gelijk en dat verschil zie je dan ook in de samenleving. Waarom zou je dat verschil op school willen verdoezelen met schooluniformen?
Niet iedereen is gelijk en dat hoeft ook niet maar iedereen moet naar mijn idee wel gelijkwaardig worden gezien en dat bereik je denk ik wel met schooluniformen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:36
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 19-03-2006 @ 20:05 :
Niet iedereen is gelijk en dat verschil zie je dan ook in de samenleving. Waarom zou je dat verschil op school willen verdoezelen met schooluniformen?
Dat er ook in de grotemensenwereld verschil zit, wil niet zeggen dat je kinderen daar meteen maar van jongsafaan mee moet confronteren. Er is niets op tegen om in elk geval in de kwetsbare leeftijd kinderen een beetje te beschermen tegen allerlei pesterijen.

Jet heeft overigens een goed punt, ik hoor dat ook van een vriend van me die in Engeland heeft gestudeerd, natuurlijk blijf je verschil tussen arm en rijk zien. Dat komt vroeg of laat toch wel naar boven. Maar het verschil tussen arm en rijk verdoezelen is niet de enige reden dat schooluniformen goed zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:57
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-03-2006 @ 13:31 :
Niet iedereen is gelijk en dat hoeft ook niet maar iedereen moet naar mijn idee wel gelijkwaardig worden gezien en dat bereik je denk ik wel met schooluniformen.
Ik zie niet in wat voor verschil schooluniformen zouden maken. Gelijkwaardigheid bereik je als kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan en elkaar niet op basis van wat voor kenmerken dan ook be(voor)oordeeld. Zoals gezegd is het verschil tussen arm en rijk zichtbaar aan de staat van het uniform en daarnaast zijn er dingen zoals mobieltjes en andere dingen die het beeld verstoren. Zou je dat dan allemaal moeten verbieden op scholen, omdat armere kinderen wellicht geen mobieltje kunnen betalen? Dat vind ik wel wat ver gaan. Leer kinderen juist omgaan met verschillen en maak hen duidelijk dat ze niet moeten oordelen op basis van kleding en mobieltjes. Ik begrijp best dat dat voor sommige kinderen moeilijk zal zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 14:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
gerwin schreef op 20-03-2006 @ 13:57 :
*knip*
Gebruik van mobieltjes binnen een schoolgebouw kan heel makkelijk verboden worden. Niet om het verschil in modelletje en wat dat uitstraalt, maar omdat een schoolbestuur best kan vinden dat kinderen geen mobieltjes nodig hebben op school. In de klas moet hij toch al uitstaan en in je tas zitten.
Overigens begrijp ik dat mobieltjes maar een voorbeeld zijn, je hebt gelijk dat je altijd kleine verschillen zult blijven zien, al is het maar het feit dat kinderen een ander merk schooltas hebben. Maar ik weet niet of kinderen daar wel zo streng op oordelen; sociale vaardigheden zijn, zeker als kinderen wat ouder worden, vaak al veel belangrijker denk ik.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 14:31
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Nu hoort iedereen bij een groep (jeweetwel kakkers, alto's, enz.) en dragen we kleren waaraan je kan zien bij welke groep je hoort. Aangezien we groepsdieren zijn en geen kolonie termieten sluit dat precies aan bij onze behoeften. We willen graag ergens bijhoren en tegelijk ons enigzins onderscheiden, kleding helpt daarbij. Bovendien veroorzaakt het beleid van nu waar iedereen z'n eigen kleren uit kan kiezen geen problemen en daarnaast ziet de afwisseling er veel leuker uit.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 14:56
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 19-03-2006 @ 20:23 :
Verschil =/= iets goeds.
Verschil is iets anders dan gelijke kansen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 15:00
Verwijderd
Mobieltjes op school verbieden zou trouwens ook geen slecht idee zijn. Het zorgt toch alleen maar voor afgeleide leerlingen, ze zijn irritant in de les met hun beltonen waarmee ze anderen storen en van het werk afhouden. En kinderen moeten maar eens leren dat ze nu eenmaal niet altijd kunnen doen waar ze zelf zin in hebben, dat ze niet altijd de kleren kunnen dragen die zij willen en dat ze nit altijd en overal hun mobieltje bij zich mogen hebben omdat ze dat nu eenmaal willen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 15:26
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-03-2006 @ 15:56 :
Verschil is iets anders dan gelijke kansen
Dat ligt aan de situatie.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 15:31
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-03-2006 @ 16:00 :
Mobieltjes op school verbieden zou trouwens ook geen slecht idee zijn. Het zorgt toch alleen maar voor afgeleide leerlingen, ze zijn irritant in de les met hun beltonen waarmee ze anderen storen en van het werk afhouden. En kinderen moeten maar eens leren dat ze nu eenmaal niet altijd kunnen doen waar ze zelf zin in hebben, dat ze niet altijd de kleren kunnen dragen die zij willen en dat ze nit altijd en overal hun mobieltje bij zich mogen hebben omdat ze dat nu eenmaal willen.
Een mobieltje is maar een voorbeeld. Hoe zit het trouwens met de schoenen op scholen met een schooluniform? Die moeten dan ook wel deel uitmaken van het schooluniform, anders is het gepretendeerde effect ook direct verdwenen. Maar andere voorbeelden zijn een een dikke fiets waarmee ze op school komen of misschien wel een duur horloge.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-03-2006, 15:32
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-03-2006 @ 16:26 :
Dat ligt aan de situatie.
Verschil moet er zijn, gelijke kansen zeker
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-03-2006 @ 16:32 :
Verschil moet er zijn, gelijke kansen zeker
Door verschil heeft niet iedereen altijd gelijke kansen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:14
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-03-2006 @ 17:10 :
Door verschil heeft niet iedereen altijd gelijke kansen.
ik geloof dat je mn punt mist. Doordat mensen verschillend zijn kunnen ze niet allemaal evenveel, da's waar. Maar door gelijke kansen kunnen ze wel veel bereiken. Zoiets. Ik snap het zelf ook niet helemaal
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:25
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 20-03-2006 @ 16:31 :
Een mobieltje is maar een voorbeeld. Hoe zit het trouwens met de schoenen op scholen met een schooluniform? Die moeten dan ook wel deel uitmaken van het schooluniform, anders is het gepretendeerde effect ook direct verdwenen. Maar andere voorbeelden zijn een een dikke fiets waarmee ze op school komen of misschien wel een duur horloge.
Oh, die schoenen horen er gewoon bij, keurige onopvallende leren schoenen

Natuurlijk kunnen kinderen op school komen met de fiets, maar de verschillende fietsen zijn minder zichtbaar dan kleding. Daar loop je de hele dag mee, op een fiets kom je alleen 's ochtends naar school. Wat horloges betreft, natuurlijk kunnen kinderen dure horloges dragen, maar het feit dat er altijd wel dingen blijven waarop ze zich kunnen onderscheiden is natuurlijk geen reden om geen schooluniformen in te voeren. Bovendien komen er dan natuurlijk ook aanvullende regels wat betreft kettingen enzo.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 09:54
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik weet wel zeker dat er nog steeds verschil is te zien.

Er zullen alleen andere 'selectiecriteria' gehandhaafd worden. Kleding valt af, want die is bij iedereen min of meer gelijk, maar er is altijd nog: kapsel, sieraden, staat van je uniform of schoenen, hoeveelheid puistjes, etc.


Bovendien wekt het in de hand dat de leerlingen er in hun vrije tijd bijlopen als gigantisch verpauperde slonzen: in een joggingbroek en lelijk t-shirt. Dat zie je zelfs in Engeland op de universiteit nog, dat jongens het vreselijk vinden om in een overhemd te lopen.

Dusse ik ben tegen, alhoewel ik sommige schooluniformen wel mooi vind In Istanbul liepen alle jongens in zo'n uniform, das een beetje los gemaakt... <3
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 21-03-2006 @ 10:54 :
Bovendien wekt het in de hand dat de leerlingen er in hun vrije tijd bijlopen als gigantisch verpauperde slonzen: in een joggingbroek en lelijk t-shirt. Dat zie je zelfs in Engeland op de universiteit nog, dat jongens het vreselijk vinden om in een overhemd te lopen.
Maar in Japan zie je dat weer helemaal niet. Engelsen hebben sowieso een voorliefde voor dingen als tattoo's, slordige spijkerbroeken en voetbalshirts.

Ik vraag me trouwens af of je aan kapsels kunt zien of iemand rijk of arm is, als ik bij mijn kapper kijk naar de duurste en hipste kapsels, dan zien die er juist uit alsof iemand er zijn hand doorheen heeft gehaald en that's it. Verder kun je de staat van het uniform wel goedkoop goed houden, door de schoenen te poetsen, de boel niet te scheuren, etc. etc. als de aanschaf voor rekening van de school komt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 10:06
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-03-2006 @ 10:57 :
Maar in Japan zie je dat weer helemaal niet. Engelsen hebben sowieso een voorliefde voor dingen als tattoo's, slordige spijkerbroeken en voetbalshirts.

Ik vraag me trouwens af of je aan kapsels kunt zien of iemand rijk of arm is, als ik bij mijn kapper kijk naar de duurste en hipste kapsels, dan zien die er juist uit alsof iemand er zijn hand doorheen heeft gehaald en that's it. Verder kun je de staat van het uniform wel goedkoop goed houden, door de schoenen te poetsen, de boel niet te scheuren, etc. etc. als de aanschaf voor rekening van de school komt.
Ja goed, maar je moet niet alleen kijken naar rijk of arm, vind ik. Als je de oorzaken van pesten bekijkt tenminste. Kinderen worden echt niet alleen gepest omdat ze (of hun ouders) arm zijn. Er zijn nog tientallen andere oorzaken, en die kan je nooit allemaal wegnemen. Pesters verzinnen toch wel een domme reden om iemand te pesten.
Een schooluniform neemt dus wel 1 reden van pesten weg, maar nooit allemaal
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2006, 10:13
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
pfff ,hebben jullie een minderwaardigheidscomplex allemaal??

Ow,help niemand mag zien dat ik een arme sloeber ben ofzo?

echt, de meesten hier overdrijven zwaar.

Ik denk niet echt dat het nodig is op Nederlandse scholen.
Verschil is er toch wel,dat merk ik ook op mn werk,we lopen allemaal in exact hetzelfde uniform,en de mensen die niet bij de groep willen horen laten dat toch wel merken.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 21-03-2006 @ 11:06 :
(...)

Een schooluniform neemt dus wel 1 reden van pesten weg, maar nooit allemaal
Uiteraard. Maar pesten, of onderscheid tussen arm en rijk verdoezelen, is ook maar één aspect van het dragen van een schooluniform. Belangrijk vind ik ook het feit dat iedereen duidelijkheid heeft over de rechten en plichten op kledinggebied: geen gedoe meer over petjes, naveltruitjes, opzichtige kettingen, provocerende merken à la Lonsdale e.d. Verder geeft het de school een uniforme uitstraling naar buiten toe. Ik denk ook dat het gevoelens van binding met de eigen school bevordert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Schooluniform
Verwijderd
4 02-12-2016 16:42
Algemene schoolzaken Korte ênquete : schooluniform
Lucius Commodus
66 30-12-2006 02:00
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schooluniform
freakinaround
5 24-11-2004 09:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands debat schooluniformen
eveline86
7 15-06-2004 09:57
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen schooluniformen
onbekend
7 02-06-2003 13:01
Lifestyle Heeeel Belangrijk!!!! help me!!!!
Jisz
15 02-02-2003 11:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.